Gå til innhold

Prøverør 2016

FlyBabe

Anbefalte innlegg

6 timer siden, LoveTrain skrev:

Takk @LillyBe! Da satser jeg på at det går fint med 3-dagers :) 

Skal du ta prøve på mandag, eller får du svar på fredagsprøve da? Skulle gått an å hurtigteste for HCG, er så nervepirrende å vente 1 døgn mellom hver. Men jeg hadde ikke hengt meg opp i hjemmetestene, har lest så mye rart her inne at jeg ikke tar noe for god fisk lenger, med mindre blodprøvene viser det. Sterke skyggestreker når man ikke er gravid, ingen streker når man er gravid, osv.. 

--------------

Har et lite spørsmål ang. Lutinus. Pleier dere å bruke applikatoren, eller bruker dere bare fingrene? Er fremdeles øm etter uttaket, og det frister lite å grafse rundt med en sånn pinne, så jeg har brukt fingrene hittil. Men kommer det langt nok inn da? Har tatt to doser, og det er jo ingenting som kommer ut igjen, da antar jeg at det er godt nok? :klo:

Jeg bruker aldri applikatoren! Blir alt for sår av den, og synes man er mer enn sår nok med uttak pluss lutinus. 

Jeg har for øvrig fått satt inn tredagersegg selv om jeg ikke hadde uttak på en fredag; hadde uttak mandag og innsett torsdag. I utlandet er tredagers mye vanligere enn todagers, i alle fall i følge de kildene jeg har snublet over etter endeløse google-runder. Det virker som om tre- eller femdagers er vanligst i usa og england, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masse lykke til i dag @LoveTrain:) 

Utrolig spent på egen blodprøve. At noe skjer i kroppen er iallfall helt sikkert. Kvalmen kom for fullt i går. Kasta opp og sovet meget lite i natt...men dette må man tåle ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det samme @LillyBe!! Spennende dag for oss begge dette her:nigo: Håper prøven er superduperfin, og at du snart kan senke skuldrene litt:blomst:  Det er vel ikke grenser for hva vi skal tåle, men kvalme må jo være et godt tegn?

Her i gården har jeg rett og slett sluttet å sove på nettene, og erklærer meg herved klar for småbarnslivet:fnise: Det gir mye tid til dagboklesing, og mye latter. Akkurat nå er det @miore som får gjennomgå, og jeg har allerede nesten tisset i buksen av latter, og grått en skvett eller tre.. Det går visst i ørkenhøner, vernebukser i delikate farger, spenolsmurte dildo-cams, mini-versjoner som gror et helt gebiss, livmoramputasjon OG livmorfiskeinnvasjon, altså hva?:skratte: *kosermegmedkaffekoppen*

Apropos kaffe, hva er reglene på disse greiene her i rugetiden? Jeg skal vel leve tilnærmet som gravid, gjelder det spekemat og ost også?:overrasket: Har kuttet ut alkohol i hele desember uansett, og er vanligvis forsiktig med drikkingen mellom EL og IKM, men nå bør jeg kanskje strekke meg litt lenger? Kaffe blir det absolutt vanskeligste for en som kun jobber natt!

Endret av LoveTrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LoveTrain skrev:

Takk, det samme @LillyBe!! Spennende dag for oss begge dette her:nigo: Håper prøven er superduperfin, og at du snart kan senke skuldrene litt:blomst:  Det er vel ikke grenser for hva vi skal tåle, men kvalme må jo være et godt tegn?

Her i gården har jeg rett og slett sluttet å sove på nettene, og erklærer meg herved klar for småbarnslivet:fnise: Det gir mye tid til dagboklesing, og mye latter. Akkurat nå er det @miore som får gjennomgå, og jeg har allerede nesten tisset i buksen av latter, og grått en skvett eller tre.. Det går visst i ørkenhøner, vernebukser i delikate farger, spenolsmurte dildo-cams, mini-versjoner som gror et helt gebiss, livmoramputasjon OG livmorfiskeinnvasjon, altså hva?:skratte: *kosermegmedkaffekoppen*

Apropos kaffe, hva er reglene på disse greiene her i rugetiden? Jeg skal vel leve tilnærmet som gravid, gjelder det spekemat og ost også?:overrasket: Har kuttet ut alkohol i hele desember uansett, og er vanligvis forsiktig med drikkingen mellom EL og IKM, men nå bør jeg kanskje strekke meg litt lenger? Kaffe blir det absolutt vanskeligste for en som kun jobber natt!

Lykke til i dag!

Jeg har tenkt litt på det samme som om hvordan vi må leve i "rugeperioden" mellom innsett og positiv test. Jeg har en mann som mener at jeg bør kunne leve som normalt - "for se på alle de som ikke endrer noe ting før de har en positiv test i hånda". Og jeg har flere venninner som lever som normalt til de får positiv test. Men jeg føler det er litt annerledes med prøverør. For vi vet jo at etter innsett så har i hvert fall egget blitt befruktet. 

jeg er veldig nysgjerrig på hva dere andre har gjort og hva dere har blitt fortalt av leger.

Jeg skal uansett ta en prat med legen om dette etter innsett. Jeg er avhengig av kaffe - men skal klare å kutte hvis det er det som skal til. Men blir jo ofte litt ekstra god mat i jula - gode oster og spekemat - så er jo litt viktig å vite hva ekspertene mener om dette. Trening er jeg også nysgjerrig på. Jeg trener ganske mye (løper og gjør yoga), og har vel egentlig gjort regning med at de bare sier det er bra at jeg fortsetter som jeg har gjort før - men dette er jeg heller ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, prover87 skrev:

Lykke til i dag!

Jeg har tenkt litt på det samme som om hvordan vi må leve i "rugeperioden" mellom innsett og positiv test. Jeg har en mann som mener at jeg bør kunne leve som normalt - "for se på alle de som ikke endrer noe ting før de har en positiv test i hånda". Og jeg har flere venninner som lever som normalt til de får positiv test. Men jeg føler det er litt annerledes med prøverør. For vi vet jo at etter innsett så har i hvert fall egget blitt befruktet. 

jeg er veldig nysgjerrig på hva dere andre har gjort og hva dere har blitt fortalt av leger.

Jeg skal uansett ta en prat med legen om dette etter innsett. Jeg er avhengig av kaffe - men skal klare å kutte hvis det er det som skal til. Men blir jo ofte litt ekstra god mat i jula - gode oster og spekemat - så er jo litt viktig å vite hva ekspertene mener om dette. Trening er jeg også nysgjerrig på. Jeg trener ganske mye (løper og gjør yoga), og har vel egentlig gjort regning med at de bare sier det er bra at jeg fortsetter som jeg har gjort før - men dette er jeg heller ikke sikker på.

Takk!:)

Akkurat med trening tror jeg det er greit så lenge du er vant til bevegelsene. Jeg har til tider mye tunge løft på jobb, og de sa jeg skulle fortsette som vanlig etter innsett. Selv om jeg ser at et par andre klinikker anbefaler å unngå tunge løft de første par dagene, men det kan like gjerne være for at vi ikke skal stresse med det.

Når det gjelder mat er jeg blank, aner ikke hva som er vanlig, og har ikke fått noen råd heller. Hva gjør folk liksom? Vet at Haukeland holder på med en omfattende studie på kosthold o.l. rundt befruktning, men det er jo årevis til den er klar. Jeg holder også på med en master innenfor noe som har med genetikk å gjøre, og genetikerne som har forelest for oss mener at det skal store mengder med alkohol til før det eventuelt gjør noe skade. Men hallo, hvem av oss tar sjansen på det? Så alkoholen dropper jeg lett, koffein derimot synes jeg er vanskeligere å kutte tvert, og eventuelt mat hvis det er nødvendig? Han ene genetikeren var derimot veldig opptatt av at legemidler og kjemikalier kan være kjempeskadelig på et tidlig stadie mtp utvikling og celledeling, så der fikk jeg skrekken totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LoveTrain skrev:

I live to please :fnise: LYKKE TIL med innsetting i dag! Har du ikke hørt noe negativt nå, har de garantert et egg å sette inn :nigo: 

Apropos hvordan spise og drikke i rugeperioden, er jeg mer enig med deg @prover87 enn med mannen din ;) Det er ikke sikkert at risikoen er så stor såpass tidlig, men hva om den er der? Når man går gjennom så mye som vi gjør for å klare å bli gravide, hvorfor ikke optimalisere så godt det lar seg gjøre?

Alkohol holder jeg meg helt unna. Jeg har til og med lest flere studier som tilsier at man har litt forhøyet fare for abort dersom man drikker mye før man blir gravid (selv om man slutter når man blir gravid), så det blir det minimalt av for meg mens vi er i gang med forsøk. Etter innsetting er det full stopp. Risikoen for fosterskade er nok ekstremt liten eller ikkeeksisterende om man tar seg et glass, men jeg gjør ingenting som kanskje kan øke abortrisikoen.

Koffein er jeg veldig usikker på selv. Etter at egget har festet seg er det kanskje lurt å kutte ned (dette skjer på dag 6 eller 7 etter uttak), men før dette aner jeg ikke. Jeg prøver å begrense meg til et par kopper for sikkerhets skyld. Koffein er det vanskeligste for meg å begrense under graviditeten! 

Ost, spekemat og rødt kjøtt kan man kanskje også med fordel holde seg unna, selv om dette er i overkant forsiktig (jeg syndet akkurat mot rødt kjøtt-delen i helga). Grunnen er at inkubasjonstiden på toxoplasmose er ca 5 dager, og på listeria er den alt fra noen dager til tre uker. Det hadde vært bittert å dra på seg en smitte akkurat i det man ble gravid, er min tankegang. Det er liten risiko for at fosteret blir smittet tidlig i graviditeten, men hvis det blir smittet tidlig i graviditeten er det da det er størst fare for skader/abort. 

Trening kan man kanskje roe ned første uken etter uttak når man er øm og sår, men bortsett fra det er det bare positivt å trene :) Dersom du er vant med å trene, kan du trene akkurat som før så sant det ikke kjennes rart. Det er bare å passe på at man ikke blir alt for overopphetet, og drikke nok underveis. Norske helsemyndigheter anbefaler også folk som ikke trener fra før å begynne når de blir gravide, da dette er fordelaktig for både mor og foster. Det er forsket mye på dette, og de som trener under graviditeten har enklere svangerskap og fødsler. Mye mindre risiko for ryggproblemer, svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk, og svangerskapsdiabetes. Barna er like store som barna til foreldre som ikke trener, og er mindre stressa under fødsel. Win-win! Jeg har som dere kanskje skjønner leksa opp dette til mange som har "kjefta" på meg for å løpe frem til fødsel sist gang :ler: 

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, LoveTrain skrev:

Åssen har det gått med deg i dag??

Svar på blodprøven viste hcg på 269 i dag. Det er jo mer enn 16 for 1 uke siden, men var jo 64 på onsdag og har derfor steget litt lite. Fikk en dårlig følelse plutselig :( argh altså! Kjipt når man først lykkes på et forsøk, at det er med en sånn bismak, og at man ikke kan juble. Blir ny blodprøve onsdag..spent på hva de gjør om det ikke stiger skikkelig! Passer dårlig med denna jula for meg nå 😁

Kaffe er uten tvil det værste for meg å...men nå som kvalmen har kommi orker jeg ikke kaffe (helt utrolig). Har drikki 1-2 kopper per dag i rugetiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LillyBe skrev:

Åssen har det gått med deg i dag??

Svar på blodprøven viste hcg på 269 i dag. Det er jo mer enn 16 for 1 uke siden, men var jo 64 på onsdag og har derfor steget litt lite. Fikk en dårlig følelse plutselig :( argh altså! Kjipt når man først lykkes på et forsøk, at det er med en sånn bismak, og at man ikke kan juble. Blir ny blodprøve onsdag..spent på hva de gjør om det ikke stiger skikkelig! Passer dårlig med denna jula for meg nå 😁

Kaffe er uten tvil det værste for meg å...men nå som kvalmen har kommi orker jeg ikke kaffe (helt utrolig). Har drikki 1-2 kopper per dag i rugetiden :)

Det gikk fint, jeg fikk satt inn et perfekt 8-delt egg:) Så nå er det bare å vente...og vente... og vente...:kaklehone:

Men hvis hcg skal dobles annenhvert døgn, så er det vel ikke såå gale enda ut i fra onsdagsprøvene? Selv om jeg skjønner at du er bekymret :klem: kroppen er ikke en maskin heller, så den gjør av og til litt egne varianter av "normalen" ;) Syns jeg har lest om mange rare unormaliteter her inne som likevel har gått bra. Bare veldig synd at du ikke kan slappe av og kose deg enda, skulle tro du var ferdig med all ventingen til nå. Neste prøve vil vel vise ganske sikkert hvordan du ligger an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LoveTrain skrev:

Det gikk fint, jeg fikk satt inn et perfekt 8-delt egg:) Så nå er det bare å vente...og vente... og vente...:kaklehone:

Men hvis hcg skal dobles annenhvert døgn, så er det vel ikke såå gale enda ut i fra onsdagsprøvene? Selv om jeg skjønner at du er bekymret :klem: kroppen er ikke en maskin heller, så den gjør av og til litt egne varianter av "normalen" ;) Syns jeg har lest om mange rare unormaliteter her inne som likevel har gått bra. Bare veldig synd at du ikke kan slappe av og kose deg enda, skulle tro du var ferdig med all ventingen til nå. Neste prøve vil vel vise ganske sikkert hvordan du ligger an?

Så bra!! Gratulerer som ruger :) spennende!!! Hvordan går det med de andre eggene?

Ja, vi får håpe at jeg bare er litt unormal, hehe! Som du sier, vi har igrunn venta nok nå...men prøven på onsdag vil forhåpentligvis gi litt mere svar på hvilken vei detta går :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, LillyBe skrev:

Så bra!! Gratulerer som ruger :) spennende!!! Hvordan går det med de andre eggene?

Ja, vi får håpe at jeg bare er litt unormal, hehe! Som du sier, vi har igrunn venta nok nå...men prøven på onsdag vil forhåpentligvis gi litt mere svar på hvilken vei detta går :) 

Takk! Føler meg som en skikkelig verpehøne nå:) er fremdeles to egg som henger litt med i gamet, 6- og 7-delt, så de er ikke heelt optimale. Men vi tar det vi får! 

Har dere gått privat eller er det et offentlig forsøk? Og hvem følger opp med blodprøvene, fastlege eller klinikk? Du nevnte vel furst (?), men det sier meg lite😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LoveTrain skrev:

Takk! Føler meg som en skikkelig verpehøne nå:) er fremdeles to egg som henger litt med i gamet, 6- og 7-delt, så de er ikke heelt optimale. Men vi tar det vi får! 

Har dere gått privat eller er det et offentlig forsøk? Og hvem følger opp med blodprøvene, fastlege eller klinikk? Du nevnte vel furst (?), men det sier meg lite😜

Hihi, verpehøne er bra!! Er jo supert om man får noe på frys, alt bedre enn ingenting :) Når skal du teste?

Vi går privat :) Blodprøvene taes på Furst ja, klinikken får svar samme dag og kontakter meg...så det er klinikken som står for oppfølgingen. Men nå tar de juleferie fra onsdag 🙈 Hjelp!!! Men får håpe prøven på onsdag er bra, så må jeg prøve slappe av og nyte ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LillyBe skrev:

Det er VELDIG normalt at det ikke er dobling på nøyaktig to døgn! I følge kildene jeg har funnet, er det dobling på to til tre døgn som er det normale, men av en eller annen grunn har verden hengt seg litt opp i at det skal skje på to. Ikke bare det, men bare 85 % av normale graviditeter ser en hcg-dobling på 3 døgn eller mindre - noe som betyr at 15 % av normale graviditeter har enda senere hcg-stigning. Slenger gjerne ut noen linker om du er interessert :)

Pust med magen, foreløpig ville jeg regnet med at dette er helt fint :) Din hcg dobles raskere enn hvert tredje døgn selv om det er bittelitt senere enn hvert andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miore skrev:

Det er VELDIG normalt at det ikke er dobling på nøyaktig to døgn! I følge kildene jeg har funnet, er det dobling på to til tre døgn som er det normale, men av en eller annen grunn har verden hengt seg litt opp i at det skal skje på to. Ikke bare det, men bare 85 % av normale graviditeter ser en hcg-dobling på 3 døgn eller mindre - noe som betyr at 15 % av normale graviditeter har enda senere hcg-stigning. Slenger gjerne ut noen linker om du er interessert :)

Pust med magen, foreløpig ville jeg regnet med at dette er helt fint :) Din hcg dobles raskere enn hvert tredje døgn selv om det er bittelitt senere enn hvert andre. 

Tusen takk @miore.Du er fantastisk!!! Er så herlig med personer som deg, med mye kunnskap å dele. Nå ble jeg mye roligere her faktisk... Jeg har igrunn sovi i nesten hele dag, og er ekstremt kvalm, så helt klart at noe skjer i kroppen. Jeg skal prøve senke skuldrene litt :)

Igjen tusen takk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, LillyBe skrev:

Tusen takk @miore.Du er fantastisk!!! Er så herlig med personer som deg, med mye kunnskap å dele. Nå ble jeg mye roligere her faktisk... Jeg har igrunn sovi i nesten hele dag, og er ekstremt kvalm, så helt klart at noe skjer i kroppen. Jeg skal prøve senke skuldrene litt :)

Igjen tusen takk <3

Bare hyggelig :) Bra det kommer noe godt ut av at mine forsøk på stressmestring stort sett innebærer å prøve å lære ALL THE INFORMATION om det jeg står midt oppi :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mensen kommet, og forsøket er misslykket... 

Skulle ha en MR i februar om dette forsøket ikke gikk.. Vanlig 1 års kontroll etter jeg har hatt kreft for noen år siden... Surt.. 

Så da hopper vi over liksågreit mars også, så vi ikke havner i desember. Begynner på nytt i april... Herregud nesten et halvt år pause :( synes det er forferdelig lenge og kjipt... Men samtidig litt godt å få tankene på noe annet. 

Har bestemt oss i mellom tiden for å finne litt mer ut av hvorfor jeg ikke blir gravid, så har tenkt å bestille time hos privat klinikk å få kontrastvæske igjennom egglederne som de da ser om går igjennom på ultralyd. Noen som har prøvd dette? 

Ellers masse lykke til til alle som skal ha et nytt forsøk til nyåret, håper jeg ser at flere har blitt gravid innen april! Kommer vel ikke til å være så aktiv her før da :) god jul til alle sammen ❤️

Anonymkode: fabcd...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, miore skrev:

Bare hyggelig :) Bra det kommer noe godt ut av at mine forsøk på stressmestring stort sett innebærer å prøve å lære ALL THE INFORMATION om det jeg står midt oppi :fnise: 

Hihi, meget sant!! Jeg setter iallfall veldig pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har mensen kommet, og forsøket er misslykket... 

Skulle ha en MR i februar om dette forsøket ikke gikk.. Vanlig 1 års kontroll etter jeg har hatt kreft for noen år siden... Surt.. 

Så da hopper vi over liksågreit mars også, så vi ikke havner i desember. Begynner på nytt i april... Herregud nesten et halvt år pause :( synes det er forferdelig lenge og kjipt... Men samtidig litt godt å få tankene på noe annet. 

Har bestemt oss i mellom tiden for å finne litt mer ut av hvorfor jeg ikke blir gravid, så har tenkt å bestille time hos privat klinikk å få kontrastvæske igjennom egglederne som de da ser om går igjennom på ultralyd. Noen som har prøvd dette? 

Ellers masse lykke til til alle som skal ha et nytt forsøk til nyåret, håper jeg ser at flere har blitt gravid innen april! Kommer vel ikke til å være så aktiv her før da :) god jul til alle sammen ❤️

Anonymkode: fabcd...20e

Kjedelig. Jeg skjønner godt at det føles lenge, men håper at tiden vil gå ganske fort. Ofte er det vel godt får både kropp og psyke med en pause også...

Jeg har sjekket egglederne vha kontrastvæske og UL. Er jo greit sånn for å utelukke at det er noen problemer der :) 

God Jul og godt nytt år til deg og dere også <3

Endret av LillyBe
For kort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det dessverre gått galt :( Ny blodprøve i dag viste hcg på kun 161, altså 100 ned på 2 døgn... Da var det eventyret dessverre over. Har i tilegg fått bihulebetennelse så kjenner at jeg har mest lyst til å grave meg ned (og bli der). 

Nytt forsøk blir nok ikke før april...lenge til, å er veldig spent på om jeg klarer å gi slipp! Men får prøve :) 

God Jul og godt nytt år til dere alle <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, LillyBe skrev:

Da har det dessverre gått galt :( Ny blodprøve i dag viste hcg på kun 161, altså 100 ned på 2 døgn... Da var det eventyret dessverre over. Har i tilegg fått bihulebetennelse så kjenner at jeg har mest lyst til å grave meg ned (og bli der). 

Nytt forsøk blir nok ikke før april...lenge til, å er veldig spent på om jeg klarer å gi slipp! Men får prøve :) 

Så trist :( Håper du får en god jul og et godt nytt år tross alt. Du er tapper! God bedring :)

Anonymkode: b723b...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, LillyBe skrev:

Så utrolig kjedelig!

Får håpe du får slappet av i jula, og tenkt på noe annet.

Jeg er utrolig nervøs i dag - i morgen kjører vi østover til sykehuset for å forhåpentligvis sette inn et embryo. Føler vi har vært i denne "prøverørsbobla" så lenge nå, men er faktisk første innsettet vårt (hvis alt går etter planen) - selv om vi startet det hele i sommer. Er så redd for at det ikke skal overleve opptiningen. Det er det eneste embryoet vi har på frys - og har så lyst å unngå en ny runde med medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...