Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Det er ikke svindel. Har du møtt noen med det? Mange blir helt handikappet. Man har ikke ME på gøy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig!

Må tillegge at jeg personlig blir enda mer overbevist om at mye er psykisk når man leser her. 

Anonymkode: dc62c...7e0

Så det blir du?   

Om du en dag skulle bli rammet av kreft (noe jeg selvfølgelig håper at du ikke blir), tror du da at du vil bli frisk av å gå til en psykolog? Tenke deg frisk fra kreft? 

Anonymkode: 2c96a...669

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det blir du?   

Om du en dag skulle bli rammet av kreft (noe jeg selvfølgelig håper at du ikke blir), tror du da at du vil bli frisk av å gå til en psykolog? Tenke deg frisk fra kreft? 

Anonymkode: 2c96a...669

Dårlig sammenligning da kreft diagnostiseres via funn på blodprøver, scanning osv. og kan behandles ut ifra det.

Jeg tror at ME-pasienter i en del tilfeller kan ha like dårlig livskvalitet som noen med kreft,  men når man ikke vet hva det kommer av, har alle mulige plager på lista over symptomer og ikke har noen klar behandling da bør man være åpen for flere mulige behandlingsalternativer. 

Anonymkode: e86e4...a75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig sammenligning da kreft diagnostiseres via funn på blodprøver, scanning osv. og kan behandles ut ifra det.

Jeg tror at ME-pasienter i en del tilfeller kan ha like dårlig livskvalitet som noen med kreft,  men når man ikke vet hva det kommer av, har alle mulige plager på lista over symptomer og ikke har noen klar behandling da bør man være åpen for flere mulige behandlingsalternativer. 

Anonymkode: e86e4...a75

Vi er jo åpen for det.

Vi hadde stort håp med kreftmedisin, men det ble nylig kassert fordi det ikke fungerte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Til å begynne med trodde jeg du var en av de til å rakke ned på uføre i det hele tatt, men ser at det ikke var tilfellet.

Ufør er ikke nok til å leve godt. Det kan jeg love deg. De som faktisk prøver å lure til seg trygd, skal få slite lenge. Skjønner ikke at de gidder. De vil ende opp med livslang fattigdom, og dritkjedelige dager.

Uføre reglene er veldig strenge. Heldigvis. At folk der ute prøver å lure til seg penger er jeg sikker på at det er. Men jeg skjønner ikke at de gidder. Det er virkelig ikke noe liv.

Jeg savner å jobbe, jeg kjeder meg, jeg har lite mat, gamle klær, går aldri til frisøren, og må alltid vurdere om jeg har råd til å besøke foreldrene mine, eller om jeg må vente til neste lønning. Det er kjedelig det.

folk som prøver å bli uføre, forstår jeg meg ikke på. Det er så kjedelig, og jeg vil ikke være det, men har ikke noe valg.

 

Anonymkode: 7a1c1...162

Lurer på hvorfor det er så forskjell på økonomien til uføre? Kjenner flere og de lever fra helt greit til meget godt. En har t.o.m hus, ny bil, båt, motorsykkel, flere rasehunder osv. Ingen er så «fattig» som du beskriver deg.

Anonymkode: d83c3...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvorfor det er så forskjell på økonomien til uføre? Kjenner flere og de lever fra helt greit til meget godt. En har t.o.m hus, ny bil, båt, motorsykkel, flere rasehunder osv. Ingen er så «fattig» som du beskriver deg.

Anonymkode: d83c3...893

Det har jo med hvor mye en tjente før en ble syk. 66% av 600000 er ikke det samme som 66% av 250000.

Anonymkode: cd627...00c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig det er så enkelt å fake seg til trygd? Jeg kjenner tre personer som er uføretrygdet, den ene med en tydelig fysisk diagnose og de to andre med mer diffuse diagnoser som fibromyalgi og uforklarlige, til tider invalidiserende smerter. Alle tre har måttet vært gjennom både arbeidsutprøving, utallige legetimer, utallige NAV-møter og en enorm papirmølle. Pluss flere runder med ymse medisiner for å se om de ble bedre, inkludert cellegift (immundempende midler) med stygge bivirkninger. Det tok dem 6-8 år med masse styr for å bli uføretrygdet. Jeg kan ikke levende se for meg at noen er så hypp på å leve på trygd at de gidder hele denne mølla i så mange år bare for å sitte hjemme med en kraftig redusert bankkonto. De skal i tillegg være jækla god å fake dersom de klarer å lure både fastlegen, NAV-legene og spesialister på sykehuset til å tro at de er syke.

Hva er det med dere som tror at trygdelivet er så voldsomt lukrativt og fint og at så mange higer etter å bli Nav'er? Er dere bitre og misunnelige fordi dere er så uheldige at dere er for friske til å bli uføretrygdet? Da foreslår jeg at dere heller bytter jobb til noe dere trives med så dere kan slutte å være så misunnelig på trygdede mennesker. Dette begynner bare å bli tragisk.

Hvis dere er bråsikre på at noen snylter, så meld det inn til Nav! Det er eneste måten å få tatt snylterne på. Å holde på som enkelte folk her i tråden gjør, rammer bare de virkelig syke som har det vondt nok i fra før.
 

Anonymkode: cdcf8...4a8

Tjah...om en har et eller flere mennesker som har kommet frem til at de ikke ønsker å bruke over 80000 timer av livet sitt på å jobbe i tillegg til 1000-vis av timer på skole for å få den nevnte jobben, er det ikke vanskelig å tenke seg til hva disse menneskene er villig til å gjøre for å slippe dette?

Om en vil slippe dette, tipper jeg at for de som får ufør ser på det som de har vunnet i lotto hver dag resten av livet.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tjah...om en har et eller flere mennesker som har kommet frem til at de ikke ønsker å bruke over 80000 timer av livet sitt på å jobbe i tillegg til 1000-vis av timer på skole for å få den nevnte jobben, er det ikke vanskelig å tenke seg til hva disse menneskene er villig til å gjøre for å slippe dette?

Om en vil slippe dette, tipper jeg at for de som får ufør ser på det som de har vunnet i lotto hver dag resten av livet.

Anonymkode: 1f910...cfe

Jeg har brukt 1000-vis av timer på skolebenken. Har høyere utdanning. Jeg elsker feltet mitt og kunne lett ha droppet penjonisttilværelsen og jobbet til den dagen jeg døde, om jeg hadde vært frisk... Hadde også tjent betraktelig mer enn hva jeg nå mottar...

Anonymkode: affa8...473

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt 1000-vis av timer på skolebenken. Har høyere utdanning. Jeg elsker feltet mitt og kunne lett ha droppet penjonisttilværelsen og jobbet til den dagen jeg døde, om jeg hadde vært frisk... Hadde også tjent betraktelig mer enn hva jeg nå mottar...

Anonymkode: affa8...473

Japp. Og så har du de som tenker stikk motsatt av deg.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nøye seg med å mobbe de som har fått en ME diagnose? Hva med depresjon/angst, FM, revmatisme, migrene, nakkesmerter, alle typer kroniske smerter, osv osv. For ikke å snakke om alle typer muskel/skjelett problemer. Veldig mange tilstander kan ikke påvises med blodprøver, rtg. osv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Japp. Og så har du de som tenker stikk motsatt av deg.

Anonymkode: 1f910...cfe

Slike finnes også i arbeidslivet. Poenget er at for de aller fleste er ikke det å leve på trygd lukrativt eller ønskelig. De aller fleste av oss ønsker å kunne leve et normalt liv og jobbe.

 

16 minutter siden, Tusseladen skrev:

Hvorfor nøye seg med å mobbe de som har fått en ME diagnose? Hva med depresjon/angst, FM, revmatisme, migrene, nakkesmerter, alle typer kroniske smerter, osv osv. For ikke å snakke om alle typer muskel/skjelett problemer. Veldig mange tilstander kan ikke påvises med blodprøver, rtg. osv. 

Håper du er ironisk nå, da mobbing er en uting. Men jeg er til dels enig. Hvorfor er det kun ME som får gjennomgå? ME er jo som du sier, ikke den eneste sykdommen som ikke kan påvises med blodprøver (enda). Noen sier at ME er en motediagnose, jeg sier at det er "in" å mobbe denne gruppen. Slik som nevnt i tråden før, ME er vår tids Aids/Hiv og MS. Hva med å lære fra historien, folkens?

Anonymkode: affa8...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike finnes også i arbeidslivet. Poenget er at for de aller fleste er ikke det å leve på trygd lukrativt eller ønskelig. De aller fleste av oss ønsker å kunne leve et normalt liv og jobbe.

 

Håper du er ironisk nå, da mobbing er en uting. Men jeg er til dels enig. Hvorfor er det kun ME som får gjennomgå? ME er jo som du sier, ikke den eneste sykdommen som ikke kan påvises med blodprøver (enda). Noen sier at ME er en motediagnose, jeg sier at det er "in" å mobbe denne gruppen. Slik som nevnt i tråden før, ME er vår tids Aids/Hiv og MS. Hva med å lære fra historien, folkens?

Anonymkode: affa8...473

Bare sånn ca...hvor mange er da de "aller fleste" i prosent, mener du?

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn ca...hvor mange er da de "aller fleste" i prosent, mener du?

Anonymkode: 1f910...cfe

80% :link: Nå bare kverulerer du. Hvem i helvete ønsker å leve et liv som syk, hatet av samfunnet og med lite inntekt...

Anonymkode: affa8...473

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

80% :link: Nå bare kverulerer du. Hvem i helvete ønsker å leve et liv som syk, hatet av samfunnet og med lite inntekt...

Anonymkode: affa8...473

Kverulerer slett ikke. Det er bare å ta innover seg at mange ønsker å slippe jobb, fast ansettelse, ansvar osv. Moralen er i fritt fall i samfunnet.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2018 at 5:12 PM, GoldenLioness said:

Det koster ikke så mye krefter å ligge å skrive på en mobil/iPad. Vi er syke, ikke invalide...vel, noen er så syk at de blir det med veldig alvorlig grad, men vi som klarer å gjøre litt klarer å taste litt. 

Er jo naturlig at de med ME kommer frem mer med sosiale medier nettopp fordi det er en enkel måte å skape nettverk på og delta i verden uten alt støyet, lyset og det fysiske det medfører.

Ja, men alle vet at lange dager foran skjermer, internet, telefoner, teknologi kan påvirke hjernen.  Å bli innestengt fordi folk ikke orker og er for syk å gjøre ting er akkurat fordi de går ikke ut. Blir en ond sirkel.   Garantert hvis alle dingser, inkl tv var ut av huset deres, og du hadde ikke telefon eller internet, ville det ha vært alt for kjedelig å være inne og du kommer ut etter hvert, med en god del mer energi enn fra før.   Håper på ny forskning som viser at avhengigheten av brett/tel/internet har økt ME blant folk.  

Anonymkode: 1124b...729

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Carressa skrev:

«Trakassering er handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende.[1] For å regnes som trakassering må det oppleves som urimelig og uønsket av den som utsettes for det.»

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Trakassering

Nettopp.

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Slike finnes også i arbeidslivet. Poenget er at for de aller fleste er ikke det å leve på trygd lukrativt eller ønskelig. De aller fleste av oss ønsker å kunne leve et normalt liv og jobbe.

 

Håper du er ironisk nå, da mobbing er en uting. Men jeg er til dels enig. Hvorfor er det kun ME som får gjennomgå? ME er jo som du sier, ikke den eneste sykdommen som ikke kan påvises med blodprøver (enda). Noen sier at ME er en motediagnose, jeg sier at det er "in" å mobbe denne gruppen. Slik som nevnt i tråden før, ME er vår tids Aids/Hiv og MS. Hva med å lære fra historien, folkens?

Anonymkode: affa8...473

Beklager, men nå må du gi deg.  ME er ikke i nærheten av MS eller Aids.  Ikke prøv å gi denne sykdommen kred ved å sammenligne dette med et virus (som kan bevises) og en nevrologisk sykdom som også kan påvises (MS).  ME rammer folk ja, men alt for mange bruker dette som en unnskylding for å være lat.  Betyr ikke at DU gjør det, men folk gjør det uansett hvor mye du er utmattet. 

Anonymkode: 1124b...729

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og må si for alt dere er så utrolig syke og orker ingenting, har dere brukt vanvittig mye energi ved å bli krenket på denne tråden.  

Anonymkode: 1124b...729

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Anonymkode: 1f910...cfe

Ja, nettopp. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men nå må du gi deg.  ME er ikke i nærheten av MS eller Aids.  Ikke prøv å gi denne sykdommen kred ved å sammenligne dette med et virus (som kan bevises) og en nevrologisk sykdom som også kan påvises (MS).  ME rammer folk ja, men alt for mange bruker dette som en unnskylding for å være lat.  Betyr ikke at DU gjør det, men folk gjør det uansett hvor mye du er utmattet. 

Anonymkode: 1124b...729

Både ME og MS er nevrologiske sykdommer. Det er forsket mye mer på MS enn på ME, så selvsagt vet man mer om MS foreløpig. Men man vet at begge er alvorlige nevrologiske, autoimmune sykdommer som er nært beslektet, bokstavlig talt. Har du en person med MS i familien vil du også gjerne finne en med ME, og omvendt. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

og må si for alt dere er så utrolig syke og orker ingenting, har dere brukt vanvittig mye energi ved å bli krenket på denne tråden.  

Anonymkode: 1124b...729

Dropp hersketeknikkene, det er lavmål. Du vet ingenting om trådens deltakere, om de er syke, pårørende, helsepersonell osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og må si for alt dere er så utrolig syke og orker ingenting, har dere brukt vanvittig mye energi ved å bli krenket på denne tråden.  

Anonymkode: 1124b...729

Vet du.. slike uttalelser er så snevre og det helt klart du ikke har lest mye medisin når du kommer med dumskap. Jeg har ikke noe slikt selv, men jeg har en venninne med diagnosen og den er virkelig. Sykdommen har forskjellige grader. Formen og dagene går opp og ned som ALLE sykdommer, mens noen ligger rett ut under dyna.

Hvor hardt rammet man er av en sykdom, hvordan funksjonsnivå er og i hvilken prosent - er individuelt. 

Fakere og trygdesvindlere finnes og så klart er de såpass kløppere at de finner en diagnose det er vanskelig å definere. Det kan være nakkeskade for den saks skyld eller en psykisk lidelse. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...