Gå til innhold

Litt skuffet over julegave fra datteren min...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min studerer i Trondheim og vi bor på Østlandet. Til jul betalte vi flybillett hjem, og siden jeg vet hvordan det er å være fattig student, førte jeg over kr 1500 slik hun kunne få tilskudd til å kjøpe julegaver. Hun har tydeligvis kjøpt til noen venninner (de har alltid byttet gaver, men kun til rundt kr 100-150) på julaften får faren og jeg en liten pakke twist, besteforeldrene det samme, og lillesøsteren ingenting. 

Da må jeg innrømme jeg ble litt skuffet ja....

Anonymkode: 870b0...226

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SykkelJenny
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min studerer i Trondheim og vi bor på Østlandet. Til jul betalte vi flybillett hjem, og siden jeg vet hvordan det er å være fattig student, førte jeg over kr 1500 slik hun kunne få tilskudd til å kjøpe julegaver. Hun har tydeligvis kjøpt til noen venninner (de har alltid byttet gaver, men kun til rundt kr 100-150) på julaften får faren og jeg en liten pakke twist, besteforeldrene det samme, og lillesøsteren ingenting. 

Da må jeg innrømme jeg ble litt skuffet ja....

Anonymkode: 870b0...226

Spiller det virkelig noen rolle?

Hun trengte kanskje penger til noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt det til henne. Man gir familie gaver til jul.  Og så hadde ho ikke fått hjelp m julegaver neste år. 

 

Anonymkode: f893c...69f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skriver du her fordi...? Snakker dere ikke sammen? For meg ville det vært helt utenkelig å skrive slik om min egen datter på et nettforum, samme hvor anonym man er. 

Vi har også en datter som studerer. Hun lever kun på studielån, som skal gå til husleie, mat og alt hun ellers trenger. Hun fikk ikke penger av oss for å kjøpe julegaver til oss, og vi sa til henne at vi syntes hun ikke skulle prioritere sånt under studiene. Vi fikk gaver likevel, både faren hennes og jeg: hver vår genser. Helt sikkert kjøpt på salg, men hun har likevel greid å finne ordentlige ting som hun vet vi liker.

Jeg er litt fristet til å si at man får de barna man fortjener.

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ville blitt skuffet over her er at hun ikke hadde brukt noe av pengene på å kjøpe gave til lillesøsteren sin. Dere foreldrene og besteforeldrene har vel nok ting fra før, evt. romslig nok økonomi til å kjøpe dere det dere behøver ? 

Neste år får du fortelle at du håper hun kjøper en gave til lillesøsteren sin. Som student er det trangt, og jeg ville aldri forventet at mitt barn med stram økonomi skulle prioritere dyre gaver til oss voksne. 

Anonymkode: 0978f...4ba

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist lesning. Mine foreldre hjalp meg da jeg studerte og også i den første etableringsfasen. Det er utrolig fint at de ville og kunne det. De forventet da ingenting selv igjen for det, men ønsket at jeg hadde det best mulig. og gledet seg over det på den måten.

Hvis jeg hadde lite penger, vet jeg at de hadde sagt at de synes ikke jeg skulle kjøpe dem noe som helst. 

Din datter føler vennskapsbånd som knyttes med sine venner, og ønsker klart å gi dem noe når de gir henne noe. Sikkert noe press også. Men sånt kjøpe gave press skal da ikke være nødvendig for å føle kjærlighetsbånd til sine foreldre. 

Man ønsker vel bare det aller beste for sine barn, og vil være den som gir.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hun i det hele tatt at de 1500,- var tiltenkt julegaver? Det kan jo godt hende at hun tror at hun fikk det fordi dere ville hjelpe litt ekstra i julen?

Uansett så synes jeg du har litt feil verdier. Vær glad for at du hadde datteren din der med deg i julen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tanken som teller. En student har ikke god råd, og hun trengte kanskje pengene til noe uforutsett også? :) Hvem vet. 
Et forslag er jo å gi en opplevelse til lillesøsteren. For eksempel at de to finner på noe sammen og tilbringer tid sammen der lillesøster bestemmer dagen? :) Men dere høres jo kravstore ut, så tviler på at det faller i smak. Jeg hadde blitt kjempeglad for en pose med twist. Og hadde jeg sett at det ikke var noen gave til lillesøster fra storesøster, så hadde jeg jammen meg kjøpt en liten ting fra henne til lillesøster. Eller satt på navnet hennes også på twist pakken. 

PRAT med datteren din. Ikke legg ut her om henne og hennes valg. Gaver er ikke viktigst i julen..vær takknemlig for det du får.

Anonymkode: e9366...d49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er lillesøster? Jeg synes man skal prioritere barn først. 

Det er mulig din datter misforsto at du sendte henne penger. Kanskje hun tok det sånn at du visste hun hadde lite penger, altså forventer du ikke noe? Men å droppe søsteren helt, det er ikke bra.

Du bør snakke med din datter... kanskje hun måtte bruke pengene på noe annet. Kanskje hun hadde lånt av noen. Kanskje blitt påspandert av venner med mye penger og følte hun måtte

gi noe dyrt i gave for å ikke være "Nina som har så dårlig råd"?

Endret av ops2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny
4 minutter siden, Berit skrev:

Trist lesning. Mine foreldre hjalp meg da jeg studerte og også i den første etableringsfasen. Det er utrolig fint at de ville og kunne det. De forventet da ingenting selv igjen for det, men ønsket at jeg hadde det best mulig. og gledet seg over det på den måten.

Hvis jeg hadde lite penger, vet jeg at de hadde sagt at de synes ikke jeg skulle kjøpe dem noe som helst. 

Din datter føler vennskapsbånd som knyttes med sine venner, og ønsker klart å gi dem noe når de gir henne noe. Sikkert noe press også. Men sånt kjøpe gave press skal da ikke være nødvendig for å føle kjærlighetsbånd til sine foreldre. 

Man ønsker vel bare det aller beste for sine barn, og vil være den som gir.

 

Jeg er så enig i det du skriver her. Mine barn er også studenter med dårlig råd. Jeg liker å gi dem litt penger og gaver i ny og ne - men jeg har gitt dem beskjed at de ikke skal prioritere julegaver til meg i denne perioden. 

TS: vær glad for at datteren din har gode venninner og la henne få bruke pengene slik hun vil. Vi voksne har alt vi trenger, og vi trenger ikke gaver for å vite at barna våre er glad i oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SykkelJenny skrev:

 

TS: vær glad for at datteren din har gode venninner og la henne få bruke pengene slik hun vil. Vi voksne har alt vi trenger, og vi trenger ikke gaver for å vite at barna våre er glad i oss. 

:xpb_knuddel:            :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gitt mine foreldre dyre fine gaver gjennom hele studietiden. Jeg jobbet ved siden av studiene og sparte opp til gaver. 

Jeg er en generøs person og det å kunne gi foreldrene mine fine gaver er veldig viktig for meg

Jeg mistenker at mange studenter er litt for opptatt med å feste bort pengene 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vel mor overført penger sånn at hun, far og lillesøster skulle få noen riktig fine gaver.

Har selv en student og to unge småbarnsforeldre i etableringsfasen. Sier til de alle at de ikke skal bruke penger på gaver til oss. Vi har det vi trenger. Synes det er viktigere at de prioriterer andre ting. 

Anonymkode: 57658...ce9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvor gammel lillesøster er? Om hun er over 16 så er det vel ikke så nøye. Kan ikke huske å ha kjøpt julegaver til mine søsken noen gang. 

Forholdet mellom søstrene her har også mye å si, godt forhold? Ja, da er det litt dårlig gjort. Men om de knapt er på talefot, hvorfor da kjøpe noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SykkelJenny
4 minutter siden, Snublefella skrev:

Jeg har gitt mine foreldre dyre fine gaver gjennom hele studietiden. Jeg jobbet ved siden av studiene og sparte opp til gaver. 

Jeg er en generøs person og det å kunne gi foreldrene mine fine gaver er veldig viktig for meg

Jeg mistenker at mange studenter er litt for opptatt med å feste bort pengene 

Mine barn jobber også ved siden av studiene. Dette er helt nødvendig for å kunne spare til egenkapital og for å leve og kunne betale husleie. 

Studenter trenger ikke feste for at pengene skal få bein å gå på. 

Jeg hadde blitt såret og lei meg om barna mine hadde kjøpt dyre gaver til meg i studietiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min studerer i Trondheim og vi bor på Østlandet. Til jul betalte vi flybillett hjem, og siden jeg vet hvordan det er å være fattig student, førte jeg over kr 1500 slik hun kunne få tilskudd til å kjøpe julegaver. Hun har tydeligvis kjøpt til noen venninner (de har alltid byttet gaver, men kun til rundt kr 100-150) på julaften får faren og jeg en liten pakke twist, besteforeldrene det samme, og lillesøsteren ingenting. 

Da må jeg innrømme jeg ble litt skuffet ja....

Anonymkode: 870b0...226

Jeg har en mor som ikke tenker veldig ulikt det du gjør. 

 

Jeg har kuttet kontakten med henne i voksen alder, fordi vi har et fullstendig ulikt verdisyn og jeg ble drittlei av at hun tok offerrollen og sutrer som en bortskjemt 3åring som har forventninger til familiemedlemmer som ALDRI ble uttalt. Din datter er ikke tankeleser. Dersom det ikke kom en ønskeliste sammen med de pengene, så kan du takke deg selv. 

 

Jeg har betingelsesløs kjærlighet til mitt barn, og er glad når hun velger å bruke tid med meg. Altså, gaver er ikke viktig. Og når jeg gir til henne er det for å glede / hjelpe. Ikke for å få gjenytelser. Jeg håper inderlig at jeg ikke blir kravstor, bitter og krevende når jeg blir eldre. 

Anonymkode: 18855...0a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter trenger på ingen måte kjøpe dyre gaver til familien, men helt ærlig er jeg enig med TS. To twistposer og ingenting til lillesøster synes jeg er slapt. Og jeg hadde nok sagt akkurat det.

Anonymkode: 5820b...b63

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når datteren har fått 1500 for å kjøpe julegaver til familie og venner, er det utrolig spesielt å avspise familien med to twistposer.

Min datter hadde fått klar beskjed om at dette ikke var intensjonen med pengene og at dette valget hun har tatt medfører null penger neste jul. Student eller ei får man vise litt respekt når foreldre hjelper økonomisk på denne måten.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...