Gå til innhold

Problemer med barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere får tro hva dere vil, men jeg kjenner disse folka godt. De har aldri hverken slått, overgrepet eller drevet omsorgsvikt. De drikker ikke og bruker ikke narko. Røyker ikke heller. Jeg vet at de ikke gjør det. Har ofte kommet på overraskende besøk siden jeg ofte kjører forbi, aldri sett noe tull. Det er basert på løgner og falske rykter. Huset er stort sett gullende rent og. Noen hybelkaniner nå og da har vel de fleste uten at det er møkkete for det. Det er en liten kommune hvor bv har altfor mye makt og jeg har hørt om episoder der bv har bestukket dommeren for at de skal vinne. Vet ikke om akkurat dette er sant, men korrupte er de i denne kommunen. Jeg har alltid sett på bv som en bra ting, men er ikke imponert over de i denne kommunen. Som sagt legger de seg litt for tidlig i mine øyne, men å legge seg 7-halv 8 kan vel ikke akkurat kalles omsorgsvikt. De mente at barna trengte så mye søvn. 

Anonymkode: edb16...3bb

Bullshit. Du får være så blind du bare vil, det finnes en grunn til at barnevernet går til slike tiltak. I ytterst få tilfeller skjer det feil, men det er nok sjeldenheter. Du aner virkelig ikke hvordan mennesker er bak lukkede dører selv om huset er fritt for hybelkaniner og ungenes klær er fri for flekker. Menneskers ondskap kan være grusom og foregå rett fremfor øynene dine, du har bare ikke erfaringer/redskaper til å se det. 

For å si det sånn, ingen trodde Rune Øygard kunne ha gjort det han ble anklaget for, men han fikk en knusende dom i retten. Ingen kunne heller tro at den barnehageansatte mannen i Tromsø var et slikt udyr, han var ansatt i barnehagen i 8(!) år. Flere i Alvedal viste hva som foregikk, men det tok lang tid før noen reagerte (husker ikke i farta om det i hele tatt kom frem mens barna var små i det hele tatt). Flere reagerte i Christoffer-saken, men ingen satte igang tilfredstillende tiltak før det endte fatalt. 

Folk er faen ikke slik man tror. Ikke vær så bastant og lite ydmyk i dine meninger når du garantert ikke har alle fakta på bordet.

Anonymkode: 767c6...294

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal man begynne..... 

Dommeren jobber ikke i kommunen!

Ettersom det ikke er grunnlag for at bv skal inn med tiltak, så dør jo saken ut da...

Barnevernet har litt andre oppgaver utover å fjerne barn fra foreldrene sine....

Noen få ihvertfall :ironi: 

jeg sa ikke at dommeren jobber i denne kommunen MEN at bv i DENNE kommunen er korrupte og bestikket dommeren uansett om han er fra oslo eller alta eller timbuktu for densaksskyld. Ungene er allerede tatt de og de savner foreldrene sine fælt. 

Skrevet

Dere får tro hva dere vil, men jeg kjenner disse folka godt. De har aldri hverken slått, overgrepet eller drevet omsorgsvikt. De drikker ikke og bruker ikke narko. Røyker ikke heller. Jeg vet at de ikke gjør det. Har ofte kommet på overraskende besøk siden jeg ofte kjører forbi, aldri sett noe tull. Det er basert på løgner og falske rykter. Huset er stort sett gullende rent og. Noen hybelkaniner nå og da har vel de fleste uten at det er møkkete for det. Det er en liten kommune hvor bv har altfor mye makt og jeg har hørt om episoder der bv har bestukket dommeren for at de skal vinne. Vet ikke om akkurat dette er sant, men korrupte er de i denne kommunen. Jeg har alltid sett på bv som en bra ting, men er ikke imponert over de i denne kommunen. Som sagt legger de seg litt for tidlig i mine øyne, men å legge seg 7-halv 8 kan vel ikke akkurat kalles omsorgsvikt. De mente at barna trengte så mye søvn. 

Mange ganger kan det være foreldrene sin psyke som ikke er stabil nok.
Dette vet du ikke noe om, for selv om du er på besøk en gang i blant har du ikke innsyn i barnevernsrapporten og foreldrenes sykejournal. Hadde det virkelig vært uten grunn at de hadde tatt barna så kunne vel foreldrene ha hengt barnevernsrapporten på Facebooken sin så alle kunne se hvor feil de tar, men de gjør ikke det.

Og for et dumt utsagn. Det kan jeg love deg at ikke er sant. Bv tjener ikke provisjon per barn de tar fra en familie (uansett hvor mye folk skal tro det) og hvilke penger er det du tror at liksom skulle blitt brukt til å bestikke dommeren? Selve barnevernet har ikke en pengekasse hvor hver arbeider får x antall kroner per år til å bestikke seg rundt omkring. De må levere rapport om alle utgifter, for barnevernet går faktisk under staten. Faktisk koster det Norge veldig mye rent pengemessig hver gang et barn blir flyttet fra en familie, så staten har ingenting å vinne på dette.

• Liker 12
Skrevet

jeg sa ikke at dommeren jobber i denne kommunen MEN at bv i DENNE kommunen er korrupte og bestikket dommeren uansett om han er fra oslo eller alta eller timbuktu for densaksskyld. Ungene er allerede tatt de og de savner foreldrene sine fælt. 

Dommere lar seg ikke bestikke.Det der er paranoid tankegang.

• Liker 8
Skrevet

Bullshit... Jeg tror du uttaler deg om ting du ikke egentlig vet noe om.

Du får tro de er så fine du bare vil. Det trudde folk om min far også, men bak lukkede dører var han en dritt..

Og jeg, som datter, sto hardnakka på at jeg savna faren min som bare søren. Men nå, 6 år etterpå, ser jeg at han var den størtste idioten jeg vet om.. En ussel dritt som ikke brydde seg om andre enn seg selv.

(Nei, barnevernet tok oss ikke bort fra han, ettersom han som far hadde rett på samvær med tilsyn 1 gang i mnd. Og når jeg måtte dra fra han, så savnet jeg han fælt, FORDI han var FAREN min. Det er innbygd å elske sine foreldre når man er barn og stole blindt på at de gjør det som er best for en, selv når det ikke er tilfellet)

Anonymkode: 390e9...845

• Liker 17
Skrevet

Skal du ha oss til å tro at mellom kl. 00/04 i går natt og nåi kveld så har barnet blitt fjernet fra hjemmet?

Eller var barnet fjernet når du opprettet tråden?

Dersom noen har levert bekymringsmelding på noe meget alvorlig som feks seksuelt misbruk så må BV reagerer raskt. De har da også en plikt til å undersøke snarest mulig om det er hold i anklagen. Saken går gjerne først til politiet, eller behandles like raskt hos de.

Er det ingenting der så vil det gå over. Det er jo selvsagt et helvete mens det pågår....

• Liker 2
Skrevet

Alt hadde blitt mye lettere hvis man kunne slutte å se på det å få besøk av barnevernet som "å få svi". Foreldre som har sitt på det tørre har jo ingen grunn til å frykte barnevernet. Barnevernet er det for å hjelpe barn, i all hovedsak i samarbeid med barnets foreldre.

Denne merkelige oppfatningen om at barnevernet er korrupte, at de tar barn fra uskyldige foreldre i hytt og pine og at det eneste de egentlig vil er å ta flest mulig barn, burde alle jobbe for at ikke sprer seg. Det faktum at folk tror på slikt vås er en av grunnene til at det blir meldt fra for sjelden, selv i tilfeller der man har mistanke om alvorlig omsorgssvikt.

Anonymkode: 22946...858

Nå sa jeg ingenting om at jeg hadde noe å frykte. Problemet ligger i at begge foreldrene måtte ta seg fri fra arbeid for å komme på møter man selv visste var bortkastet tid. Det var ingenting BV kunne hjelpe oss med, og det var de selv enig i etter noen møter både her og der. Jeg snakker om at det er slitsomt å måtte forholde seg til BV, selv når man har alt på det rene.

Og alt dette pga en psyko har sendt bekymringsmeldinger som ikke kan dokumenteres. Rene antakelser. Da synes jeg heller BV må bruke ressursene sine på saker med litt mer hold i.

Anonymkode: cc660...894

Skrevet

Dette er det man typisk hører fra de naive som aldri har hatt nærkontakt med barnevernet. Bare se på statistikken over akuttvedtak. Kjenner til tilfeller de aldri pratet med foreldrene før de hentet barna.

Politiet har også fengslet personer som har vist seg å være uskyldige. Det er en naturlig del av rettsstaten. Så lenge det er lovhjemmel for slike inngrep så er det innafor.

Hvis man måtte vente til man visste 100% i alle tilfeller så hadde det rett og slett ikke gått. Når det er sannsynlig nok at noen er skyldige eller at et barn utsettes for overgrep eller omsorgssvikt så må henholdsvis politiet og barnevernet ha mulighet til å gripe inn øyeblikkelig.

• Liker 4
Skrevet

Dere får tro hva dere vil, men jeg kjenner disse folka godt. De har aldri hverken slått, overgrepet eller drevet omsorgsvikt.

Tror du ja. Men du vet ikke. Det er utrolig hvor godt mange kan vedlikeholde en fasade. Skjerp deg. 

Det er en liten kommune hvor bv har altfor mye makt og jeg har hørt om episoder der bv har bestukket dommeren for at de skal vinne.

Dommeren? Hva snakker du om?

• Liker 6
Skrevet

Hvis man bare leser litt på KG så blir jo folk rådet til å ringe barnevernet for bagateller, så ikke rart at BV i Norge har et dårlig rykte, egentlig.

Først og fremst: BV i Norge har ikke et dårlig rykte. Det er bare et mindretall barnehatende fanatikere som hater BV.

Så et viktig poeng: Det du kaller "bagateller" kan være tegn på omsorgssvikt. Det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite. Du har ingen kompetanse til å bedømme dette, så det bør overlates til kyndig personell.

• Liker 7
Skrevet

Politiet har også fengslet personer som har vist seg å være uskyldige. Det er en naturlig del av rettsstaten. Så lenge det er lovhjemmel for slike inngrep så er det innafor.

Hvis man måtte vente til man visste 100% i alle tilfeller så hadde det rett og slett ikke gått. Når det er sannsynlig nok at noen er skyldige eller at et barn utsettes for overgrep eller omsorgssvikt så må henholdsvis politiet og barnevernet ha mulighet til å gripe inn øyeblikkelig.

Hva er sannsynlig nok? Er det hvis bekymringsmelder har laget 3 ark med "fantasifullt svada"? Eller er det bare 1 ark? Jeg har ingenting imot at BV griper inn i saker der sannsynligheten er basert på "noe" i det hele tatt, og ikke på antakelser fra en psyko som mange meldere i dag er.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg, men hvis du virkelig VET at barnevernet i din kommune bestikker dommere, så må du faktisk anmelde. Korrupsjon er ulovlig i Norge. Jeg nekter å tro at det er allment kjent at barnevernet i en kommune bestikker dommere for å kunne ta barn fra foreldrene sine, men hvis det faktisk er slik, så er det jammen på tide at noen anmelder det!

Anonymkode: 22946...858

• Liker 15
Skrevet (endret)

Hva er sannsynlig nok? Er det hvis bekymringsmelder har laget 3 ark med "fantasifullt svada"? Eller er det bare 1 ark? Jeg har ingenting imot at BV griper inn i saker der sannsynligheten er basert på "noe" i det hele tatt, og ikke på antakelser fra en psyko som mange meldere i dag er.

Kriteriene er angitt i lovverket. Hvis du virkelig lurer så kan du lese barnevernloven (og eventuelt straffeprosessloven for politiets del).

Når du ikke engang vet noe om hva slags kriterier som brukes, hvordan i h*lvete kan du uttale deg om dette i det hele tatt?

Endret av jabx
  • Liker 8
Skrevet

Først og fremst: BV i Norge har ikke et dårlig rykte. Det er bare et mindretall barnehatende fanatikere som hater BV.

Så et viktig poeng: Det du kaller "bagateller" kan være tegn på omsorgssvikt. Det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite. Du har ingen kompetanse til å bedømme dette, så det bør overlates til kyndig personell.

Du aner ikke om jeg har kompetanse til å dømme dette eller ikke.

Skrevet

Kriteriene er angitt i lovverket. Hvis du virkelig lurer så kan du lese barnevernloven (og eventuelt straffeprosessloven for politiets del).

Når du ikke engang vet noe om hva slags kriterier som brukes, hvordan i h*lvete kan du uttale deg om dette i det hele tatt?

Så loven kan ikke "tolkes"?

Skrevet

Tror du ja. Men du vet ikke. Det er utrolig hvor godt mange kan vedlikeholde en fasade. Skjerp deg. 

Dommeren? Hva snakker du om?

i retten vel. Skjønn litt da. Og skjerp deg selv. Helt greit at du ikke tror meg, men dette er ordentlige og omsorgsfulle folk jeg har kjent i en årrekke og ofte besøker. Naboen er en gærning som ringer bv bare for å være jævlig og dessverre er han ganske overbevisende. De har hatt mye tull med bv gjennom flere år. I våres ble de hentet og ikke engang plassert i samme hjem! 

Skrevet

Stort sett kan paragrafer tolkes her eller der utifra situasjon og kompetansen til de som arbeider i BV. Noen kan f.eks. ta en bekymringsmelding veldig seriøst på grunnlag av ingenting. Mens andre er mer vitenskapelige og ønsker å ha et slags bevis på at det er hold i bekymringsmeldingen før de starter etterforskning.

Så du Mr., du kan ikke komme med en så enkel forklaring at alt står i barnevernloven, hvis ting alikevel ikke blir behandlet likt utifra mennesklige ulikheter og kjønn som gjøres i hver enkelt sak.

Skrevet

Så loven kan ikke "tolkes"?

Jo, men hva så? Det er da irrelevant for poenget mitt, som er at BV må, som politiet, ha mulighet til å gripe inn i akutte situasjoner der man ikke sitter med 100% av informasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Du aner ikke om jeg har kompetanse til å dømme dette eller ikke.

Joda. Du har ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Joda. Du har ikke det.

Neida. Du vet ikke hva jeg jobber med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...