Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

19 minutter siden, Nótt skrev:

Moro å lese deres erfaringer og tanker rundt ammingen. Selv håper jeg å få til ammingen denne gangen, men regner med å bruke flasker nå som sist. Har gjennomgått en brystreduksjon og hadde derfor ikke melk sist. Håper jo i det lengste på å kunne amme, men blir ikke like overrasket denne gangen om det ikke fungerer.

Ellers skal vi bruke samme vogn som sist, en Mountain Buggy Urban Jungel. Var veldig fornøyd med den til Vesla så regner med at den funker like bra denne gangen. Blir glad for alt vi kan spare denne gangen.

Og resultatet etter ultralyden i dag er at vi venter en liten gutt denne gangen, og termindatoen ble flyttet med en dag..... 

Gratulerer med lillebror!

Vi har en del fra storesøster også, som vi skal bruke for lille. Desverre må vi skaffe oss vogn, da vi ikke vet hvor den andre er. Men vurderer nesten å kjøpe slynge istedet.. :sjenert: 

Om det ikke skulle gå med ammingen, så er det ikke noe farlig. Tenker det samme selv, selv om jeg hadde flaks sist gang. Hadde mye melk og amminga gikk som bare det. Det er desverre ingen garanti at ting går seg til denne gangen. Synes uansett det er tøft gjort å prøve amming. :jepp: Så lenge ungen er fornøyd, så spiller det ingen rolle om maten kommer fra pupp eller fra flaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Emiliania skrev:

Gratulerer med lillebror!

Vi har en del fra storesøster også, som vi skal bruke for lille. Desverre må vi skaffe oss vogn, da vi ikke vet hvor den andre er. Men vurderer nesten å kjøpe slynge istedet.. :sjenert: 

Om det ikke skulle gå med ammingen, så er det ikke noe farlig. Tenker det samme selv, selv om jeg hadde flaks sist gang. Hadde mye melk og amminga gikk som bare det. Det er desverre ingen garanti at ting går seg til denne gangen. Synes uansett det er tøft gjort å prøve amming. :jepp: Så lenge ungen er fornøyd, så spiller det ingen rolle om maten kommer fra pupp eller fra flaske.

Er akkurat det jeg tenker også, bra å prøve men amming er ikke alt - mamming er faktisk det viktigste. 

Bæretøy kommer til å være like viktig denne gangen som forrige gang, dvs at vogn var med men bæring er stort sett det som funket best.

Blir spennende med en lillebror, navnet er allerede bestemt så nå gleder jeg meg faktisk til å møte han. Kjente at UL i dag gjorde det litt mer virkelig. Ja magen har kommet, men har kjent særdeles lite bevegelser før denne uken så det har liksom ikke virket helt virkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nótt skrev:

Er akkurat det jeg tenker også, bra å prøve men amming er ikke alt - mamming er faktisk det viktigste. 

Bæretøy kommer til å være like viktig denne gangen som forrige gang, dvs at vogn var med men bæring er stort sett det som funket best.

Blir spennende med en lillebror, navnet er allerede bestemt så nå gleder jeg meg faktisk til å møte han. Kjente at UL i dag gjorde det litt mer virkelig. Ja magen har kommet, men har kjent særdeles lite bevegelser før denne uken så det har liksom ikke virket helt virkelig.

Nettopp, det er viktig å ta vare på seg selv også midt oppi dette. Ikke tvinge seg til å amme mens blodet flyter og brystbetennelsen er blitt en kjent ting. 

Vesla var fornøyd med trilling, så ble lite bæring utenom når jeg gikk rundt i huset med henne. Men hu har tatt det igjen som eldre.. :fnise:

Det er det med de første 20 ukene, er liksom ikke heeelt virkelig at man er gravide. Føler meg bare gammel med de vonde musklene mine og all den fisingen. Vesla kommenterte det i går og sa jeg så ut som ei gammal dame. :dry:

Og, ser at storesøster ble 6 i går. Om det stemmer, gratulerer på etterskudd! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Emiliania skrev:

Nettopp, det er viktig å ta vare på seg selv også midt oppi dette. Ikke tvinge seg til å amme mens blodet flyter og brystbetennelsen er blitt en kjent ting. 

Vesla var fornøyd med trilling, så ble lite bæring utenom når jeg gikk rundt i huset med henne. Men hu har tatt det igjen som eldre.. :fnise:

Det er det med de første 20 ukene, er liksom ikke heeelt virkelig at man er gravide. Føler meg bare gammel med de vonde musklene mine og all den fisingen. Vesla kommenterte det i går og sa jeg så ut som ei gammal dame. :dry:

Og, ser at storesøster ble 6 i går. Om det stemmer, gratulerer på etterskudd! :) 

Vesla ble 6 år i går, så stolt og føler seg så stor!!

Disse første 18 ukene så langt har vært preget av begynnende bekkenløsning, litt kvalme, vektnedgang, fising og konstant spising.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nótt skrev:

Vesla ble 6 år i går, så stolt og føler seg så stor!!

Disse første 18 ukene så langt har vært preget av begynnende bekkenløsning, litt kvalme, vektnedgang, fising og konstant spising.... :P

Gratulerer med en gutt i magen! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 12.2.2016 at 8.30, Anubiel skrev:

Så gøy med jente Surriball!

Mannen min er snodig, altså. Jeg viste ham hva jeg hadde kjøpt i går. Han syntes det meste av tøyet var fint, men denne er synes han var "heslig": http://www.lindex.com/no/barn/baby-44-86-cm/nyfoedt-(44-68-cm)/7377291/Omslagsbody/?styleId=79304261

Jeg skal dra ham med i butikken i morgen, så kan han plukke ut noe han liker!

Reaksjonen da han så ammepumpa var helt kostelig, han skjønte overhode ikke hva det var for noe. Da jeg sa det var en melkemaskin holdt han på å le seg ihjel. Menn, altså. Men han kom raskt selv til konklusjonen at da kunne jo han også gi mat på flaske om jeg f.eks. skulle bort eller noe. Så det er fortsatt håp!

Synes den var veldig søt jeg :):jepp: 

Holdt på å flire meg ihjel av den der "rauta mens jeg pumpa" kommentare! Det må jeg bare huske å gjøre selv altså!!! :hoho: 

Gratulerer til alle som har vært på OUL!! Vi gleder oss til onsdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. februar 2016 at 15.46, Nótt skrev:

Moro å lese deres erfaringer og tanker rundt ammingen. Selv håper jeg å få til ammingen denne gangen, men regner med å bruke flasker nå som sist. Har gjennomgått en brystreduksjon og hadde derfor ikke melk sist. Håper jo i det lengste på å kunne amme, men blir ikke like overrasket denne gangen om det ikke fungerer.

Ellers skal vi bruke samme vogn som sist, en Mountain Buggy Urban Jungel. Var veldig fornøyd med den til Vesla så regner med at den funker like bra denne gangen. Blir glad for alt vi kan spare denne gangen.

Og resultatet etter ultralyden i dag er at vi venter en liten gutt denne gangen, og termindatoen ble flyttet med en dag..... 

Gratulerer så mye med en liten gutt i magen :strix:

----------------------

Mamming er definitivt viktigere enn amming. Anming er utrolig enkelt og greit om man får det til, men som det ikke funker så er det jo ingen krise det hellet. Dessuten fører det jo med seg en hel rekke fordeler med flaskemating også. Jeg slet skikkelig med ammingen de første 2-3 ukene sist gang, men etter det gikk det seg til og fungerte kjempegreit til jeg sluttet å amme ved 15 mnd.

Ifht det at puppene skal fungere som matstasjon var det en tanke jeg ikke klarte å venne meg til før fødsel storebror, men under fødselen og tiden etterpå så ble så mange intime barrierer brutt ned at det at noen spiste av puppen min var bare peanuts :hoho: Og jeg som vanligvis ikke deler av intime detaljer i hytt og pine hadde et voldsomt behov for å snakke om fødsel, revning, og vaginale plager som om det var den mest naturlige tingen i verden :fnise::rodme: Barseltiden altså, en fantastisk og surrealistisk tid! Gleder meg til sommeren og håper vi ikke har brukt opp vår sovebaby-kvote! 

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht bæretøy, er det noen som har noen tips? Vi hadde Caboo sjal forrige gang, men jeg fikk det liksom ikke til skikkelig. Kunne tenke meg et "ekte" sjal denne gangen, men synes det er en jungel av ulike varianter. Noen som har noen erfaringer og/eller synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Ifht bæretøy, er det noen som har noen tips? Vi hadde Caboo sjal forrige gang, men jeg fikk det liksom ikke til skikkelig. Kunne tenke meg et "ekte" sjal denne gangen, men synes det er en jungel av ulike varianter. Noen som har noen erfaringer og/eller synspunkter?

Vi har også tenkt på sjal, men så har jeg hørt at barnet fort begynner å sige når det legger på seg? :klo: Det virker litt komplisert å plassere barnet riktig også. Noen som heller har erfaring med ergobaby bæresele med spedbarnsinnlegg? Fordelen med dette er vel at man kan bruke det lenger enn sjalet,  men jeg har ingen personlig erfaring med noen av delene så jeg vil også gjerne høre andres synspunkter rundt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Ergobaby med spedbarnsinnlegg til Liten og var veldig fornøyd med den :jepp: Litt klurete i starten siden babyen først skal legges i innlegget og så over i selen, men jeg kom fort inni det..hun ble også veldig varm oppi der, så hvis jeg bar inne kunne hun ikke ha på mer enn en liten body og strømpebukse/ sokker! Men hun eelsket å være oppi Ergoen, og jeg hadde hendene fri og babyen tett inntil hjertet :hjerte: Veldig koselig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig kjekt ut med en sånn ergobaby. Tror jeg skal snakke med mannen om det. 

Har allerede fått en del bittesmå klær og tilbud om å få gamle babyklær fra andre. Har en haug fra Vesla, men hvis det er en liten gutt har vi ikke så mye som ikke er superrosa. :fnise: Mannen har så stor familie og det er en del gutter født den siste tiden, og gjenbruk er bare greit det. Må også gå gjennom alle klærne fra Vesla, for å se om det er noe vi kan bruke for mini.

Har kjent en del bobling fra magen, hovedsaklig fra nedre del av livmoren. Kan godt være en fjert eller fem, men det er som regel rett etter at jeg spiser eller drikker søtt jeg kjenner noe. :sjenert:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bæresjal og meitai da Vesla var liten, og synes ikke sjal seg noe særlig. Men man må stramme godt, også kan det hende at man må etterstramme om man bærer en god stund. Brukte ergo bæresele når Vesla var blitt større, og likte det veldig godt da. Blir å begynne med sjal denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innimellom kjenner jeg skikkelige dunk i magen - så det er liten tvil om at noen bor nedi der :ler: Jeg har morkaka på bakre vegg og har kjent liv i flere uker allerede, det begynte med sånn bobling som du snakker om @Emiliania :jepp: Merkelig, deilig følelse med disse livstegnene :rodmer: Jeg elsker å være gravid!!! 

Gleder meg sånn til mannen kan kjenne det også :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Diddles skrev:

Innimellom kjenner jeg skikkelige dunk i magen - så det er liten tvil om at noen bor nedi der :ler: Jeg har morkaka på bakre vegg og har kjent liv i flere uker allerede, det begynte med sånn bobling som du snakker om @Emiliania :jepp: Merkelig, deilig følelse med disse livstegnene :rodmer: Jeg elsker å være gravid!!! 

Gleder meg sånn til mannen kan kjenne det også :hjerte: 

Min ligger mot magen (foran), så jeg er liksom ikke sikker på om det er en fjert eller baby, men det er gjerne i bestemte områder oppe og nede.  Blir kanskje en stund mannen her må vente før han kjenner mini. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Emiliania skrev:

Min ligger mot magen (foran), så jeg er liksom ikke sikker på om det er en fjert eller baby, men det er gjerne i bestemte områder oppe og nede.  Blir kanskje en stund mannen her må vente før han kjenner mini. 

Hvis du merker forskjell på om du spiser eller drikker noe søtt/ kaldt, så er det nok babyen :hjerte: Her reageres det ihvertfall veldig om jeg drikker noe varmt/ kaldt eller spiser noe søtt :fnise: Kjenner det mest helt nede i magen, noen ganger litt ut mot sidene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid vært slank og har hatt forholdsvis flat mage og det er derfor veldig synlig  at jeg allerede har fått en skikkelig kul på magen. Er dette unormalt? Jeg føler liksom magen er altfor stor til å være førstegangs og bare 16 uker på vei :sjenert: Hører det er så mange som sier den ikke var synlig før 5. Mnd som førstegangs. Mye er jo oppblåsthet vil jeg tro. For på kvelden er den kjempestor :fnise: Jeg begynner å tenke at jeg kanskje ikke klarer å skjule det frem til etter OUL allikevel. Det er som om magemusklene har tatt pause og slipper alt ut i fri utfoldelse :ler:

Hva slags erfaringer har dere? Mulig jeg bærer langt ut? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ingen erfaring selv, @Sjela, men har fra flere termingrupper inntrykk av at det også for førstegangs er normalt med synlig mage på det stadiet du/vi er på. Livmoren er jo ca opp til navlen nå, så det er jo ikke rart, og baby er ca 15 cm? Spesielt når man er slank fra før blir jo kontrasten større. Så du er nok overhodet ikke unormal på noen måte. Og klart, oppblåsthet gjør jo ikke saken bedre. :ler: men vil tro magen du har tidligere på dagen rett og slett skyldes at det er en faktisk babymage. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Altså, shopping... Jeg innser at det er utrolig mye som skal kjøpes inn før vi får ny leieboer i juli. Kom akkurat nå over tilbud på 40% på alt barneutstyr, inkl. dundyner. Tenkte jeg skulle kjøpe en i størrelse sprinkelseng. Trenger jeg dundyne i størrelse vogn? Hva bruker man i vogn i juli? Og utover høsten bruker man kanskje vognpose?? Jeg er forvirret :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist fødte jeg i august og hadde både dyne til sprinkelseng og vogn. Brukte dyne i vogn altså. En stund. Også hadde vi vugge i stua. Så vi dynene gikk litt på omgang. Men husker jeg kjøpte en dyr dyne til sprinkelsenga og en billigere til vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...