Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Gjest GoldenLioness
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke ME er en egen sykdom. Men jeg tror at folk blir utmattet fordi det ligger en annen underliggende sykdom bak. 
Jeg var nok veldig mye mer åpen og hadde tiltro til de som hevdet å ha ME tidligere. 

Men nå har jeg både i familie og i vennekretsen flere som har diagnosen ME. Og beklager å si det, men det virker ikke reelt i det hele tatt.
Folk som ikke kan gå på møte med NAV fordi de er utmattet, men samme dag tar toget og besøker en venn i en helt annen by og drar på shopping. Folk som sitter og gamer natten lang, og naturlig nok ikke klarer å stå opp for å gå på et møte.

Besvimer på jobbtrening første dagen og klarer ikke å gå opp en trapp, men samme kveld drar på konsert og går i tunge trapper uten problemer.

Så ja, dette er nok en sykdom som blir lett utnyttet av mennesker som vil ha uføretrygd. 

Men som jeg sa innledningsvis, så tror jeg at noen virkelig er syke, men at det da er en underliggende sykdom som gjør dem slik. ME er ikke en egen sykdom slik jeg ser det.

Anonymkode: e49e0...5fc

Da kjenner du noen som faker å ha ME. De fleste med ME foretrekker å shoppe på nett for det å gå på butikker er et mareritt pga lys, musikk, lyder og masse mennesker.

Eller så er du en av dem som drar en konklusjon over positive og glade bilder på sosiale medier og så slår det deg ikke at det er snakk om øyeblikk. Du ser ikke alle timene i mørket for det velger vi ofte ikke å dele. 

Jeg snakker ikke om sykdommen min til folk og jeg poster ikke bilder av meg når jeg er dårlig. Jeg fokuserer på lystbetonte dager og øyeblikk. 

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.4.2018 den 23.47, Apex skrev:

Så ikke det var fra 2015 før nå, helt sykt at folk gidder.

Så tråden mistet sin relevans bare fordi du skjønte at den var fra 2015:fnise:?

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så tråden mistet sin relevans bare fordi du skjønte at den var fra 2015:fnise:?

Anonymkode: 1f910...cfe

Ikke plasser ord i munnen min som ikke er der takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Apex skrev:

Ikke plasser ord i munnen min som ikke er der takk.

kan du forklare hva du ellers mente med kommentaren? jeg tolket den på eksakt samme måte..

Anonymkode: f3fc5...499

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke ME er en egen sykdom. Men jeg tror at folk blir utmattet fordi det ligger en annen underliggende sykdom bak. 
Jeg var nok veldig mye mer åpen og hadde tiltro til de som hevdet å ha ME tidligere. 

Men nå har jeg både i familie og i vennekretsen flere som har diagnosen ME. Og beklager å si det, men det virker ikke reelt i det hele tatt.
Folk som ikke kan gå på møte med NAV fordi de er utmattet, men samme dag tar toget og besøker en venn i en helt annen by og drar på shopping. Folk som sitter og gamer natten lang, og naturlig nok ikke klarer å stå opp for å gå på et møte.

Besvimer på jobbtrening første dagen og klarer ikke å gå opp en trapp, men samme kveld drar på konsert og går i tunge trapper uten problemer.

Så ja, dette er nok en sykdom som blir lett utnyttet av mennesker som vil ha uføretrygd. 

Men som jeg sa innledningsvis, så tror jeg at noen virkelig er syke, men at det da er en underliggende sykdom som gjør dem slik. ME er ikke en egen sykdom slik jeg ser det.

Anonymkode: e49e0...5fc

da har de ikke ME, enkelt og greit. Mulig disse personene kanskje lider av noe annet, men ikke tør være åpne om det? kjenner ei som sier hun har ME, men jeg vet hun har tung depresjon, hun tør bare ikke si det som det er til fremmede. Virker som om hun tenker det er mer godtatt å si at hun har en fysisk sykdom, framfor depresjon. Selv om vi er i 2018 er det fremdeles endel som ser ned på folk med psykiske sykdommer. 

Anonymkode: f3fc5...499

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan du forklare hva du ellers mente med kommentaren? jeg tolket den på eksakt samme måte..

Anonymkode: f3fc5...499

Du får vel tolke det som du vill, gidder ikke diskutere eller ha en diskusjon om hvorvidt me er en løgn sykdom eller ikke, tråden er lagd for å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Apex said:

Du får vel tolke det som du vill, gidder ikke diskutere eller ha en diskusjon om hvorvidt me er en løgn sykdom eller ikke, tråden er lagd for å provosere.

Og tatt frem igjen for å provosere....det er noen meget spesielle mennesker her inne som syns det er gøy å erte alvorlig syke.

Anonymkode: e2766...28f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Apex skrev:

Du får vel tolke det som du vill, gidder ikke diskutere eller ha en diskusjon om hvorvidt me er en løgn sykdom eller ikke, tråden er lagd for å provosere.

Tror ikke du har skjønt så mye av den isf.

Anonymkode: 1f910...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan ME kan være noe annet enn psykisk når det er umulig å måle det fysisk?

Det kan jo være at det er en slags "placebo"-effekt for folk som ikke takler livet, men ikke er i stand til å innrømme det for seg selv? Har selv vært borti et par som har hatt dette. Det virker for meg at de ble friske "når de var klare for det" på en måte.

Anonymkode: d6385...a7f

Du tror altså at legevitenskapen har oppdaget alt som er mulig å oppdage? At ingen sykdommer de ikke kan påvise i dag kan påvises i fremtiden? At ingen nye sykdommer vil oppstå eller oppdages i fremtiden? Og at psykisk sykdom ikke er "ordentlig" sykdom?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke ME er en egen sykdom. Men jeg tror at folk blir utmattet fordi det ligger en annen underliggende sykdom bak. 
Jeg var nok veldig mye mer åpen og hadde tiltro til de som hevdet å ha ME tidligere. 

Men nå har jeg både i familie og i vennekretsen flere som har diagnosen ME. Og beklager å si det, men det virker ikke reelt i det hele tatt.
Folk som ikke kan gå på møte med NAV fordi de er utmattet, men samme dag tar toget og besøker en venn i en helt annen by og drar på shopping. Folk som sitter og gamer natten lang, og naturlig nok ikke klarer å stå opp for å gå på et møte.

Besvimer på jobbtrening første dagen og klarer ikke å gå opp en trapp, men samme kveld drar på konsert og går i tunge trapper uten problemer.

Så ja, dette er nok en sykdom som blir lett utnyttet av mennesker som vil ha uføretrygd. 

Men som jeg sa innledningsvis, så tror jeg at noen virkelig er syke, men at det da er en underliggende sykdom som gjør dem slik. ME er ikke en egen sykdom slik jeg ser det.

Anonymkode: e49e0...5fc

Jeg tviler ikke på at det finnes dem som faker både ME og andre sykdommer. Men det mange ikke later til å forstå er at de syke kan ha gode og dårlige dager/perioder. At de klarer å gjøre lystbetonte aktiviteter innimellom, betyr ikke at de klarer det hver dag. Hvis det alltid er sånn at de ikke klarer å jobbe, ikke klarer å delta på arbeidstrening eller møter med nav, men at de klarer alt de har lyst til, er jeg enig i at det bør ringe en bjelle. Men det er veldig lett for utenforstående å trekke litt raske konklusjoner om de ser en ufør eller sykemeldt person tilsynelatende frisk og rask ute på noe lystbetont, når de ikke har sett vedkommende på sine dårlige dager. 

Og uansett hvor "god" man er til å fake sykdom, så kan man vel ikke besvime på kommando.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2015 den 19.49, Cowboy Lotte skrev:

Vær så snill og les ALT, før du dømmer mine meninger.

 

Etter mitt syn er ME verken psykisk eller fysisk, det er en diagnose av ren oppspinn... Dette er folk som påstår at det ikke er mulig å slite psykisk hvis man har ME, samtidig som de ser ned og tråkker de psykiske på tærne... Jeg har fått med meg hvordan de operer, både på ME-forumet, ulike grupper, inkl på facebook. De snakker regelrett NED psykiske diagnoser som nevrasteni og folk som sliter psykisk. De omtaler ofte psykiske lidelser som tulle-diagnoser, hvorfor?? 

 

Jeg mener det de holder på med er rett og slett svindel, og de snakker hele tiden om hvordan man enklest mulig kan snylte til seg goder fra nav som uføretrygd. Mange syntes ikke uføretrygd er nok, og søker aktivt etter hvordan man kan få mest mulig penger utenom, og på alle mulige kreative måter. Samtidig er de de mest NEGATIVE menneskene jeg noen sinne har vært bortenom. De klager selvsagt på at de er slitne, men HATER når det blir stilt krav til dem, eller må stå til ansvar for noe. De mener de selvsagt ikke skal måtte gjennom obligatorisk syke-forløp som alle andre syke mennesker må, nei de mener de skal få GRATIS billett inn til uføre og pensjonsytelser UTEN å måtte gjøre NOE som helst... 

 

De sammenligner ofte diagnosen sin med kreft, men jeg kan love dere at det er STORE forskjeller på kreft og ME. Kreft er sterkt påviselig og dokumentert på alle måter, både fysisk ved svulster, vondter og fordervelse, og psykiske etterfølger. ME er overhodet IKKE påviselig på NOEN som helst måte, og de kan forske så mye de vil på det, men det er en sykdom som KUN er på papiret og som ikke kan bevises på noen annen måte enn hva du SELV raporterer og forteller. Samtidig rakker denne gruppen ned på psykiske syke som har det på samme måte. Psykisk sykdom er ihvertfall en ærlig sak og vanskeligere å bløffe seg til.

 

Mitt inntrykk er at mange ME-folk har svært lite sympati for andre, som tilsynelatende har veldig like diagnoser som seg selv. Det er en utelukkelsesdiagnose, og jeg sier ikke at noen faktisk kan være syke, men da bør de innrømme at de som virkelig var alvorlig syk hadde noe grunnleggende feil i kroppen som var påviselig enten med en gang eller i etterkant. 

 

Jeg håper folk og særlig Nav får opp øynene for denne gruppen som bare på 10 år har vokst seg ENORMT! 500%. Jeg tviler på at SÅ mange plutselig skal bli syke over så kort tid. Det er en poulær-sykdom, slik vi har sett gjennom historien før. Og grunnen at flere får den, er fordi mange ME-syke skryter av hvor enkelt det er å få ytelser via Nav og lokker flere som kanskje er utbrent til å få sykdommen slik at de kan få gratis penger og evig med fritid. ALLE jeg kjenner som har ME har personlig skrytt av hvor enkelt det er å få penger fra nav, og de er KUN dårlig når det er snakk om å prate med lege, psykolog eller Nav, men så snart de er alene eller med venner så er de helt friske og mine venner skryter av det og forstår ikke hvorfor folk orker å jobbe... 

 

Jeg mener dette er et stort problem og jeg håper flere deler mitt syn, hva synes dere? Vær snill og ikke kom med personangrep på meg, jeg har FULL rett til å mene dette og jeg tror flere enn meg har opplevd dette eller deler mitt syn. Jeg vil ha saklig debatt og ALLE argumenter er velkommen! 

Mitt argument er at du aldri har møtt en som er sterk rammet av ME. Så du vet ikke hva du snakker om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en del med ME har andre underliggende sykdommer. Jeg selv har Borreliose (Fått diagnosen i Norge) og har mange av de samme symptomene som ME pasienter har. Og nei, jeg ble ikke kvitt Borreliosen ved standar behandling her til lands. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Tenker en del med ME har andre underliggende sykdommer. Jeg selv har Borreliose (Fått diagnosen i Norge) og har mange av de samme symptomene som ME pasienter har. Og nei, jeg ble ikke kvitt Borreliosen ved standar behandling her til lands. 

Borreliose og ME er forskjellige sykdommer. Borreliose er forårsaket av flåttbitt, det er ikke ME. ME blir ofte utløst av infeksjoner. De kan derimot ligne veldig på hverandre i symptomer. ME er en egen sykdom.

Anonymkode: affa8...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår jeg hvorfor de med ME har en sånn ekstrem frykt for psykiske lidelser.. Det virker som om det aller viktigste er å få frem at "det er ikke psykisk, altså!" i samtaler med andre. Hva så om det er psykisk? Er det ikke bedre å få svar på hva som feiler en, uavhengig om det er psykisk eller psykisk?

Jeg tror ikke ME er en egen sykdom, men en samlebetegnelse på forskjellige lidelser som ikke har blitt forsket på. Også psykiske. 

Det er ingen selvstendig sykdom som har ALLE plager i verden på lista over symptomer! Men at de fleste med det vi nå kaller ME er oppriktig syke er jeg ganske så sikker på.

 

Anonymkode: e86e4...a75

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke forstår jeg hvorfor de med ME har en sånn ekstrem frykt for psykiske lidelser.. Det virker som om det aller viktigste er å få frem at "det er ikke psykisk, altså!" i samtaler med andre. Hva så om det er psykisk? Er det ikke bedre å få svar på hva som feiler en, uavhengig om det er psykisk eller psykisk?

Jeg tror ikke ME er en egen sykdom, men en samlebetegnelse på forskjellige lidelser som ikke har blitt forsket på. Også psykiske. 

Det er ingen selvstendig sykdom som har ALLE plager i verden på lista over symptomer! Men at de fleste med det vi nå kaller ME er oppriktig syke er jeg ganske så sikker på.

 

Anonymkode: e86e4...a75

Fordi det ikke er psykisk. Det er jo hele poenget. Det er som å påstå at en med ett bein egentlig har 2 bein. Eller at en hund egentlig er en katt. Eller at kreft og forkjølelse er det samme. 

Hadde det vært psykisk så hadde alle med ME blitt friske av å gå til psykolog. 

Mener du at alle psykologer som er med på utredningen av Me tar feil når de konkluderer med at vedkommende ikke er psykisk syk?

Jeg er så drittlei av slike mennesker som deg som mener at vi med ME har noe imot psykisk sykdom.

Det er ikke det som er årsaken til at vi blir provosert. Det er fordi ME ikke ER en psykisk sykdom. Da er det jævla slitsomt å opplyse mennesker konstant om at psykisk sykdom og ME ikke er relatert og DET er grunnen til at vi er lei av å påpeke samme greien igjen og igjen. 

Skal love deg at de fleste av oss skulle ØNSKE det var psykisk. Da hadde det iallefall vært et håp om bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 
Hvis noen tror at folk velger å leve sånn som dette for å svindle nav så er det DE som er sjuke i hodet.....:!!!!!

Anonymkode: 28521...39e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle uvitende, hvis dere vurderer å gå rundt med de stygge holdningene deres og bruke tid på å slenge mere dritt her inne så bruk i det minste tid på å se denne istedet

 

 

Anonymkode: 28521...39e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Borreliose og ME er forskjellige sykdommer. Borreliose er forårsaket av flåttbitt, det er ikke ME. ME blir ofte utløst av infeksjoner. De kan derimot ligne veldig på hverandre i symptomer. ME er en egen sykdom.

Anonymkode: affa8...473

Les det jeg skriver. Borreliose er en under diagnostisert sykdom. Den er ofte defus. Borreliose blir ofte omtalt som en skygge sykdom. Borreliose = betennelse. 

En flått kan være bærer av opptil 45 ulike infeksjoner. 

Jeg selv ble bitt sommeren-15. Er nå i utlandet for behandling. Møter mange ME pasienter som på blodprøver tatt i utlandet, har fått bekreftet borreliose og div co-infeksjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GoldenLioness skrev:

Fordi det ikke er psykisk. Det er jo hele poenget. Det er som å påstå at en med ett bein egentlig har 2 bein. Eller at en hund egentlig er en katt. Eller at kreft og forkjølelse er det samme. 

Hadde det vært psykisk så hadde alle med ME blitt friske av å gå til psykolog. 

Mener du at alle psykologer som er med på utredningen av Me tar feil når de konkluderer med at vedkommende ikke er psykisk syk?

Jeg er så drittlei av slike mennesker som deg som mener at vi med ME har noe imot psykisk sykdom.

Det er ikke det som er årsaken til at vi blir provosert. Det er fordi ME ikke ER en psykisk sykdom. Da er det jævla slitsomt å opplyse mennesker konstant om at psykisk sykdom og ME ikke er relatert og DET er grunnen til at vi er lei av å påpeke samme greien igjen og igjen. 

Skal love deg at de fleste av oss skulle ØNSKE det var psykisk. Da hadde det iallefall vært et håp om bedring.

Men hvorfor gidder du å påpeke det? Hvorfor i det hele tatt bry seg om hva andre tenker og mener? Hvorfor er det så viktig egentlig? Jeg har ME selv, men gidder ikke bruke en eneste kalori på å prøve å overbevise andre om hva ME er. Det er jo energitappende i seg selv. Folk får tro hva de vil, jeg bryr meg ikke.

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...