Gå til innhold

Litt skuffet over julegave fra datteren min...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er helt uhørt å ikke gi gave til en tretten år gammel lillesøster. TS: du må snakke med datteren din om at hun må gi gaver til søsteren. Lillesøsteren må jo være ordentlig lei seg! At dere fikk twist er ikke akkurat en gave som oser omtanke, men dere fikk tross alt noe. Tror ikke jeg ville tatt opp gavevalget i og med at det minner om å klage på gaven (som også er en uting i mine øyne). 

For ordens skyld: Jeg har vært fattig student, jeg fikk penger til julegaver av familien og kjøpte alltid gaver til alle i familien. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger det mer omtanke å kjøpe gaver som er diktert fra mor? Virkelig? Har studenten dårlig råd, så klager man ikke over prisen på twistposen. Vil man ha gaver med omtanke, så dikterer man ikke til studenten at man vil ha julepynt og en tskjorte fra H&M. Da kan man liksågodt kjøpe tingen selv og trekke summen fra de 1500,- og skrive navnet til TS på pakken. Det ligger IKKE mer omtanke bak å handle fra en spesifikk handleliste og å velge ut en twistpose selv. Spesielt ikke når mottaker selv har betalt for gaven.

Jeg ville snakket med datteren din, TS og hørt hva hun har brukt pengene på. Klart det er kjipt hvis pengene gikk til studentfester, men det kan også hende at det er vanskelig å komme inn i miljøet, og at man dermed ihvertfall ikke gir billige gaver til venninner. Pengene kan ha gått til mat. Eller moteklær. Men det må du snakke med datteren din om.

Anonymkode: 6ee99...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose twist fra sitt "voksne" barn? Som mor hadde jeg nok blitt skuffet. Ikke fordi gaven var billig (tvert imot, jeg liker ikke dyre gaver), men fordi det lå så lite omtanke bak. 

(Og ja, jeg har vært fattig student selv. I mange år, langt hjemmefra.)

 

 

Anonymkode: a9c7b...a55

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligger det mer omtanke å kjøpe gaver som er diktert fra mor? Virkelig? Har studenten dårlig råd, så klager man ikke over prisen på twistposen. Vil man ha gaver med omtanke, så dikterer man ikke til studenten at man vil ha julepynt og en tskjorte fra H&M. Da kan man liksågodt kjøpe tingen selv og trekke summen fra de 1500,- og skrive navnet til TS på pakken. Det ligger IKKE mer omtanke bak å handle fra en spesifikk handleliste og å velge ut en twistpose selv. Spesielt ikke når mottaker selv har betalt for gaven.

Jeg ville snakket med datteren din, TS og hørt hva hun har brukt pengene på. Klart det er kjipt hvis pengene gikk til studentfester, men det kan også hende at det er vanskelig å komme inn i miljøet, og at man dermed ihvertfall ikke gir billige gaver til venninner. Pengene kan ha gått til mat. Eller moteklær. Men det må du snakke med datteren din om.

Anonymkode: 6ee99...ac3

TS her; pengene ble ikke gitt med diktering  på hva hun skulle kjøpe til oss, det får være måte på å anta noe sånt! Datteren min spurte hva vi ønsket oss, og etterspurte forslag til gavetips til de andre. Jeg sa i fra at vi ikke trengte noe dyrt, men at bla noe ny julepynt hadde vært kjærkomment.

pengene var ment til en liten gave til oss som skulle feire jul sammen, og jeg vet også at datteren min bruker å kjøpe julegaver til to venninner (små venninnegaver til ca 150 kr) venninnene fikk julegaver, ikke lillesøster. Datteren min er vant med at vi gir gaver med omtanke, både til hverandre og at vi både gir gaver til Fattighuset og hjelper andre. 

Anonymkode: 870b0...226

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer dere har oppdratt et barn til et menneske uten samvittighet. Det høres nesten ut som du er litt redd henne når du ikke kan stramme henne opp litt. Ikke rart hun oppfører seg sånn når du ikke har vært klar på hvilke verdier du synes er viktig i livet.

Anonymkode: f5c30...ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her; pengene ble ikke gitt med diktering  på hva hun skulle kjøpe til oss, det får være måte på å anta noe sånt! Datteren min spurte hva vi ønsket oss, og etterspurte forslag til gavetips til de andre. Jeg sa i fra at vi ikke trengte noe dyrt, men at bla noe ny julepynt hadde vært kjærkomment.

pengene var ment til en liten gave til oss som skulle feire jul sammen, og jeg vet også at datteren min bruker å kjøpe julegaver til to venninner (små venninnegaver til ca 150 kr) venninnene fikk julegaver, ikke lillesøster. Datteren min er vant med at vi gir gaver med omtanke, både til hverandre og at vi både gir gaver til Fattighuset og hjelper andre. 

Anonymkode: 870b0...226

Ja, hadde du sagt dette tidligere, så hadde vi jo visst det, og sluppet å spekulert i om hun skulle gi til 2 eller 10 venninner, dyrt eller billig osv

Anonymkode: 6ee99...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer dere har oppdratt et barn til et menneske uten samvittighet. Det høres nesten ut som du er litt redd henne når du ikke kan stramme henne opp litt. Ikke rart hun oppfører seg sånn når du ikke har vært klar på hvilke verdier du synes er viktig i livet.

Anonymkode: f5c30...ccb

Nå synes jeg du drar forhastede konklusjoner. Hva vet vel du om datteren til TS? Og hvordan skal man oppdra barn til å få samvittighet mener du? Og "stramme opp" hva er det? Og alt dette pga sutring om julegaver.....

Anonymkode: becc6...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer dere har oppdratt et barn til et menneske uten samvittighet. Det høres nesten ut som du er litt redd henne når du ikke kan stramme henne opp litt. Ikke rart hun oppfører seg sånn når du ikke har vært klar på hvilke verdier du synes er viktig i livet.

Anonymkode: f5c30...ccb

Jeg er ihvertfall glad for at jeg har lært mine barn at de viktige verdiene i julen er familie og samhold - ikke gavene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SykkelJenny skrev:

Jeg er ihvertfall glad for at jeg har lært mine barn at de viktige verdiene i julen er familie og samhold - ikke gavene. 

Joda.

Du bruker enhver tråd og tematikk til å smøre ut din og din families uovertrufne fortreffelighet ved å rakke ned på alle andre - som feks her når du får en mors hjertesukk om såre følelser over en ugjennomtenkt (på grensen til demonstrativt boikottende) gave fra datteren til å handle om morens havesyke og egoisme. Dette gjør oss alle overbevist om hvor varme og fine de verdiene dine må være.

Anonymkode: d4221...af0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. desember 2015 at 10.34, Balian de Ibelin skrev:

Alt jeg ser her er en utakknemlig mor.

Det er du som er en tullig. Man skal kreve av barna sine. Hvis ikke så får man bortskjemte griseunger. Her hadde jeg sagt på forhånd at de 1500 kr er til julegaver. Og da forventes familie før venner. Her skal søsken gå før venninner. Fortell hun det at det var dårlig av hun og at hun må kjøpe en gave til søstra nå. Ikke fei dette under teppet ts..

Anonymkode: 7976c...76e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred så mye rart det var i denne tråden. Takk spesielt til den anonyme med de evinnelig lange innleggene uten noe form for poeng bortsett fra at hun mente å kunne påberope seg at ts, en helt ukjent person på Internett, var en mye dårligere mor enn henne selv. :ler:

 

og takk til alle dem som mente at ts bare er et stakkars barn (mennesker på 20 er idioter, selvsagt, men så lenge de har stemmerett og sertifikat så må vi kreve at de later som de er voksne) som atpåtil er lutfattig. Som medlem av verdens rikeste studentmasse i privilegerte Norge. :hoho: 

Anonymkode: 89286...8c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt om hva pengene EGENTLIG gikk til? 

Anonymkode: 6ee99...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, December 26, 2015 at 11.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mor som ikke tenker veldig ulikt det du gjør. 

 

Jeg har kuttet kontakten med henne i voksen alder, fordi vi har et fullstendig ulikt verdisyn og jeg ble drittlei av at hun tok offerrollen og sutrer som en bortskjemt 3åring som har forventninger til familiemedlemmer som ALDRI ble uttalt. Din datter er ikke tankeleser. Dersom det ikke kom en ønskeliste sammen med de pengene, så kan du takke deg selv. 

 

Jeg har betingelsesløs kjærlighet til mitt barn, og er glad når hun velger å bruke tid med meg. Altså, gaver er ikke viktig. Og når jeg gir til henne er det for å glede / hjelpe. Ikke for å få gjenytelser. Jeg håper inderlig at jeg ikke blir kravstor, bitter og krevende når jeg blir eldre. 

Anonymkode: 18855...0a3

Hvis jeg hadde fått en twist pose i lik situasjon som ts hadde jeg også blitt skuffet. Jeg har alltid satt min familie først. Både i samvær (som er det viktigste) men også gaver. Jeg tenker nærmeste familien flest. Så får de andre vike. Samme hvor dårlig råd jeg har hatt så har jeg fått til noe ålright til foreldre og søsken. Mine foreldre har alltid hjulpet meg og mine søsken. De står øverst på lista. Forventer ikke noe særlig tilbake. Men tror de hadde blitt skuffet om jeg åpenbart prioriterte andre foran dem. Det er en selvfølge at mor/far/søsken får noe iallefall!

Når mitt voksne barn strevde et år hadde h*n laget hjemmelaget drops til meg på syltetøyglass. Jeg ble så utrolig glad! Et annet år var h*n alvorlig psykisk syk og var innlagt. Ingen gave fra den kanten men h*n fikk komme hjem på julaften noen timer. Lykke!! Forventer ikke, men ser at h*n prioriterer meg samme hvordan ståa er både helsemessig og økonomisk...

Anonymkode: 94ba5...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...