Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Chibi skrev:

Eneste jeg har kastet er 3 esker tørrgjær fra; '97, 03 og 2011, da jeg vet av erfaring at gjær...Det er gjerne ikke like bra etter "best før" :P 
 

Nei nei! du må da ikke kaste det! Du kan fortsatt bruke det i T's hevefrie oppskrifter. :fnise:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Matmonsen skrev:

Nei nei! du må da ikke kaste det! Du kan fortsatt bruke det i T's hevefrie oppskrifter. :fnise:

Yessss det hadde vel blitt en luftig suksess med 3 esker tørrgjær :fnise: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Matmonsen skrev:

Adminions to the rescue!

 

Nå har hun faktisk lagt ut en ny oppskrift på bloggen. Må være første gang på et år. Stekt hysefilet med kålrabistappe og bacon. Jeg liker hvordan oppskriften sier "200g bacon, eller mer etter ønske". Altså, mindre bacon er ikke et alternativ. Fisken skal også selvsagt stekes i smør. Alt skal bade i fett.

Blir ikke kålrabistappe litt dominerende til naturell hvit fiskefilet? Jeg tenker at dette først og fremst egner seg best til saltet eller røkt kjøtt med mye smak. Er redd fisken blir for mild i forhold. Ihvertfall når det bare er masse kålrabistappe istedenfor en liten dash av det sammen med annet tilbehør. Men for all del, det kan jo gå. Hun har da i det minste laget den litt mildere med poteter, gulrøtter og masse masse smør og fløte.

Kålrabi krymper kraftig under koking. Husker ikke eksakt, men tipper halve. Fløten og smør har du i til slutt 

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hysj! Nå blir du kastet ut. Masse spioner vet du :)

Det er vel flere som er medlem i begge grupper, både folk herfra og folk som ikke har noe med KG å gjøre. Spionene må i såfall risikere å slette uskyldige, men det er vel ikke første gangen. Tror neppe de bryr seg så veldig heller. Noen få uskyldig utkastede gjester betyr vel ingenting i den store sammenhengen. Skulle de protestere via andre fora, er det jo bare for adminions å sable dem ned med "det var nok andre grunner til den utkastelsen, og det vet du godt!" :rolleyes:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde raskt gjennom siden. Har vært på ferie, så ikke fulgt med. Skjønner det har skjedd en del ting.

Nå skal jeg lage noe som hun thaidamen la ut. Hun ble jo så populær når hun kom som en frisk vind med noe nytt. Er hun aktiv?

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutes ago, AnonymBruker said:

Kålrabi krymper kraftig under koking. Husker ikke eksakt, men tipper halve. Fløten og smør har du i til slutt 

Anonymkode: d8fcb...cf7

I volum, ja, men ikke like mye i vekt! 

Anonymkode: bc63f...f40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 11.44, Ardwinna skrev:

Nei, de fleste i tråden ønsker å "ta" Tanja som kommunikasjonsrådgiver og leder for MFB, ikke som person. Dette handler ikke om mobbing i det hele tatt.
Man går mer på person og nærmer seg mer mobbing ved å omtale folk som troll og lyve om grunnen til hvorfor de ble kastet ut og blokkert fra ei gruppe.

Jeg har lyst til å prøve å forklare litt bedre hva jeg mener :)

Jeg tror også de fleste i tråden her ønsker at den kan være et sted å ventilere for mennesker som har blitt urettferdig behandlet i gruppa. Et sted å syneliggjøre hvor diktatorisk og idiotisk regelverket der er. Måten gruppens ledelse behandler andre mennesker er under enhver kritikk. Jeg tror jeg kanskje var den første her inne til å trekke inn sammenligninger med mekanismene i sekter, og siden gruppen ikke tillater noen annen form for tilbakemeldinger annet enn hyllninger - så ser jeg behovet for å ta diskusjonen et annet sted.

Kanskje årsaken til at jeg har begynt å reagere på denne tråden også - er at jeg ikke lenger er "gjest" i gruppa og får sett det på nært hold lenger.

Samtidig så føler jeg at det er blitt lenger mellom de innleggene som er mest saklig kritikk, og at latterliggjøring, nedlatende kommentarer og en form for moralisme er blitt mer fremtredende. Jeg synes ikke at det at man har rett i sak rettferdiggjør alt. Det er ikke nødvendig å skrive innlegg etter innlegg og lure på hvor mange ss salt som brukes i en oppskrift, hvor mange gram smør eller beger med rømme. Om det spises kake hver dag. Jeg synes at å skrive at mat andre liker/spiser/lager er ekkelt eller motbydelig er veldig unødvendig.

Jeg oppfattet også mange av innleggene om "ledersamlingen" som en form for elitisme, hvor måten de oppførte seg på ble sett som harry(?) om det er riktig ord. Det virket for meg som om få vurderte om ordvalgene var et (mislykket) forsøk på å være morsomme, men tok det bokstavelig talt og gjorde narr av intensjoner og intellekt. Jeg mener det er lov og greit at mennesker har forskjellig "kultur", og det at andre synes at ting jeg ikke finner givende er morsomt - er helt greit. Jeg mener det noen ganger en tynn linje mellom å gå på kritikkverdige holdninger og oppførsel til å gå på "hele mennesker". Det har vært spekulert i privatøkonomi og restarbeidsevne, i helse - både nå og fremtidig. Det harseleres med formuleringsevne både med ord og bilder. Synes jeg.

Det er forskjell på at to mennesker sier at du er dum og at en tråd med nå over 550 sider på et forum analyserer deg sønder og sammen.

Anonymkode: 9f10d...1d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Matmonsen skrev:

Ja, det sto det var til 4 personer, så da tenkte jeg dette blir veldig mye.. Men når sant skal sies så er oppskriften på intet mindre enn 2 kålrabi, 4 gulrøtter og 4 poteter. Så det blir en ganske solid porsjon hvis man deler på 4. Her kan man nesten servere til et helt julebord. Så hvis man tar høyde for at halvparten av stappen går i bosset, så blir det ikke så veldig mye fett person likevel. Men mer enn nok når man i tillegg skal ha fisk stekt i smør og bacon.

 

Hvor mange kalorier blir dette da? Skal vi se...

Rotmosen:
Kålrabi: 2000g @ 37kcal: 740kcal
Poteter: 260g @ 72kcal: 187kcal
Gulrot: 300g @ 36kcal = 108kcal.
Smør: ca. 75g @ 700kcal = ca 500kcal.
Fløte: 2dl @ 350kcal = ca 700kcal.

Grønnsaker totalt: 1035kcal
Fett og smør totalt: 1200kcal. Så det er mer kcal bare i fettet enn i grønnsakene i seg selv. :ler:
Totalt i rotmosen: 2235kcal.

 

Fire personer spiser vel ikke 3 kg rotmos??? Dette ser jo ut som en større porsjon enn jeg lager til jul og da er vi jo 8 personer og har rester. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Zinatara skrev:

Fire personer spiser vel ikke 3 kg rotmos??? Dette ser jo ut som en større porsjon enn jeg lager til jul og da er vi jo 8 personer og har rester. 

Det står i oppskriften att den skal holde til familie på 4😅

(Rettet meg da jeg så det stod til familie op 4 og ikke til 4-6 porsjoner)

Endret av MilleMolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MilleMolle skrev:

Det står i oppskriften att den skal holde til 4-6 personer 😅

De kommer ihvertfall til å bli gode og mette. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo ingen begreper om verken normal porsjonsstørrelse eller kalorikontroll.

Anonymkode: e748c...a4d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg kjenner ikke til denne gruppa, men har lest litt her i tråden deres om saken hennes i dagbladet og sånn. Men det var en ting jeg lurte på: 

Dette å kaste ut folk som f.eks blir meldt inn i andre matgrupper, eller som kommenterer negativt om dem på dagbladet pluss sine sider eller lignende ... må ikke det være veldig tidkrevende? Å sjekke ut om egne medlemmer blir medlem i tilfeldige andre matgrupper o.l. virker veldig upraktisk. Er det én person som gjør alt dette? 

Som en sa, så har de mange admins. De har flere undergrupper i sim adminsgruppe. Er du frekk i gruppa, da skrives du opp.. Og hvis de da ser deg være frekk innpå gruppen og du allerede står ført opp på listen for du stjerne bak, 3 ganger så er det ut. De lusker over alt og føler de du er frekk eller ser deg på feil dag i en feil gruppe så blir du kastet ut. 

Dere som sendte Mail til Dagbladet. Legg ved bilde av reglene og Facebook meldingen da, det står jo (stod ihvertfall) at man skulle få vite grunnen til man ble kastet ut, og har lest mange her har spurt admins om grunnen, men aldri fått svar...

Anonymkode: e42bc...d56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å prøve å forklare litt bedre hva jeg mener :)

Jeg tror også de fleste i tråden her ønsker at den kan være et sted å ventilere for mennesker som har blitt urettferdig behandlet i gruppa. Et sted å syneliggjøre hvor diktatorisk og idiotisk regelverket der er. Måten gruppens ledelse behandler andre mennesker er under enhver kritikk. Jeg tror jeg kanskje var den første her inne til å trekke inn sammenligninger med mekanismene i sekter, og siden gruppen ikke tillater noen annen form for tilbakemeldinger annet enn hyllninger - så ser jeg behovet for å ta diskusjonen et annet sted.

Kanskje årsaken til at jeg har begynt å reagere på denne tråden også - er at jeg ikke lenger er "gjest" i gruppa og får sett det på nært hold lenger.

Samtidig så føler jeg at det er blitt lenger mellom de innleggene som er mest saklig kritikk, og at latterliggjøring, nedlatende kommentarer og en form for moralisme er blitt mer fremtredende. Jeg synes ikke at det at man har rett i sak rettferdiggjør alt. Det er ikke nødvendig å skrive innlegg etter innlegg og lure på hvor mange ss salt som brukes i en oppskrift, hvor mange gram smør eller beger med rømme. Om det spises kake hver dag. Jeg synes at å skrive at mat andre liker/spiser/lager er ekkelt eller motbydelig er veldig unødvendig.

Jeg oppfattet også mange av innleggene om "ledersamlingen" som en form for elitisme, hvor måten de oppførte seg på ble sett som harry(?) om det er riktig ord. Det virket for meg som om få vurderte om ordvalgene var et (mislykket) forsøk på å være morsomme, men tok det bokstavelig talt og gjorde narr av intensjoner og intellekt. Jeg mener det er lov og greit at mennesker har forskjellig "kultur", og det at andre synes at ting jeg ikke finner givende er morsomt - er helt greit. Jeg mener det noen ganger en tynn linje mellom å gå på kritikkverdige holdninger og oppførsel til å gå på "hele mennesker". Det har vært spekulert i privatøkonomi og restarbeidsevne, i helse - både nå og fremtidig. Det harseleres med formuleringsevne både med ord og bilder. Synes jeg.

Det er forskjell på at to mennesker sier at du er dum og at en tråd med nå over 550 sider på et forum analyserer deg sønder og sammen.

Anonymkode: 9f10d...1d3

Joda jeg skjønner veldig godt hva du mener og er enig. Jeg synes for eksempel ikke det er nødvendig å kritisere og harsellere med gjestenes bilder og oppskrifter som det gjøres her av og til. Å skrive nedlatende om maten til andre er ikke greit. Jeg synes heller ikke det er greit når man spekulerer i Tanja eller andre gjester/adminions sitt privatliv og pirker på ting som har med personene å gjøre. Nå har jeg vært med både i MFB og i denne tråden ei god stund så for meg er det gammelt nytt at T bruker for mye fett og salt i maten, så jeg synes personlig kanskje det er på tide å la akkurat det ligge. Men samtidig er det ikke alle som har vært med like lenge som meg i gruppa og i denne tråden, så for dem er det ikke gammelt nytt. De kan heller ikke forventes å lese gjennom hele tråden for å sjekke om samme saken har vært tatt opp før, så vi må se litt gjennom fingrene med gjentakelser.

Når det er sagt så er det viktig at man tar tak i innlegg man reagerer på og svarer direkte på dem eller rapporterer om man synes de går over grensen (personangrep, spekulasjoner e.l.). Det fungerer mye bedre enn å skrive generelle innlegg som retter seg mot alle i tråden. Hvis du synes noen går over grensen, så si i fra til og ta diskusjonen med den det gjelder. Det er veldig konkret og greit å forholde seg til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ardwinna skrev:

Joda jeg skjønner veldig godt hva du mener og er 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å prøve å forklare litt bedre hva jeg mener.

Anonymkode: 9f10d...1d3

Veldig enig med dere begge!! 

Anonymkode: 00d37...581

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med begge. Her har det blitt en plass for å blåse ut. Du kan ikke gjøre det på gruppen. Da blir du kastet ut, får beskjed om å ta det på pm. Selv om det gjelder for hele gruppen.

Å kritisere privatliv er ikke ok. Samme med bilder. Ikke alle kan ta bilder.

Hvem har sørget for at det er mye kritikk her inne, og andre plasser av mfb? Er det noe som er tatt ut av løse luften av netttroll? Mfb har sørget for dette selv. Og det ser ikke ut som det er vilje og evne til å endre seg.

Mfb er et eksempel på hvordan man ikke oppfører seg, behandler andre mennesker.

Når folk melder seg inn for underholdningen skyld, som er beskrevet flere plasser, ikke engang da tar de hintet. Det kan man lese utifra medlemstall og trafikk på bloggen.

Nå er mfb i Dagbladet.  Vet ikke om det er et sjakktrekk akkurat. Det er muligheten for å få mere trafikk på bloggen, og hvem har vel ikke tatt den muligheten. Db er flink til tåredryppende historier om sykdom. Sykdom selger. Db gjør ikke dette for å fremme en blogg,men for å selge mer av seg selv.  Ser det er mange kommentarer der inne. De aller fleste negative. Er det netttrollene som er ute igjen? Eller er det noe i det? Lyver de? 

Hun er så populær, så hvorfor får ikke bloggen leve sitt eget liv? Uten fb? Bloggen ødela hele gruppen.

Hvor mange som har kommentert i db som fortsatt er medlem, blir nå kastet ut?

Et eks på utkastelse som jeg leste under kommentarer i db. Det ble en undersøkelse på mfb, hvor det ble spurt om gjestene syns admin gjorde en bra/dårlig jobb. De som svart "feil" ble kastet ut. Først inviterer du....får du ikke det svaret du liker, så blir du kastet ut.

I andre grupper er man medlemmer. Der inne er du en gjest. Da skal man tenke over hvordan man behandler gjester.

Listen er lang. Det blir bare reprise å nevne det her. De fleste vet, har opplevd eller lest om det.

Så heretter kan vi holde oss til saken og ikke personangrep. Gruppen er så gal i seg selv, at det er nok av matriale å ta av.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.9.2017 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Nå er det i gang i kommentarfeltet på DB+. En ivrig forsvarer fra mfb, som bla mener at KG skulle vært nedlagt.

Anonymkode: 100ad...85f

Ja, Norges største nettforum burde legges ned fordi noen der er kritiske til Gudinnen :fnise:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket fiskegratengoppskriften. Kan det stemme med 1600 kalorier PR porsjon der??? Jeg kan vel ikke ha regnet så feil???

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekket fiskegratengoppskriften. Kan det stemme med 1600 kalorier PR porsjon der??? Jeg kan vel ikke ha regnet så feil???

Anonymkode: 100ad...85f

Det må jo være feil 😱 Da kan man jo nesten ikke spise noe annen mat den dagen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...