Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at de sunnmørsbrødene er så populære som grovbrød?  I følge brødskalakalkulatoren er de bare 27% grove og i mine øyne er det ikke noe å skryte av som grovbrød. Får bare 2 "kakestykker" på brødskalaen. Må opp i over 50 % for å få tre "kakestykker"

Jeg er en ivrig brødbaker( både surdeig og med gjær) og baker gode grovbrød med ekstra kli som blir over 100% grove. Ja, det går an å komme over 100%, baker med bare sammalt mel og ha i ekstra kli. 

Anonymkode: 12d42...963

Over 100% ??? :klo:

Anonymkode: 00d37...581

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt bak med bare sammalt mel = 100% grovt brød. Ha i litt ekstra kli og brødet blir over 100% grovt. 

http://brodogkorn.no/brodskala-kalkulator/ 

Du skjønner at dette er en feil i brødskalakalkulatoren, sant?

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Superblomst skrev:

Du skjønner at dette er en feil i brødskalakalkulatoren, sant?

Kli er rent fiber og det booster grovheten.

Jeg har faktisk spurt ernæringsfysiologen om dette, når jeg gikk på et livsstilkurs. Jeg trodde først det var feil på kalkulatoren, men det stemmer. Du må gjerne tro noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget, men jeg synes allikevel det blir misvisende og feil å si at noe er over 100% grovt. 

Har du en brøddeig du har bakt med kun sammalt mel så blir deigen 100% grov. Tilsetter du i tillegg kli i deigen så er den fortsatt 100% grov, da alt som kan være grovt i deigen fortsatt er grovt (og da må du vel også kanskje tilsette litt ekstra vann i deigen, eller erstatte noe av melet med kli?) 

Har du et svømmebasseng du fyller helt opp med vann så er det 100% fullt. Legger du til noen cm til på hver vegg, og fyller opp det tomrommet med vann så er svømmebassenget fortsatt 100% fullt. 

Ikke rart mange sliter med prosentregning når det i tide og utide blir misbrukt (bare det at loff vises med en kvart sirkel på brødskalaen er jo ganske idiotisk sånn sett :P

Også er det godt mulig at man får to helt forskjellige svar alt ettersom man spør en matematikkprofessor eller en professor i ernæring :ler:, men som lærer i både matematikk og mat og helse synes nå jeg hvertfall det er viktig å se sammenhengen mellom matematikken og maten. Altså at når noe er 100% så er alt som kan være grovt i deigen grovt, og så er det sikkert mulig å tilsette mer fiber eller andre gunstige næringsstoffer ved å legge til eller erstatte noe av det grove melet, men det er fortsatt 100% grovt. Og at merking kan være misvisende, så det er alltid lurt å lese på næringsdeklarasjonen.  

Jammen glad den diskusjonen kom her inne, og ikke inne på MFB-gruppa. Da hadde det garantert blitt rabalder :fnise: 

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kli er rent fiber og det booster grovheten.

Jeg har faktisk spurt ernæringsfysiologen om dette, når jeg gikk på et livsstilkurs. Jeg trodde først det var feil på kalkulatoren, men det stemmer. Du må gjerne tro noe annet. 

:skratte: altså.... 100% er ALT av det som beskrives.  100% grovt brød = hele brødet er grovt.  Tilsetter kli i en 100% grov brøddeig?  Fremdeles 100%grovt, men du har gjort brødet litt større.... Rimelig basiskunnskap i matematikk....

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2017 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Seriøst?  Slettet fordi det var ferdigpølser i pølsegryta?  Mener de at man skal lage pølsene helt fra bunnen og da?  :klo:

Tror heller det var motsatt - han som skrev innlegget klaget på at folket der inne brukte ferdigpølser, og ikke lagde selv. Var mye bedre pølser når du lagde de selv, og også sunnere. Men han fikk så hatten passet, måtte jo skjønne at man måtte kunne bruke ferdigpølser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at de sunnmørsbrødene er så populære som grovbrød?  I følge brødskalakalkulatoren er de bare 27% grove og i mine øyne er det ikke noe å skryte av som grovbrød. Får bare 2 "kakestykker" på brødskalaen. Må opp i over 50 % for å få tre "kakestykker"

Jeg er en ivrig brødbaker( både surdeig og med gjær) og baker gode grovbrød med ekstra kli som blir over 100% grove. Ja, det går an å komme over 100%, baker med bare sammalt mel og ha i ekstra kli. 

110% grovt. 

Må være slik brød de har på Paradise Hotel det da. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spurde Opplysningskontoret for brød og korn, og fekk dette svaret:

Hei! Takk for godt spørsmål. Grovhet i henhold til Brødskala’n beregnes på tørre korn-/mel-/kli-ingredienser. Grovhetsbetegnelsene refererer til vekten (tørrvektsbasis) av sammalt mel og hele korn som prosent av total mengde mel. Ved bruk av kli må omregningsfaktorer anvendes for å beregne hva en gitt mengde kli tilsvarer i sammalt mel.  Mengde kli multipliseres med omregningsfaktor fra 2,0-4,5 da kli gir grovere brød enn sammalt mel. 
Beregning av grovhet i %, grovhetsprosent, for brød som eksempelvis består av hele korn, hvetekli, sammalt mel og siktet hvetemel: (hele korn + hvetekli x 4,5 + sammalt mel) / (hele korn + kli + sammalt mel + siktet hvetemel). Dermed kan brød med kli gi en grovhetsprosent over 100 %. BKLF, ansvarlig eier av merkeordning, holder nå på med en revidering av merket for bedre forbrukerkommunikasjon. Vennlig hilsen Eilin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Drea skrev:

Eg spurde Opplysningskontoret for brød og korn, og fekk dette svaret:

Hei! Takk for godt spørsmål. Grovhet i henhold til Brødskala’n beregnes på tørre korn-/mel-/kli-ingredienser. Grovhetsbetegnelsene refererer til vekten (tørrvektsbasis) av sammalt mel og hele korn som prosent av total mengde mel. Ved bruk av kli må omregningsfaktorer anvendes for å beregne hva en gitt mengde kli tilsvarer i sammalt mel.  Mengde kli multipliseres med omregningsfaktor fra 2,0-4,5 da kli gir grovere brød enn sammalt mel. 
Beregning av grovhet i %, grovhetsprosent, for brød som eksempelvis består av hele korn, hvetekli, sammalt mel og siktet hvetemel: (hele korn + hvetekli x 4,5 + sammalt mel) / (hele korn + kli + sammalt mel + siktet hvetemel). Dermed kan brød med kli gi en grovhetsprosent over 100 %. BKLF, ansvarlig eier av merkeordning, holder nå på med en revidering av merket for bedre forbrukerkommunikasjon. Vennlig hilsen Eilin

Et produkt kan jo ikke inneholde mer enn 100% av noe,  så her vil jeg påstå at de må ta et mattekurs for å lære prosentregning.  

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et produkt kan jo ikke inneholde mer enn 100% av noe,  så her vil jeg påstå at de må ta et mattekurs for å lære prosentregning.  

Kan dere ikke lage en egen tråd om dette? :)

Anonymkode: 906bb...ff3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke lage en egen tråd om dette? :)

Anonymkode: 906bb...ff3

Beklager avsporing. Ble litt revet med 😶 kan noen tagge admin og få dem til å splitte ut emnet?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: sært... Har vært medlem tidligere, men skrev sjelden noe. Det jeg har skrevet har stort sett bare vært spørsmål om ting (jeg antar uten å ha dobbeltsjekket) som ikke står på bloggen. Meldte meg ut i vinter men fikk lyst å melde meg inn igjen. Sendte meldlemforespørsel i går kveld og når jeg skulle sjekke om jeg var blitt lagt til nå fikk jeg bare opp valget "bli medlem"... Er det ikke lov å skifte mening om man vil være medlem? :klo:

Anonymkode: 63108...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Er det bare jeg som egentlig synes den selvgodheten knyttet til maten bare er litt søt? Har noen av dere sett Hellstrøm i aksjon? Han kan ikke lage mat i 2 minutter uten å gjenta hvor fantastisk dette lukter/smaker/kommer til å bli når det er ferdig :D 

Har lært fra de beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Bolledeig skrev:

Er det bare jeg som egentlig synes den selvgodheten knyttet til maten bare er litt søt? Har noen av dere sett Hellstrøm i aksjon? Han kan ikke lage mat i 2 minutter uten å gjenta hvor fantastisk dette lukter/smaker/kommer til å bli når det er ferdig :D 

Har lært fra de beste!

Det er sant! Det er jo også sånn at selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mye sukker-ess som bakes. Er det mfb som har sett lyset,og oppfunnet oppskriften selv? Ser ikke i kommentarene at den er kreditert noen. Ligger "kopier"av samme oppskrift 100 plasser på nettet.

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen tips for oppmerksomhet på innlegg da mange er frustrert over lite oppmerksomhet rundt innleggene sine 1f60a.png😊

Vi i admingruppen som scroller siden hele tiden ser tydelig hva som fenger og ikke !1f60a.png😊

Her er noen tips1f619.png😙

Innlegg som er ENTUSIASTISKE, der medlemmet er blid/glad for eget resultat og prestasjon.1f60a.png😊

Innlegg som er PERSONLIG utformet og gjerne med en god historie. 1f60a.png😊

Innlegg der medlemmer er SEG SELV og har sin egen særegne måte. 1f60a.png😊

Innlegg som biter seg selv i halen/følger opp seg selv med feks dette med singel. 
Hjelper ikke å bruke singeltema om man ikke er HUMORISTISK og følger opp innleggene. 1f60a.png😊

Folk som poster ofte/som man blir trygg på og som gidder å svare på spørsmål og som er høflige.1f60a.png😊

De som får deg til å le og løfter dagen din!1f60a.png😊

Sutring/negativiet er det verste folk vet.

Ett fint bilde hjelper men er ikke noe must1f60a.png😊"

Hun glemte:

"Det er ingen vits, fordi om maten ser bedre ut enn min så finner vi en grunn til å slette innlegget ditt"

"Får du flere likes enn meg over en lengre periode, blir du kastet ut"

"Om du har laget noe som minner om noe jeg har laget, så sletter vi innlegget ditt"

"Om du har laget noe som IKKE minner om noe jeg har laget, så kommenterer vi med et par innlegg fra bloggen likevel"

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...