Gå til innhold

Litt skuffet over julegave fra datteren min...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere vet da ingenting om datterens økonomiske situasjon eller pris på venninnenegavene. Kanskje gikk pengene til en tannlegetime og venninnene fikk billige duftlys? Jeg forstår at lillesøster ble skuffet, og hun kunne godt prioritert henne over venninnene, men hadde min mor visst at jeg var blakk ville hun heldigvis skrevet navnet mitt på pakken fra seg til henne. 

Her er det drøssevisav tråder før jul hvor små oppmerksomheter i denne prisklassen er ok, men når det framstilles slik fra en skuffet mor er det ikke ok lengre?   

Takk og pris for at min familie har forståelse for at jeg er blakk student!   

 

Anonymkode: 5e84c...e63

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at en del av svarene ts får er at foreldre har det de trenger og at barna deres/studentene av den grunn ikke trenger å kjøpe gave.

Enten har jeg misforstått totalt hva det betyr med gave, eller så er jeg bare totalt uenig i dette argumentet.

Man gir gave til familie og søsken fordi man bryr seg. Riktignok trenger det ikke være dyrt, men fint om det ligger litt omtanke bak. (En Twistpose som i ts innlegg ville ikke betydd omtanke for meg) .

Dersom barna våre mener vi foreldre ikke "trenger noe" , kan de gi oss en gave på en opplevelse sammen med dem, her setter bare fantasien stopper. Min datter ( student) ga mormor kinobillett slik at de kunne gå på kino sammen. Mormor ble kjempeglad :-)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og TS, sa du tydelig i fra til datteren din om hva pengene skulle gå til? Altså gaver til Dere?

Anonymkode: 5e84c...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig ting å furte over. Er jo klart at jenta prioriterer venner istedenfor familien i den alderen, for henne akkurat nå er det jo mye viktigere hva vennene mener enn familien. Familien er liksom bare der de. Vær heller glad for at datteren din kommer hjem i julen, og en pose twist er jo også en gave (hun har i alle fall tenkt på dere). Jeg ville heller ha gitt studenten min penger før jul for å lette den økonomiske situasjonen for henne, og ikke for egen vinnings skyld.

Anonymkode: becc6...8cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lulle skrev:

Jeg ser at en del av svarene ts får er at foreldre har det de trenger og at barna deres/studentene av den grunn ikke trenger å kjøpe gave.

Enten har jeg misforstått totalt hva det betyr med gave, eller så er jeg bare totalt uenig i dette argumentet.

Man gir gave til familie og søsken fordi man bryr seg. Riktignok trenger det ikke være dyrt, men fint om det ligger litt omtanke bak. (En Twistpose som i ts innlegg ville ikke betydd omtanke for meg) .

Dersom barna våre mener vi foreldre ikke "trenger noe" , kan de gi oss en gave på en opplevelse sammen med dem, her setter bare fantasien stopper. Min datter ( student) ga mormor kinobillett slik at de kunne gå på kino sammen. Mormor ble kjempeglad :-)

Dette.

En twistpose stinker "Æsj, det er ikke så nøye, jeg tar det første jeg finner". Selv om en student har dårlig råd, andre viktige ting å tenke på, andre viktige gaver å kjøpe og morsommere folk å prioritere, og foreldrene ikke trenger noe: En voksen kvinne får gratis tur hjem, penger til å kjøpe gaver, sikkert noen gaver selv, og full oppvartning i jula- og takker med en pose twist.

Jeg var sånn mamma før som alltid sa "Det er ikke så farlig med bursdagen min, vi gjør ikke noe ut av det, jeg har det jeg trenger"... Helt til moren min gav meg det glatte lag og påpekte at barn trenger å oppleve gleden av å gi, og lære seg å se andres behov. Og jeg tror hun er inne på noe. Omtanke må læres, eller så er det lett å forbli på mottakersiden og være fornøyd med det, til langt opp i voksen alder.

Det handler for min del ikke om penger, og slik jeg leser ts mente hun ikke nødvendigvis at alle gavepengene skulle brukes på dem. Men jeg skjønner veldig godt at hun kunne ønsket seg litt mer omtanke og takknemlighet fra en som- tross alt;- er voksen.

Anonymkode: 5820b...b63

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp på grunn av sånt jeg skakkjører min allerede skrale studentøkonomi i jula. Kjøper for å blidgjøre. Kredittkort. Fordi folk tror at jeg som er alenemor og student bæsjer penger. Kjøper dyre gaver til ungene i slekta som ikke engang sier takk når vi møtes, og en mor som forteller at Nehei! Bøkene jeg gav i julegave, de ble ikke klaff nei! Ungene gadd ikke engang å se på de! Dyre flott bøker jeg vridde hjernen min for å finne den riktige boka for de, fordi mora hadde så lyst til at de plutselig skulle begynne å lese... Jeg ble rett og slett lei meg... Penger jeg kunne ha brukt på regninger... Min egen datter fikk ikke engang så dyre julegaver som de ungene fikk tilsammen. Jeg gjør alt for å ikke bli lagt for misnøye fordi ingen i slekta har noen som helst forståelse for at jeg er en lutfattig studine, ikke mine foreldre heller, som fikk croc pot gryte, innrammet forstørre fotografbilde av barnebarnet, samt egne personlige gaver. De gadd knapt å si takk de også. Kanskje bør du snakke med datteren din. Høre hva som skjer. Det er sikkert en god grunn til at det ble sånn. 

Anonymkode: 7bf02...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok sagt noe, men ikke fått det til å handle om deg (for det gjør det heller ikke). Gitt at du selvsagt sa at du overførte pengene mht. til julegaver. Sa du ikke noe da du overførte blir det jo en annen sak. 

Hva med f.eks., "Vil gjerne at du sier ifra hvis du har noen økonomiske kriser el.l. du trenger hjelp med. Jeg ga deg jo hele 1500 til julegaver og du har tydeligvis ikke brukt pengene på det. Dersom du hadde noe annet som hastet og som du heller måtte bruke pengene på, kan du si ifra til meg om sånt. I stedet for at lillesøster ikke får julegave". 

Dersom hun rett og slett hadde noe annet hun måtte bruke pengene på så sier hun jo det. Har hun bare tenkt egoistisk så får hun vel dårlig samvittighet og prioriterer annerledes neste gang. 

Anonymkode: fa4dd...8b6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts' datter er vel ikke alenemor som blakker seg på gaver til storforlangende slektninger, er hun? Det blir som å sammenligne epler og appelsiner. Når det er sagt, synes jeg familien din høres ganske usympatiske ut, de også. DE burde få twist til neste jul! ;)

Anonymkode: 5820b...b63

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, HvittHus skrev:

Når datteren har fått 1500 for å kjøpe julegaver til familie og venner, er det utrolig spesielt å avspise familien med to twistposer.

Min datter hadde fått klar beskjed om at dette ikke var intensjonen med pengene og at dette valget hun har tatt medfører null penger neste jul. Student eller ei får man vise litt respekt når foreldre hjelper økonomisk på denne måten.

Men hvorfor i all verden skal hun få 1500 kroner til å kjøpe julegaver til familien? Da kan jo familien like gjerne kjøpe det de liker/har lyst på selv? Utrolig teit praksis. Hvorfor må man bruke penger på sånt når man er student i det hele tatt? Hva er det julen egentlig handler om? At alle skal få ønskene kravene sine oppfylt? For meg handler julen om å være sammen med de man er glad i. Gaver kommer i annen rekke, og det å gi gleder meg uendelig mye mer enn å få. Viktige ting å lære barna sine, tenker jeg, og i så måte er jaggu ikke TS et veldig godt eksempel for sine.

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se på det som en selvfølge å prioritere gaver til familien før venner!Familien bør aalltid komme først!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ts' datter er vel ikke alenemor som blakker seg på gaver til storforlangende slektninger, er hun? Det blir som å sammenligne epler og appelsiner. Når det er sagt, synes jeg familien din høres ganske usympatiske ut, de også. DE burde få twist til neste jul! ;)

Anonymkode: 5820b...b63

Sammenligningen var kanskje feil, men for å understreke at hun kanskje trengte pengene til allerede påpurrede regninger, og at det var derfor det ble sånn.

Anonymkode: 7bf02...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

En twistpose stinker "Æsj, det er ikke så nøye, jeg tar det første jeg finner". Selv om en student har dårlig råd, andre viktige ting å tenke på, andre viktige gaver å kjøpe og morsommere folk å prioritere, og foreldrene ikke trenger noe: En voksen kvinne får gratis tur hjem, penger til å kjøpe gaver, sikkert noen gaver selv, og full oppvartning i jula- og takker med en pose twist.

Jeg var sånn mamma før som alltid sa "Det er ikke så farlig med bursdagen min, vi gjør ikke noe ut av det, jeg har det jeg trenger"... Helt til moren min gav meg det glatte lag og påpekte at barn trenger å oppleve gleden av å gi, og lære seg å se andres behov. Og jeg tror hun er inne på noe. Omtanke må læres, eller så er det lett å forbli på mottakersiden og være fornøyd med det, til langt opp i voksen alder.

Det handler for min del ikke om penger, og slik jeg leser ts mente hun ikke nødvendigvis at alle gavepengene skulle brukes på dem. Men jeg skjønner veldig godt at hun kunne ønsket seg litt mer omtanke og takknemlighet fra en som- tross alt;- er voksen.

Anonymkode: 5820b...b63

Og det er da jeg tenker at dette handler om langt mer enn akkurat disse 1500 kronene, det handler nok mer om holdninger og verdier man (nødvendigvis) har tilegnet seg gjennom oppveksten. Slik jeg leser TS, og oppfatter hennes holdninger og verdier, så synes jeg ikke det er veldig rart at hun blir "avspist" (som hun selv åpenbart oppfatter det) med en twistpose. ;) 

Anonymkode: 67218...1ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp på grunn av sånt jeg skakkjører min allerede skrale studentøkonomi i jula. Kjøper for å blidgjøre. Kredittkort. Fordi folk tror at jeg som er alenemor og student bæsjer penger. Kjøper dyre gaver til ungene i slekta som ikke engang sier takk når vi møtes, og en mor som forteller at Nehei! Bøkene jeg gav i julegave, de ble ikke klaff nei! Ungene gadd ikke engang å se på de! Dyre flott bøker jeg vridde hjernen min for å finne den riktige boka for de, fordi mora hadde så lyst til at de plutselig skulle begynne å lese... Jeg ble rett og slett lei meg... Penger jeg kunne ha brukt på regninger... Min egen datter fikk ikke engang så dyre julegaver som de ungene fikk tilsammen. Jeg gjør alt for å ikke bli lagt for misnøye fordi ingen i slekta har noen som helst forståelse for at jeg er en lutfattig studine, ikke mine foreldre heller, som fikk croc pot gryte, innrammet forstørre fotografbilde av barnebarnet, samt egne personlige gaver. De gadd knapt å si takk de også. Kanskje bør du snakke med datteren din. Høre hva som skjer. Det er sikkert en god grunn til at det ble sånn. 

Anonymkode: 7bf02...0a2

Nå er vel ikke dette din tråd? Det du skriver har ingen sammenheng med HI til ts. Alt handler ikke om deg. 

Anonymkode: 4313a...a36

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Datteren vår har fått hjelp til både tannlege og andre forutsette utgifter, og fikk pengene med beskjed at dette var til julegaver. Jeg sa i fra at det ikke var nødvendig med dyregaver, men litt julepynt til oss, en håndkrem til bestemor og kanskje en tskjorte (gjerne fra HM) til lillesøster på 13 år. Vi legger ikke vekt på dyre gaver, men at det skal være noe man ønsker og kanskje trenger. Vi gir alle julegaver til hverandre, og hun vet ingen er kravstore. 

I alle år har vi kjøpt julegaver sammen, men i år bor hun borte, derfor førte vi over penger slik hun kunne kjøpe der hun studerer. Til de som lurte på hvorfor jeg la dette ut, så kan jeg  si at dette er et diskusjonsforum ;)

Anonymkode: 870b0...226

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel ikke dette din tråd? Det du skriver har ingen sammenheng med HI til ts. Alt handler ikke om deg. 

Anonymkode: 4313a...a36

Ikke meningen heller, men om du leser litt over, så ser du at det er for å illustrere at det kan ha sammenheng med en studentøkonomi. Altså, kan det være med god grunn til at hun ikke har brukt pengene på dyre gaver, men på regninger istedet for eksempel. Rådet TS til å snakke med datteren. Det er sikkert en god grunn til at det ble sånn. Det må være lov å komme med innspill uten å bli hetset... 

Anonymkode: 7bf02...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Datteren vår har fått hjelp til både tannlege og andre forutsette utgifter, og fikk pengene med beskjed at dette var til julegaver. Jeg sa i fra at det ikke var nødvendig med dyregaver, men litt julepynt til oss, en håndkrem til bestemor og kanskje en tskjorte (gjerne fra HM) til lillesøster på 13 år. Vi legger ikke vekt på dyre gaver, men at det skal være noe man ønsker og kanskje trenger. Vi gir alle julegaver til hverandre, og hun vet ingen er kravstore. 

I alle år har vi kjøpt julegaver sammen, men i år bor hun borte, derfor førte vi over penger slik hun kunne kjøpe der hun studerer. Til de som lurte på hvorfor jeg la dette ut, så kan jeg  si at dette er et diskusjonsforum ;)

Anonymkode: 870b0...226

Jeg ville spurt hva som skjedde med gaven til lillesøster. Hos oss gir vi minimalt med gaver, men det er noe vi har avtalt for å slippe julestress og overfylte skap, og en lillesøster på 13 burde prioriteres, synes jeg. Kan hun ha somlet den bort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre hun hadde en god forklaring på at hun ikke i det hele tatt ga søsteren noe - er hun en bortskjemt drittunge. Man gir gaver til nær familie lenge før venner altså! 

Ikke du som er utakknemlig her hvertfall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forstått situasjonen med twistpose/annet lignende dersom hun faktisk ikke hadde hatt penger til å kjøpe gaver. Men nå fikk hun overført 1500kr, og det burde vært mer enn nok til å dekke julegaver til nærmeste familie. 
Jeg studerer selv, og verken meg eller mine venner som stort sett også studerer, gir julegaver til hverandre. Vi er i samme situasjon og ingen av oss har noe behov for å gi gaver. Så får vi heller begynne på igjen når vi er ferdig å studere dersom vi ønsker å gi noe da. Men nærmeste familie, og hvertfall dem jeg skal feire julen med, får julegaver. 
Jeg ville rett og slett hørt med henne hva som skjedde. Og om hun ikke har en særs god grunn, så ville jeg droppet å gitt penger neste år og kanskje vurdert å heller gitt henne noe lignende som en twistpose bare for at hun også kan kjenne på at "her har de ikke giddet å tenke seg om en gang før de kjøpte gave". Kanskje hun kunne lært av det. 
Og siden dere dekker tannlege og slike utgifter også, så er det veldig liten sannsynlighet for at pengene har gått til noe slikt nødvendig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner utrolig godt at TS er skuffet, det er så sløvt gjort at jeg knapt har ord for det. Det er snakk om et voksent menneske som er så heldig at hun har fått hjelp fra foreldre med å få råd til julegaver. Da er det en selvfølge at disse pengene som er øremerket julegaver faktisk brukes på julegaver - skulle det skje noe som gjorde at man må blakke seg helt, da forteller man det (og låner mer/får mer/får beskjed om å droppe gavene til f.eks. foreldrene, ikke lillesøster). 

Nummer to, familie foran venner (forutsatt at man har et godt forhold). Og det er nok helt greit mtp. at hun får mye støtte av foreldrene, de skal feire jul sammen osv. Å prioritere slik er ikke OK om man er eldre enn 14. 

Nummer tre, selv om man kjøper en billig gave er det mulig å legge bittelitt omtanke i det. Lage noe selv, kjøpe noe mer personlig, etc. Jeg hadde blitt skuffet over en pakke Twist om det kom fra noen i nær familie, ærlig talt. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...