AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #21 Del Skrevet 11. desember 2015 Dette er det man typisk hører fra de naive som aldri har hatt nærkontakt med barnevernet. Bare se på statistikken over akuttvedtak. Kjenner til tilfeller de aldri pratet med foreldrene før de hentet barna.Nå er det en kjent sak at media generelt holder seg unna barnevernsaker, og mange foreldre som har vunnet lange kamper mot barnevernet ønsker ikke å gå til media fordi de vet hvor stigmatisert man automatisk blir. Bare se på hvilke holdninger som florerer her på forumet.Holdninger slik som dette. Saker jeg kjenner til der foreldrene har vunnet mot barnevernet har det vært tilfeldigheter som har spilt inn, de har hatt gode aktive advokater som virkelig tror på familien, de har vært sterke pyskisk og klart å holde seg oppe i en utrolig tøff tid, og de har hatt støtte av familie og venner. Hadde ikke dette vært på plass hadde barnevernet vunnet selv om de hadde en dårlig sak.Anonymkode: 2a32b...895Det er kanskje ikke så rart at disse foreldrene får et så dårlig rykte heller. Aldri røyk uten ild! Man kjenner til klassikerne som "BV er onde mennesker som bare vil oss vondt!" De er så virkelighetsfjerne at de ikke klarer å evne at barnevernet kun går til så drastiske tiltak når det er behov for det, de tror de selv er superforeldre selv om de lager et leven uten like foran ungene, skyver ungene foran seg for å sympati.Dette er ikke en konkurranse, barnevernet vil ikke ta fra foreldrene ungene uten grunn, hva har de å vinne på det? Foreldrene har alt på å vinne ved å sette et dårlig stempel på BV, fordi de mener selv at de er den store stygge ulven. Realiteten er en helt annen.Barnevernet gjør en god jobb rundt om i dette landet! Anonymkode: 5975e...dc8 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #22 Del Skrevet 11. desember 2015 Min svoger og svigerinne ble meldt til barnevernet av en sprø nabo (type gammel, sint dame som skrev digre lapper i oppgangen flere ganger i uka og pusset politiet på alt og alle). Barnevernet undersøkte saken og konkluderte- ikke overraskende- med anklagene ikke hadde rot i virkeligheten, og det var det. I følge min svoger hadde de selv sagt at det ikke var så uvanlig med grunnløse anklager (hevn, forsmådde kjærester, gale naboer osv) , men at dette stort sett var lett å gjennomskue for saksbehandlerne. Anonymkode: 55d89...34a 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #23 Del Skrevet 11. desember 2015 Hvis dere er helt "vanlige" foreldre som har helt "vanlige" barn og bor i et helt "vanlig" hjem, og ungene kommer med de klærne de skal i barnehagen/skole, så skal det nok mer til enn en bekymringsmelding. De må jo sjekke opp saken. Barnevernet har ikke konkurranse om hvem som klarer å "konfiskere" flest barn.Jeg har hørt om flere saker hvor barnevernet har vært inne og konfiskert unger, og foreldrene har stilt seg helt uforstående til at de kunne oppleve slikt, de som er helt uskyldige. De fikk en mengde med støtte, og det tok helt av med banneord og trusler, og jeg håper og tror etterhvert at alle støttespillerne skjønte at disse foreldrene kanskje ikke var de rolige, voksne og omsorgsfulle personene de først trodde. Her var det snakk om aggressive mennesker som overhodet ikke tenkte på barnas beste, men kun seg selv og gøy (rus). Anonymkode: 23143...cd3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #24 Del Skrevet 11. desember 2015 Kan barnevernet ta et barn ut av hjemmet om det kommer inn en bekymringsmelding fra en helt random person? Om en person ikke liker deg og sender inn bekymringsmelding til barnevernet for å prøve å ødelegge for deg, kan barnevernet gripe inn selv om meldingen ikke stemmer overens med virkeligheten? Hva skal egentlig til før en får barnevernet på nakken? Noen som har erfaringer? Kjenner jeg blir nervøs Jeg leser stadig vekk om foreldre som blir fratatt barna uten spesielle grunner virker det som. Selvfølgelig skal barna bli tatt om det er reell omsorgssvikt som rus, vold og slike ting. Anonymkode: 0fc25...ceeSom tidligere ansatt i barnevernet vil jeg opplyse deg om følgende : Om bekymrings meldingen er av en så alvorlig art att det er fare for barnas liv og helse KAN barnevernet sammen med representant fra politiet hente ut barn umiddelbart.Saken blir deretter og så snart som mulig sjekket opp i samtale med foreldre og barn hver for seg.Om det blir vurdert som en ikke farlig situasjon blir barna umiddelbart returnert til hjemmet. Anmelder ,om denne lar seg spore blir da konfrontert med sakens utfall og politianmeldt. I saker der bekymrings meldingen blir levert anonymt MÅ barnas beste komme først.Alle er enig i att det er en enorm belastning både for foreldre og barn, så derfor blir alle involverte fulgt opp med frivillig samtale.Det viser seg att nesten alle foreldre tilslutt er enig i barnevernets reaksjon og forstår godt hvorfor vi må reagere raskt. Uheldigvis florerer det med historier der noen har følt seg urettferdig behandlet og gått ut med sin historie i medier osv,mange av dem det gjelder har i ettertid innrømmet att dette var fortalt/skrevet i sinne i en vanskelig periode og dermed ikke troverdig.Så barnevernet gjør uten tvil en god jobb men som kan virke urettferdig og meningsløs når man står midt oppe i det. Anonymkode: 89757...56b 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #25 Del Skrevet 11. desember 2015 Det pleier å være en veldig god grunn til at barna blir tatt, og det gjøres en seriøs vurdering i forkant. Problemet er ofte at BV har en grunn men ikke kan si det pga taushetsplikt.Har du ditt på det tørre så vil det ikke være noe problem. ALLE foreldre gjør feil, ingen er perfekte og til og med BV skjønner dette og straffer deg ikke hvis du gjør et feiltrinn.2 venninner av meg ble faktisk meldt inn til BV, ene av en nabo som trodde hun drakk alkohol når barna var hjemme og andre av hevngjerrig eks. Begge saker ble henlagt fordi det ikke var grunnlag for anmeldelsene, ingen av dem var sanne. Anonymkode: 0b262...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #26 Del Skrevet 11. desember 2015 Kanskje litt utenfor tema, men hvor gamle må barn være før de får uttale seg hos BV og faktisk blir hørt på? Eller kommer det helt an på barnet? Er jo fælt om barnet vil tilbake til foreldrene men BV nekter å høre. På en annen side er jo barn skremmende lojale.den yngste jeg har snakket med i jobben var 2,5 år. Og med yngre blir det ikke så mye prat, men samtaler via dukker/bamser hvis det handler om vold, overgrep osv. Anonymkode: ad827...2c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogkløver Skrevet 11. desember 2015 #27 Del Skrevet 11. desember 2015 Kanskje litt utenfor tema, men hvor gamle må barn være før de får uttale seg hos BV og faktisk blir hørt på? Eller kommer det helt an på barnet? Er jo fælt om barnet vil tilbake til foreldrene men BV nekter å høre. På en annen side er jo barn skremmende lojale.Dersom barna er for unge til å uttale seg til de ulike instansene vil de få tildelt en talsperson. Denne personen vil snakke med barna (og er gjerne eksternt ansatt) og deretter tale deres sak I retten eller levere videre barnas ønsker.Denne personen har ikke lov å tolke svar, men skal gjengi ordrett hva barnet selv har formidlet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 12. desember 2015 #28 Del Skrevet 12. desember 2015 Hvis man bare leser litt på KG så blir jo folk rådet til å ringe barnevernet for bagateller, så ikke rart at BV i Norge har et dårlig rykte, egentlig. Jeg mener, alle sakene blir jo undersøkt og det er ikke behagelig for noen foreldre å bli satt i den posisjonen - uansett hvor flinke og gode foreldre de faktisk er. Selvfølgelig finnes det noen råtne epler som går på Facebook eller til Vg og forteller om sine historier med barnevernet, mens barnevernet ikke kan kommentere saken fordi de rett og slett har taushetsplikt.En venn av meg jobber i barnevernet og sier at de sliter mye med at folk har så liten tro til de på grunn av akkurat dette. De kan jo ikke gå til Vg og si at artikkelen ikke er sann og at kjæresten til Fru Hansen faktisk tafser på 14 åringen! De kan ikke kommentere i disse gruppene på Facebook og si at realiteten absolutt ikke stemmer med foreldrenes forklaring.Jeg er selvfølgelig redd for at mitt barn skulle bli tatt av barnevernet eller at noen skulle sende en bekymringsmelding på meg. For bekymringsmelding sendes jo nesten bare barnet har forskjellige sokker på! Samtidig så vet jeg at jeg har alt mitt på det rene og barnevernet hadde nok (absolutt mest sannsynlig) henlagt saken med en gang. Men jeg tror det er alle foreldre sitt mareritt... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #29 Del Skrevet 12. desember 2015 Ja, helt tilfeldige personer kan melde ifra til bv om deg og ditt barn. Det er ukomfortabelt å få hjemmebesøk osv for observasjon. Men per i dag så finnes det ikke andre enklere måter å gjøre det på visst nok. Anonymkode: cc660...894 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #30 Del Skrevet 12. desember 2015 Hvis man bare leser litt på KG så blir jo folk rådet til å ringe barnevernet for bagateller, så ikke rart at BV i Norge har et dårlig rykte, egentlig. Jeg mener, alle sakene blir jo undersøkt og det er ikke behagelig for noen foreldre å bli satt i den posisjonen - uansett hvor flinke og gode foreldre de faktisk er. Selvfølgelig finnes det noen råtne epler som går på Facebook eller til Vg og forteller om sine historier med barnevernet, mens barnevernet ikke kan kommentere saken fordi de rett og slett har taushetsplikt.En venn av meg jobber i barnevernet og sier at de sliter mye med at folk har så liten tro til de på grunn av akkurat dette. De kan jo ikke gå til Vg og si at artikkelen ikke er sann og at kjæresten til Fru Hansen faktisk tafser på 14 åringen! De kan ikke kommentere i disse gruppene på Facebook og si at realiteten absolutt ikke stemmer med foreldrenes forklaring.Jeg er selvfølgelig redd for at mitt barn skulle bli tatt av barnevernet eller at noen skulle sende en bekymringsmelding på meg. For bekymringsmelding sendes jo nesten bare barnet har forskjellige sokker på! Samtidig så vet jeg at jeg har alt mitt på det rene og barnevernet hadde nok (absolutt mest sannsynlig) henlagt saken med en gang. Men jeg tror det er alle foreldre sitt mareritt...Ja det har gått helt over støvelskaft hvor mye bekymringer som gjerne meldes fra om. Og mange ganger er det rent oppspinn eller antakelser. Det som er synd er at det er foreldrene som får svi iform av å måtte komme på flere møter og ha hjemmebesøk etc. Helt enig med deg i at BV gjør gode ting også, og at de har gjerne fått urettferdig kritikk der sannheten ikke har fått lov å komme frem i lys for å renvaske de. Anonymkode: cc660...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #31 Del Skrevet 12. desember 2015 Ja. Ei venninne av meg er fratatt barna basert på falske rykter. Helt forjævlig. Anonymkode: edb16...3bbDet er helt umulig at det du skriver er riktig. Det skal mye til før et barn blir tatt vekk fra hjemmet med mindre det dreier seg om vold eller overgrep. Da kan de tas akutt. Ellers er det en lang prosess som tar uker og måneder. Det er noe du ikke vet eller synes er grunn nok til at barnet ble "tatt". Anonymkode: 51dd0...1db 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jauda Skrevet 12. desember 2015 #32 Del Skrevet 12. desember 2015 Søateren min sto på jobb en fredag, da plutselig politiet ringer og ber hun komme fort som mulig, hun dro med engang og ble fortalt at noen hadde meld ifra om datteren hadde blitt seksuelt utnyttet, søstern knakk helt ihop gjennom hele avhøret og stilte seg uforståelig til anklagene, bf ble opp ringt selv av politiet og måtte i avhør han og, så ble dei ringt opp av bv som ba dei om å komme på møte, dei dro og ble opplyst at barnet hadde blitt tatt ut av barnehagen og får ikke komme hjem før saken er ferdig etterforsket. Det viste seg at det var ei dame i barnehagen som hadde drevet å meldt ifra lenge om ting ang barnet, og det skjedde under stell på den frdagen da hun gikk til lederen og sa hva hun mistenkte( da hadde hun reagert på at jenta hadde sakt ifra at hun hadde litt vondt i rompa når hun vaska hun) dette kom jo av bleie utslett som legene konkluderte med etterpå. Så da meldte barnehagen ifra til bv og barnet ble plassert hjemme hos hun som hadde dreve å meldt søs for dette( noe alle har reagert på!) Men ja mandagen kom og politiet henla saken etter at alle i famillien og venner hadde vært i avhør, politiet skrev at der ikke var noe tegn til misbruk eller noe tegn til seksuelle ting, (jeg var selv i avhør) bv ringte og fortalte at barnet kunne få komme hjem, bv gadd ikke å komme med barnet selv men sendte ei ifra barnehagen til å levere og om jeg ikke husker feil så var det en pedagogisk leder som kom med henne, men at bv lovte å ha et møte med fam innen en kort tid,hun pedagogen gråt og fortalte hvor lei seg hun var for det som hadde skjedd men vi alle skjønner jo hvorfor bv gjorde som dei gjorde med å ta ut barnet ut av heimen, men det er måten på hvordan bv gjorde tinga, hvorfor sende barnet til hun som har meldifra om overgrep, hun kunna jo ha manipulert barnet til å tro ting, eller det værste er om hun faktisk sto bak alt og bare slang ut at det var doreldra, hun kunne ødelegge eventuelt bevis osv. Det er det sykeste av saken og det møte som bv "lovte" ble alldri holdt etter uttalige brev fra advokat og tlf fra foreldre... så bv gjorde rett i å ta barnet ut av hjemmen til ting ble ferdig etter forsket men å sende barnet til anklageren viser hvor sprengt bv kan være. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #33 Del Skrevet 12. desember 2015 Det er helt umulig at det du skriver er riktig. Det skal mye til før et barn blir tatt vekk fra hjemmet med mindre det dreier seg om vold eller overgrep. Da kan de tas akutt. Ellers er det en lang prosess som tar uker og måneder. Det er noe du ikke vet eller synes er grunn nok til at barnet ble "tatt".Anonymkode: 51dd0...1dbjeg skulle ønske jeg kunne si det, men det er faktisk sant. Roligere og mer omsorgsfulle folk finnes ikke og barna hadde det bra der. De har aldri lagt en hånd på barna sine Jeg har vært der mye og barna var harmoniske og spøkte og lo som alle andre barn. Eneste var litt tidlige leggetider i mine øyne (kl 7 for unger fra 7-9 år), ellers var det ingenting galt. De haddr alt de trengte selv om foreldrene ikke hadde råd til de aller dyreste merkeklærne. Men ingen barn trenger jakker til 6000, det gjør ingen voksne heller. Men naboen var en gal lystløgner som hele tiden sendte bv falske rykter. Læreren anmeldte også fordi den ene jenta kom med litt søl på genseren en dag. Hun hadde sølt litt av frokosten uten at moren merket det. Bare liten flekk. Da ble det meldt som omsorgssvikt. De har et hsrmonisk hjem med flere dyr og barna hadde det virkelig bra. På samvær og sånt vil ikke barna forlate foreldrene, det er et svare strev hver gang og ungene er helt knust. Ungene gir foreldrene kort og andre ting hvor det står at de savner dem og vil hjem. Den ene gutten har lærevansker pga adhd, han lærte å lese litt senere enn de andre, ellers er han oppegående. Jeg vitnet for dem i retten og advokaten deres sa at saken var syltynn. Dessverre tapte vi, men de har anket, så blir ny sak. Barnevernet i den kommunen er så korrupt at jeg ikke har ord. Hørt om episoder hvor de har betalt dommere og andre rettsfolk for å tape saken, men akkurst det vet jeg ikke om er sant. Jeg har ikke tenkt å fortelle hvor det er, jeg vil ikke bli gjenkjent. Anonymkode: edb16...3bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #34 Del Skrevet 12. desember 2015 Dette vet du selv ikke stemmer. Jeg jobber i barneverntjenesten selv og barna mine har ofte flekker eller søl på seg uten at noen melder bekymring på bakgrunn av det Anonymkode: ad827...2c1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #35 Del Skrevet 12. desember 2015 Skremmende at utenforstående tror at det er så enkelt som litt sølpå genseren som utløser alvorlige reaksjoner fra barnevernet! Det ligger som oftest mye mer bak og klart at ikke foreldre vil innrømme det! Ofte ser de det ikke selv heller! Ja, feil skjer beklageligvis, men jeg tror alt det negative fokuset på barnevernet er rett og slett det som er farligst. Det kan gjøre at barn som trenger det ikke blir meldt inn bekymring om. Og at foreldre som trenger hjelp ikke tør å ta kontakt. ... Anonymkode: bf12e...73b 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #36 Del Skrevet 12. desember 2015 Jeg har oppleve noe av det samme, men av personer som ikke kjenner meg/oss. Slapp helt av, selv om jeg vet hvor forferdelig dette føles for deg. Jeg ransaket med selv og følte meg som verdens verste mamma, men etter å ha vært i kontakt med bv en stund ser jeg ikke dette som et nederlag. Jeg er aleine med barna og med en far som ikke samarbeider eller følger opp ungene på skole, har dette tvunget han til å måtte gå på veiledning. Jeg hadde besøk av en dame fra bv på en kopp kaffi i etterkant av et par møter. Ellers har de hatt kontakt med skolen. For min del er det ingenting å frykte og ut i fra rapporter fra skolen er det jeg som følger opp det meste der. Det som er problemet er når far ikke samarbeider eller snakker med meg, så hos oss er det dette vi får hjelp til, selv om det ikke har bedret seg noe særlig. Det går uansett ut over uskyldige barn.Så prøv å slapp av, vær ydmyk og ærlig på møtene. Det er ingen som tar fra deg ungene dine ute om du virkelig ikke klarer ta deg av de. Klem Anonymkode: e66fb...027 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 12. desember 2015 #37 Del Skrevet 12. desember 2015 Dette vet du selv ikke stemmer. Jeg jobber i barneverntjenesten selv og barna mine har ofte flekker eller søl på seg uten at noen melder bekymring på bakgrunn av det Anonymkode: ad827...2c1Amen! Dette er revet ut av en større sammenheng! Vi som jobber med barn og har plikt til å sende mld ved bekymring setter selvfølgelig ikke likhet mellom en flekk og omsorgssvikt! Men det kan være en liten brikke i et stort puslespill! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #38 Del Skrevet 12. desember 2015 Dere får tro hva dere vil, men jeg kjenner disse folka godt. De har aldri hverken slått, overgrepet eller drevet omsorgsvikt. De drikker ikke og bruker ikke narko. Røyker ikke heller. Jeg vet at de ikke gjør det. Har ofte kommet på overraskende besøk siden jeg ofte kjører forbi, aldri sett noe tull. Det er basert på løgner og falske rykter. Huset er stort sett gullende rent og. Noen hybelkaniner nå og da har vel de fleste uten at det er møkkete for det. Det er en liten kommune hvor bv har altfor mye makt og jeg har hørt om episoder der bv har bestukket dommeren for at de skal vinne. Vet ikke om akkurat dette er sant, men korrupte er de i denne kommunen. Jeg har alltid sett på bv som en bra ting, men er ikke imponert over de i denne kommunen. Som sagt legger de seg litt for tidlig i mine øyne, men å legge seg 7-halv 8 kan vel ikke akkurat kalles omsorgsvikt. De mente at barna trengte så mye søvn. Anonymkode: edb16...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 12. desember 2015 #39 Del Skrevet 12. desember 2015 Dere får tro hva dere vil, men jeg kjenner disse folka godt. De har aldri hverken slått, overgrepet eller drevet omsorgsvikt. De drikker ikke og bruker ikke narko. Røyker ikke heller. Jeg vet at de ikke gjør det. Har ofte kommet på overraskende besøk siden jeg ofte kjører forbi, aldri sett noe tull. Det er basert på løgner og falske rykter. Huset er stort sett gullende rent og. Noen hybelkaniner nå og da har vel de fleste uten at det er møkkete for det. Det er en liten kommune hvor bv har altfor mye makt og jeg har hørt om episoder der bv har bestukket dommeren for at de skal vinne. Vet ikke om akkurat dette er sant, men korrupte er de i denne kommunen. Jeg har alltid sett på bv som en bra ting, men er ikke imponert over de i denne kommunen. Som sagt legger de seg litt for tidlig i mine øyne, men å legge seg 7-halv 8 kan vel ikke akkurat kalles omsorgsvikt. De mente at barna trengte så mye søvn. Anonymkode: edb16...3bbHvor skal man begynne..... Dommeren jobber ikke i kommunen!Ettersom det ikke er grunnlag for at bv skal inn med tiltak, så dør jo saken ut da...Barnevernet har litt andre oppgaver utover å fjerne barn fra foreldrene sine....Noen få ihvertfall 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2015 #40 Del Skrevet 12. desember 2015 Ja det har gått helt over støvelskaft hvor mye bekymringer som gjerne meldes fra om. Og mange ganger er det rent oppspinn eller antakelser. Det som er synd er at det er foreldrene som får svi iform av å måtte komme på flere møter og ha hjemmebesøk etc. Helt enig med deg i at BV gjør gode ting også, og at de har gjerne fått urettferdig kritikk der sannheten ikke har fått lov å komme frem i lys for å renvaske de.Anonymkode: cc660...894Alt hadde blitt mye lettere hvis man kunne slutte å se på det å få besøk av barnevernet som "å få svi". Foreldre som har sitt på det tørre har jo ingen grunn til å frykte barnevernet. Barnevernet er det for å hjelpe barn, i all hovedsak i samarbeid med barnets foreldre. Denne merkelige oppfatningen om at barnevernet er korrupte, at de tar barn fra uskyldige foreldre i hytt og pine og at det eneste de egentlig vil er å ta flest mulig barn, burde alle jobbe for at ikke sprer seg. Det faktum at folk tror på slikt vås er en av grunnene til at det blir meldt fra for sjelden, selv i tilfeller der man har mistanke om alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 22946...858 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå