Gå til innhold

Hvis du hadde vært flyktning.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Orker ikke å lese alle svar innpå her, men er man en ekte flyktning fra krig så handler det mer om å overleve, og å komme seg vekk fra faresonene. Komfort er ikke noe av det første som tenkes på, men å ha livet sitt i god behold. Det samme gjelder om en har familie å ta vare på.

Hvis en tenker tilbake til andre verdenskrig så vil du se en helt annen holdning mellom de som var flyktninger da og mange av de som er det i denne tiden. Husker jeg leste en historie på skolen om to unge menn som klarte å komme seg over grensen og måtte svømme over til andre siden der de kunne bli tatt i mot og være i trygghet, de fikk husly i et hus helt avmagret og sultne, og var takknemlige for den maten og drikken de fikk, og å ha en plass der de kunne sove med tak over hodet.

Ekte flyktninger vil ikke klage over småting som de ikke liker i matveien, eller å nekte med å sove i en låve hvis dette var den eneste plassen der de kunne være i løpet av natten. Jeg ser flere eksempler fra andre verdenskrig der flyktninger hadde en mer ydmyk og takknemlig holdning enn det som blir vist av mange av våre såkalte "moderne" flyktninger. Mange av disse flyktningene vi har nå har blitt bortskjemte, de krever at de bør bli behandlet som kongelige.

Hadde du virkelig flyktet fra en krigsherjet land så burde det lille du fikk være mer enn nok bra for deg og dine, bare det at noen ga deg mat og drikke og et tak over hodet burde være nok grunn til å føle deg takknemlig. Og det mest viktigste; At du og dine kjære var i live burde også være mer grunn til takknemlighet.

Takknemlig for å sove på en låve. Selvsagt, i en natt eller to. Etter et par år begynner man å tenke på framtiden, når man ser at sansynligheten for fred der man kom fra, er liten. Når man ser hvor mye skolegang barna går glipp av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Minimia
Skrevet (endret)

I landene med stor fattigdom som hovedproblem, kan folk hjelpes der de er. Det er fortsatt ille mange plasser, men den hjelpen som er gitt har faktisk hjulpet. Det finnes altså muligheter og håp for disse menneskene.

Flyktingene som kommer, kan ikke hjelpes der de er lenger. I første omgang flyktet de direkte fra krig og livsfare. De er glade for å ha overlevd. Etter noen måneder holder det ikke kun å overleve. Man trenger en mening med å være i livet. Man trenger håp for framtiden. Et verdig liv. Slik det er nå, finnes det ikke håp for framtiden i nabolandene og leirene der. Derfor vil de bort derfra.

Akkurat, så for de som dør av sult så er det ikke så farlig. Lykkejegerne i Tyrkia må vi hjelpe til et bedre liv, men de som sulter i Afrika kan bare dø?

Du sier altså i klare ordejag at vi må hente lykkejegerne som allerede er trygge og lever hit, mens de som er i reell livsfare bare får seile i sin egen sjø!

Skal du hente hit alle kineserne som jobber for luselønn, 18 timer om dagen, og sover i 20 personer på køyesenger i samme rom?

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

Hadde kjempet for mitt eget land. 11 mill på flukt, de slemme er langt færre! ser ingen ressurs i de mennene som kommer hit, som har forlatt kvinner og barn hjemme. 

Anonymous poster hash: 76dd8...420
Skrevet

Jeg hadde selvsagt gjort mitt for å komme meg til ett land fyllt opp med naive, dumsnille og lettlurte folk, hvor noen meninger er rett mens andre er helt galt. Og aller viktigst, hvor jeg fikk alt gratis .

Så, hadde nok prøvd å komme meg til Norge eller Sverige ja!

Skrevet (endret)

Hadde flykta til Gran canaria. Varmt og godt, evt et land jeg syntes virker koselig. Jobbe svart kan man hvor som helst. 

faack.. glemte at jeg må forsvare landet, vernepliktig å greier. Peace & love folkens!

Endret av heiduderborte
Skrevet

Akkurat, så for de som dør av sult så er det ikke så farlig. Lykkejegerne i Tyrkia må vi hjelpe til et bedre liv, men de som sulter i Afrika kan bare dø?

Du sier altså i klare ordejag at vi må hente lykkejegerne som allerede er trygge og lever hit, mens de som er i reell livsfare bare får seile i sin egen sjø!

Skal du hente hit alle kineserne som jobber for luselønn, 18 timer om dagen, og sover i 20 personer på køyesenger i samme rom?

Det var nok ikke det jeg skrev nei. Jeg mener at de som bor i trygge områder, men i i fattigdom kan hjelpes der de befinner seg. Mens de som flykter, burde få hjelp til å finne seg et trygt område å være i. Norge har plass, og flere land i Europa. Om noen trenger hjelp i din rekkevidde, lar du ikke være å hjelpe, fordi noen på andre siden av jorda og trenger hjelp. Man hjelper der man kan. Jeg gjør iallefall det. Jeg gir også hjelp til mennesker i Afrika. Både personlig og via fadderordninger.

Skrevet

Hvis du hadde vært flyktning, flyktet fra ditt eget land, som var i ferd med å bli helt ødelagt,bombet sønder og sammen, der verdens verste terroristgruppe befant seg, ville du flyktet til et naboland og bodd i et telt, eller ville du flyktet videre en plass der levestandardene var mye bedre ? jeg gjetter det siste alternativet.Ja det kan jo kalles å være lykkejeger, men det er fullt forståelig.Det er ikke et liv å bo i et telt i en flyktningeleir i nabolandene.....

Anonymous poster hash: 64427...176

Jeg skjønner at de gjør det, men synes fortsatt ikke at vi skal tilrettelegge for at det. Vi har hverken arbeid eller boliger til dem. Alle kommer til å tape på denne asylbølgen unntatt smuglerne som tjener seg rike. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...