Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Emiliania skrev:

Hurra! :strix: 

Trodde jeg bare skulle på en normal sjekk, slik at jeg fikk høre hjertet. Men, har for fjerde gang sett minien. De valgte å ta ultralyd igjen for å forsikre seg at bolla hadde det fint. Skal til sykehuset, til en gynekolog, for å finne årsaken til den brune utfloden.

Så flott! Ikke at det kom som noen overraskelse at alt er bra, men kjempegodt at du har fått en sjekk du mener er betryggende! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det ellers med dere andre som har passert 12 uker mtp symptomer? Jeg har jo ikke vært ille plaget, men synes jeg bare må oftere og oftere opp på do om natta! Trodde det skulle bli bedre etter uke 12, men det virker bare verre? I natt var jeg oppe kl 2330 (jeg la meg klokka 23 :hoho: ), 0030, 0130 og 0430 for å tisse! En natt i helga var jeg oppe hver halvtime i et par timer! Holder på å bli sprø av å måtte stå opp heeele tiden. Speilet på soverommet er fullt av fingeravtrykk fordi jeg står opp i mørket og ofte kræsjer inn i speilet før jeg treffer døra. :ler: Begynner å bli litt bekymret for om det kan være tegn på svangerskapsdiabetes? Men ble jeg ikke sjekket for dette i uke 12? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sisti skrev:

Så flott! Ikke at det kom som noen overraskelse at alt er bra, men kjempegodt at du har fått en sjekk du mener er betryggende! :) 

 

Jeg er mer enn fornøyd, og er glad de gjør ekstra. Er litt redd jeg er hysterisk, men jordmor sa at hu skjønte godt det var slitsomt og at jeg var bekymret. Hu bestemte ganske tidlig å kontakte sykehuset i nærheten.

Et øyeblikk siden, Sisti skrev:

Hvordan går det ellers med dere andre som har passert 12 uker mtp symptomer? Jeg har jo ikke vært ille plaget, men synes jeg bare må oftere og oftere opp på do om natta! Trodde det skulle bli bedre etter uke 12, men det virker bare verre? I natt var jeg oppe kl 2330 (jeg la meg klokka 23 :hoho: ), 0030, 0130 og 0430 for å tisse! En natt i helga var jeg oppe hver halvtime i et par timer! Holder på å bli sprø av å måtte stå opp heeele tiden. Speilet på soverommet er fullt av fingeravtrykk fordi jeg står opp i mørket og ofte kræsjer inn i speilet før jeg treffer døra. :ler: Begynner å bli litt bekymret for om det kan være tegn på svangerskapsdiabetes? Men ble jeg ikke sjekket for dette i uke 12? :klo: 

Lo litt av fingeravtrykkene. :fnise: Lite kvalm, men reagerer på lukter. Noen dager må jeg på do midt på natten, andre dager sover jeg fra 22-23 til 7. Når skal du til sjekk? Kanskje spørre da? Hvis det er en stund til ville jeg kontaktet fastlege om mulig. Bare for å sjekke, og for å kanskje slippe å sove så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
29 minutter siden, Sisti skrev:

Hvordan går det ellers med dere andre som har passert 12 uker mtp symptomer? Jeg har jo ikke vært ille plaget, men synes jeg bare må oftere og oftere opp på do om natta! Trodde det skulle bli bedre etter uke 12, men det virker bare verre? I natt var jeg oppe kl 2330 (jeg la meg klokka 23 :hoho: ), 0030, 0130 og 0430 for å tisse! En natt i helga var jeg oppe hver halvtime i et par timer! Holder på å bli sprø av å måtte stå opp heeele tiden. Speilet på soverommet er fullt av fingeravtrykk fordi jeg står opp i mørket og ofte kræsjer inn i speilet før jeg treffer døra. :ler: Begynner å bli litt bekymret for om det kan være tegn på svangerskapsdiabetes? Men ble jeg ikke sjekket for dette i uke 12? :klo: 

Jeg må definitivt sjeldnere på do om natten nå enn før 12 uker. Kanskje en gang om natten (men det måtte jeg stort sett før jeg ble gravid også :P).

Er ikke kvalm og har fått tilbake normal matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettbesøkene på natten varierer veldig. Noen ganger er jeg oppe 1 gang, andre ganger 3-4 :fnise: Jeg har aldri vært oppe på natten tidligere for å gå på do, så synes det er litt plagsomt :P Søvnen blir så fryktelig oppstykka.For å "vekke" meg selv minst mulig går jeg på do i "søvne" og setter ikke lyset på. Det hjelper i alle fall for meg :) 

Er for øvrig veldig trøtt på ettermiddagene. Og noen ganger er jeg helt fjern på jobb. Jeg vet ikke om flere kjenner seg igjen, men det er litt slitsomt å være så trøtt at det er vanskelig å holde øynene oppe. Så her blir det en hel del søvn på ettermiddagene må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Emiliania skrev:

Jeg er mer enn fornøyd, og er glad de gjør ekstra. Er litt redd jeg er hysterisk, men jordmor sa at hu skjønte godt det var slitsomt og at jeg var bekymret. Hu bestemte ganske tidlig å kontakte sykehuset i nærheten.

Lo litt av fingeravtrykkene. :fnise: Lite kvalm, men reagerer på lukter. Noen dager må jeg på do midt på natten, andre dager sover jeg fra 22-23 til 7. Når skal du til sjekk? Kanskje spørre da? Hvis det er en stund til ville jeg kontaktet fastlege om mulig. Bare for å sjekke, og for å kanskje slippe å sove så dårlig.

Syns overhodet ikke du er hysterisk, og alle sier jo at vedvarende blødninger skal sjekkes. Klart man blir bekymret selv om man får høre at det mest sannsynlig ikke er noe galt. Da er det bedre å få fakta å forholde seg til gjennom UL. :)

Skal til sjekk om 2 uker, så jeg får spørre da, ja. Etter litt googling ser jeg at det ikke er så uvanlig at noen beholder denne tissetrangen også i 2. trimester. Æsj altså. :P 

Jeg er også veldig trøtt for tiden, men det er verst på dager jeg ikke jobber! Da er jeg helt zombie, og kan være så sliten at jeg får lyst til å gråte. Får hjertebank og alt sammen. Favorittplassen min da er på et persisk teppe på gulvet, til og med sofaen er for slitsom å ligge på. :hoho: Så til helga tror jeg at jeg skal delta på et styrkeløftkurs (!), så jeg ikke ender opp med å kope på sofaen og være utmattet fordi jeg ikke gjør noen ting. 

Kjenner det også på jobb at jeg er mer trøtt enn vanlig, klokka 14 er jeg helst klar for å avslutte (og jeg starter ikke før 9... :sjenert: ), noe som er ganske upraktisk. Sitter mye med lesing og koding for tiden, og det er SÅ tungt når man er trøtt. Men alt i alt er formen mye bedre når jeg jobber enn når jeg har helg. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofaen er for slitsom faktisk :hoho:@Sisti

Det er nok fornuftig å komme seg litt i aktivitet/bevegelse. De sier jo det skal gi litt mer energi å være aktiv. Og det er jo også anbefalt i svangerskapet. Det er bare så fryktelig vanskelig å komme seg over dørstokkmila når øyelokka er tunge og sofaen roper på deg :sukk: Jeg får litt dårlig samvittighet :sjenert: Jeg var inne i en så god periode før, men nå har jeg ikke trent ordentlig på flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sisti skrev:

Syns overhodet ikke du er hysterisk, og alle sier jo at vedvarende blødninger skal sjekkes. Klart man blir bekymret selv om man får høre at det mest sannsynlig ikke er noe galt. Da er det bedre å få fakta å forholde seg til gjennom UL. :)

Skal til sjekk om 2 uker, så jeg får spørre da, ja. Etter litt googling ser jeg at det ikke er så uvanlig at noen beholder denne tissetrangen også i 2. trimester. Æsj altså. :P 

Jeg er også veldig trøtt for tiden, men det er verst på dager jeg ikke jobber! Da er jeg helt zombie, og kan være så sliten at jeg får lyst til å gråte. Får hjertebank og alt sammen. Favorittplassen min da er på et persisk teppe på gulvet, til og med sofaen er for slitsom å ligge på. :hoho: Så til helga tror jeg at jeg skal delta på et styrkeløftkurs (!), så jeg ikke ender opp med å kope på sofaen og være utmattet fordi jeg ikke gjør noen ting. 

Kjenner det også på jobb at jeg er mer trøtt enn vanlig, klokka 14 er jeg helst klar for å avslutte (og jeg starter ikke før 9... :sjenert: ), noe som er ganske upraktisk. Sitter mye med lesing og koding for tiden, og det er SÅ tungt når man er trøtt. Men alt i alt er formen mye bedre når jeg jobber enn når jeg har helg. :fnise: 

:sjenert: Heldigvis bare livmorhalsen som er litt rar og ikke noen årsak til blødning i livmoren. Lillingen gnei seg i øyet og hoppet litt. Var herlig å se. 

:fnise: Sofaen er slitsom, eneste gangen jeg er der er når jeg føler meg dårlig. Forhåpentligvis blir det bedre snart, med energien din. :jepp: Som Sjela skreiv, det å bevege seg er super i svangerskapet og hjelper på energien. frisk luft hjelper, merker jeg.  Lesing er forferdelig når man er sliten. Lå og leste miljøkjemi i går, blingset halvparten av tiden. Kjemiske formler og slikt surret rundt i hodet etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldigvis inne i en god treningsrutine allerede, trener 3 dager i uka før jobb. Hadde aldri fått det til etter jobb, jeg må trene før jeg har våknet såpass at jeg forstår hva jeg driver med. :fnise: 

Uff, formler er grusomt når man er trøtt. Jeg leser mye som inneholder en del matematiske utledninger, men etter klokka 14 hopper jeg galant over alle sider som i det hele tatt viser antydning til en formel. Fysj! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Jeg er heldigvis inne i en god treningsrutine allerede, trener 3 dager i uka før jobb. Hadde aldri fått det til etter jobb, jeg må trene før jeg har våknet såpass at jeg forstår hva jeg driver med. :fnise: 

Uff, formler er grusomt når man er trøtt. Jeg leser mye som inneholder en del matematiske utledninger, men etter klokka 14 hopper jeg galant over alle sider som i det hele tatt viser antydning til en formel. Fysj! 

Før jobb?! :daane: Så flink du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flink du er @Sisti! Jeg sykler bare til og fra skolen til Vesla, og synes jeg er flink da.. :fnise: Og kjenner nesten jeg er misunnelig, synes matematiske utledninger og formler er så artig. :jepp: Kjemiske er også artige, men er mer algebra. Merker jeg savner differensiallikningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.1.2016 at 13.35, Emiliania skrev:

@Frøken Vims:fnise: Ja, de flotte hormonene som gjør oss litt smågærne. :fnise: 

Angående mage sier svigermor at man nå kan se det. Jeg føler at jeg blir større i alle retninger, men er fremdeles slank i linjene, på siden altså.. Heldigvis. 

Skal på ekstra sjekk i morgen siden jeg har så problemer med brunt utflod. To uker med det, så de skal sjekke at babyen har det bra. Føler meg langt mer hysterisk nå enn forrige svangerskap. Med storesøster hadde jeg en blødning i uke 9. Nå har jeg hatt en i uke 11 (ikke 9), en rundt uke 12 og så brunt utflod i 2 uker. Dårlig sover jeg, siden jeg bekymrer meg litt (bare litt altså.... :sprettoy:).

Jeg synes ikke du er hysterisk i det hele tatt, iallefall ikke mer hysterisk enn meg ;) Jeg hadde jo blødninger frem til uke 10, og synes det var psykisk tortur. Blødninger behøver jo ikke å bety noen verdens ting, samtidig som det er (det var iallefall for meg) helt umulig å la være å tenke på at det også er det mest vanlige symptomet på at noe er galt. Men fakta er at det er veldig vanlig med blødninger, faktisk så opplever så mange som ca 1/3 av kvinnene som føder friske barn blødninger i løpet av graviditeten, så du får forsøke å huske på det når du er bekymret og lei :klem:

Har de funnet ut hva som er årsaken til blødningene? Hos meg var det enten skjøre slimhinner eller at morkaka dekket mormunnen. Jeg holder en knapp på teorien om morkaka, siden blødningene gav seg rundt uke 10 både denne gang og i forrige svangerskap, og vi kunne se på ultralyd  like før uke 12 at morkaka da hadde trukket seg vekk fra mormunnen.

Håper blødningene dine også gir seg snart!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sisti skrev:

Hvordan går det ellers med dere andre som har passert 12 uker mtp symptomer? Jeg har jo ikke vært ille plaget, men synes jeg bare må oftere og oftere opp på do om natta! Trodde det skulle bli bedre etter uke 12, men det virker bare verre? I natt var jeg oppe kl 2330 (jeg la meg klokka 23 :hoho: ), 0030, 0130 og 0430 for å tisse! En natt i helga var jeg oppe hver halvtime i et par timer! Holder på å bli sprø av å måtte stå opp heeele tiden. Speilet på soverommet er fullt av fingeravtrykk fordi jeg står opp i mørket og ofte kræsjer inn i speilet før jeg treffer døra. :ler: Begynner å bli litt bekymret for om det kan være tegn på svangerskapsdiabetes? Men ble jeg ikke sjekket for dette i uke 12? :klo: 

Her er kvalmen borte, men jeg er fortsatt helt lam av trøtthet. Jeg innser at hvis formen ikke har blitt bedre til nå, så kanskje jeg bare må akseptere tingenes tilstand, og at det kanskje forblir slik en god stund fremover - før det blir verre igjen på slutten :hoho: Og hvis jeg skal være helt ærlig mot meg selv så var jeg jo litt sliten før jeg ble gravid også, så det er kanskje mye forlangt at formen på magisk vis liksom skal bli fresh og opplagt nå som jeg er i andre trimester :fnise: 

Ellers så må jeg tisse ca en gang per natt. Det slår aldri feil. Utrolig irriterende siden jeg vanligvis aldri våkner av at jeg må på do ellers.

8 timer siden, Sisti skrev:

Jeg er heldigvis inne i en god treningsrutine allerede, trener 3 dager i uka før jobb. Hadde aldri fått det til etter jobb, jeg må trene før jeg har våknet såpass at jeg forstår hva jeg driver med. :fnise: 

Uff, formler er grusomt når man er trøtt. Jeg leser mye som inneholder en del matematiske utledninger, men etter klokka 14 hopper jeg galant over alle sider som i det hele tatt viser antydning til en formel. Fysj! 

Jeg har hatt ambisjoner om å trene før jobb i sikkert 10 år, men det bare lar seg ikke gjennomføre i praksis. Det er plent umulig å få kroppen ut av senga for noe så "uviktig" som trening så tidlig om morgenen :ler:

Jeg var inne i en grei treningsrutine frem til desember selv, jeg trente iallefall en time med PT i uka og hadde ambisjoner om en time egentrening i uka i tillegg. Planen var å ta opp treningen i januar, men jeg ser nå at februar er mer realistisk siden det snart ikke er mer januar igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg greier å trene på morgenen er at mannen begynner på jobb to timer før meg, så da drar han meg opp. :fnise: hadde nok vært litt verre hvis han hadde ligget i senga fortsatt når jeg skal dra for å trene! 

Med trøttheten min legger jeg meg jo også klokka 22, så jeg kjenner faktisk at jeg er mer opplagt om morgenen enn før jeg ble gravid! Jeg sovner også mye lettere enn før, så eeeegentlig er det mange positive ting med denne trøttheten for min del hvertfall. Men jeg er verdens kjipeste selskap på kvelden i helgene. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Frøken Vims skrev:

Jeg synes ikke du er hysterisk i det hele tatt, iallefall ikke mer hysterisk enn meg ;) Jeg hadde jo blødninger frem til uke 10, og synes det var psykisk tortur. Blødninger behøver jo ikke å bety noen verdens ting, samtidig som det er (det var iallefall for meg) helt umulig å la være å tenke på at det også er det mest vanlige symptomet på at noe er galt. Men fakta er at det er veldig vanlig med blødninger, faktisk så opplever så mange som ca 1/3 av kvinnene som føder friske barn blødninger i løpet av graviditeten, så du får forsøke å huske på det når du er bekymret og lei :klem:

Har de funnet ut hva som er årsaken til blødningene? Hos meg var det enten skjøre slimhinner eller at morkaka dekket mormunnen. Jeg holder en knapp på teorien om morkaka, siden blødningene gav seg rundt uke 10 både denne gang og i forrige svangerskap, og vi kunne se på ultralyd  like før uke 12 at morkaka da hadde trukket seg vekk fra mormunnen.

Håper blødningene dine også gir seg snart!

 

Huff, det er virkelig ikke greit det heller det du har opplevd. 

Første blødningen kom fra sex, andre vet de ikke noe om. Og det at jeg hadde brunt utflod i to uker er også rart. Derfor vil de finne ut hvorfor, har enda ikke vært hos gynekolog så vet enda ikke hva det er. Morkaka var ikke i nærheten av mormunnen, det har de sett på UL. I tillegg var det ikke noe blødninger i nærheten av morkaka, så her er det livmorhalsen som er den skyldige. Det kan være en liten infeksjon eller irriterte slimhinner.

Nå vet jeg at mini har det fint og trives inni der, til tross for alle blødningene. Så det er mer min psyke som har fått seg et knekk. Da det stod på som verst ville jeg nesten ta abort, for det brune ga seg ikke i det hele tatt. Gah. Blødningen eller utflodet har gitt seg nå ser det ut som, men ja. Jeg vet aldri, plutselig kan det forbanna utflodet begynne igjen. Hadde det vært blødning hadde jeg reist tidligere og ikke ventet såpass lenge som jeg faktisk gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Huff og huff, nå har mannen min fått litt panikk. Dere har sikkert lest om Zika-viruset,  herjer i Mellom-Amerika og som nå sprer seg i vill fart. Det kan gi alvorlig hjerneskade hos fostre dersom mor blir smittet som gravid. Det smitter via mygg.

Vel, nå er det påvist i Puerto Rico og der var vi på ferie for en måned siden... Så nå er mannen superbekymret for at jeg har blitt smittet. Jeg klarer utrolig nok å være litt mer rolig; jeg kan ikke huske å ha fått myggstikk og har heller ikke vært syk i ettertid.

Får liksom ikke gjort noe med det heller. Er visst ingen tester som kan påvise smitte eller ei hos den gravide. :sjokkbla:

Jeg satser på at sjansen for at jeg har fått det er mikroskopisk. Det var ikke påvist smitte der da vi var der og det er kun funnet 12 tilfeller nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Anubiel skrev:

Huff og huff, nå har mannen min fått litt panikk. Dere har sikkert lest om Zika-viruset,  herjer i Mellom-Amerika og som nå sprer seg i vill fart. Det kan gi alvorlig hjerneskade hos fostre dersom mor blir smittet som gravid. Det smitter via mygg.

Vel, nå er det påvist i Puerto Rico og der var vi på ferie for en måned siden... Så nå er mannen superbekymret for at jeg har blitt smittet. Jeg klarer utrolig nok å være litt mer rolig; jeg kan ikke huske å ha fått myggstikk og har heller ikke vært syk i ettertid.

Får liksom ikke gjort noe med det heller. Er visst ingen tester som kan påvise smitte eller ei hos den gravide. :sjokkbla:

Jeg satser på at sjansen for at jeg har fått det er mikroskopisk. Det var ikke påvist smitte der da vi var der og det er kun funnet 12 tilfeller nå.

De hadde om det på nyhetene her, og de sa at så lenge man reiste, måtte man være flinke med myggspray osv. Er allerede ti tilfeller i Sør-Europa. Symptomene er i følge CDC:

  • The symptoms of Zika are similar to those of dengue and chikungunya, diseases spread through the same mosquitoes that transmit Zika. (Inkubasjonstid chikungunya er 3-7 dager, for dengue var det 5-7 dager).
  • The principal symptoms of dengue are:

  • High fever and at least two of the following:
    • Severe headache
    • Severe eye pain (behind eyes)
    • Joint pain
    • Muscle and/or bone pain
    • Rash
    • Mild bleeding manifestation (e.g., nose or gum bleed, petechiae, or easy bruising)
    • Low white cell count

Om du ikke har hatt noen slike symptomer, tror jeg også sjansen er rimelig liten for at det skjer noe med lillingen deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jepp, selv jeg, som er ganske pessimist til vanlig, anser sjansen som nærmest ikke-eksisterende. Tror mannen også er litt på glid nå, etter at jeg har fôret ham med fakta :fnise: Men uansett, huff! Tenk på advarslene de gir i enkelte land der: unngå å bli gravid de neste to årene. Da er det ganske alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anubiel skrev:

Jepp, selv jeg, som er ganske pessimist til vanlig, anser sjansen som nærmest ikke-eksisterende. Tror mannen også er litt på glid nå, etter at jeg har fôret ham med fakta :fnise: Men uansett, huff! Tenk på advarslene de gir i enkelte land der: unngå å bli gravid de neste to årene. Da er det ganske alvorlig!

Ja, det er ganske skremmende. Jeg har fulgt med på nyhetssaken selv og tenker at jeg ikke har noe plan om å reise til Sør-Amerika med det første... Skremmende å lese at 4000 babyer er født med hjerneskade i Brasil fra oktober til nå :( Selv om de er mange i befolkningen er det jo ekstremt høye tall.

Allikevel tror jeg ikke du skal bekymre deg nevneverdig for at du er smittet. Har du verken hatt influensasymptomer etter oppholdet eller myggstikk er risikoen minimal. Det er likevel anbefalt at du informerer lege/jordmor om at du har befunnet deg i område med Zika-virus slik at dette kan registreres og følges opp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig skummelt det zika-viruset :( Men det er vel så vidt jeg har forstått kun vært noen få tilfeller på Puerto Rico @Anubiel, så hvis du heller ikke har hatt noen symptomer, eller kan huske å ha fått myggstikk så er vel risikoen for deg minimal.

Vi vurderte å dra til Kapp Verde eller karibien i februar/mars selv, men det er jo HELT utelukket nå. Det får bli ferier på hytta på fjellet frem til bebbisen er født, da jeg regner med jeg er trygg for Zika-virus i Valdres :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...