Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Gjest Dragoneyes
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du « rømmer « vekk fra smertene ved å sitte på dataen.Jeg var veldig svak mens jeg gikk på cellegift ,og klarte knapt å dusje ,men så mye Netflix var på data, Jeg privat lurer på om me / fibromyalgi er at det er noe med stoffskiftet ,Det forskes på det på Haukeland. I USA gir de thyroid medisin til noen med ME ,i Norge er det 55% økning på de 14 siste årene i lavt stoffskifte,I Norge må du ha TSH på over 4 i USA og Tyskland er det 2,5 , Så det går nok mange syke folk i Norge.lest mye om at Nordmenn mangler jod ,da kan du få lavt stoffskifte ,Forskere  roper varsko om det til Norge ,saltet vårt med jod inneholder 5 MG PR kg ,i Sverige og Danmark er det 50 MG PR kg ,likevel tar de vekk 40% av jod i melka ,Folk spiser lite hvit fisk og drikker ikke melk,

Anonymkode: e80ac...47e

Jeg tror at man etterhvert kommer til å finne ut at ME er flere forskjellige sykdommer, og feil med stoffskiftet er en av de diagnosene noen kommer til å få. Jeg føler at vi i Norge er litt dårlige på stoffskiftesykdom. Og andre kan kanskje ha feil i microbiomet, andre igjen kanskje andre hormonelle sykdommer, og kanskje noen har den "egentlige" ME som er en sykdom man ikke har funnet ut av enda. 

Takk for forståelsen. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ME er ingen ny sykdom nei. Den har eksistert i alle år, bare under ulike navn. En lang periode var sykdommen mest vanlig blant overklassen. Dvs. det var de som fikk diagnosen. ME skyldes langvarig stress, kroppen og psyken,- to sider av samme sak, har vært under ulike former for stress slik at kropp og nervesystem over tid er (over)aktivt, til slutt klarer ikke systemet å slappe av og man ble utmattet, får feber, stressblære/tarm, influensasymptomer mm. Diagnoser kommer og går, men sykdommene er de samme. Kunnskapsløst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk så har jeg alle disse symptomene men løper ikke til legen eller legger meg ned som et slakt å kjenner etter.Folkes dette kalles å leve .Man skal kjenne at man lever.

Anonymkode: 373eb...d40

Om det er tilfelle drar du til legen. Det der er da ikke å kjenne at man lever, det er å kjenne at man er syk. 

Det er ingen som tjener på at folk kjører seg selv i bakken fordi de ikke tar ansvar for sin egen helse. 

Anonymkode: 0da27...8ea

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

h*n lå på sykehus en periode, men vedkommende var syk i flere år, og tilstanden forverret seg. så h*n ble flyttet til et annet sted der h*n fikk pleie, og intravenøst. jeg får helt vondt inni meg over hvordan de siste årene til denne flotte personen ble tilbringt.. det er ikke ofte jeg tenker såpass negativt om andre, men det er nesten så jeg håper nesten at enkelte drittsekker i denne tråden får kjenne ME på kroppen. h*n som gikk bort hadde hele livet foran seg.

Anonymkode: f3fc5...499

Trist, bare trist. ME er så absolutt reell. Stakkars de som har det. 

Klem❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Det er en ting jeg kan være enig med TS i, og det er at ME syke ofte rakker ned på psykiske sykdommer. "Jeg er IKKE psykisk syk" sies ofte av M;E syke som de skulle være redd for å bli stigmatisert av noe så grusomt og ille. 

Det er kjent at ME ofte bringer med seg både depresjon og angst, men likevel er de livredde for å bli stempler som psykisk syke, som om det skulle være verre en å ha ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakkes den dagen du kanskje har fått det selv. Jeg utredes for ME nå og det er ikke så enkelt som du tror. Jeg har FM og den er fryktelig utmattende i seg selv.

Jeg jobber 100%, riktignok sykmeldt nå. Du kan tenke deg selv hvordan du er en skikkelig gjennomsliten dag og sikkert gange den med 10. Samtidig sliter du med influensasymptomer døgnet rundt, men du har ingen influensa.

Jeg er så sliten og utmattet at bare en tur på toalettet for å tisse er en utfordring. Sett deg litt inn i dette, så kanskje du skjønner mere.

Anonymkode: 22c85...66b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Det er en ting jeg kan være enig med TS i, og det er at ME syke ofte rakker ned på psykiske sykdommer. "Jeg er IKKE psykisk syk" sies ofte av M;E syke som de skulle være redd for å bli stigmatisert av noe så grusomt og ille. 

Det er kjent at ME ofte bringer med seg både depresjon og angst, men likevel er de livredde for å bli stempler som psykisk syke, som om det skulle være verre en å ha ME.

Helt enig. Det er en merkelig ting som går igjen når det gjelder mennesker med den diagnosen. Jeg tror det er fordi det er mer stigmatiserende å ha en psykisk diagnose. Det gjelder iallfall de jeg kjenner med ME, de ser veldig ned på folk med psykiske sykdommer, de er svake mennesker tydeligvis. 

Anonymkode: dc62c...7e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
23 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Det er en ting jeg kan være enig med TS i, og det er at ME syke ofte rakker ned på psykiske sykdommer. "Jeg er IKKE psykisk syk" sies ofte av M;E syke som de skulle være redd for å bli stigmatisert av noe så grusomt og ille. 

Det er kjent at ME ofte bringer med seg både depresjon og angst, men likevel er de livredde for å bli stempler som psykisk syke, som om det skulle være verre en å ha ME.

Å si «jeg er IKKE psykisk syk» er ikke nødvendigvis nedlatende ovenfor de med psykiske lidelser, det er kun din personlige tolkning av det.

Se for deg at du er alvorlig syk. Du har mistet jobben, du mister venner og nettverk, du orker ikke lenger ta så godt vare på barn og hjem som før, selv om du bare er hjemme. Du er fullstendig utmattet, det kan gå så lang tid mellom hver gang du har krefter til å ta en dusj at du skammer deg over hvordan du ser ut og lukter. Men det er ikke mulig å få gjennomført dusjen, fordi du er så svak at du ikke orker å løfte hendene over hodet. Det liksom sitrer i kroppen din fordi du er så svak, samtidig som du er skikkelig rastløs. Du har smerter i alle ledd, moderat feber eller kanskje frysninger og svettetokter, du har hodesmerter som migrene f. eks. Og dette er ikke noe som har vart i et par dager, nei, dette har du levd med i opptil flere år. Henger du fortsatt med? Folk flest ville ikke klart å stå på bena om de opplevde alt dette på en gang.

Tilbake til vårt lille tankeeksperiment: du ligger hjemme med et liv som har gått fullstendig i grus, du har mistet ALT og du kjemper hver eneste dag for å holde deg gående, for å holde deg i live. Og så kommer noen bort til deg og sier «det sitter i hodet ditt, mye av det du forteller om er bare innbilning. Hvis du ikke fokuserer så mye på alt det negative så blir du nok frisk, skal du se». Hvordan ville du ha reagert? 

Det handler ikke om å se ned på psykiske lidelser, men det handler om å bli trodd og tatt på alvor. Og det skulle da ærlig talt bare mangle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Carressa skrev:

Å si «jeg er IKKE psykisk syk» er ikke nødvendigvis nedlatende ovenfor de med psykiske lidelser, det er kun din personlige tolkning av det.

Se for deg at du er alvorlig syk. Du har mistet jobben, du mister venner og nettverk, du orker ikke lenger ta så godt vare på barn og hjem som før, selv om du bare er hjemme. Du er fullstendig utmattet, det kan gå så lang tid mellom hver gang du har krefter til å ta en dusj at du skammer deg over hvordan du ser ut og lukter. Men det er ikke mulig å få gjennomført dusjen, fordi du er så svak at du ikke orker å løfte hendene over hodet. Det liksom sitrer i kroppen din fordi du er så svak, samtidig som du er skikkelig rastløs. Du har smerter i alle ledd, moderat feber eller kanskje frysninger og svettetokter, du har hodesmerter som migrene f. eks. Og dette er ikke noe som har vart i et par dager, nei, dette har du levd med i opptil flere år. Henger du fortsatt med? Folk flest ville ikke klart å stå på bena om de opplevde alt dette på en gang.

Tilbake til vårt lille tankeeksperiment: du ligger hjemme med et liv som har gått fullstendig i grus, du har mistet ALT og du kjemper hver eneste dag for å holde deg gående, for å holde deg i live. Og så kommer noen bort til deg og sier «det sitter i hodet ditt, mye av det du forteller om er bare innbilning. Hvis du ikke fokuserer så mye på alt det negative så blir du nok frisk, skal du se». Hvordan ville du ha reagert? 

Det handler ikke om å se ned på psykiske lidelser, men det handler om å bli trodd og tatt på alvor. Og det skulle da ærlig talt bare mangle. 

Nettopp! Vi ser IKKE ned på psykisk syke i det hele tatt! Det jeg har uthevet er kjernen i at vi sier at vi ikke er psykisk syk. Det vi får høre er nettopp det du sier "det er innbilning, det sitter kun i hodet ditt". Altså, det indikeres at det er vår egen feil at vi er syke. ME er en fysisisk sykdom. Faktisk blir mange av oss også psykisk syk (depresjon, angst) av å ha ME. Håper flere forstår nå at vi ikke ser ned på dem med psykisk sykdom.

Moderatorene burde virkelig ha vært å ha ryddet i denne tråden...

Anonymkode: affa8...473

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legger merke til dere som tror at me er den alvorligste sykdommen, klikker hvis andre sier i mot dere.Grunnen er jo at dere er jo så selvopptatte at dere må kjenne etter hver symptomer og pluss at alle andre må ta hensyn til dere.Kaller dere heller selvopptatte egoistiske sykdommen. ..😂😃😄😁

Anonymkode: 373eb...d40

hehe, skivebom, jeg har ikke ME. vet ikke hvorfor du tenker i de baner? jeg skrev riktignok et innlegg der jeg fortalte om en god venn som døde av ME. så jeg blir faktisk ganske forbannet over kunnskapsløse jenter som deg. kan du spesifisere hvor jeg har sagt at ME er den alvorligste sykdommen? du virker å ha et behov for å spre negativitet og gugge her inne, anbefaler at du leser deg opp.

Anonymkode: f3fc5...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Det er en merkelig ting som går igjen når det gjelder mennesker med den diagnosen. Jeg tror det er fordi det er mer stigmatiserende å ha en psykisk diagnose. Det gjelder iallfall de jeg kjenner med ME, de ser veldig ned på folk med psykiske sykdommer, de er svake mennesker tydeligvis. 

Anonymkode: dc62c...7e0

Nei.

Poenget er at ME ikke er psykisk.

Vi ser ikke ned på folk som har psykisk sykdom. Vi retter på de som sier at ME er en psykisk sykdom. 

Skjønner du forskjellen?

Det er som å si at kreft og parkinson er det samme. Nei, det er ikke det. ME er en sykdom. Psykisk sykdom er en annen sykdom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at noen kan tro at jeg har gått glipp av 6 av tenårene mine fordi jeg "kjenner for mye etter" og "ikke tåler livet".

Jeg har gått glipp av 6 års skolegang, 6 år med et sosialt liv, 6 år med spesielle anledninger og høytider, 6 år med selvstendighet.

De 6 åra har vært tilbragt i senga. Til tider så syk at mamma har matet meg og pappa har bært meg på do. 

Jeg innrømmer lett at jeg de første årene med sykdommen var deprimert. Det er en ufattelig deprimerende situasjon å være i. Ingen her ser ned på psykisk syke, det handler kun om å skille. ME er høyst en fysisk sykdom, som man kan få psykiske plager av å ha. Men jeg er relativt sikker på at den depresjonen jeg hadde ville forduftet på dagen om jeg hadde fått en kur mot min fysiske sykdom.

Anonymkode: 49945...66a

  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Nei.

Poenget er at ME ikke er psykisk.

Vi ser ikke ned på folk som har psykisk sykdom. Vi retter på de som sier at ME er en psykisk sykdom. 

Skjønner du forskjellen?

Det er som å si at kreft og parkinson er det samme. Nei, det er ikke det. ME er en sykdom. Psykisk sykdom er en annen sykdom.

 

Psykisk sykdom er jo ikke en sykdom. Det er en samlebetegnelse for flere typer lidelser av psykisk art. 

Anonymkode: fa0c6...a8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk sykdom er jo ikke en sykdom. Det er en samlebetegnelse for flere typer lidelser av psykisk art. 

Anonymkode: fa0c6...a8b

Det er en sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2018 den 21.09, AnonymBruker skrev:

Det samme ble sagt om MS helt til flere menn begynte å få det...

Anonymkode: e2766...28f

Så menn hadde ikke MS før altså? Hvilket årstall var det menn fikk MS?

Anonymkode: e3627...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun klarer å sitte her inne å skrive.Mens foreldrene og hjemmehjelp må slite seg ut.

Anonymkode: 373eb...d40

Selv jeg som er frisk skjønner jo at å sitte eller ligge og taste på PC/mobil/nettbrett noen minutter i løpet av dagen er noe helt annet enn å gå på jobb 7-9 timer om dagen og i tillegg trene og være sosial. Du kan ikke ha mye omløp i toppetasjen om du ikke skjønner det. Enten det eller så er det snakk om ren vrangvilje.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er enda dummere å lure folk at dem er så syke .Bare fordi dem er late og kjenner at dem lever.

Anonymkode: 373eb...d40

Har du et indre ønske om å legge deg ned, dra ned rullegardina og få hjelp til alt i livet ditt, mens du må leve av noen få kroner fra NAV og samtidig bli hånet av andre mennesker for at du er så lat? Hvis svaret er ja, så værsågod. Du kan jo prøve hvis du tror at legene står klar til å sykemelde deg, NAV gir deg penger så lett og livet ditt blir så herlig avslappende og deilig. Hvis svaret er nei skjønner jeg ikke hvorfor du tror dette livet frister for andre mennesker.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk så har jeg alle disse symptomene men løper ikke til legen eller legger meg ned som et slakt å kjenner etter.Folkes dette kalles å leve .Man skal kjenne at man lever.

Anonymkode: 373eb...d40

Problemet til ME-syke er at de overhodet ikke kjenner at de lever. Mange er tilnærmet zombier som knapt eksisterer. Hvilken logikk er det du har som gjør at du seriøst tror at livsglade, aktive mennesker med en jobb de trives med, bare plutselig tenker at nå skal de heller legge seg nedpå og bli helt hjelpeløse og avhengige av andre mennesker, kutte kontakten med vennene sine og gå fra god lønn til småpenger fra NAV.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser igjennom linjene at du er veldig besatt å kjenne etter symptomer. Og at dine foreldre sine sykdommer er bare bagateller. Selvopptatt jente som er vant at folk skal ta hensyn til deg.

Anonymkode: 373eb...d40

Så mange innlegg du har skrevet her i tråden og så mye tid du tydeligvis bruker her nå, forteller meg at du er den som virkelig er besatt og selvopptatt. Hvis du er så misunnelig på dem som har ME og "lurer" seg til diagnosen og alt som følger med den, så får du bare gå til legen du også. Kanskje du lærer noe nytt om både ME og støtte fra NAV der.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Me er den den nye selvopptatte diagnosen. Alle må ta hensyn til dere.

Dere må kjenne etter symptomer og vi må høre på at dere.

Anonymkode: 373eb...d40

Du trenger ikke høre på noen ting som helst. Det er jo ikke de ME-syke sin feil at du forfølger dem rundt i et diskusjonsforum og kommenterer alt de skriver. Hvis du ikke ønsker å høre mer om ME, så logg av og gå heller ut og kjenn at du lever.

Anonymkode: cdcf8...4a8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner godt at du « rømmer « vekk fra smertene ved å sitte på dataen.Jeg var veldig svak mens jeg gikk på cellegift ,og klarte knapt å dusje ,men så mye Netflix var på data, Jeg privat lurer på om me / fibromyalgi er at det er noe med stoffskiftet ,Det forskes på det på Haukeland. I USA gir de thyroid medisin til noen med ME ,i Norge er det 55% økning på de 14 siste årene i lavt stoffskifte,I Norge må du ha TSH på over 4 i USA og Tyskland er det 2,5 , Så det går nok mange syke folk i Norge.lest mye om at Nordmenn mangler jod ,da kan du få lavt stoffskifte ,Forskere  roper varsko om det til Norge ,saltet vårt med jod inneholder 5 MG PR kg ,i Sverige og Danmark er det 50 MG PR kg ,likevel tar de vekk 40% av jod i melka ,Folk spiser lite hvit fisk og drikker ikke melk,

Anonymkode: e80ac...47e

Sammenhengen mellom ME og skjoldbruskkjertelen er at Epstein Barr-viruset forårsaker nesten 100% av symptomene inkludert symptomer som kommer av problemer med skjoldbruskkjertelen, rett og slett fordi det angriper skjoldbruskkjertelen. Jod hjelper fordi det dreper EBV i skjoldbruskkjertelen. Grunnen til at man ikke finner viruset der er at man kan ikke teste for EBV-infeksjon i indre organer, man kan kun finne en aktiv eller tidligere infeksjon i blodet, og en tidligere EBV-infeksjon (kyssesyken) er jo nå knyttet til flere tilstander: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180416121606.htm
Men EBV slår ikke på et gen eller får kroppen til å angripe seg selv, kroppen angriper EBV fordi det inflammerer leveren, nervesystemt, skjoldbruskkjertelen etc.

ME er forårsaket av Epstein Barr: http://www.meditasjonsskole.no/kronisk-utmattelse-me-fibromyalgi-og-epstein-barr-virus.html

 

Anonymkode: e2766...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden rapporteres for brudd på følgende forumregler:
Krenkende og injuriende utsagn , spekulasjoner, latterliggjøring, nedsettende, ensidig meningspåvirkning og propagandafor å konsekvent sverte en folkegruppe.

Tråden må slettes snarest, da ME for lengst er påvist som en fysisk og svært alvorlig multikompleks sykdom.
Viser til bla. nobel forskerne i OMF (Open medicine foundation, USA)  sin ME forskning, og av nasjonal forskning funnene til Rikshospitalet og ME forsker Katarina Lien.

Erna Solberg gikk i 2015 ut mot de som avfeier ME som psykisk eller oppsinn og sa at sykdommen er vår tids mest undertrykte sykdom og at latterliggjøring og bagatellisering, og de feil oppfattelsene som rår er direkte skadelige for pasientene, og hindrer at videre behandling og forskning blir et interessefelt som blir tatt seriøst og bevilget penger til av private sponsorer. Selv har hun bevilget 31 millioner til ME forskningen og er svært opptatt av at folk i gata også begynner å ta sykdommen seriøst.

Anonymkode: 28521...39e

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sammenhengen mellom ME og skjoldbruskkjertelen er at Epstein Barr-viruset forårsaker nesten 100% av symptomene inkludert symptomer som kommer av problemer med skjoldbruskkjertelen, rett og slett fordi det angriper skjoldbruskkjertelen. Jod hjelper fordi det dreper EBV i skjoldbruskkjertelen. Grunnen til at man ikke finner viruset der er at man kan ikke teste for EBV-infeksjon i indre organer, man kan kun finne en aktiv eller tidligere infeksjon i blodet, og en tidligere EBV-infeksjon (kyssesyken) er jo nå knyttet til flere tilstander: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180416121606.htm
Men EBV slår ikke på et gen eller får kroppen til å angripe seg selv, kroppen angriper EBV fordi det inflammerer leveren, nervesystemt, skjoldbruskkjertelen etc.

ME er forårsaket av Epstein Barr: http://www.meditasjonsskole.no/kronisk-utmattelse-me-fibromyalgi-og-epstein-barr-virus.html

 

Anonymkode: e2766...28f

Ja, var troverdig...»klarsynt» mann med alle svarene? Snakker han med Skybert også?

Merkelig at resten av legeverden ikke har løst ME gåten da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...