Gå til innhold

Problemer med barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

et eksempel: barnevernet får bekymringsmrlding fra helsestasjon der ei fam ikke møter opp på kontroll, så bv kaller inn famillien til møte og det kommer fram at helsestasjonen hadde sendt inkallingene til feil adresse og feilen ble rettet opp i, men bv valgte alikavell å åpne sak mot famillien, uansett om helsestasjonen sa ifra om feilen og at dei ikke hadde registrert noen form til omsorgssvikt, eneste at det ene barnet hadde blitt utredet for adhd. Foreldrene klaget til fylkesmannen og bv MÅTTE henlegge saken med engang og fylkesmannen konkludette med at bv hadde ikke lov til å opprette sak bare forsi at en misforståelse hadde oppstått

I dette "eksemplet" ligger det åpenbart noe mer bak.

At saken ble avsluttet etter undersøkelse betyr ikke at det ikke var grunn til å undersøke i utgangspunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun ene ble tatt fra barnevernet, samt hennes søsken. Ble mistenkt at barna ble slått av foreldrene...Barna hadde blåmerker og sår på knær, albuer..Gjerne på haka og. Men jeg var ofte ute og lekte med disse barna fram til de ble tatt. Og vi klatret og styrte og trynte på sykkel og hele pakka fram til vi ble ungdommer...Da gikk det mer i å finne på teite ting som f.eks. "Lurer på om det er gøy å feste skateboardet til mopeden! Hva med handlevogn og nedoverbakke??" Og gjennom hele tiden kom venninna mi inn med blåmerker og skrubbsår. Det toppet seg da hun kom på skolen med armen i fatle. Det var da BV ble kontaktet og kort stund etterpå ble de tatt ut av hjemmet. Dette var en familie som jeg nesten bodde hos fra jeg var 6-7 til ca 13. Og det er ingenting vondt å si på de. De har aldri slått barna sine.

Dæven, du må leve litt av et liv som har hatt så mye med BV å gjøre.

Men jeg tror nok du som vanlig uttaler deg om saker der du ikke har peiling. Du har bare en side av saken, eller vet bare litt av det som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk får generelt dårlig oppfatning av bv etter å bli møtt med arroganse og dåelig behandling

Har du fryktelig tungt for det? Om alle som hadde med BV å gjøre ble møtt på en dårlig måte så ville det fortsatt ikke ha representert alle andres syn på BV. Hvor mange ganger må dette påpekes?

Et ørlite mindretall representerer ikke flertallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, du må leve litt av et liv som har hatt så mye med BV å gjøre.

Men jeg tror nok du som vanlig uttaler deg om saker der du ikke har peiling. Du har bare en side av saken, eller vet bare litt av det som skjer.

Vel...Du kjenner ikke meg...Jeg kjenner ikke deg.
Du kan mene hva du vil om meg, det er helt greit.
Men jeg vet hva jeg vet.
Og jeg har sett og opplevd en god del.

Er ikke greit å vokse opp på en plass hvor alle kjenner alle og hvordan samfunnet kan rotte seg sammen mot en eller flere familier. Som aldri har gjort noe som helst, samtidig som man ser barn som burde fått en sjanse om å bli tatt vekk fra en destruktiv familie...Men samfunnet har allerede bestemt seg at foreldrene er ett avskum og har alltid vært det, er foreldrene dårlig, så kommer barna til å bli likedan, er ikke vits i å gjøre noe.

Venninnen min, hun som ble seksuelt misbrukt ..Familien hennes hadde ett dårlig rykte på seg, Så og si alle slet med alkohol / narkotika...Og alle visste det, hvorfor ble hun ikke tatt vekk da? Nei. Det var lettere å snu ryggen til...Ikke bry seg, fordi alle visste at hun kom garantert til å ende opp likedan. Det var allerede en tapt kamp, allerede rett etter hun ble født. Ok..Moren holdt på å drikke seg ihjel under svangerskapet...Det at alle visste at hun var alkoholiker, burde det ikke ringt ei bjelle da??

Den familien ble glemt av samfunnet...Folk brydde seg ikke om hva hun drev med, hva familien gjorde...Jeg meldte ifra om dette til lensmannen når jeg fant ut at hun ble grovt seksuelt misbrukt. Ingenting skjedde da heller, hadde visst ikke bevis nok. Ingenting ble sjekket opp.

I de to tilfellene, jeg vet begge sider av saken..
Jeg vet mye av detaljene idag. Men jeg kan desverre ikke gi ut hver eneste detalj, i tilfelle noen kjenner familiene :)
Men for all del...
Er greit, du/dere tror meg ikke uansett...Dere har ikke vært der.
Så det er lett for dere å si at jeg tar feil og jeg bare kjenner en liten del av saken :)
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette "eksemplet" ligger det åpenbart noe mer bak.

At saken ble avsluttet etter undersøkelse betyr ikke at det ikke var grunn til å undersøke i utgangspunktet.

Enig, feks kan det være et mindre bra tegn å unngå kontroller på helsestasjonen (som de i praksis har gjort ved å la være å melde fra til sin nærmeste helsestasjon at de er nyinnflyttet).

Uansett virker det som om veldig mange forbinder omsorgssvikt med at barna er skitne og sultne, at huset er rotete og det er lite penger. Alternativt at barna viser åpenlyst at de ikke trives hjemme, noe de veldig sjelden gjør, spesielt eldre barn. Det er derfor barnevernet går inn og undersøker. Omsorgssvikt kan skje også i "perfekte" hjem, og med mindre vi er en del av familien kan vi faktisk ikke uttale oss om hvordan det er.

Anonymkode: b5334...73b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dette "eksemplet" ligger det åpenbart noe mer bak.

At saken ble avsluttet etter undersøkelse betyr ikke at det ikke var grunn til å undersøke i utgangspunktet.

nei det ligger ikke mer bak, alle kan glemme å melde ifra om adresse endring. Fylkesmannen ble koblet inn i saken selv og konkluderte med at bv måtte ha mer bekymring for å opprette sak,saken måtte bv da henlegge med engang, så om bv hadde hatt mer bekymring enn dette så hadde dei skrevet det til fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, feks kan det være et mindre bra tegn å unngå kontroller på helsestasjonen (som de i praksis har gjort ved å la være å melde fra til sin nærmeste helsestasjon at de er nyinnflyttet).

Uansett virker det som om veldig mange forbinder omsorgssvikt med at barna er skitne og sultne, at huset er rotete og det er lite penger. Alternativt at barna viser åpenlyst at de ikke trives hjemme, noe de veldig sjelden gjør, spesielt eldre barn. Det er derfor barnevernet går inn og undersøker. Omsorgssvikt kan skje også i "perfekte" hjem, og med mindre vi er en del av familien kan vi faktisk ikke uttale oss om hvordan det er.

Anonymkode: b5334...73b

nå er jo det ikke slik at dinna fam ikke har møtt til flere kontroller, dette var et engangstilfelle og bare en enkel glipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fryktelig tungt for det? Om alle som hadde med BV å gjøre ble møtt på en dårlig måte så ville det fortsatt ikke ha representert alle andres syn på BV. Hvor mange ganger må dette påpekes?
Et ørlite mindretall representerer ikke flertallet.

har du tungt for å skjønne at folk opplever bv negativt og? 

 

Og nå har jeg vell ikke sagt at ALLE som møter bv opplever det som negativt, men det er mange som faktisk gjør det, og det er mye mer en hva du framstiller det.

Det påvirker faktisk andre og noen ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tungt for å skjønne at folk opplever bv negativt og? 

 

Og nå har jeg vell ikke sagt at ALLE som møter bv opplever det som negativt, men det er mange som faktisk gjør det, og det er mye mer en hva du framstiller det.

Det påvirker faktisk andre og noen ikke. 

Det sier seg jo selv at folk som har blitt fratatt barna sine eller føler de har fått barnevernet på nakken oppfatter det som negativt. Det vil de gjøre uansett hvor proffe og hyggelige de ansatte i barnevernet er. Det betyr ikke at barnevernet har gjort noe feil i saken deres. I de fleste tilfeller hater folk dem fordi barnevernet har gjort en god jobb og tatt barna vekk fra dårlige oppvekstsvilkår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernansatte har en kort treårig utdannelse, og det er like stor fare for at det finnes inkompetanse der som det det gjør blant de ansatte på din egen jobb.

Men det virkelig skremmende her er at så mange har tro på "Ingen røyk uten ild", eller tro på at de som mener det har blitt gjort feilvurderinger må mangle selvinnsikt. Mest sannsynlig er det nettopp det som gjør at familiers relasjoner til instanser det innhentes info fra og deres omgangskrets (barn skravler) kan bli ødelagt av barnevernundersøkelser, selv der det konkluderes med ingen bekymring eller mindre alvorlige forhold.

Tidligere så tenkte jeg selv at det nok var bedre å melde en gang for mye enn for lite, men etter å ha fått egen erfaring med barnevernet så skjønner jeg at jeg var naiv jeg var som tenkte slik, og som ikke forsto at en undersøkelse medfører både stigma og belastninger for hele familien, og at det bør være god grunn til det. Barna forstår lite av hvorfor de må snakke alene med fremmede og kan bli utrygge.

Det er også tungt å sitte med 15 tettskrevne referatsider etter de samtalene man har og se at de er fulle av mangler, feilsiteringer, uttalelser som indikerer at de har misforstått noe osv. og ikke vite hvor man skal begynne å rette opp....

Jeg var så dessuten så dum at jeg ga samtykke til at det ble innhentet opplysninger fra lege også på meg. Da disse kom tilbake hang konsulenten seg helt opp i at jeg året før hadde vært sykemeldt pga utbrenthet og depresjon i forbindelse med trakassering/ konflikt på jobb. Per i dag står jeg derfor hårreisende nok oppført som tidligere psykisk syk, med mulig fare for ny psykisk sykdom (!?), i deres system.

Saken er avsluttet, men jeg er både litt sliten, trist og sint, og har en økonomi som er preget av at jeg ikke har hatt overskudd til å følge opp den godt nok når det er flere andre bekymringer i livet som dette parallelt. Undersøkelsen har medført spekulasjoner og sladring i familien og blant noen foreldre, og skolen sluttet å kommunisere normalt og følge retningslinjen for skole- hjem samarbeid etter å ha mottatt kritikk for noen påstander som var dokumenterbart feil.

 

 

 

 

 

Anonymkode: 387f3...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dette "eksemplet" ligger det åpenbart noe mer bak.

At saken ble avsluttet etter undersøkelse betyr ikke at det ikke var grunn til å undersøke i utgangspunktet.

Slike argumenter er idiotiske. Når barnevernet får medhold i fylkesnemda, så tviler du aldri på at det er riktig. Når fylkesnemda gir foreldrene medhold, så får du pinadø stole på fylkesnemda også! Du er et stjerneeksempel på å ha blitt hjernevasket av barnevernets "vi kan ikke uttale oss" politikk. Det ligger ALLTID noe mer bak... my oh my.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, du må leve litt av et liv som har hatt så mye med BV å gjøre.

Men jeg tror nok du som vanlig uttaler deg om saker der du ikke har peiling. Du har bare en side av saken, eller vet bare litt av det som skjer.

Angrip er ikke alltid det beste forsvar, kjære deg. Spesielt personangrep når du er tom for argumenter. Du ser bare dum ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnevernet i norge har et dårlig rykte blant dei fleste, mye avdet kommer fra folk som du kaller barnehatende fanatikere, men du glemmer også en viktig ting! Barnevernet har selv vært med på å skape dårlig rykte selv med ansatte som ikke egna seg i en slik jobb, å jeg synst det er feil å si at en skal melde enaægang for mye en en gang for lite, dette er et problem for det er så mange som søren ikke har peiling og melder i hytt og pine og så har du dei som misbruke dette også, skal en melde ifra så synst jeg bv skal være pliktige til å ta imot navn og adresse av melder og ikke fra anonyme, dette er for at det er så mange som misbruker dette , og kunne forelde forsvare seg på slikt med å anmelde slike tilfeller så tror jeg at "bekymringsmeldinger" synker en del.  Og en siste ting, du har vell ikke kompetanse til å sette ryktet til bv under en kam og legge skylden på foreldrene. 

 

 

 

Over 70% av brukerne av barnevernet har tiltro til det http://www.dagbladet.no/2010/04/12/kultur/debatt/debattinnlegg/barnevern/11248514/. Jeg velger heller å stole på disse en den store hopen.

Ellers er jeg ikke sikker på at barnevernet har så dårlig rykte og i alle fall ikke blant de fleste. Mange ytrer seg negativt til barnevernet og i en god del saker sikkert med rette. Imidlertid er det nok mange som ikke ser sine mangler i forhold til det å ha ansvar for barn. 

En stor utfordring for barnevernet er at de ikke kan fortelle om suksesshistoriene. Om 1000 saker er riktige er det den ene som blir presentert i media. Når "image is everything" er barnevernet nødt til å tape omdømme selv om de gjør stort sett flotte ting.

Mener du virkelig at om naboen vanskjøtter eller misbruker barna sine så skal jeg ikke si i fra? Mener du virkelig at om et barn i barnehagen sier at mamma slår han og ungen har blåmerker, skal hun da ikke si i fra?

Jeg vil heller takke de mange flotte medarbeiderne barnevernet har. Jeg vet at jeg ikke hadde klart å forholde meg så profesjonelt til små barn som er seksuelt misbrukt, som har krabbet rundt på gulv fulle av tomflasker eller sprøyte, barn som er sultne og det ikke er mat i huset eller barn som aldri har fått en klem fra sine foreldre.

Endret av Illuminatum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis bekymringsmeldingen er svada, altså uten noen form for bevis, bare spekulasjon. Da må man jo forstå at her har ikke melder engang meldt ifra om noe han kan smelle i bordet med. Det koster tid og penger for en uskyldig familie å bli rammet av psykisk terror fra en anonym. Og det er helt greit mener du? Ingen grenser for hva man kan melde i fra om?

 

Så da kan jeg melde om at jeg så moren til barne ta barnet med seg inn i en ufo, og der skjedde det noe rart fordi barnet så skadet ut når det kom ut av ufo'en igjen. 

 

Mener du virkelig at BV skal plage en uskyldig familie fordi det er en åndsvak psykisk terroriserende familiemedlem som sitter å ler mens den sender inn bekymringsmeldinger om og om igjen?

Anonymkode: cc660...894

hvis barnevernet får bekymringsmelding knyttet til en UFO vil de nok ikke ta den alvorlig. Men du skjønner nok at det er ganske mange bekymringsmeldinger med LITT mer normalitet i som barnevernet faktisk må ta på alvor, uten at de kan VITE at det er svada. At en velfungerende familie må han noen samtaler med bv er en pris verdt å betale for å få avdekket hvilke familier som overhodet ikke fungerer.

Anonymkode: 0fbd0...55e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de to tilfellene, jeg vet begge sider av saken..

Nei, det gjør du ikke. Det som er felles for BV-hatere er at de er hellig overbevist om at de sitter på Sannheten med stor S, men de vet ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det ligger ikke mer bak, alle kan glemme å melde ifra om adresse endring. Fylkesmannen ble koblet inn i saken selv og konkluderte med at bv måtte ha mer bekymring for å opprette sak,saken måtte bv da henlegge med engang, så om bv hadde hatt mer bekymring enn dette så hadde dei skrevet det til fylkesmannen.

Selvsagt ligger det mer bak, men foreldrene forteller selvsagt det som er mest fordelaktig for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tungt for å skjønne at folk opplever bv negativt og? 

Ok, du har altså enten ikke lest det jeg skriver, eller du har store vansker med å forstå det.

Jeg har ikke sagt noe om at ingen opplever negative opplevelser med BV. Selvsagt er ikke de fleste som blir fratatt barna glade for det. Det jeg derimot skriver er at det er en veldig liten andel som faktisk har kontakt med BV, og dermed vil denne kontakten ikke gi BV dårlig rykte i befolkningen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...