Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Sjela skrev:

Ja, her står det at gravide er i risikogruppen og anbefales vaksinen etter uke 12. Men jeg tror ikke det blir noe her altså :vetikke: 

Kanskje litt sent i sesongen? Leste på FHIs sider at det var september-november som var beste perioden for å vaksineres, slik at man var bedre rustet om vinteren. Så tror kanskje vi ikke får den vaksina da. Kan kanskje spørre fastlege om det? 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Emiliania skrev:

Kanskje litt sent i sesongen? Leste på FHIs sider at det var september-november som var beste perioden for å vaksineres, slik at man var bedre rustet om vinteren. Så tror kanskje vi ikke får den vaksina da. Kan kanskje spørre fastlege om det? 

Åja :) Kanskje like greit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Da har jeg vært på ultralyd igjen. Og alt så fullstendig normalt ut. Det ble konferert litt med overlegen i og med at jeg har vært i Zikavirus-land, men fikk beskjed om at det ikke var noen tegn til noe galt, så jeg kunne bare glemme den bekymringen. Phew!

Det ventet en overraskelse også, da. Vi venter visstnok en gutt! Fikk jo beskjed om jente på første ultralyd og legen var der skråsikker, så dette ble litt av en overraskelse. Godt vi ikke har kjøpt inn en haug med rosa tyllklær :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min var veldig ivrig på at jeg måtte vaksinere meg, så jeg vaksinerte meg i uke 13 (er 17+3 nå). Men influensasesongen er vel på hell, ja, så jeg var ikke helt sikker, men valgte å bare høre på legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anubiel skrev:

Da har jeg vært på ultralyd igjen. Og alt så fullstendig normalt ut. Det ble konferert litt med overlegen i og med at jeg har vært i Zikavirus-land, men fikk beskjed om at det ikke var noen tegn til noe galt, så jeg kunne bare glemme den bekymringen. Phew!

Det ventet en overraskelse også, da. Vi venter visstnok en gutt! Fikk jo beskjed om jente på første ultralyd og legen var der skråsikker, så dette ble litt av en overraskelse. Godt vi ikke har kjøpt inn en haug med rosa tyllklær :fnise:

Så flott at du ikke trenger å bekymre deg!

:fnise: Gratulerer med gutt! :D Håper vi ikke får den overraskelsen, at gutten er ei jente. Om det skulle være det, så har vi nok klær for ei lita frøken til. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gratulasjoner alle sammen! :) Jeg er fortsatt litt i ubalanse emosjonelt etter ul i går, og tror at grunnen til den sterke reaksjonen er at jeg ubevisst har "fortrengt" graviditeten litt pga all usikkerheten i første trimester. Jeg trodde jo jeg mistet flere ganger, så jeg har nok gått litt i forsvarsmodus. Men i går når alt så fint ut så gikk det liksom opp for meg at vi skal ha et barn til, en liten babygutt som sikkert ligner på storebroren sin :rodmer::grine: 

:fnise:

Ifht influensavaksine har jeg vaksinert meg, både i dette og forrige svangerskap. Sist gang hadde jeg termin i mars og var høygravid i influensasesongen, og denne gangen har jeg jo en liten tass som går i barnehagen og drar med seg alskens basselusker hjem. Og siden jeg stoler mer på NHI sine retningslinjer enn hva jeg leser på nettet forøvrig, så synes jeg det var greiest å vaksinere seg. En billig forsikring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anubiel skrev:

Gratulerer med en liten gutt i magen! :babygutt:

Så deilig at du fikk beskjed om å glemme bekymringen om Zika! Det er jo svært liten sannsynlighet for å bli smittet på Costa Rica, iallefall når du var der, for landet står jo fortsatt bare på listen over land som har hatt sporadiske tilfeller. Men allikevel har jeg full forståelse for at det er en lettelse å få beskjed fra fagfolk at man kan slutte å bekymre seg. 

Hvor langt var du på vei når dere fikk beskjed om at det var jente? Hun jeg var på tidlig ul hos, som forøvrig har faglig tynde på feltet, ville ikke si noe som helst om kjønn i uke 12 da det var så usikkert at det i bestefall var kvalifisert gjetting. Har inntrykk at det varierer veldig rundt omkring hvorvidt man mener man kan se kjønn tidlig eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
13 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Gratulerer med en liten gutt i magen! :babygutt:

Så deilig at du fikk beskjed om å glemme bekymringen om Zika! Det er jo svært liten sannsynlighet for å bli smittet på Costa Rica, iallefall når du var der, for landet står jo fortsatt bare på listen over land som har hatt sporadiske tilfeller. Men allikevel har jeg full forståelse for at det er en lettelse å få beskjed fra fagfolk at man kan slutte å bekymre seg. 

Hvor langt var du på vei når dere fikk beskjed om at det var jente? Hun jeg var på tidlig ul hos, som forøvrig har faglig tynde på feltet, ville ikke si noe som helst om kjønn i uke 12 da det var så usikkert at det i bestefall var kvalifisert gjetting. Har inntrykk at det varierer veldig rundt omkring hvorvidt man mener man kan se kjønn tidlig eller ei ;)

Takk for det!

Jeg var nesten 14 uker på vei da vi fikk beskjed om jente. Det var en overlege, spesialist i gynekologi og obstetrikk som var så skråsikker på kjønnet. Husker at jeg spurte om det var sikkert så tidlig, han gikk med på at det var 0.01% sjanse for at han tok feil... Nesten så jeg har lyst til å helgardere og bare kjøpe klær i nøytale farger :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anubiel skrev:

Takk for det!

Jeg var nesten 14 uker på vei da vi fikk beskjed om jente. Det var en overlege, spesialist i gynekologi og obstetrikk som var så skråsikker på kjønnet. Husker at jeg spurte om det var sikkert så tidlig, han gikk med på at det var 0.01% sjanse for at han tok feil... Nesten så jeg har lyst til å helgardere og bare kjøpe klær i nøytale farger :laugh:

Haha, ja det kanskje det er lurest å kjøpe kjønnsnøytrale klæ. Vanskelig avfeie en overleges skråsikre vurdering liksom :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sjela skrev:

Mulig jeg har stilt spørsmålet før.. dere vet... svangerskapshukommelse :ler: ...men hvordan stiller dere dere til influensavaksinen som er anbefalt alle gravide av FHI? Skal dere ta/ikke ta?

Jeg tok den (selvfølgelig) så snart jeg runda 12 uker :) Det er ingen farer forbundet med det, jeg blir beskyttet mot en hard sykdom og babyen min blir beskyttet tre måneder etter fødselen. Ingenting å lure på, spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Surriball skrev:

Jeg tok den (selvfølgelig) så snart jeg runda 12 uker :) Det er ingen farer forbundet med det, jeg blir beskyttet mot en hard sykdom og babyen min blir beskyttet tre måneder etter fødselen. Ingenting å lure på, spør du meg :)

Legen min fikk det til å høres rent stress ut. "Influensasesongen er jo nærmest over. Det tar jo litt tid før vaksinen virker... og så må du hente ut resepten på apoteket... og du må komme tilbake så vi får satt den her". Det hørtes liksom veldig tungvint ut :klaske: Hadde jo vært mye enklere om han sa "ja, den må du ta nå". Ferdig diskutert liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sjela skrev:

Legen min fikk det til å høres rent stress ut. "Influensasesongen er jo nærmest over. Det tar jo litt tid før vaksinen virker... og så må du hente ut resepten på apoteket... og du må komme tilbake så vi får satt den her". Det hørtes liksom veldig tungvint ut :klaske: Hadde jo vært mye enklere om han sa "ja, den må du ta nå". Ferdig diskutert liksom :P 

Må du ha resept? Jeg fikk bare beskjed om at jeg kan komme på laben/der de tar blodprøver når det enn passer. Ingen resept. :klo:

Men for late meg er det jo tiltak nok å måtte busse inn til byen for å møte opp og ta den. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Sisti skrev:

Må du ha resept? Jeg fikk bare beskjed om at jeg kan komme på laben/der de tar blodprøver når det enn passer. Ingen resept. :klo:

Men for late meg er det jo tiltak nok å måtte busse inn til byen for å møte opp og ta den. :ler:

:ler:

Ja, han mente at jeg måtte hente sprøyta hos apoteket og tilbake til laben for å ta den :klo: Jeg vet ikke om det var bare noe han sa for at jeg ikke skulle gidde å styre med det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn på mitt legekontor også, de er tomme for vaksinen og derfor må vi på apoteket for å hente den selv :klo: Det er forresten tomt på apoteket også - så jeg er like langt :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Diddles skrev:

Det er sånn på mitt legekontor også, de er tomme for vaksinen og derfor må vi på apoteket for å hente den selv :klo: Det er forresten tomt på apoteket også - så jeg er like langt :fnise: 

:ler: Typisk! Nei, hadde det vært sesong hadde jeg kanskje jobba litt mer for det, men nå vil jo ikke den fungere før i mars om jeg tar den nå, så jeg tror jeg velger å ikke styre med det. Ooh, nå gleder jeg meg til vår :sol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forskjellig fra sted til sted, og land til land. I Belgia og Nederland er det lurest å vaksinere seg ved begynnelsen av sesongen, som er i oktober-november. Allikevel er det nå toppen av influensasesongen ser ut til å ha kommet, men da hovedsaklig øst i landet. Mer folk er syke der enn midt og vest-delen av Nederland. Men det har ikke vært noe spørsmål fra jordmor om jeg har tatt den, så tror kanskje det er det som gjelder, i oktober-november. Blir ikke helt klok av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 16.33, Frøken Vims skrev:

Ultralyden i dag gikk kjempefint og det viste seg at det gjemmer seg en frisk liten gutt i magen :babygutt:  :strix: Det var så rart, for jeg har hatt litt på følelsen av at det var ei jente, men når vi så det var gutt så  føltes det bare så utrolig riktig; selvfølgelig er det en liten gutt jeg har i magen liksom :rodmer: Ellers så var det en utrolig emosjonell opplevelse, og jeg sippet fra start til slutt. Det ble nesten for mye av det gode når vi fikk høre hjerteslagene, da var det like før sippingen gikk over til hulking :ler: Det var en spesiell opplevelse med storebror også, men denne gangen så vet vi jo hva det faktisk innebærer at vi skal få en baby, og når det viste seg å være samme kjønn som storebror så ble det enda mer realistisk og nært :grine: 

Ellers så ble jeg flyttet en del frem, så ny termin er 29.06, og alle dager i riktig retning taes jo i mot med takk :nigo: Siden jeg ble flyttet en uke frem betyr det at jeg er 20+1 i dag, og at jeg i dag er halvveis i svangerskapet :hakeslepp: Her går det unna! 

Så flott med en liten gutt :)  Og ikke verst å bli flyttet fram! Jeg nekter å bli flyttet tilbake for å si det sånn! :jepp: Hurra for halvveis! :duskedame: 

16 timer siden, Anubiel skrev:

Hurra! Og hurra for gutt-! :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjela skrev:

Det hørtes stress ut! Her var det bare å møte opp hos legen, si "jeg vil ha vaksine" i skranken og trekke kølapp til laboratoriet. Ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Shoppet det aller første babytøyet i dag. Det var ganske koselig! Kjøpte alt i nøytale farger da :fnise: 

Kjøpte også en elektrisk ammepumpe for en 50% rabattkupong jeg hadde fra apoteket. Sikkert kjekt å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...