Gå til innhold

Litt skuffet over julegave fra datteren min...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei mor og elsker å få gaver! Ja, jeg tør å si det høyt! Dette vet mine barn godt. Og om eldstemann gjør noe lignende om et par år som student , så ville hun ha hørt det garantert! Ungene mine vet at det holder med en liten og billig ting til meg, men twist ville ikke vært godtatt. Men gjerne et håndkle til samme pris f.eks. Eller hjemmelaget godteri/brød, eller rett og slett gitt et kort hvor det stod at jeg skulle slippe å lage middag en dag i romjula, fordi hun ville gjort dette for oss! Hadde vært fantastisk!

 

At lillesøster på 13 år ikke får noen ting er iallfall helt feil. Et gavekort på 100,- på et kjøpesenter hadde vært supert! Trenger ikke være mere, og det ville vært mye penger igjen til venner. (Og vi vet at trådstarter har sagt at pengene som ble gitt skulle være til julegaver.)

synes det er feil å gi all skylden på oppdragelse til foreldre. En student på 20 år er voksen og skulle ha klart å tenke selv. Det er tydelig også vært vanlig med gaver til alle de nærmeste i denne familien , og burde gitt nok bakgrunn for studenten til å prioritere riktig.

Anonymkode: 3a54d...1e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Marr skrev:

Du synes det er meningsløst, jeg hadde syntes det var veldig hyggelig dersom mine foreldre tilbydde seg det om jeg virkelig var blakk. Å ikke gi noe som helst har aldri vært et reellt alternativ for meg, både fordi det er hyggelig å planlegge og kjøpe inn julegaver, hyggelig å gi, og ærlig talt litt ukomfortabelt å bare få og få. Uansett - det er et godt stykke fra at noe er meningsløst til at noe er feil eller dårlig gjort. Å gi datteren penger er ikke dårlig gjort. :tongue:

Tja, Twist er typisk sånn ''raske med seg fra butikken''-gave, med mindre mottakeren er spesielt glad i det. Sånt man gir til noen man ikke kjenner. Pliktgave. Og alle kan lage ting om de følger oppskrifter, jeg er ikke spesielt talentfull innen... Noe som helst. Men det går, med litt tid, prøving og feiling. At ikke alle synes det er like lett å finne passende gaver er jeg med på, min samboer f.eks. er veldig praktisk anlagt og gir gjerne slike gaver og ikke koselige/romantiske, men jeg merker jo at han har tenkt på hva jeg kan like/trenger likevel og ikke bare kjøpt med en saks og taperull liksom. 

Altså, det handler på ingen måte om å ha en ''liste med krav''... Men det er ikke riktig å ta i mot 1500 kr. øremerket julegaver, for å så å bruke totalt en hundrelapp eller to på familien sin med attpåtil gaver som på ingen måte virker gjennomtenkte eller personlige.

Det siste er sant, men alt kan ikke skyldes på foreldre heller. Jeg har feil og mangler jeg, alt kommer ikke av at mine foreldre har feilet. Det blir litt spesielt å si at det er TS som skal skamme seg når alt hun har forsøkt å gjøre er å hjelpe datteren - og jeg tipper hun er oppriktig overrasket over hvordan datteren valgte å gjøre det i år, hvis ikke hadde det jo vært forventet, ikke skuffende. Noen ganger i løpet av oppveksten er man bare rett og slett litt korttenkt og egoistisk, men da burde det faktisk bli påpekt, hvis ikke vil man jo ikke forstå at det ikke er helt greit heller. Også enig i at TS burde snakke direkte med datteren, men svært mange bruker forumet nettopp for å få litt innspill først dersom de er litt usikre på hva de burde si og hvordan det burde håndteres. :) 

Altså, folk er forskjellige. At du synes det er hyggelig å planlegge/kjøpe julegaver/lage noe, betyr på ingen måte at alle kjenner det på samme vis. Nå fikk datteren 1500 kr til julegaver, selv om jeg personlig fortsatt synes det er en idiotisk ting å gjøre til en som ikke lenger er et barn, og hun prioriterte de pengene på sitt vis. Hvor mange venner hun pleier å bytte julegaver med har ikke TS opplyst (10-15 venner eller bare 2-3, det er nokså stor forskjell), ei heller hvor mye penger hun mener datteren burde ha brukt på foreldre og søster, og om dette var noe hun hadde presisert overfor henne.

Uansett, i min verden er ikke størrelsen på gaver viktig, og man stiller ikke spørsmål ved gaver fra egne barn - i hvert fall ikke i et normalt hjem med normale relasjoner og en normal oppdragelse hvor man har vært suksessfull med input av sunne holdninger og verdier. TS er en slik person som stiller seg kritisk til sitt barns valg av gave til henne, og for meg er det bare en person med visse holdnings- og verdimessige brister som gjør slikt. Brister man mest sannsynlig har overført til sine barn.

Slik jeg ser det er det et par alternativer her: datteren er A) ikke en person som er god på å finne gaver som "betyr noe" - kanskje både familie og venner fikk twist..? B) hun er bortskjemt, og har vokst opp i den tro at hun skal sette seg selv og sine behov først, og synes derfor ikke det er viktig hva familien får i julegaver,  C) hun har 20 venner å bytte julegaver med, og det var sykt vanskelig å få pengene til å strekke til. Derfor kjøpte hun Twist til foreldrene, for hun visste at de ville være fornøyde okke som, fordi de elsker henne betingelsesløst (eller, vent....!), og at det viktigste er at hun kom hjem, og at de tilbringer høytiden sammen. En høytid som i våre dager er så preget av materialisme at det er til å spy av. 

Jeg synes forresten Twist er skikkelig digg. :nissekonekyss: 

 

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei mor og elsker å få gaver! Ja, jeg tør å si det høyt! Dette vet mine barn godt. Og om eldstemann gjør noe lignende om et par år som student , så ville hun ha hørt det garantert! Ungene mine vet at det holder med en liten og billig ting til meg, men twist ville ikke vært godtatt. Men gjerne et håndkle til samme pris f.eks. Eller hjemmelaget godteri/brød, eller rett og slett gitt et kort hvor det stod at jeg skulle slippe å lage middag en dag i romjula, fordi hun ville gjort dette for oss! Hadde vært fantastisk!

 

At lillesøster på 13 år ikke får noen ting er iallfall helt feil. Et gavekort på 100,- på et kjøpesenter hadde vært supert! Trenger ikke være mere, og det ville vært mye penger igjen til venner. (Og vi vet at trådstarter har sagt at pengene som ble gitt skulle være til julegaver.)

synes det er feil å gi all skylden på oppdragelse til foreldre. En student på 20 år er voksen og skulle ha klart å tenke selv. Det er tydelig også vært vanlig med gaver til alle de nærmeste i denne familien , og burde gitt nok bakgrunn for studenten til å prioritere riktig.

Anonymkode: 3a54d...1e2

Nå er det (heldigvis) ikke alle som ser på jula som en tid som handler om en selv, og alt en ønsker seg. Hvem bestemte egentlig at jula skulle være sånn, og hvorfor i all verden forventer man at alle skal ha samme holdning? :klo: Håper du tar deg tid til å presisere dine krav og forventninger overfor barna, sånn at de ikke risikerer å trå feil.

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var dårlig av datteren din. En gave trenger ikke være dyr, men det må ligge litt omtanke bak, noe det ikke gjør i en twistpose. Jeg levde selv mange år som fattig student, men nettopp fordi foreldrene mine hjalp meg gjennom hele året var det viktig å gi en skikkelig gave til jul, for å vise at jeg bryr meg og er takknemlig. Det koster ikke i tusenkronersklassen å finne noe folk trenger og blir glad for. Familie bør prioriteres forran venner. Jeg syns ts sin datter virker tankeløs, og forstår godt at hun reagerer. 

Anonymkode: dd680...739

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snublefella skrev:

Jeg se på det som en selvfølge å prioritere gaver til familien før venner!Familien bør aalltid komme først!

For meg er ikke det viktigste å få eller gi julegaver. Noen i familien betyr mest for meg og kommer først. Jeg prioriterer å gi mest kjærlighet til dem. Når det gjelder julegaver er det bare symbolsk. 

Endret av Berit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også barn i 20-årene, noen studenter, noen i etableringsfasen med små barn. Ja, vi betaler billetten hjem til jul, og vi ønsker ikke at de bruker pengene sine på dyre gaver til oss. En liten gave er hyggelig, men jeg forventer det ikke. Selv har vi god økonomi, og gir dem gaver vi vet de trenger til jul. Vi "sponser" dem resten av året også med ting de trenger. Da vi selv var studenter, fikk vi og dekket billetten hjem, og det var ingen som forventet dyre gaver der hjemme. Mulig hun burde spandert en gave på lillesøster. Selv hadde jeg, som mor, ordnet den gaven selv når jeg så den manglet! Vi voksne har virkelig alt vi trenger, og har ikke bruk for mer til å fylle i skuffer og skap!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, folk er forskjellige. At du synes det er hyggelig å planlegge/kjøpe julegaver/lage noe, betyr på ingen måte at alle kjenner det på samme vis. Nå fikk datteren 1500 kr til julegaver, selv om jeg personlig fortsatt synes det er en idiotisk ting å gjøre til en som ikke lenger er et barn, og hun prioriterte de pengene på sitt vis. Hvor mange venner hun pleier å bytte julegaver med har ikke TS opplyst (10-15 venner eller bare 2-3, det er nokså stor forskjell), ei heller hvor mye penger hun mener datteren burde ha brukt på foreldre og søster, og om dette var noe hun hadde presisert overfor henne.

Uansett, i min verden er ikke størrelsen på gaver viktig, og man stiller ikke spørsmål ved gaver fra egne barn - i hvert fall ikke i et normalt hjem med normale relasjoner og en normal oppdragelse hvor man har vært suksessfull med input av sunne holdninger og verdier. TS er en slik person som stiller seg kritisk til sitt barns valg av gave til henne, og for meg er det bare en person med visse holdnings- og verdimessige brister som gjør slikt. Brister man mest sannsynlig har overført til sine barn.

Slik jeg ser det er det et par alternativer her: datteren er A) ikke en person som er god på å finne gaver som "betyr noe" - kanskje både familie og venner fikk twist..? B) hun er bortskjemt, og har vokst opp i den tro at hun skal sette seg selv og sine behov først, og synes derfor ikke det er viktig hva familien får i julegaver,  C) hun har 20 venner å bytte julegaver med, og det var sykt vanskelig å få pengene til å strekke til. Derfor kjøpte hun Twist til foreldrene, for hun visste at de ville være fornøyde okke som, fordi de elsker henne betingelsesløst (eller, vent....!), og at det viktigste er at hun kom hjem, og at de tilbringer høytiden sammen. En høytid som i våre dager er så preget av materialisme at det er til å spy av. 

Jeg synes forresten Twist er skikkelig digg. :nissekonekyss: 

 

Anonymkode: 67218...1ac

Synes du er på jordet om at TS har verdimessige brister, er mer bekymret for en holdning som ikke forventer noe av den oppvoksende generasjon. Du høres ut som en curlingmamma, bevisst eller ikke. Og det blir sagt klokt et stykke opp i tråden her, at noe av meningen med gaver er gleden ved å gi. 

Du kan unnskylde TS' datter med x antall hypoteser, men jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke gav noe til lillesøster (helt utrolig, burde vært pri 1), ikke noe litt mer personlig for samme sum til foreldre og besteforeldre - gjerne ikke det samme. Og hva forhindret henne i å legge ved et "gavekort" på at hun kunne stå for middag og/eller dessert en gang i julen? 

 

TS, ta dette opp med henne, jeg ville fokusert på at lillesøster burde fått noe og som et tips frarådet henne twist-trikset som julegave (greit kok som en oppmerksomhet i anledninger det ikke forventes noe eller som takk for hjelp el.l.), som en del av dannelsen. Trussel om manglende tilskudd neste år, ville jeg droppet - ville fokusert på gleden ved å glede andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun får 1500 kr FØR jul, for så å bare gi bort to twist-poser, er dette umåtelig gjerrig og smålig å gjøre. Selv som student ga jeg alltid mine foreldre en julegave hver for rundt 2-300 kr (spleiset ofte med mitt søsken), i tillegg til å gi mitt søsken en fin gave. Det å ha dårlig råd som student, betyr i all hovedsak at du har for dyre vaner. Selv levde jeg fint på stipend+noe oppsparte midler. Å søle bort 1500 kr, for så å ikke gidde å gi foreldre og søsken en gave, det synes jeg rett og slett ingenting om. Sleipt og grådig gjort i hvertfall.

Snakk med datteren din om økonomi i julen du TS, det virker som om prinsessen trenger det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det (heldigvis) ikke alle som ser på jula som en tid som handler om en selv, og alt en ønsker seg. Hvem bestemte egentlig at jula skulle være sånn, og hvorfor i all verden forventer man at alle skal ha samme holdning? :klo: Håper du tar deg tid til å presisere dine krav og forventninger overfor barna, sånn at de ikke risikerer å trå feil.

Anonymkode: 67218...1ac

Nå er det jo slik at gaver under juletreet er et fast innslag i julen. Det er en tid der man viser st man bryr seg, ikke gjennom tingen, men gjennom handlingen. I påsken er det vanlig med påskeegg til barna, og på 17. mai tar vi frem flagget. Bare til info, siden julegaver tilsynelatende var nytt for deg, slik at du ikke trår feil. 

Anonymkode: 7aab8...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått økonomisk hjelp under studiene. Likevel har jeg alltid prioritert å kjøpe fine gaver til alle sammen. Det har krevd litt forsakelser, men det er det verdt når man sitter ved juletreet og åpner gavene.. Synes godt du kan ta det opp med henne. Trist at hun ikke ser verdien av å gi ordentlige gaver. Ekstra trist var det at hun ikke kjøpte en ekstra twistpose til lillesøsteren..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg husker i ungdommen da jeg og venninnen min skulle til byen og kjøpe julegaver til foreldrene våre. Selv hadde jeg aldri problemer med å finne noe til mor og far - de var glade og takknemlige for alt de fikk. Slik hadde ikke venninnen min det hjemme. Hver gang jeg kom med et forslag til henne så sa hun "Nei, det kan jeg ikke kjøpe, det vil de ikke ha". Husker at jeg var så sjokkert over svarene hennes at jeg måtte fortelle det til mor når jeg kom hjem. 

Er glad jeg har arvet mor og far sin holdning til gaver fra barna sine slik at jeg er takknemlig for alt jeg måtte få av mine barn. Jeg hadde til og med syntes det hadde vært helt ok om de tok meg på ordet og ikke brukte pengene sine på gaver til meg i studietiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor i all verden skal hun få 1500 kroner til å kjøpe julegaver til familien? Da kan jo familien like gjerne kjøpe det de liker/har lyst på selv? Utrolig teit praksis. Hvorfor må man bruke penger på sånt når man er student i det hele tatt? Hva er det julen egentlig handler om? At alle skal få ønskene kravene sine oppfylt? For meg handler julen om å være sammen med de man er glad i. Gaver kommer i annen rekke, og det å gi gleder meg uendelig mye mer enn å få. Viktige ting å lære barna sine, tenker jeg, og i så måte er jaggu ikke TS et veldig godt eksempel for sine.

Anonymkode: 67218...1ac

Man lærer ikke barn å gi ved å kun lære dem å få. De må erfare å gi gaver. Det forsøkte TS å lære barnet sitt, uten hell. 

Anonymkode: 1ddf1...429

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Synes du er på jordet om at TS har verdimessige brister, er mer bekymret for en holdning som ikke forventer noe av den oppvoksende generasjon. Du høres ut som en curlingmamma, bevisst eller ikke. Og det blir sagt klokt et stykke opp i tråden her, at noe av meningen med gaver er gleden ved å gi. 

Du kan unnskylde TS' datter med x antall hypoteser, men jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke gav noe til lillesøster (helt utrolig, burde vært pri 1), ikke noe litt mer personlig for samme sum til foreldre og besteforeldre - gjerne ikke det samme. Og hva forhindret henne i å legge ved et "gavekort" på at hun kunne stå for middag og/eller dessert en gang i julen? 

 

TS, ta dette opp med henne, jeg ville fokusert på at lillesøster burde fått noe og som et tips frarådet henne twist-trikset som julegave (greit kok som en oppmerksomhet i anledninger det ikke forventes noe eller som takk for hjelp el.l.), som en del av dannelsen. Trussel om manglende tilskudd neste år, ville jeg droppet - ville fokusert på gleden ved å glede andre.

Ja, jeg må være tidenes curlingmamma... Om du hadde tatt deg bryet med å lese alt jeg har skrevet, så hadde du visst at jeg også har en datter som lever på studielån, og at hun ikke har fått en krone av oss til å kjøpe julegaver (og heller ikke til andre utgifter). Jeg har derimot oppfordret henne til ikke å gi julegaver nå mens hun studerer, fordi vi har alt vi trenger. Herlighet. 

Og hvilke verdier har du, som mener at julegaver fra student går under ting man bør forvente av den oppvoksende generasjon? Jeg forventer i hvertfall helt andre ting av mine ungdommer, som at de hjelper til når de er hjemme, og ikke tar oppvartning fra oss som en selvfølge, at de er høflige ute blant folk, at de er ærlige og redelige, og i stand til å ta vare på seg selv, lære av erfaringer, og gjøre fornuftige valg for seg selv og fremtiden sin. Jeg har folk i familien som ikke kjøper en eneste julegave, ikke fordi de er uoppdragne eller bortskjemte og ikke bryr seg om sine nære, men fordi de mener jula bør handle om helt andre ting, og at forbrukersamfunnet har gått helt over styr. De prioriterer god mat og samvær med familie og gode venner i høytiden, og viser på alle mulige måter at de bryr seg om, og tar vare på folk rundt seg. Jeg vurderer faktisk å gjøre det samme.

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo slik at gaver under juletreet er et fast innslag i julen. Det er en tid der man viser st man bryr seg, ikke gjennom tingen, men gjennom handlingen. I påsken er det vanlig med påskeegg til barna, og på 17. mai tar vi frem flagget. Bare til info, siden julegaver tilsynelatende var nytt for deg, slik at du ikke trår feil. 

Anonymkode: 7aab8...80f

Men selv om det ikke er tingen som beviser at man bryr seg, men handlingen, så er altså ikke en Twist-pose godt nok.. Har du en fasit på hva slags ting som er gode dyre nok for å vise at man bryr seg?

Og spar deg den nedlatende tonen. 

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet at det ikke er uvanlig, men spørsmålet er jo om det er riktig at en fattig student skal motta penger fra foreldre for å kjøpe penger til foreldre.. Hva er greia? Fullstendig meningsløst, spør du meg.

Ikke alle har fantasi eller evner til å lage noe selv, og ikke alle er flinke til å kjøpe gaver (mannen min, f.eks, er helt amøbe når det gjelder sånt), og hvem i all verden kan bestemme at en twistpose ikke er godt ment? At man ikke fikk det man ønsket seg (eller at det ikke ble brukt like mye penger på gaven som man hadde sett for seg) betyr da ikke at giveren har skuffet noen med vilje?

Én ting kan jeg være enig med deg i: det er søren ikke rart at barn er bortskjemte. Jeg fikk heller aldri pengehjelp av mine foreldre da jeg kunne trengt det som mest, men jeg klarte meg likevel fint. Og julegaver fikk de bestandig. Julegaver får vi også, selv om barna våre er studenter/i etableringsfasen. Det er ikke dyre gaver, for de må greie seg selv økonomisk, men det forventer vi heller selvsagt ikke. Mulig TS sin datter er bortskjemt. Men, og her kommer det viktigste: man får de barna man fortjener. Noen har oppdratt henne. Jeg tror TS trenger å gå i seg selv, fremfor å undres over at datteren hennes "kun" tilgodeser henne med en pose twist på julaften. 

Anonymkode: 67218...1ac

Nei, det er ikke det som er poenget i denne tråden. Poenget i denne tråden er at datteren mottok både flybillett og 1500 kr som er øremerket julegaver og ender opp med å gi twistpose til foreldrene og dropper julegave til lillesøsteren. Alle andre uforutsette utgifter er dekket av foreldrene, så det er ikke slik at hun måtte bruke disse pengene på noe annet. Dette er ufyselig og bortskjemt oppførsel, og det er helt absurd at du prøver å bortforklare det. Ettersom denne jenta også er student vil det si hun er voksen. Da er det vel på tide å ansvarliggjøre henne for hennes egne handlinger i stedet for å bare skylde på foreldrene? Dersom TS skal "gå i seg selv, fremfor å undres over at datteren hennes "kun" tilgodeser henne med en pose twist på julaften" vil jo denne oppførselen bare bli værende. Dette er IKKE oppdragelse. Det er å snu ryggen til dårlig oppførsel. En irettesettelse er helt OK. 

Anonymkode: d4386...47f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo slik at gaver under juletreet er et fast innslag i julen. Det er en tid der man viser st man bryr seg, ikke gjennom tingen, men gjennom handlingen. I påsken er det vanlig med påskeegg til barna, og på 17. mai tar vi frem flagget. Bare til info, siden julegaver tilsynelatende var nytt for deg, slik at du ikke trår feil. 

Anonymkode: 7aab8...80f

Hva er det for slag svar? H*n har vel ikke gitt uttrykk for at julegaver er et ukjent fenomen for h*n? Det stilles bare spørsmål ved forventninger/krav. Så ekkel du er?

Du har helt rett i at det er handlingen som viser at man bryr seg, og ikke tingen. Da må vel en pose Twist være helt ok. Herregud, det er en student vi snakker om. Studenter har dårlig råd. Helt idiotisk av ts å sitte og klage over at gaven ikke var bra nok. Slik jeg forsto det var det moren som tok initiativ til å overføre penger, og ikke noe datteren ba om. Jeg vet ikke hvor mange venner hun har kjøpt gaver til, men det kan jo ha vært mange, og 1500 kr strekker ikke så veldig langt i dag. Hvis man får gaver fra 10-15 venner vil man jo gjerne gi tilbake til alle, noe annet ville vært skikkelig kleint. Familie, derimot,  forstår at det er vanskelig, og at de ikke bør forvente all verden fra en ungdom i den situasjonen. I hvert fall burde de det.

Anonymkode: 62583...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, Jolene skrev:

Når hun får 1500 kr FØR jul, for så å bare gi bort to twist-poser, er dette umåtelig gjerrig og smålig å gjøre. Selv som student ga jeg alltid mine foreldre en julegave hver for rundt 2-300 kr (spleiset ofte med mitt søsken), i tillegg til å gi mitt søsken en fin gave. Det å ha dårlig råd som student, betyr i all hovedsak at du har for dyre vaner. Selv levde jeg fint på stipend+noe oppsparte midler. Å søle bort 1500 kr, for så å ikke gidde å gi foreldre og søsken en gave, det synes jeg rett og slett ingenting om. Sleipt og grådig gjort i hvertfall.

Snakk med datteren din om økonomi i julen du TS, det virker som om prinsessen trenger det...

I alle dager. Det er virkelig ikke alle som har oppsparte midler å tære på under studietiden. Mange steder er det grusomt dyrt å bo, og selv hadde jeg ikke mer enn 1500 kr igjen pr mnd når husleien min var betalt. Det skulle gå til busskort, mat og andre nødvendige utgifter. Hjemreiser kunne jeg bare glemme. Og hvem har sagt at hun har sølt bort 1500 spenn? Det var penger som også skulle gå til å kjøpe julegaver til venner. Men jeg kan forstå at det kan være vanskelig for deg å sette deg inn i situasjonen til en fattig student.

Anonymkode: ab546...b52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man lærer ikke barn å gi ved å kun lære dem å få. De må erfare å gi gaver. Det forsøkte TS å lære barnet sitt, uten hell. 

Anonymkode: 1ddf1...429

Hvis hun ikke lærte det før hun var tolv, så tror jeg håpet er ute. Toget har gått. TS har oppdratt ungen sin dårlig. Og jeg har ingen tro på at ts sutrer fordi datteren har holdninger hun ikke liker. Jeg tror det største problemet er at hun forventet noe bedre

Anonymkode: ab546...b52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SykkelJenny skrev:

Jeg husker i ungdommen da jeg og venninnen min skulle til byen og kjøpe julegaver til foreldrene våre. Selv hadde jeg aldri problemer med å finne noe til mor og far - de var glade og takknemlige for alt de fikk. Slik hadde ikke venninnen min det hjemme. Hver gang jeg kom med et forslag til henne så sa hun "Nei, det kan jeg ikke kjøpe, det vil de ikke ha". Husker at jeg var så sjokkert over svarene hennes at jeg måtte fortelle det til mor når jeg kom hjem. 

Er glad jeg har arvet mor og far sin holdning til gaver fra barna sine slik at jeg er takknemlig for alt jeg måtte få av mine barn. Jeg hadde til og med syntes det hadde vært helt ok om de tok meg på ordet og ikke brukte pengene sine på gaver til meg i studietiden.

Dette! 

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det som er poenget i denne tråden. Poenget i denne tråden er at datteren mottok både flybillett og 1500 kr som er øremerket julegaver og ender opp med å gi twistpose til foreldrene og dropper julegave til lillesøsteren. Alle andre uforutsette utgifter er dekket av foreldrene, så det er ikke slik at hun måtte bruke disse pengene på noe annet. Dette er ufyselig og bortskjemt oppførsel, og det er helt absurd at du prøver å bortforklare det. Ettersom denne jenta også er student vil det si hun er voksen. Da er det vel på tide å ansvarliggjøre henne for hennes egne handlinger i stedet for å bare skylde på foreldrene? Dersom TS skal "gå i seg selv, fremfor å undres over at datteren hennes "kun" tilgodeser henne med en pose twist på julaften" vil jo denne oppførselen bare bli værende. Dette er IKKE oppdragelse. Det er å snu ryggen til dårlig oppførsel. En irettesettelse er helt OK. 

Anonymkode: d4386...47f

Jeg tror ikke du henger helt med i hva jeg mener. På samme måte som du mener det er ufyselig og bortskjemt oppførsel å ikke kjøpe "bra nok" gaver til familien, så mener jeg at det er ufyselig og bortskjemt oppførsel å klage på gaver man har fått. Og det er TS som har oppdratt datteren.. Holdninger er stikkordet. Jeg vet med meg selv at jeg aldri ville opplevd det samme med mine barn, fordi de har arvet sine foreldres holdninger og verdier. Det vil selvsagt også si at jeg ikke ville blitt snurt over å få en pose twist. Jeg hadde nemlig visst at hun hadde betalt den av egen lomme, og jeg har egentlig aldri hatt grunn til å stille spørsmål ved prioriteringene hennes. 

Jeg synes generelt folk legger altfor mye i dette med gaver i de fleste sammenhenger. Vi lever i overflod, og vi sjenerer oss ikke for å forvente enda mer.

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...