Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Da er jeg akkurat kommet hjem fra ultralyd som viste en fin liten bebis :strix: Gynekologen gjorde en grundig sjekk, målte nakkefold, så at det var fostervann i blæra, at alle lemmer var på plass, riktig størrelse på hodet osv, og alt så tipp topp ut! Vi fikk også se at lille knert åpnet munnen og drakk forstervann og hoppet rundt i livmoren :hjerte: Siden jeg nå er 11+3 på vei, så velger jeg å ta gledene 4 dager på forskudd og feire at jeg nå er over 12-ukers kneika :strix:For å markere det har vi kjøpt en bok som heter "I magen bor en baby" som storebror på 2,5 år skal få etterpå i dag, og jeg kjenner tårene presser på bare av tanken :grine:Jeg er så ekstremt lettrørt om dagen at det er litt plagsomt, så tanken på at vi skal fortelle til vår lille skatt at han skal bli storebror blir nesten for mye for meg :fnise: Tenk at vi endelig har kommet gjennom det grusomme første trimester, og at jeg nå kan begynne å glede meg? :grine:

Så moro! :biggrin: Gratulerer så mye med en aktiv liten krabat i magen :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer frøken vims! 😍

Jeg lurer på om jeg har en ekstra følsom mage. I dag kastet jeg opp på morgenen (ut over badet - hurra!) og selv om det ble med den ene gangen er magen og formen ødelagt for resten sv dagen. Ikke sjans til å komme ovenpå igjen. Er det flere som har det sånn? 

Det virker som om mange kaster opp og kommer raskt i form igjen, men det gjelder bare ikke meg. 😔 Ekstra kjipt å være hjemme alene fra morgen til kveld også. 

Godt jeg har hatt et par ok dager tidligere i uka. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som tar tidlig UL, hvor gjør dere det og i hvilken uke? :) 

Jeg fikk tips om en privat jordmor som drev med det. Men så viste det seg at legen min er utdannet spesialist og da har jeg fått tilbud om dette gratis på første kontroll i uke 12 :) Å måle diverse avvik må gjøres tidlig og det er for sent å se på OUL.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok tidlig UL i både uke 6+6 og 8+6. Såg hjertet 6+6, men ikke mye annet. Så hvis jeg kunne velge om igjen ville jeg droppet den 6+6. Så vil anbefale deg å vente til uke 9 i hvert fall, men du ser helt sikkert mye mer hvis du venter til uke 12. Jeg skal til ny UL i uke 12-13.

Jeg har fått henvisning fra fastlegen til privat gynekolog. Hvis du ikke har noen spesielle utfordringer med gravidieten, må man bestille time privat. Det koster vel 1000-1500 sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i uke 9+2 og 11+3. Fikk henvisning av fastlegen pga blødninger. Som Sjela skriver er uke 11-12 den beste tiden for å måle etter en rekke avvik, hvis man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare juble litt for at jeg i dag offisielt er 12 uker! :hoppendeglad:Ikke sånn nesten, men 12 uker blank! :hoppendeglad: Vi har fortalt de vordende besteforeldre i helgen også, så nå mangler det bare å fortelle kollegaer før katta offisielt er ute av sekken. Det skal bli utrolig deilig å slippe å lyve mer altså, for jeg er verdens dårligste løgner, og ikke minst; nå er magen sluppet fri og og jeg strutter i vei i offentligheten  :nigo::fnise:

Bare noen få timer igjen på jobb også nå så er det juleferie i tillegg! Jeg skal ha to uker fri og det skal bli så sinnsykt godt, selv om jeg nok kan se langt etter å sløve på sofaen med en tass på 2,5 år i hus ;)

Ha en fin-fin dag jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Frøken Vims:strix: Så fantastisk å endelig ha passert de magiske 12!!! Kan tenke meg de vordende besteforeldrene også ble glad :) 

Så deilig med ferie! Det misunner jeg deg. Jeg har tatt altfor mye ferie i år, så får ikke tatt ferie før neste uke :sjenert: I etterpåklokskapens ånd og alt det der :P Men det er jo sååå stille på jobb, så det er jo egentlig neeesten som ferie. 

Og så er jeg 8 +1 i dag og inne i min 9. uke. Gruer meg bittelitt til feit mat og mye matlukt i jula. Ikke hundre prosent forenelig med min sporhund-nese om dagen :dry: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra @Frøken Vims ! Jeg skal på UL senere i dag, kjenner at jeg er veldig spent :) Håper det IKKE er tvillinger iallefall, da dør jeg litt på meg.... Ellers satser jeg på at alt ser ut som det skal, så jeg snart får fortelle det til andre ❤ Begynner å bli litt lei av å suge inn magen hele tiden. 

Forresten så tror jeg det hjalp med den utblåsningen min her sist,  etter det så har jeg vært i strålende form. Håper det fortsetter. Litt kvalme innimellom bare, men det er absolutt overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! :) Gratulerer med baby i magen. Hvordan er formen deres? Er dere i full jobb? Jeg er i uke 12+5 og her har kvalmen økt på noe voldsomt de siste dagene. Ugh.. 

Hilsen nysgjerrig 2.gangsgravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg 8 uker på vei, og "feiret" det med en tidlig ultralyd. Har hatt litt småblødninger, og ville sjekke at alt var ok. Hadde det også ganske mye forrige svangerskap, og da gikk det jo bra. Så har prøvd å ikke bli for stresset. Men har jo kjent litt på bekymringene likevel. Da var det greit å få høre at alt så fint ut, og hjertet banket i vei. Og det var også greit å få vite at det bare er én der ;) 

Har ellers ikke vært veldig dårlig, men har kjent på kvalme og uvelhet siste dagene. Og så syyykt trøtt da! Kan ikke huske at det var slik sist, men hjelper vel ikke at vi har lille turbofrøken på snart 1,5 år denne gangen. Sist kunne jeg jo slappe av når jeg ikke jobbet. 

Ha en fortsatt fin dag, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en mageboer, heldigvis :) Alt så fint ut, men han mente jeg er to dager kortere på vei enn jeg trodde.  Dvs så er jeg 8+4 i dag, ikke 8+6. Blir akkurat 9 uker på julaften da :) 

Regner med at vi tar ny UL i ca uke 12. Greit å få alt sjekket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Frøken Vims skrev:

Må bare juble litt for at jeg i dag offisielt er 12 uker! :hoppendeglad:Ikke sånn nesten, men 12 uker blank! :hoppendeglad: Vi har fortalt de vordende besteforeldre i helgen også, så nå mangler det bare å fortelle kollegaer før katta offisielt er ute av sekken. Det skal bli utrolig deilig å slippe å lyve mer altså, for jeg er verdens dårligste løgner, og ikke minst; nå er magen sluppet fri og og jeg strutter i vei i offentligheten  :nigo::fnise:

Bare noen få timer igjen på jobb også nå så er det juleferie i tillegg! Jeg skal ha to uker fri og det skal bli så sinnsykt godt, selv om jeg nok kan se langt etter å sløve på sofaen med en tass på 2,5 år i hus ;)

Ha en fin-fin dag jenter!

Gratulerer! Strutt i vei! 

5 timer siden, Strikkemamma skrev:

Hei jenter! :) Gratulerer med baby i magen. Hvordan er formen deres? Er dere i full jobb? Jeg er i uke 12+5 og her har kvalmen økt på noe voldsomt de siste dagene. Ugh.. 

Hilsen nysgjerrig 2.gangsgravid :)

Takk og gratulerer selv! Jeg er i så godt som full jobb ja. Men håper på sykemelding på nyåret pga vond rygg og trøbbel med bekkenet. .. i tillegg til lite energi og lite mulighet for tilrettelegging. Og du?

5 timer siden, Glitnir skrev:

I dag er jeg 8 uker på vei, og "feiret" det med en tidlig ultralyd. Har hatt litt småblødninger, og ville sjekke at alt var ok. Hadde det også ganske mye forrige svangerskap, og da gikk det jo bra. Så har prøvd å ikke bli for stresset. Men har jo kjent litt på bekymringene likevel. Da var det greit å få høre at alt så fint ut, og hjertet banket i vei. Og det var også greit å få vite at det bare er én der ;) 

Har ellers ikke vært veldig dårlig, men har kjent på kvalme og uvelhet siste dagene. Og så syyykt trøtt da! Kan ikke huske at det var slik sist, men hjelper vel ikke at vi har lille turbofrøken på snart 1,5 år denne gangen. Sist kunne jeg jo slappe av når jeg ikke jobbet. 

Ha en fortsatt fin dag, folkens!

Gratulerer med vellykket ul! :hjerte:

5 timer siden, LempikasPromise skrev:

Hurra @Frøken Vims ! Jeg skal på UL senere i dag, kjenner at jeg er veldig spent :) Håper det IKKE er tvillinger iallefall, da dør jeg litt på meg.... Ellers satser jeg på at alt ser ut som det skal, så jeg snart får fortelle det til andre ❤ Begynner å bli litt lei av å suge inn magen hele tiden. 

Forresten så tror jeg det hjalp med den utblåsningen min her sist,  etter det så har jeg vært i strålende form. Håper det fortsetter. Litt kvalme innimellom bare, men det er absolutt overkommelig.

Hvordan gikk det :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sniker meg inn og sier hei! Er ei på 28 år som bor i Nederland. Vi har allerede ei på 4 år og  venter da nummer 2 i slutten av juli. Er 8+6 i dag. Var på ultralyd i går. Det var et stykk hjerte som banket og små bevegelser i bønna. Om 2 uker skal vi til neste UL. :vinke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg 9+0. Det går saaakte fremover til 12 uker. Skal bestille UL i uke 12. Har så lite symptomer at jeg sliter litt med å tro at dette har gått bra, men forhåpentligvis er jeg bare heldig. :) 

Håper alle dere får en god jul, og at formen holder seg på godsida i jula! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 18-12-2015 at 21.30, frk.fersken skrev:

I Nederland er mye annerledes, det er en UL ved uke 10-11, for å sjekke om terminen stemmer. Deretter har vi en i uke 20, for å sjekke om alle organer og slikt er som det skal. Deretter er det vel et par til. Alle må de fleste gjennom, tror det er pålagt. Alt dette gjøres gjennom jordmoren (eller verloskundigen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Emiliania skrev:

Sniker meg inn og sier hei! Er ei på 28 år som bor i Nederland. Vi har allerede ei på 4 år og  venter da nummer 2 i slutten av juli. Er 8+6 i dag. Var på ultralyd i går. Det var et stykk hjerte som banket og små bevegelser i bønna. Om 2 uker skal vi til neste UL. :vinke: 

Gratulerer! Vet det er vanlig i mange land å ta endel flere ultralyder enn den ene i Norge :) Spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :-) Sniker meg inn her. :-) Positiv test i dag, litt av en julegave eller hva? :) Sliter litt med treg mage, men ellers har jeg ikke merket noen ting. Når kan man forvente at symptomene dukker opp? Har en jobb som gjør at jeg mest sannsynlig må sykmeldes om jeg blir dårlig. Første gang jeg er gravid, menstermin 29.aug. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lollip0p skrev:

Hei alle sammen :-) Sniker meg inn her. :-) Positiv test i dag, litt av en julegave eller hva? :) Sliter litt med treg mage, men ellers har jeg ikke merket noen ting. Når kan man forvente at symptomene dukker opp? Har en jobb som gjør at jeg mest sannsynlig må sykmeldes om jeg blir dårlig. Første gang jeg er gravid, menstermin 29.aug. :-)

Gratulerer. Jeg fikk ekstremt vonde pupper samtidig som positiv test, ellers litt murringer i magen. Vet det er veldig individuelt med når og hvilke symtomer man får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...