Gothminister Skrevet 16. september 2015 #61 Skrevet 16. september 2015 Jeg er vanligvis enig med deg, men akkurat dette er jo faktisk å ignorere virkeligheten.Anonymous poster hash: ad2df...0ee Du vet. Når sant skal sies. Så er det ingen av oss som egentlig vet hvordan vi hadde reagert eller hva vi hadde gjort om vi sto mitt i en katastrofe. Så mitt svar var egentlig kun en dårlig spøk og for og se reaksjoner. Og på KG så lar det ikke vente på seg. Men det er bra at folk er engasjerte.
lille pille Skrevet 16. september 2015 #62 Skrevet 16. september 2015 De er ikke dumme, skjønner du. de lever faktisk ikke i steinalderen. Det er klart de finner ut av sånne ting via menneskesmuglere eller via hverandre. Materielt sett ser de ikke ut til å leve i steinalderen. Rene og moderne klær, gjerne med musikk i øret. Jeg unner de dette altså. Men jeg er helt enig - de vet hva de gjør. Var jo en syrisk flyktning på en av VG sine videoer som ønsket seg videre til Norge fordi "Norge var et rikt land". 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #63 Skrevet 16. september 2015 Du vet. Når sant skal sies. Så er det ingen av oss som egentlig vet hvordan vi hadde reagert eller hva vi hadde gjort om vi sto mitt i en katastrofe. Så mitt svar var egentlig kun en dårlig spøk og for og se reaksjoner. Og på KG så lar det ikke vente på seg. Men det er bra at folk er engasjerte. Det er akkurat det, ingen av oss kan forutsi slike enorme katastrofer. Jeg tror også at min generasjon, som er mellom 20 og 30 år hadde hatt store problemer med å forsvare landet vårt (igjen, vi kan jo umulig forutsi katastrofer i trygge lille Noreg), vi lever så enormt beskyttete liv at vi aldri har opplevd motstand stor nok til å føle på patriotisme. Poenget mitt er, jeg forstår flyktningene som vil ha livet vårt. En dag blir vi også nødt til å forsvare hvorfor vi brukte opp jordas ressurser, så jeg håper at vi stopper opp litt før den tid, og tenker GRUNDIG gjennom forbruket vårt. Alt i denne verden henger nemlig sammen gitt. Anonymous poster hash: ad2df...0ee
NorskTroll Skrevet 16. september 2015 #64 Skrevet 16. september 2015 Materielt sett ser de ikke ut til å leve i steinalderen. Rene og moderne klær, gjerne med musikk i øret. Jeg unner de dette altså. Men jeg er helt enig - de vet hva de gjør. Var jo en syrisk flyktning på en av VG sine videoer som ønsket seg videre til Norge fordi "Norge var et rikt land". Jepps. De vet godt hvilke 3-4 land i Europa som gir penger og hvilke som ikke gjør det. Folk undervurderer disse menneskene. Virker som de tror de kommer fra en ren ørken uten teknologiske duppeditter og internett. 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #65 Skrevet 16. september 2015 Jeg ville selvsagt flyktet dit mine barn ville hatt en best framtid. Anonymous poster hash: 877da...6de 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #66 Skrevet 16. september 2015 Er mange som leker tøff i trynet og mener at dem hadde levd i telt med flere tusen andre mennesker, spist tørt brød med vann mens de vet at fremtiden deres er helt ødelagt og dem har mistet omtrent alt. OG på toppen av det hele så hadde de heller kjempet og kriget mot terroristene liksom de hadde "dødd" for landet sitt hahaha. Å se det mange av dere skriver er komedie, jeg ler meg ihjel. Haha, helt enig, folk som aldri har opplevd å ha vært redd for sitt eget liv og framtid, på flukt, de vet nå eksakt åssen de hadde reagert selv i en situasjon,og da selvfølgelig hadde de vært 1000 ganger bedre enn de flykningene som kommer! De hadde vært supereksemplariske flyktninger, de! Det er ren underholdning å lese alt det folk skriver i sine hjem, på sine egne PCer, med tak over hodet og mat i kjøleskapet, i et av de fredeligste landene i verden. Komisk er bare første ordet som faller meg inn nå. Anonymous poster hash: 55e87...427 4
lille pille Skrevet 16. september 2015 #67 Skrevet 16. september 2015 Jepps. De vet godt hvilke 3-4 land i Europa som gir penger og hvilke som ikke gjør det. Folk undervurderer disse menneskene. Virker som de tror de kommer fra en ren ørken uten teknologiske duppeditter og internett. Jeg ser at et raskt google søk på "best welfare state in europe" gir deg haugevis med informasjon. Det er ikke tilfeldig at de ønsker seg til nord! 4
lille pille Skrevet 16. september 2015 #68 Skrevet 16. september 2015 Haha, helt enig, folk som aldri har opplevd å ha vært redd for sitt eget liv og framtid, på flukt, de vet nå eksakt åssen de hadde reagert selv i en situasjon,og da selvfølgelig hadde de vært 1000 ganger bedre enn de flykningene som kommer! De hadde vært supereksemplariske flyktninger, de! Det er ren underholdning å lese alt det folk skriver i sine hjem, på sine egne PCer, med tak over hodet og mat i kjøleskapet, i et av de fredeligste landene i verden. Komisk er bare første ordet som faller meg inn nå. Anonymous poster hash: 55e87...427 Jeg tror du mistforstår hele flyktning-debatten. Alle skjønner hvorfor folk fra andre land ønsker seg til Europa. Det er ikke vanskelig å forstå det. Vi er ikke dumme. Men når man krysser landegrense på landegrense, så er man ikke flyktning lenger. Da er man lykkejeger. Og da er spørsmålet - hvor mange lykkejegere tåler velferdsstaten før det går drastisk utover sykehus, eldreomsorg, og trygdetyelser? 4
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 16. september 2015 #69 Skrevet 16. september 2015 Orker ikke å lese alle svar innpå her, men er man en ekte flyktning fra krig så handler det mer om å overleve, og å komme seg vekk fra faresonene. Komfort er ikke noe av det første som tenkes på, men å ha livet sitt i god behold. Det samme gjelder om en har familie å ta vare på. Hvis en tenker tilbake til andre verdenskrig så vil du se en helt annen holdning mellom de som var flyktninger da og mange av de som er det i denne tiden. Husker jeg leste en historie på skolen om to unge menn som klarte å komme seg over grensen og måtte svømme over til andre siden der de kunne bli tatt i mot og være i trygghet, de fikk husly i et hus helt avmagret og sultne, og var takknemlige for den maten og drikken de fikk, og å ha en plass der de kunne sove med tak over hodet. Ekte flyktninger vil ikke klage over småting som de ikke liker i matveien, eller å nekte med å sove i en låve hvis dette var den eneste plassen der de kunne være i løpet av natten. Jeg ser flere eksempler fra andre verdenskrig der flyktninger hadde en mer ydmyk og takknemlig holdning enn det som blir vist av mange av våre såkalte "moderne" flyktninger. Mange av disse flyktningene vi har nå har blitt bortskjemte, de krever at de bør bli behandlet som kongelige. Hadde du virkelig flyktet fra en krigsherjet land så burde det lille du fikk være mer enn nok bra for deg og dine, bare det at noen ga deg mat og drikke og et tak over hodet burde være nok grunn til å føle deg takknemlig. Og det mest viktigste; At du og dine kjære var i live burde også være mer grunn til takknemlighet.
Antlers Skrevet 16. september 2015 #70 Skrevet 16. september 2015 De forventer ikke gratis penger.De vet ikke engang forskjellen på Sverige og Norge ! de vet ikke at det er noe som heter NAV! kanskje de hører om det etter hvert, men når de bestemmer seg for å flykte, så drar de til vestlige land som har normal og moderne levestandard, ville ikke du også gjort det ? Anonymous poster hash: 64427...176 Jo, de forventer faktisk gratis penger og en drøss av rettigheter og andre ting de mener de har krav på (her kan vi i høy grad skylde på oss selv, som har valgt å legge til rette for det). En stor del av problemet er nettopp at de har svært god oversikt over hvilke land som er mest gavmilde. Hvorfor skulle de ellers backpacket seg gjennom hele europa og frem til oss? For å være omtenksomme så de ikke fyller opp andre land? Om du ikke tror meg så kan du høre dem beskrive det med egne ord: Ta også en titt på denne: http://news.sky.com/story/1551853/sky-finds-handbook-for-eu-bound-migrants Når det gjelder hva jeg ville gjort om jeg var i samme posisjon (her tar jeg utgangspunkt i at vi snakker om de reelle flyktningene, ikke de økonomiske migrantene), avhenger det mye av hvor ille situasjonen var i min del av landet. Om det var helt ulevelig her, ville jeg nok forsøkt å komme meg til et av nabolandene, hvor jeg enten kunne jobbet for noen mot kost og losji, eller bodd i en flyktningleir, dersom slike ble opprettet. Jeg ville forsøkt å alliere meg med oppegående grupper av andre nordmenn, for å se om vi kunne gjøre noe for å påvirke situasjonen i landet vårt - alt fra å spre viktig informasjon til planlegging/utføring av sabotasje. Rene kamper ville jeg antageligvis ikke gjort stor nytte i, men alle kan bidra med noe. Mitt hovedfokus ville vært målet om å vende tilbake til, og gjenoppbygge, fedrelandet. Nå vet jeg jo ikke hva slags forhold vi ville levd under i en eventuell flyktningleir i nabolandet, men om jeg tar utgangspunkt i at det hadde vært en slum, ville jeg forsøkt å lære bort potensielt nyttige ting jeg kan (alt fra overlevelseskunnskap til hekle/strikketeknikk), og tilegnet meg nye kunnskaper fra andre, for å gjøre forholdene i leiren (og på eventuelle oppdrag) så gode som mulig. Gøy eller lett hadde det på ingen måte vært, og følelsen av maktesløshet hadde sikkert vært enorm, selv om jeg forsøkte å gjøre det beste ut av det. Å migrere til et annet kontinent for å benytte meg av folk jeg ikke har noen som helst tilknytning til sine generøse trygdeordninger, tror jeg dog jeg har altfor stor ydmykhet og skamfølelse til å gjøre. Da handler det ikke lenger om å komme seg i trygghet, men om å være en økonomisk migrant som plukker fra øverste hylle. Jeg har aldri vært opptatt av å ha så mye som mulig. Jeg er fornøyd så lenge jeg har så jeg klarer meg. Akkurat som jeg ikke ville valgt å bli sammen med en mann pga. pengene hans (selv om det kunne gjort situasjonen min bedre og fremtiden tryggere), ville jeg heller ikke valgt å backpacke til Saudi-Arabia dersom de plutselig hadde de beste velferdsordningene. Det er riktignok lettere å være prinsippfast i fredstid enn i krigstid, og ingen kan med 100% sikkerhet si hva man hadde gjort i en slik situasjon før man faktisk har opplevd det selv, men kjærlighet til eget land og folk, redsel for å ligge andre til byrde, en sterk ansvars- og rettferdighetsfølelse, samt evnen til å se det store bildet, vil nok ha mye å si. 5
jabx Skrevet 16. september 2015 #71 Skrevet 16. september 2015 Hvis du hadde vært flyktning, flyktet fra ditt eget land, som var i ferd med å bli helt ødelagt,bombet sønder og sammen, der verdens verste terroristgruppe befant seg, ville du flyktet til et naboland og bodd i et telt, eller ville du flyktet videre en plass der levestandardene var mye bedre ? jeg gjetter det siste alternativet.Ja det kan jo kalles å være lykkejeger, men det er fullt forståelig.Det er ikke et liv å bo i et telt i en flyktningeleir i nabolandene..... Anonymous poster hash: 64427...176 Problemet er ikke at de er lykkejegere som sådan (alle ønsker å ha det best mulig). Problemet er at det lyves om at de ikke er det, og de presses inn i europeiske land i store mengder. At noen vil ha høyere levestandard her og nå betyr ikke at vi skylder dem å gi dem det på deres premisser. 4
jabx Skrevet 16. september 2015 #72 Skrevet 16. september 2015 Orker ikke å lese alle svar innpå her, men er man en ekte flyktning fra krig så handler det mer om å overleve, og å komme seg vekk fra faresonene. Komfort er ikke noe av det første som tenkes på, men å ha livet sitt i god behold. Det samme gjelder om en har familie å ta vare på. Komfort er noe man begynner å tenke på etter hvert. Mange av disse flyktningene har bodd i leire i opptil flere år. Det er forståelig at de ønsker et bedre liv. Men det er ikke slik at vi plikter å gi dem det ved å slippe dem inn i landet vårt, selvsagt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #73 Skrevet 16. september 2015 Hvis du hadde vært flyktning, flyktet fra ditt eget land, som var i ferd med å bli helt ødelagt,bombet sønder og sammen, der verdens verste terroristgruppe befant seg, ville du flyktet til et naboland og bodd i et telt, eller ville du flyktet videre en plass der levestandardene var mye bedre ? jeg gjetter det siste alternativet.Ja det kan jo kalles å være lykkejeger, men det er fullt forståelig.Det er ikke et liv å bo i et telt i en flyktningeleir i nabolandene..... Anonymous poster hash: 64427...176 Hvis du hadde vært i en forferdelig situasjon, med terror, krigshandlinger, på flukt, eller som flyktining under kummerlige forhold, ville du i denne perioden produsert en skokk med barn? Anonymous poster hash: 4ff14...763 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #74 Skrevet 16. september 2015 Hvis du hadde vært i en forferdelig situasjon, med terror, krigshandlinger, på flukt, eller som flyktining under kummerlige forhold, ville du i denne perioden produsert en skokk med barn? Anonymous poster hash: 4ff14...763 Du har aldri hørt om uplanlagt graviditet? Anonymous poster hash: 55e87...427
AnonymBruker Skrevet 16. september 2015 #75 Skrevet 16. september 2015 Du har aldri hørt om uplanlagt graviditet? Anonymous poster hash: 55e87...427 Hvor mange av dem kan bli gravide uplanlagt? Med så enormt mange småbarn, tviler jeg på at de har forsøkt å unngå svangerskap. Anonymous poster hash: 4ff14...763 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #76 Skrevet 17. september 2015 Orker ikke å lese alle svar innpå her, men er man en ekte flyktning fra krig så handler det mer om å overleve, og å komme seg vekk fra faresonene. Komfort er ikke noe av det første som tenkes på, men å ha livet sitt i god behold. Det samme gjelder om en har familie å ta vare på. Hvis en tenker tilbake til andre verdenskrig så vil du se en helt annen holdning mellom de som var flyktninger da og mange av de som er det i denne tiden. Husker jeg leste en historie på skolen om to unge menn som klarte å komme seg over grensen og måtte svømme over til andre siden der de kunne bli tatt i mot og være i trygghet, de fikk husly i et hus helt avmagret og sultne, og var takknemlige for den maten og drikken de fikk, og å ha en plass der de kunne sove med tak over hodet. Ekte flyktninger vil ikke klage over småting som de ikke liker i matveien, eller å nekte med å sove i en låve hvis dette var den eneste plassen der de kunne være i løpet av natten. Jeg ser flere eksempler fra andre verdenskrig der flyktninger hadde en mer ydmyk og takknemlig holdning enn det som blir vist av mange av våre såkalte "moderne" flyktninger. Mange av disse flyktningene vi har nå har blitt bortskjemte, de krever at de bør bli behandlet som kongelige. Hadde du virkelig flyktet fra en krigsherjet land så burde det lille du fikk være mer enn nok bra for deg og dine, bare det at noen ga deg mat og drikke og et tak over hodet burde være nok grunn til å føle deg takknemlig. Og det mest viktigste; At du og dine kjære var i live burde også være mer grunn til takknemlighet. Okei, da kan du bo på en flyktningeleir noen måneder da, så skal vi se om du endrer mening. Anonymous poster hash: 64427...176
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #77 Skrevet 17. september 2015 Jo, de forventer faktisk gratis penger og en drøss av rettigheter og andre ting de mener de har krav på (her kan vi i høy grad skylde på oss selv, som har valgt å legge til rette for det). En stor del av problemet er nettopp at de har svært god oversikt over hvilke land som er mest gavmilde. Hvorfor skulle de ellers backpacket seg gjennom hele europa og frem til oss? For å være omtenksomme så de ikke fyller opp andre land? Om du ikke tror meg så kan du høre dem beskrive det med egne ord: Ta også en titt på denne: http://news.sky.com/story/1551853/sky-finds-handbook-for-eu-bound-migrants Når det gjelder hva jeg ville gjort om jeg var i samme posisjon (her tar jeg utgangspunkt i at vi snakker om de reelle flyktningene, ikke de økonomiske migrantene), avhenger det mye av hvor ille situasjonen var i min del av landet. Om det var helt ulevelig her, ville jeg nok forsøkt å komme meg til et av nabolandene, hvor jeg enten kunne jobbet for noen mot kost og losji, eller bodd i en flyktningleir, dersom slike ble opprettet. Jeg ville forsøkt å alliere meg med oppegående grupper av andre nordmenn, for å se om vi kunne gjøre noe for å påvirke situasjonen i landet vårt - alt fra å spre viktig informasjon til planlegging/utføring av sabotasje. Rene kamper ville jeg antageligvis ikke gjort stor nytte i, men alle kan bidra med noe. Mitt hovedfokus ville vært målet om å vende tilbake til, og gjenoppbygge, fedrelandet. Nå vet jeg jo ikke hva slags forhold vi ville levd under i en eventuell flyktningleir i nabolandet, men om jeg tar utgangspunkt i at det hadde vært en slum, ville jeg forsøkt å lære bort potensielt nyttige ting jeg kan (alt fra overlevelseskunnskap til hekle/strikketeknikk), og tilegnet meg nye kunnskaper fra andre, for å gjøre forholdene i leiren (og på eventuelle oppdrag) så gode som mulig. Gøy eller lett hadde det på ingen måte vært, og følelsen av maktesløshet hadde sikkert vært enorm, selv om jeg forsøkte å gjøre det beste ut av det. Å migrere til et annet kontinent for å benytte meg av folk jeg ikke har noen som helst tilknytning til sine generøse trygdeordninger, tror jeg dog jeg har altfor stor ydmykhet og skamfølelse til å gjøre. Da handler det ikke lenger om å komme seg i trygghet, men om å være en økonomisk migrant som plukker fra øverste hylle. Jeg har aldri vært opptatt av å ha så mye som mulig. Jeg er fornøyd så lenge jeg har så jeg klarer meg. Akkurat som jeg ikke ville valgt å bli sammen med en mann pga. pengene hans (selv om det kunne gjort situasjonen min bedre og fremtiden tryggere), ville jeg heller ikke valgt å backpacke til Saudi-Arabia dersom de plutselig hadde de beste velferdsordningene. Det er riktignok lettere å være prinsippfast i fredstid enn i krigstid, og ingen kan med 100% sikkerhet si hva man hadde gjort i en slik situasjon før man faktisk har opplevd det selv, men kjærlighet til eget land og folk, redsel for å ligge andre til byrde, en sterk ansvars- og rettferdighetsfølelse, samt evnen til å se det store bildet, vil nok ha mye å si. Nei de forventer ikke med de HÅPER på at de får et best mulig liv, er det så unormalt ? Anonymous poster hash: 64427...176
Gjest Tekola Skrevet 17. september 2015 #78 Skrevet 17. september 2015 Ryddet for persondebatt, personangrep og svar til dette. Tekola, admin.
Antlers Skrevet 17. september 2015 #79 Skrevet 17. september 2015 Nei de forventer ikke med de HÅPER på at de får et best mulig liv, er det så unormalt ? Anonymous poster hash: 64427...176 Nei, det er ikke unormalt å hverken håpe på, eller å forsøke å grafse til seg, mest mulig penger. Det er dog ikke bærekraftig for Norge, og i tillegg går det på bekostning av folk som sitter i flyktningleirer, da det koster mye å ta imot og forsørge her. Man kan godt være for en verden uten grenser og velferdsytelser, slik at alle kan bo akkurat hvor de vil, men det sier seg selv at det ikke fungerer når vi som velferdsnasjon gir bort det vi selv har bygget opp, som vi egentlig bare forvalter for kommende generasjoner, pga. utdaterte regler og avtaler som overhodet ikke er laget med dagens situasjon i tankene. Tanken er god - man ønsker å øke andres levestandard, så de kan ha det like godt som oss. Det mange dessverre ikke er i stand til å se, er at dette går på bekostning av oss selv og vår fremtid, rent økonomisk og ved at det blir vanskeligere å komme inn hos psykolog, finne seg en leilighet, få støtte til nødvendige ting, osv. Det er helt greit om du ønsker å senke din egen levestandard litt for å hjelpe mennesker på et annet kontinent - da kan du donere til organisasjoner som jobber med dette, eller reise ned dit selv. Det blir plutselig mye mindre greit når man (ved å jobbe for at dagens dårlige system opprettholdes) tvinger alle nordmenn til å bidra, for hvem tror du rammes hardest av det? Ja, nettopp - de som fra før av er svake grupper i vårt samfunn. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #80 Skrevet 17. september 2015 Ja, vi skal hjelpe. Ja, man skal være empatisk. Ja, man skal føle medlidenhet. Skal man være så empatisk at man blir selvutslettende? Nei. Jeg er spent på hva de forhandler frem i EU. Anonymous poster hash: 75f42...6ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå