Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Kanskje noen syns det er greit med iscenesettelser i bloggene, men jeg syns ikke det er det. Vi har ingen regelverk per dags dato som medfører konsekvenser i form av sanksjoner overfor bloggere som uten refleksjon markedsfører produkter over en lav sko. Det bedrives skjult produktplassering med mange skjulte bindinger på bakrommet. Hvert innlegg i en rosablogg er ment for å selge deg noe. Hvis den ikke selger deg noe, er det du som er produktet som selges. Til annonsører.

 

Noen nevnte filmen "The Joneses". Jeg fikk sett den her om dagen.
Jeg trekker paralleller mellom filmen og blogger/nettaviser med innholdsmarkedsføring og den økende forekomsten av klikkbaits.

Visstnok falt ikke filmen i smak blant amerikanere, da den avslørte for mye av hvordan løgner og markedsføringsstrategier får mange til å gå fem på.
Den hadde til og med et bilde av hvordan hyggelige naboer med middels grei økonomi kunne la seg blende så mye at kredittkortgjelden, i higen etter å fylle livene deres med kjøpt perfeksjon, til slutt tok livet deres.
Til tross for gode skuespillere er dette dessverre ingen breddefilm men fy søren som den etterlot en ekkelhet i hjernen og emmen smak i munnen. Den burde nesten vært pensum på skolen.

De kalte det "stealth-markedsføring" i filmen. Det var ekkelt, og skremmende nært hvordan enkelte bloggere opererer allerede idag.
I 2013 kom den oppdaterte remake'n  av "Ute til Lunch".

Så mitt spørsmål er - hvor lang tid tar det før vi alle begynner med sponset "namedropping" i hverdagspraten rundt kaffemaskinen på jobb? Når blir venneanbefalinger belønnet? Gjør vi det kanskje allerede? Vil vi ha det slik? 
Vil vi i fremtiden virkelig ha en kollega med en skjult agenda ved å flashe vesken sin (eller noe annet) hver dag slik at vi må ut og kjøpe - noe?

 

Hvis ikke, må man faktisk begynne å reagere.
Jeg vil ikke ha det slik, derfor engasjerer jeg meg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke at alle måter å dra inn penger på, er likeverdige. Pengene kommer inn på kontoene til bloggerne, ja - men hvilke konti går de ut fra, tror du, BlondeVikingRage? Jo, oss forbrukere, selvsagt. Jeg liker å være en bevisst forbruker. Jeg ønsker ikke å støtte opp om overforbruk og uetisk handel. Jeg synes markedsføring er et ærlig yrke, men ikke når det skjer i skjul.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Jeg må si meg enig, og derfor oppsøker jeg heller ingen som blogger. Og jeg leser aldri blogger fordi det er rett og slett lavmål! 

 

Det er enkelt å stå imot;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer frustrert over bloggeleserne enn bloggerne. Jeg hadde jo gjort det samme som bloggerne om jeg kunne tjent like mye.

Endret av Summers
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Kanskje noen syns det er greit med iscenesettelser i bloggene, men jeg syns ikke det er det. Vi har ingen regelverk per dags dato som medfører konsekvenser i form av sanksjoner overfor bloggere som uten refleksjon markedsfører produkter over en lav sko. Det bedrives skjult produktplassering med mange skjulte bindinger på bakrommet. Hvert innlegg i en rosablogg er ment for å selge deg noe. Hvis den ikke selger deg noe, er det du som er produktet som selges. Til annonsører.

 

Noen nevnte filmen "The Joneses". Jeg fikk sett den her om dagen.

Jeg trekker paralleller mellom filmen og blogger/nettaviser med innholdsmarkedsføring og den økende forekomsten av klikkbaits.

Visstnok falt ikke filmen i smak blant amerikanere, da den avslørte for mye av hvordan løgner og markedsføringsstrategier får mange til å gå fem på.

Den hadde til og med et bilde av hvordan hyggelige naboer med middels grei økonomi kunne la seg blende så mye at kredittkortgjelden, i higen etter å fylle livene deres med kjøpt perfeksjon, til slutt tok livet deres.

Til tross for gode skuespillere er dette dessverre ingen breddefilm men fy søren som den etterlot en ekkelhet i hjernen og emmen smak i munnen. Den burde nesten vært pensum på skolen.

De kalte det "stealth-markedsføring" i filmen. Det var ekkelt, og skremmende nært hvordan enkelte bloggere opererer allerede idag.

I 2013 kom den oppdaterte remake'n  av "Ute til Lunch".

Så mitt spørsmål er - hvor lang tid tar det før vi alle begynner med sponset "namedropping" i hverdagspraten rundt kaffemaskinen på jobb? Når blir venneanbefalinger belønnet? Gjør vi det kanskje allerede? Vil vi ha det slik? 

Vil vi i fremtiden virkelig ha en kollega med en skjult agenda ved å flashe vesken sin (eller noe annet) hver dag slik at vi må ut og kjøpe - noe?

 

Hvis ikke, må man faktisk begynne å reagere.

Jeg vil ikke ha det slik, derfor engasjerer jeg meg.

Et eksempel jeg har lest om skjedde for et par år siden, hvor markedsførere kontaktet populære elever ved en ungdomsskole og gav bort gratis varer. Slik kunne de påvirke større elevgrupper til å kjøpe disse varene, fordi de så at de populære elevene hadde dem.

Den siste uka har jeg blitt mer og mer opptatt av bakmennene. Noe har jeg plukket opp i tråder og andre ting har jeg kommet over selv og delt. Content marketing (antar at det er det samme som innholdsmarkedsføring?) er det nye begrepet, som nettopp handler om å påvirke forbrukere uten at de skjønner at de påvirkes. Ofte er det knyttet opp til det redaksjonelle. Og hovedarenaen er sosiale medier. Man har skjønt at forbrukerne er lei av vanlig reklame, dessuten er jo reklame strengt lovregulert.

Denne usynlige makedsføringen er åpenbart mye mer effektiv nettopp fordi den er så vanskelig å oppdage. Og det finnes mange firmaer som spesialiserer seg innen feltet. Det er altså ikke bare bloggerne selv som er ansvarlige, men også en haug med mennesker som utnytter bloggerens status til å selge produkter. Motytelsen en penger. I en så kynisk bransje, med så store kommersielle og økonomiske interesser tror jeg hensynet til bloggeren veier lite. Til syvende og sist kan jo et for stort forbruksfremmende trykk på bloggen ødelegge bloggen totalt og gi leserflukt. En del av bloggerne ser kanskje ikke selv at de blir utnyttet og heller ikke konsekvensen det kan ha for eget livsverk. Det kan bli temmelig tomt for noen og enhver som har solgt sjel og privatliv på internett, når bloggen ikke lenger har lesere.

Spørsmålet er da hva som blir den nye måten å påvirke folk på, fremtidsvisjonen som du Cornucopia viser frem er i alle fall egnet til å få meg til å grøsse, men usannsynlig er den jo ikke, all den tid penger er og alltid har vært en mektig drivkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Er mer frustrert over bloggeleserne enn bloggerne. Jeg hadde jo gjort det samme som bloggerne om jeg kunne tjent like mye.

Hvor langt er du villig til å gå for å tjene penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor langt er du villig til å gå for å tjene penger?

Kommer åpenbart an på pengesummen, men hadde lett gjort det samme som bloggerne om jeg fikk like mye betalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Kommer åpenbart an på pengesummen, men hadde lett gjort det samme som bloggerne om jeg fikk like mye betalt.

Alle deler av privatlivet ditt altså? Alvorlig sykdom hos dine nærmeste? Begravelsen til en venn? Ditt barrns sykehusopphold? Skilsmissen din?

Begrunn gjerne hvorfor du vil selge alt dette, bare summen er riktig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle deler av privatlivet ditt altså? Alvorlig sykdom hos dine nærmeste? Begravelsen til en venn? Ditt barrns sykehusopphold? Skilsmissen din?

Begrunn gjerne hvorfor du vil selge alt dette, bare summen er riktig.....

Synes ikke slikt er så privat, i hvert fall ikke i forhold til 100 000 i måneden++++. Hadde skammet meg mer om jeg takket nei til de pengene enn at jeg fortalte om privatlivet mitt. Jeg har ikke så god råd at jeg kan takke nei slike penger uten å angre.

Endret av Summers
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer åpenbart an på pengesummen, men hadde lett gjort det samme som bloggerne om jeg fikk like mye betalt.

 

Vær så god, her har du en bruksanvisning, det er bare å prøve seg.

Men jo flere som gjennomskuer innholdsmarkedsføring når de ser det, desto færre vil lese en blogg som selger alt fra tenner til barna sine. Det kan hende man blir sittende med skjegget i postkassa.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å eksplodere, de færreste utenom bransjen er klare over det, og de fleste leserne som blir utsatt for denne type markedsføring går fem på. Hver gang. Enn så lenge.

De eneste som heier på bloggerne, er bransjefolk - sett i lys av hva bloggerne klarer å innbringe og hvor troverdige de er "idet de avslutter handelen" med blogginnlegget sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Synes ikke slikt er så privat, i hvert fall ikke i forhold til 100 000 i måneden++++. Hadde skammet meg mer om jeg takket nei til de pengene enn at jeg fortalte om privatlivet mitt. Jeg har ikke så god råd at jeg kan takke nei slike penger uten å angre.

Egentlig er det jo interessant å diskutere dette med deg, fordi det kan gi meg en vei inn i hodet til folk (les bloggere).

Jeg forstår det du skriver om at det å ha dårlig råd vil kunne gjøre det lett å ta valget. Jeg sier ikke at det er sånn, men akkurat dette med å skulle selge seg selv bare prisen er riktig får meg til å tenke på prostitusjon.

Problemet er at disse bloggerne ikke har dårlig med penger, og likevel fortsetter de å selge sjela si til den som vil betale høyest. Og grensa for hva de er villig til å selge ser ut til å flyttes jo mer penger som tikker inn på konto. Any thoughts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Et eksempel jeg har lest om skjedde for et par år siden, hvor markedsførere kontaktet populære elever ved en ungdomsskole og gav bort gratis varer. Slik kunne de påvirke større elevgrupper til å kjøpe disse varene, fordi de så at de populære elevene hadde dem.

Den siste uka har jeg blitt mer og mer opptatt av bakmennene. Noe har jeg plukket opp i tråder og andre ting har jeg kommet over selv og delt. Content marketing (antar at det er det samme som innholdsmarkedsføring?) er det nye begrepet, som nettopp handler om å påvirke forbrukere uten at de skjønner at de påvirkes. Ofte er det knyttet opp til det redaksjonelle. Og hovedarenaen er sosiale medier. Man har skjønt at forbrukerne er lei av vanlig reklame, dessuten er jo reklame strengt lovregulert.

Denne usynlige makedsføringen er åpenbart mye mer effektiv nettopp fordi den er så vanskelig å oppdage. Og det finnes mange firmaer som spesialiserer seg innen feltet. Det er altså ikke bare bloggerne selv som er ansvarlige, men også en haug med mennesker som utnytter bloggerens status til å selge produkter. Motytelsen en penger. I en så kynisk bransje, med så store kommersielle og økonomiske interesser tror jeg hensynet til bloggeren veier lite. Til syvende og sist kan jo et for stort forbruksfremmende trykk på bloggen ødelegge bloggen totalt og gi leserflukt. En del av bloggerne ser kanskje ikke selv at de blir utnyttet og heller ikke konsekvensen det kan ha for eget livsverk. Det kan bli temmelig tomt for noen og enhver som har solgt sjel og privatliv på internett, når bloggen ikke lenger har lesere.

Spørsmålet er da hva som blir den nye måten å påvirke folk på, fremtidsvisjonen som du Cornucopia viser frem er i alle fall egnet til å få meg til å grøsse, men usannsynlig er den jo ikke, all den tid penger er og alltid har vært en mektig drivkraft.

Dette har pågått i alle sin tid, da jeg var ungdom så var Ball og Poco Loco de store merkene på klær. En gutt jeg gikk sammen med på videregående ble sponset av merkebutikken i byen vår, rett og slett fordi han var populær, pen og alle vil kle seg som han. Funka som bare det det! Så kom snikreklamen i blader og tv, nå er det bloggere. Snikreklame funker fordi at folk ikke skjønner at det er reklame, helt sikker på at bloggerne blir oppfordret til å snike seg unna merking av sponsorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så god, her har du en bruksanvisning, det er bare å prøve seg.

Men jo flere som gjennomskuer innholdsmarkedsføring når de ser det, desto færre vil lese en blogg som selger alt fra tenner til barna sine. Det kan hende man blir sittende med skjegget i postkassa.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å eksplodere, de færreste utenom bransjen er klare over det, og de fleste leserne som blir utsatt for denne type markedsføring går fem på. Hver gang. Enn så lenge.

De eneste som heier på bloggerne, er bransjefolk - sett i lys av hva bloggerne klarer å innbringe og hvor troverdige de er "idet de avslutter handelen" med blogginnlegget sitt.

Det du sier her er utrolig viktig. Content marketing eksploderer, og vi har ikke kunnskap til å gjennomskue det. Det er først etter at jeg engasjerte meg i debatten her på KG at jeg i det hele tatt for alvor ble oppmerksom på fenomenet. Jeg kjente jo til produktplassering, og skjult reklame, men begrepet context marketing var nytt for meg.

Til alle som slenger så lettvint ut at det er enkelt å unngå - nei, det er ikke det, og hvis du virkelig tror det så er det kanskje du selv som er litt enkel, og naiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig er det jo interessant å diskutere dette med deg, fordi det kan gi meg en vei inn i hodet til folk (les bloggere).

Jeg forstår det du skriver om at det å ha dårlig råd vil kunne gjøre det lett å ta valget. Jeg sier ikke at det er sånn, men akkurat dette med å skulle selge seg selv bare prisen er riktig får meg til å tenke på prostitusjon.

Problemet er at disse bloggerne ikke har dårlig med penger, og likevel fortsetter de å selge sjela si til den som vil betale høyest. Og grensa for hva de er villig til å selge ser ut til å flyttes jo mer penger som tikker inn på konto. Any thoughts?

Mulige andre argumenter:

Man kan ha problemer med å takke nei til så store penger selv om man ikke har dårlig råd, dyr livsstil hjelper til der.

Hvor privat privatlivet er er subjektivt og grensene kan jo flytte seg mens man ligger i grenseland.

Man ser andre gjøre det samme.

Man kan bli hekta på pengene og oppmerksomheten, kanskje ha en følelse av at man ikke kan oppnå noe lignende uten å blogge som man gjør

Man skader ikke andre, i hvert fall ikke på en direkte og alvorlig  måte som man ser selv. 

Er vel ikke uvanlig å være villig til å selge seg bare prisen er riktig.

 

Verdier har ofte sammenheng med egeninteresser. Er ikke tilfeldig at flere kvinner enn menn er i mot prostitusjon.

Endret av Summers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Mulige andre argumenter:

Man kan ha problemer med å takke nei til så store penger selv om man ikke har dårlig råd, dyr livsstil hjelper til der.

Hvor privat privatlivet er er subjektivt og grensene kan jo flytte seg mens man ligger i grenseland.

Man ser andre gjøre det samme.

Man kan bli hekta på pengene og oppmerksomheten, kanskje ha en følelse av at man ikke kan oppnå noe lignende uten å blogge som man gjør

Man skader ikke andre, i hvert fall ikke på en direkte og alvorlig  måte som man ser selv. 

Er vel ikke uvanlig å være villig til å selge seg bare prisen er riktig.

 

Verdier har ofte sammenheng med egeninteresser. Er ikke tilfeldig at flere kvinner enn menn er i mot prostitusjon.

Vi er faktisk fullstendig enige, du ser ut til å ha gjort deg de samme tankene som meg. Bloggere som har egne ytre attributter og forbruk som sitt fokuspunkt er nok mer selvsentrerte enn gjennomsnittet, og det er jo ikke noe galt i det. Det springende punktet er om de skader noen. Jeg mener at de gjør det, og hvis du leser hovedinnlegget mitt så er det det som opptar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lett å si at man bare kan la være å lese en blogg, så blir man ikke påvirket. Blogger befinner seg ikke i en klart avgrenset sfære. Bloggerne er en vesentlig del av det moderne mediesamfunnet, som vi alle mer eller mindre påvirkes av. Det er ikke amatører som uttaler at mange bloggere har betydelig definisjonsmakt og er store medieaktører, det er folk med bedre oversikt enn gjennomsnittet.

 

Bloggere kommuniserer med leserne sine, som selvsagt på den ene eller andre måten bringer budskapet videre til andre som ikke nødvendigvis leser blogger. Og sånn sprer det seg oppfatninger om både produkter, tjenester og hva som er viktig her i livet. På den ene eller andre måten påvirker dette ganske mange mennesker etterhvert.

 

Foreldre blir f.eks ganske så påvirket av bloggerne. Ikke bare fordi de blar opp for produkter og tjenester som markedsføres på kommersielle blogger og ungene/ungdommene deretter synes det er maktpåliggende å skaffe seg, men fordi bloggeres "inspirasjon" ikke kun handler om disse tingene, men også om grunnleggende verdisyn. Bloggere kan være så inspirerende at det påvirker ungdoms (og voksnes) oppfatning av hva som er viktig her i livet og hva som må til for å oppnå det. For eksempel.

 

Kommersielle bloggere har til og med påvirket måten de tradisjonelle mediene kommuniserer med oss lesere på. De har gitt tradisjonelle medier så stor konkurranse om annonsekronene at enkelte nettmedier har følt behov for å tilrettelegge bedre for annonsører på bekostning av lesere. Flere saker om mer aggressiv markedsføring og mer flytende grenser mellom redaksjonell tekst og markedsføring har vært omtalt det siste året. 

 

Vi kan vel trygt si at bloggere påvirker de fleste av oss, indirekte eller direkte, enten vi vil eller ikke. Derfor er det klokt å ta bloggfenomenet på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CecilieX

Det er for lett å si at man bare kan la være å lese en blogg, så blir man ikke påvirket. Blogger befinner seg ikke i en klart avgrenset sfære. Bloggerne er en vesentlig del av det moderne mediesamfunnet, som vi alle mer eller mindre påvirkes av. Det er ikke amatører som uttaler at mange bloggere har betydelig definisjonsmakt og er store medieaktører, det er folk med bedre oversikt enn gjennomsnittet.

 

Bloggere kommuniserer med leserne sine, som selvsagt på den ene eller andre måten bringer budskapet videre til andre som ikke nødvendigvis leser blogger. Og sånn sprer det seg oppfatninger om både produkter, tjenester og hva som er viktig her i livet. På den ene eller andre måten påvirker dette ganske mange mennesker etterhvert.

 

Foreldre blir f.eks ganske så påvirket av bloggerne. Ikke bare fordi de blar opp for produkter og tjenester som markedsføres på kommersielle blogger og ungene/ungdommene deretter synes det er maktpåliggende å skaffe seg, men fordi bloggeres "inspirasjon" ikke kun handler om disse tingene, men også om grunnleggende verdisyn. Bloggere kan være så inspirerende at det påvirker ungdoms (og voksnes) oppfatning av hva som er viktig her i livet og hva som må til for å oppnå det. For eksempel.

 

Kommersielle bloggere har til og med påvirket måten de tradisjonelle mediene kommuniserer med oss lesere på. De har gitt tradisjonelle medier så stor konkurranse om annonsekronene at enkelte nettmedier har følt behov for å tilrettelegge bedre for annonsører på bekostning av lesere. Flere saker om mer aggressiv markedsføring og mer flytende grenser mellom redaksjonell tekst og markedsføring har vært omtalt det siste året. 

 

Vi kan vel trygt si at bloggere påvirker de fleste av oss, indirekte eller direkte, enten vi vil eller ikke. Derfor er det klokt å ta bloggfenomenet på alvor.

Tydelig, skarpt og "to the point"

Klapper i hendene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Sånn apropos til blogg/redaktører/integritet, fant dette på Twitter.

http://imgur.com/Wc6Cg3S

Det å lære av andres feil, er ikke alltid at forakte. Det ble jo fellelse i PFU på samme grunnlag for Costume. Noen mener jo at kvinneblader er fordummende, og her kan det se ut som at det å jobbe i kvinneblader også gjør deg dum....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert, tror de folk er helt dumme? (Ja, siden de holder på slik er det vel mye som tyder på at leserne ER dumme og at det funker å være uetiske).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...