Gå til innhold

Innvandringsmotstand/muslimfrykt = lavere klasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker ikke ordet klasse, men lav utdanning/lavere inntekt/ufør, ja. Så klart de finnes i alle samfunnslag og kjønn, men av de jeg vet om som er ekstrem, (sitter og sprer lite konstruktiv, banalt innhold på sosiale medier), er majoriteten i dette sjiktet.

Anonymkode: d4c77...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

På 2.6.2018 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Min erfaring også, disse fremmedfrykterne har som regel lav utdannelse. Mennene er  interessert i fotball og hocky, mens kvinnene ser på Paradise Hotel og Skam 😄

Anonymkode: d4c77...73b

Wow. Just wow. 

Hilsen en laangt utpå høyresiden. Som hater paradise hotel. Hvilken båd kan jeg plasseres i da, ifølge deg ?

Og. Ja. Trolig har jeg vært gjennom både mer dritt OG roseblader enn deg. Og hva er utdannelsen din, om jeg tør spørre?

Anonymkode: 9abbb...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2018 den 20.31, Mari Y skrev:

I alle fall noen mener nok det, og spesielt at muslimer er en uting. De gjerne ekstremt uvitende

Ja du virker jo.... Verdensvant. 

Anonymkode: 9abbb...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Wow. Just wow. 

Hilsen en laangt utpå høyresiden. Som hater paradise hotel. Hvilken båd kan jeg plasseres i da, ifølge deg ?

Og. Ja. Trolig har jeg vært gjennom både mer dritt OG roseblader enn deg. Og hva er utdannelsen din, om jeg tør spørre?

Anonymkode: 9abbb...f36

Hun høres ut som en som har gått på livets harde skole i hvert fall :P

Anonymkode: 680d0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2015 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Kaster vel ut en brannfakkel her, men lar det stå til.. Jeg mener ikke å være stygg, er bare genuint nysgjerrig på dette.

For meg virker "innvandringsmotstand" av den typen som man ser her på Aktuelt-forumet (veldig redd for muslimer og terrorisme, støtter Hege Storhaug, mener at alle andre er "politisk korrekte" osv) forbundet med lavere sosial og kulturell klassetilhørighet.

Jeg har temmelig ymse FB-venner, både høyt og lavt utdannede. Jeg kommer fra bygda, og har mange FB-venner derfra, men som voksen har jeg bare bodd i større byer og har dermed også mange FB-venner jeg har møtt via studier, jobb, organisasjoner, osv.

Når jeg ser hvilke av mine FB-venner som er innvandringsmotstandere, er redd for muslimer, støtter Hege Storhaug, osv. - så er det uten unntak folk som ikke har gått på universitet, ikke leser bøker, ikke har reist noe særlig i verden og som aldri var noen skolelys. De FB-vennene jeg har som har lang utdanning, er kulturinteresserte, leser bøker og tyngre aviser/tidsskrifter og har reist en del i verden, skriver aldri sånt.

Flere som synes dette virker forbundet med klasse? Hvorfor er i så fall mennesker med lavere sosial og kulturell kapital mer redde for muslimer og innvandrere, enn de med høy sosial og kulturell kapital?

Anonymkode: 37193...fa7

Nei, det er heller ikke hjernekirurger og rakettforskere som demonstrerer med brennende bildekk i Frankrike, som hopper over steinruiner i Midt-Østen med maskingevær i hånden, som går på konsert med bombevester osv. Det betyr likevel ikke at "intellektuelle" er enige, eller at de ikke reagerer, men de har andre måter å reagere på, en stemmeseddel feks.

I tillegg er det slik at mennesker som har det vanskelig selv, ikke skjønner hvorfor vi har ressurser til å hjelpe helt fremmede mennesker uten tilknytning til velferdsstaten de selv har bidratt til å bygge opp, når de selv ikke får den hjelpen de behøver. Egentlig ganske logisk dersom en tenker litt etter.

Anonymkode: 558c6...504

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Ja du virker jo.... Verdensvant. 

Anonymkode: 9abbb...f36

Man trenger ikke vaere verdens mest verdensvante person for å skjønne at det ikke henger på greip. 

 

https://forskning.no/religion-samfunn-samfunnskunnskap/2017/11/hvor-mange-muslimer-er-det-i-norge-i-2017

Det er forskjell på legitim kritikk og ting som er helt blaast.

 

Hvorfor ikke diskutere sak i stedet for person, AB? Er det fordi du er redd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg kan fortelle deg at jeg har en innvandrerfamilie som nabo (5 unger+mor) nå de siste 7-8 årene. Jeg gir alltid folk en sjanse uansett etnisitet, men det gikk for langt. Når ungene spiller ball klokka 1:30 på natten ikke bare en natt, men mange netter og mora ikke gjør noe før det blir sendt klager, ja da er det noe som ikke stemmer. Jeg vet ikke hvor mange klager den familien fikk, men det var mange. Tror noen av dere at det ble reagert med utkastelse på tross av at det hade pågått ganske lenge? Tygg på den. 

Anonymkode: 49b24...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg tenker at det er et slags overlevelses- instinkt i oss. Og at en del folks fordommer gjenspeiler i ekstreme islamisters handlinger. Jeg skjønner at folk kan føle seg usikre på integreringen(mens dette egentlig også er nyansert), men og å dømme alle muslimer som ekstremister er jo egentlig bare kunnskapsløst og tåpelig og vitner om manglende refleksjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg tenker at det er et slags overlevelses- instinkt i oss. Og at en del folks fordommer gjenspeiler i ekstreme islamisters handlinger. Jeg skjønner at folk kan føle seg usikre på integreringen(mens dette egentlig også er nyansert), men og å dømme alle muslimer som ekstremister er jo egentlig bare kunnskapsløst og tåpelig og vitner om manglende refleksjon 

Tror kansje du burde lese din egen tekst en gang til.

Anonymkode: 90d97...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2015 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Mindre smarte mennesker er mer mottakelige for å tro på idiotiske påstander...

Fremmedfrykt finnes i alle mennesker, jeg selv er skeptisk...! Jeg er sammen med en østens mann med 7-8 års bakgrunn på universitetet har denne frykten. Det er normalt!

Jeg og ei venninne møtte på en mann i oslo for en stund siden, han gikk forbi en dame i slør og var ikke redd for å rope "stikk hjem til der du kommer fra din HORE!". Venninna mi er IKKE redd for å si hva hun mener om slikt, og det endte med at han stod og påstod at han arbeidet i politiet. Tenk, denne frekke mannen i 50årene som kaller en tilfeldig dame med slør for hore for så å si at han jobber i politiet? Selvfølgelig jobbet han ikke i politiet, han ville bare skremme oss.
Tror alle skjønner at denne mannen har gått på "livets hard skole", så lite reflektert han var.

Fremmedfrykt eller innvandringsfrykt er ok å ha, men det er HVORDAN vi handler som avgjør hvor mentalt tilbakestående vi er. HER kommer dette med utdanning inn, de med høyere utdanning og som har lest litt er voksne nok i hodet til å skjønne at man skal oppføre seg pent.

Anonymkode: cd5f7...b98

For en tufs. Så for meg kulemage og tidlig grå bart av en grunn 😛 

Anonymkode: 267e5...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proletariatet bør ikke mene så mye, for de er ikke like flinke som oss 🙄

Anonymkode: b8cef...fce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange eksempler på at utdanning ikke er lik intelligens...

Anonymkode: fa0b1...9ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel både og! Bare at de med høyere utdanning ikke snakker høyt om det, eller poster slike ting i åpne forum. De er rett og slett for smarte til å kommentere i kommentarfelt etc.

Anonymkode: 23a28...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er mange eksempler på at det finnes en mengde innvandringsmotstandere med høy utdanning. 

Om jeg tenker etter så virker det på meg som at de fleste som ønsker å øke innvandringen er de med høyskole utdanning, lærere, bibliotekarer, barnehagetanter og sånt. Sykepleiere, og sosionomer ser til å leve tett nok på virkeligheten til at de ikke er så positive. 

Jurister, psykologer, realister derimot ser ut til å være negativt innstilt. 

Dette er mine personlige erfaringer, ikke SSB statistikker. 

Anonymkode: b8cef...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2019 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Tror kansje du burde lese din egen tekst en gang til.

Anonymkode: 90d97...d45

Sikker? Om du googler det så finner du at det kalles 'tribalism'. 'Stamme- tilhørighet'. Så hvordan vet du at muslimfrykt ikke bunner i akkurat det? Gruppetilhørighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2019 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Og det er mange eksempler på at det finnes en mengde innvandringsmotstandere med høy utdanning. 

Om jeg tenker etter så virker det på meg som at de fleste som ønsker å øke innvandringen er de med høyskole utdanning, lærere, bibliotekarer, barnehagetanter og sånt. Sykepleiere, og sosionomer ser til å leve tett nok på virkeligheten til at de ikke er så positive. 

Jurister, psykologer, realister derimot ser ut til å være negativt innstilt. 

Dette er mine personlige erfaringer, ikke SSB statistikker. 

Anonymkode: b8cef...fce

Min erfaring er at de som lever 'tett på virkeligheten' er dem som gjerne har minnst fordommer mot muslimer og innvandrere. Ikke bare i Norge har man gjort slike studier, men også i utlandet. De som har innvandrere eller muslimer som venner er i snitt mindre skeptiske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Mari Y said:

Sikker? Om du googler det så finner du at det kalles 'tribalism'. 'Stamme- tilhørighet'. Så hvordan vet du at muslimfrykt ikke bunner i akkurat det? Gruppetilhørighet

Så fordi de som er for innvandring bruker negative stempler på motstanderene sine som hersketeknikk så har de rett?

Anonymkode: 4e0ee...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mari Y said:

Min erfaring er at de som lever 'tett på virkeligheten' er dem som gjerne har minnst fordommer mot muslimer og innvandrere. Ikke bare i Norge har man gjort slike studier, men også i utlandet. De som har innvandrere eller muslimer som venner er i snitt mindre skeptiske 

Det koster samfunnet like mye uansett hvor mange muslimske venner man har. Det blir sikkert vanskeligere å tenke objektivt om saken hvis det gir et negativt resultat for de man ser på som venner, men fakta er fakta.

Anonymkode: 4e0ee...f37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.8.2019 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Det koster samfunnet like mye uansett hvor mange muslimske venner man har. Det blir sikkert vanskeligere å tenke objektivt om saken hvis det gir et negativt resultat for de man ser på som venner, men fakta er fakta.

Anonymkode: 4e0ee...f37

Ikke nødvendigvis, nei. Vet du at det bare er 4% muslimer i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Så fordi de som er for innvandring bruker negative stempler på motstanderene sine som hersketeknikk så har de rett?

Anonymkode: 4e0ee...f37

Nei. Sannheten ligger gjerne et sted midt i mellom innvandringsmotstanderne og innvandringstilhengerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...