AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #81 Skrevet 17. september 2015 Glem det folkens, la oss nå være dumme og ødelegge oss selv. Det er helt fint, for så lenge vi viser medlidenhet så trenger vi ikke å tenke på noe annet. Schengen avtalen er en spøk. Når folk fra hele verden kan reise igjennom Europa uten papirer eller noen form for identifikasjon, hvorfor i huleste har vi en avtale som sier at vi (Europeere) ikke trenger å vise papirer/pass?Anonymous poster hash: 6a91e...242 3
Gjest Skrevet 17. september 2015 #82 Skrevet 17. september 2015 Jeg hadde selvfølgelig rasket med meg pengene og iPhonen min, og kommet meg lengst mulig unna. Hadde jeg hatt barn hadde jeg selvfølgelig kjempet hardt for å øke muligheten for at de skal få en god fremtid. Aldri i verden om jeg hadde blitt sittende under et telt i et overfylt naboland og sett på at ungene mine ikke får gått skikkelig på do, blir syke, får dårlig med mat etc, hvis jeg hadde hatt ressurser til å komme meg videre. Jeg er ikke komplett idiot, og hadde ikke blitt sittende i den møkka bare for å være snill med bortskjemte rikinger på andre siden av kontinentet. Overlevelsesinstinktet mitt er sterkere enn som så. Og beklager at jeg ikke tror det fnugg på dere som påstår dere hadde blitt sittende der i månedsvis og bare vært glade for å overleve. Vi er mennesker, vi jakter stadig på å forbedre vår situasjon - det er nettopp derfor folk flest ikke bor i huler og telt i dag. Man kan ikke være sur på at mennesker fungerer slik de alltid har gjort. Med det sagt betyr det selvfølgelig ikke at jeg, som er så heldig å ikke være i den situasjonen, mener at alle land ukritisk må slippe inn alle flyktninger. Det er en ekstremt vanskelig situasjon for verden, og den kan ikke løses enkelt. Det er dessverre sånn krig fungerer. Men jeg har all verdens forståelse for disse stakkars menneskene som flykter og som søker etter et bedre liv enn skitt og lort i et telt på ubestemmelig tid. Lykkejegere? Livsjegere, tenker jeg vi kaller dem. Å leve er mer enn å ha en duk over hodet. Og vi ønsker alle å leve. 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #83 Skrevet 17. september 2015 Jeg hadde selvfølgelig rasket med meg pengene og iPhonen min, og kommet meg lengst mulig unna. Hadde jeg hatt barn hadde jeg selvfølgelig kjempet hardt for å øke muligheten for at de skal få en god fremtid. Aldri i verden om jeg hadde blitt sittende under et telt i et overfylt naboland og sett på at ungene mine ikke får gått skikkelig på do, blir syke, får dårlig med mat etc, hvis jeg hadde hatt ressurser til å komme meg videre. Jeg er ikke komplett idiot, og hadde ikke blitt sittende i den møkka bare for å være snill med bortskjemte rikinger på andre siden av kontinentet. Overlevelsesinstinktet mitt er sterkere enn som så. Og beklager at jeg ikke tror det fnugg på dere som påstår dere hadde blitt sittende der i månedsvis og bare vært glade for å overleve. Vi er mennesker, vi jakter stadig på å forbedre vår situasjon - det er nettopp derfor folk flest ikke bor i huler og telt i dag. Man kan ikke være sur på at mennesker fungerer slik de alltid har gjort. Med det sagt betyr det selvfølgelig ikke at jeg, som er så heldig å ikke være i den situasjonen, mener at alle land ukritisk må slippe inn alle flyktninger. Det er en ekstremt vanskelig situasjon for verden, og den kan ikke løses enkelt. Det er dessverre sånn krig fungerer. Men jeg har all verdens forståelse for disse stakkars menneskene som flykter og som søker etter et bedre liv enn skitt og lort i et telt på ubestemmelig tid. Lykkejegere? Livsjegere, tenker jeg vi kaller dem. Å leve er mer enn å ha en duk over hodet. Og vi ønsker alle å leve. Enig!!Anonymous poster hash: 61fc5...889 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #84 Skrevet 17. september 2015 Personlig ville jeg kjempet for landet, problemet i Syria er at det ikke finnes noen stat, og det er ikke nok som støtter FSA. Det er rett og slett for få som gidder å sette livet på spill for en bedre fremtid, de tror sannsynligvis ingen klarer å beseire Assad så da drar man et annet sted og venter til at det løser seg av seg selv. Noen kan aldri returnere fordi de har kjempet. Anonymous poster hash: c7eb7...863
Kråkemann Skrevet 17. september 2015 #85 Skrevet 17. september 2015 Jeg ville ha gjort som motstandsmenn skal gjøre, kjempet for mitt eget land. Under verdenskrigen kjempet mange unge menn som partisaner og motstandsmenn. Istedet for å flykte burde de unge mennene reist hjem og meldt seg for motstandsgruppene som kjemper mot IS. Selv kjemper jeg for Norge ved å støtte SELVSTENDIGHETSPARTIET . https://www.facebook.com/groups/1428507150789653/?ref=ts&fref=ts 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2015 #86 Skrevet 17. september 2015 Jeg hadde selvfølgelig rasket med meg pengene og iPhonen min, og kommet meg lengst mulig unna. Hadde jeg hatt barn hadde jeg selvfølgelig kjempet hardt for å øke muligheten for at de skal få en god fremtid. Aldri i verden om jeg hadde blitt sittende under et telt i et overfylt naboland og sett på at ungene mine ikke får gått skikkelig på do, blir syke, får dårlig med mat etc, hvis jeg hadde hatt ressurser til å komme meg videre. Jeg er ikke komplett idiot, og hadde ikke blitt sittende i den møkka bare for å være snill med bortskjemte rikinger på andre siden av kontinentet. Overlevelsesinstinktet mitt er sterkere enn som så. Og beklager at jeg ikke tror det fnugg på dere som påstår dere hadde blitt sittende der i månedsvis og bare vært glade for å overleve. Vi er mennesker, vi jakter stadig på å forbedre vår situasjon - det er nettopp derfor folk flest ikke bor i huler og telt i dag. Man kan ikke være sur på at mennesker fungerer slik de alltid har gjort. Med det sagt betyr det selvfølgelig ikke at jeg, som er så heldig å ikke være i den situasjonen, mener at alle land ukritisk må slippe inn alle flyktninger. Det er en ekstremt vanskelig situasjon for verden, og den kan ikke løses enkelt. Det er dessverre sånn krig fungerer. Men jeg har all verdens forståelse for disse stakkars menneskene som flykter og som søker etter et bedre liv enn skitt og lort i et telt på ubestemmelig tid. Lykkejegere? Livsjegere, tenker jeg vi kaller dem. Å leve er mer enn å ha en duk over hodet. Og vi ønsker alle å leve. Et av de få vettuge svarene i tråden og kanskje hele aktuell forumet.Anonymous poster hash: 55e87...427 1
Druid Skrevet 17. september 2015 #87 Skrevet 17. september 2015 Jeg ville ha gjort som motstandsmenn skal gjøre, kjempet for mitt eget land. Under verdenskrigen kjempet mange unge menn som partisaner og motstandsmenn. Istedet for å flykte burde de unge mennene reist hjem og meldt seg for motstandsgruppene som kjemper mot IS. Selv kjemper jeg for Norge ved å støtte SELVSTENDIGHETSPARTIET .https://www.facebook.com/groups/1428507150789653/?ref=ts&fref=ts Det er en relativt nobel tankegang, men blir forkludret litt av at det er minst 5 separate parter i krigen, så ingen egentlig har en fungerende majoritetsfunksjon, samtidig som de slåss kontinuerlig på to fronter. Mye av grunnen til at IS har fått sånn posisjon, er at 3 av 4 motstandere blir skutt i ryggen av den fjerde. 1
Kråkemann Skrevet 17. september 2015 #88 Skrevet 17. september 2015 Ja Druid du har gode poenger. Mitt poeng var vel først og fremst at om man ønsker forandring må man være villig til å kjempe for det. For forandringer kommer ikke av seg selv.
jabx Skrevet 27. september 2015 #89 Skrevet 27. september 2015 Nei de forventer ikke med de HÅPER på at de får et best mulig liv, er det så unormalt ? Anonymous poster hash: 64427...176 Nei, men det ikke et grunnlag for beskyttelse i Norge. Eller mener du vi skal åpne grensene hver gang det er en sultkatastrofe i Afrika? Da sitter vi jo på ræva og ser at de dør som fluer der nede. Jeg ser få som mener at vi bør hente hele gjengen til Europa. 2
jabx Skrevet 27. september 2015 #90 Skrevet 27. september 2015 Okei, da kan du bo på en flyktningeleir noen måneder da, så skal vi se om du endrer mening. Anonymous poster hash: 64427...176 Eller bo i et sted i Afrika som rammes av sultkatastrofe. Burde vi hente alle i slike områder til Europa også? 2
jabx Skrevet 27. september 2015 #91 Skrevet 27. september 2015 Man kan godt være for en verden uten grenser og velferdsytelser, slik at alle kan bo akkurat hvor de vil Det vil heller ikke fungere. Resultatet vil bli at alle flokker til områder med mye ressurser, og så er det de råeste og mest brutale som kjemper til seg makten der og fordriver resten, eller de bare plyndrer området for ressurser før alle må flokke videre til neste område. Og slik fortsetter det til hele jorden er lagt øde. Fri flyt av folk er ikke engang en god ide på papiret.
Gjest Piraten Skrevet 27. september 2015 #92 Skrevet 27. september 2015 Jeg hadde kjempet og dødd for landet mitt.
jabx Skrevet 27. september 2015 #93 Skrevet 27. september 2015 problemet i Syria er at det ikke finnes noen stat Så hvem er denne Assad da? 2
Druid Skrevet 28. september 2015 #94 Skrevet 28. september 2015 Så hvem er denne Assad da? Han er en sånn diktator du vet, sånn som styrer uten folkets støtte. Hvilket er noe du kan gjøre veldig lenge, så lenge du har støtte av nok folk til at resten kan undertrykkes med lov, våpen og frykt. Assad har mistet det overtaket. Normalt når diktatorer blir nedkjempet internt, kreves det samling av opposisjonen. I Syria har Assads makt vært så svak at det ikke har vært nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2015 #95 Skrevet 28. september 2015 Jeg leste en artikkel ett eller annet sted, tror det var hos nettavisen eller noe. Asylsøkere og emigranter bruker sykkel for å komme seg over grensene til Norge. Deretter ble disse syklene bare dumpet ett eller annet, så snart de har kommet seg over landegrensene. Dersom asylsøkerne faktisk hadde vært så lutfattige og nødstilte som aviser og TV helt febrilsk prøver å fremstille dem som, så ville dem ikke bare ha kastet fra seg eiendelene sine så snart dem kom seg inn i landet. Da ville dem ha tatt mye, mye bedre vare på tingene sine.... Anonymous poster hash: af942...f30 2
Druid Skrevet 28. september 2015 #96 Skrevet 28. september 2015 Jeg leste en artikkel ett eller annet sted, tror det var hos nettavisen eller noe. Asylsøkere og emigranter bruker sykkel for å komme seg over grensene til Norge. Deretter ble disse syklene bare dumpet ett eller annet, så snart de har kommet seg over landegrensene. Dersom asylsøkerne faktisk hadde vært så lutfattige og nødstilte som aviser og TV helt febrilsk prøver å fremstille dem som, så ville dem ikke bare ha kastet fra seg eiendelene sine så snart dem kom seg inn i landet. Da ville dem ha tatt mye, mye bedre vare på tingene sine....Anonymous poster hash: af942...f30 Det handler om litt mer kompliserte hendelsesforløp. Syklene blir kjøpt kun for å passere grensen. På grensestasjonen søker de asyl, og derifra henter politiet dem til transport til registrering. Det er ett relativt godt stykke fra der de registreres til grensen, så det er relativt komplisert for dem å komme seg opp for å hente sykkelen igjen. 1
jabx Skrevet 28. september 2015 #97 Skrevet 28. september 2015 Han er en sånn diktator du vet, sånn som styrer uten folkets støtte. Hvilket er noe du kan gjøre veldig lenge, så lenge du har støtte av nok folk til at resten kan undertrykkes med lov, våpen og frykt. Assad har mistet det overtaket. Normalt når diktatorer blir nedkjempet internt, kreves det samling av opposisjonen. I Syria har Assads makt vært så svak at det ikke har vært nødvendig. Assad sitter fortsatt med makten i landet. Du påstår også at Nord-Korea ikke er en stat fordi det er et diktatur? 1
Druid Skrevet 29. september 2015 #98 Skrevet 29. september 2015 Assad sitter fortsatt med makten i landet. Du påstår også at Nord-Korea ikke er en stat fordi det er et diktatur? Det er total borgerkrig der store deler av landet er maktmessig overtatt av seperatister. Skal du sammenligne, må du sammenligne med Jugoslavia. For jeg forutsetter at du ikke fortsatt kaller det det. Faktisk påpeker jeg i klare ord at ett diktatur kan fungere som stat, og premissene for det, i innlegget du siterer. Spørsmålet er om Assad kan ta tilbake makten, og gitt at russland har litt over normal interesse i at deler av Syria forblir under Assads styre (de har en marinebase der også), kan vi kansje komme til å se ett land kalt syria i framtiden også. MEN det blir garantert ikke det området vi ser i dag.
Minimia Skrevet 29. september 2015 #99 Skrevet 29. september 2015 Jeg leste en artikkel ett eller annet sted, tror det var hos nettavisen eller noe. Asylsøkere og emigranter bruker sykkel for å komme seg over grensene til Norge. Deretter ble disse syklene bare dumpet ett eller annet, så snart de har kommet seg over landegrensene. Dersom asylsøkerne faktisk hadde vært så lutfattige og nødstilte som aviser og TV helt febrilsk prøver å fremstille dem som, så ville dem ikke bare ha kastet fra seg eiendelene sine så snart dem kom seg inn i landet. Da ville dem ha tatt mye, mye bedre vare på tingene sine....Anonymous poster hash: af942...f30 De syklene ble kjøpt, fordi det er ulovlig å krysse grensen til fots. Og som en over her sier, må de registreres av politiet, og fraktes til ulike mottak. Å ta med syklene videre er nok ikke helt et valg de har...
Minimia Skrevet 29. september 2015 #100 Skrevet 29. september 2015 Nei, men det ikke et grunnlag for beskyttelse i Norge. Eller mener du vi skal åpne grensene hver gang det er en sultkatastrofe i Afrika? Da sitter vi jo på ræva og ser at de dør som fluer der nede. Jeg ser få som mener at vi bør hente hele gjengen til Europa. I landene med stor fattigdom som hovedproblem, kan folk hjelpes der de er. Det er fortsatt ille mange plasser, men den hjelpen som er gitt har faktisk hjulpet. Det finnes altså muligheter og håp for disse menneskene. Flyktingene som kommer, kan ikke hjelpes der de er lenger. I første omgang flyktet de direkte fra krig og livsfare. De er glade for å ha overlevd. Etter noen måneder holder det ikke kun å overleve. Man trenger en mening med å være i livet. Man trenger håp for framtiden. Et verdig liv. Slik det er nå, finnes det ikke håp for framtiden i nabolandene og leirene der. Derfor vil de bort derfra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå