Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

ME kan til en viss grad måles, bare så det er sagt. Feber f.eks. kan enkelt måles. Og kronisk halsbetennelse kan lett påvises. og kan dere ikke slutte å kalle ME en motesykdom? Den er IKKE ny. For den litt opplyste vet at samme tilstand er beskrevet i hundrer av år. Den har til og med vært en "høystatussykdom".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men alle vet at lange dager foran skjermer, internet, telefoner, teknologi kan påvirke hjernen.  Å bli innestengt fordi folk ikke orker og er for syk å gjøre ting er akkurat fordi de går ikke ut. Blir en ond sirkel.   Garantert hvis alle dingser, inkl tv var ut av huset deres, og du hadde ikke telefon eller internet, ville det ha vært alt for kjedelig å være inne og du kommer ut etter hvert, med en god del mer energi enn fra før.   Håper på ny forskning som viser at avhengigheten av brett/tel/internet har økt ME blant folk.  

Anonymkode: 1124b...729

Les deg opp du. ME eksisterte lenge før 90 tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men nå må du gi deg.  ME er ikke i nærheten av MS eller Aids.  Ikke prøv å gi denne sykdommen kred ved å sammenligne dette med et virus (som kan bevises) og en nevrologisk sykdom som også kan påvises (MS).  ME rammer folk ja, men alt for mange bruker dette som en unnskylding for å være lat.  Betyr ikke at DU gjør det, men folk gjør det uansett hvor mye du er utmattet. 

Anonymkode: 1124b...729

Var dette som var mitt poeng også. Men da fikk jeg beskjed om at jeg bare kverulerer.

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt 1000-vis av timer på skolebenken. Har høyere utdanning. Jeg elsker feltet mitt og kunne lett ha droppet penjonisttilværelsen og jobbet til den dagen jeg døde, om jeg hadde vært frisk... Hadde også tjent betraktelig mer enn hva jeg nå mottar...

Anonymkode: affa8...473

Men da hadde du også hatt behov for bil, bolig i nærheten av der du arbeider (mest sannsynelig nærme sentrum), kjøpe dyr kantinelunsj, bompenger, osv. Det er masser av utgifter knyttet til arbeid som man ikke trenger når man ikke jobber, og det må selvsagt trekkes fra i regnskapet. Bare en liten småbil utgjør vanligvis runt 100 000 kr i året til sammen i utgifter. Også får man jo tid til å gjøre mer hjemme selv og.

Anonymkode: e3627...3bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men nå må du gi deg.  ME er ikke i nærheten av MS eller Aids.  Ikke prøv å gi denne sykdommen kred ved å sammenligne dette med et virus (som kan bevises) og en nevrologisk sykdom som også kan påvises (MS).  ME rammer folk ja, men alt for mange bruker dette som en unnskylding for å være lat.  Betyr ikke at DU gjør det, men folk gjør det uansett hvor mye du er utmattet. 

Anonymkode: 1124b...729

Skal si du ikke er særlig opplyst, nei :) Aids/Hiv og MS har fått gjennomgå på lik linje som ME nå får gjennomgå. Aids/Hiv og MS var visst alvorlig likevel så lær av historien ;) Som en annen bruker har sagt så er det jo så klart at MS kan påvises nettopp fordi det er blitt innvilget mer penger på forskning på den sykdommen. Hadde ME fått innvilget nok penger til forskning så kunne ME helt sikkert også blitt påvist lett. Vet du hvem disse "alt for mange" er? :) Jeg skal være enig i at det er dumt for oss syke om det er noen som rett og slett faker på seg sykdommen.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da hadde du også hatt behov for bil, bolig i nærheten av der du arbeider (mest sannsynelig nærme sentrum), kjøpe dyr kantinelunsj, bompenger, osv. Det er masser av utgifter knyttet til arbeid som man ikke trenger når man ikke jobber, og det må selvsagt trekkes fra i regnskapet. Bare en liten småbil utgjør vanligvis runt 100 000 kr i året til sammen i utgifter. Også får man jo tid til å gjøre mer hjemme selv og.

Anonymkode: e3627...3bd

I mitt felt hadde jeg tjent godt over gjennomsnittet så det hadde ikke hatt noe å si. Det er også noe som kalles niste, så man trenger ikke på død og liv å kjøpe dyr kantinelunsj hver dag heller :)

Anonymkode: affa8...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da hadde du også hatt behov for bil, bolig i nærheten av der du arbeider (mest sannsynelig nærme sentrum), kjøpe dyr kantinelunsj, bompenger, osv. Det er masser av utgifter knyttet til arbeid som man ikke trenger når man ikke jobber, og det må selvsagt trekkes fra i regnskapet. Bare en liten småbil utgjør vanligvis runt 100 000 kr i året til sammen i utgifter. Også får man jo tid til å gjøre mer hjemme selv og.

Anonymkode: e3627...3bd

Og så er det mange utgifter knyttet til sykdom. Legetimer, spesialisttimer, psykolog, medisiner, større krav til kosthold osv. Man må jo ha en måte å komme seg rundt på, så bil er like nødvendig for syke som det er for friske.

Ja, man har mer tid. Men du kan ha all tid i hele verden og det hjelper ingenting hvis ikke kroppen din fungerer. Gulvet blir ikke vasket bare fordi du har TID til å gjøre det. Man er ikke hjemme fordi det er så sabla gøy.

Dette blir så vanvittig tankeløst at jeg blir helt matt. Jeg tror ikke du mener noe vondt med det, men når du ser for deg å være hjemme og være syk så legger du til grunn at du har din egen helse i behold. Du forstår rett og slett ikke hvordan en syk kropp fungerer. Det er ikke som når du har ferie fra jobben din. Det er som når du er hjemme med ekte influensa. Ikke forkjølelse, influensa. Og så er du fyllesyk i tillegg. Hvor mye husarbeid får du gjort når du er så syk at du må være hjemme fra jobb? 

Anonymkode: b7314...aab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det mange utgifter knyttet til sykdom. Legetimer, spesialisttimer, psykolog, medisiner, større krav til kosthold osv. Man må jo ha en måte å komme seg rundt på, så bil er like nødvendig for syke som det er for friske.

Ja, man har mer tid. Men du kan ha all tid i hele verden og det hjelper ingenting hvis ikke kroppen din fungerer. Gulvet blir ikke vasket bare fordi du har TID til å gjøre det. Man er ikke hjemme fordi det er så sabla gøy.

Dette blir så vanvittig tankeløst at jeg blir helt matt. Jeg tror ikke du mener noe vondt med det, men når du ser for deg å være hjemme og være syk så legger du til grunn at du har din egen helse i behold. Du forstår rett og slett ikke hvordan en syk kropp fungerer. Det er ikke som når du har ferie fra jobben din. Det er som når du er hjemme med ekte influensa. Ikke forkjølelse, influensa. Og så er du fyllesyk i tillegg. Hvor mye husarbeid får du gjort når du er så syk at du må være hjemme fra jobb? 

Anonymkode: b7314...aab

Jeg fikk ikke med meg siste setning. Helt enig med deg! Hva skal vi med mye tid når den tiden vi har mye av er tilbringt i smerter? Litt repetisjon fra det du allerede har sagt, men til deg som sa dette: Ville du ha satt pris på at du hadde mye tid til å være hjemme om du hver dag i ditt liv låg med omgangssyke? Hadde du klart å gjøre særlig mye hjemmeoppgaver eller noe sosialt?

Anonymkode: affa8...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å snakke om "faking", "svindlere", osv. Nedrig og unødvendig. Vi kan være så medmenneskelige at vi absolutt bør ta utgangspunkt i at de med denne sykdommen er fortvilte mennesker som lider. Men når det er sagt; det er et aspekt ved denne sykdommen som ikke er blitt diskutert. Jeg lurer på om man kan pådra seg en lettere form for ME ved hjelp av tankesettet? (Merk; de tilfellene der folk ligger i årevis på et mørkt rom gjelder såklart ikke her.) Men vurder hypotesen; kan man lulle seg inn i en oppfatning av å være syk, og så få kroppslige symptomer? F.eks; der mor og to tenåringsbarn har ME, kan det være en selvoppfyllende profeti ute og går? Når omgangskretsen nesten forventer at du har det, og så kjenner man at man ikke helt finner sin plass i samfunnet, ting stemmer ikke, man isolerer seg mer. Leser at man ikke skal bevege seg noe særlig, øker i vekt og får check på flere av de kroppslige symptomene. Til slutt ER man ME og er i konstant krig med NAV. Jeg tror så visst ikke at folk i slike tilfeller bevisst går inn for å snylte og lyve, de sliter med sitt, men at i en del tilfeller burde man fått hjelp av nettverket sitt til å reise seg igjen i stedet for å trekkes inn i ME-båsen. Tror også det har mye med personlighet å gjøre, noen har en lav terskel for når nok er nok, mens andre peiser på. Hvis man kjenner at grensa si er nådd litt for ofte, vil det helt sikkert tære på. Merk, dette gjelder de lette tilfellene. Kan det være noe i det?

Anonymkode: 2f55a...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en uting å snakke om "faking", "svindlere", osv. Nedrig og unødvendig. Vi kan være så medmenneskelige at vi absolutt bør ta utgangspunkt i at de med denne sykdommen er fortvilte mennesker som lider. Men når det er sagt; det er et aspekt ved denne sykdommen som ikke er blitt diskutert. Jeg lurer på om man kan pådra seg en lettere form for ME ved hjelp av tankesettet? (Merk; de tilfellene der folk ligger i årevis på et mørkt rom gjelder såklart ikke her.) Men vurder hypotesen; kan man lulle seg inn i en oppfatning av å være syk, og så få kroppslige symptomer? F.eks; der mor og to tenåringsbarn har ME, kan det være en selvoppfyllende profeti ute og går? Når omgangskretsen nesten forventer at du har det, og så kjenner man at man ikke helt finner sin plass i samfunnet, ting stemmer ikke, man isolerer seg mer. Leser at man ikke skal bevege seg noe særlig, øker i vekt og får check på flere av de kroppslige symptomene. Til slutt ER man ME og er i konstant krig med NAV. Jeg tror så visst ikke at folk i slike tilfeller bevisst går inn for å snylte og lyve, de sliter med sitt, men at i en del tilfeller burde man fått hjelp av nettverket sitt til å reise seg igjen i stedet for å trekkes inn i ME-båsen. Tror også det har mye med personlighet å gjøre, noen har en lav terskel for når nok er nok, mens andre peiser på. Hvis man kjenner at grensa si er nådd litt for ofte, vil det helt sikkert tære på. Merk, dette gjelder de lette tilfellene. Kan det være noe i det?

Anonymkode: 2f55a...5f4

Om man kan tenke seg til ME så har en ikke ME. Da er det psykisk og man kan oppsøke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Om man kan tenke seg til ME så har en ikke ME. Da er det psykisk og man kan oppsøke hjelp.

Stemmer. Merkelig konklusjon synes jeg.

Anonymkode: affa8...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er bare vond!! Til alle dere med ME og dere pårørende. Ignorer de som fortsatt kverulerer 💕 ønsker at dere opplever litt bedring snart 💕

Anonymkode: d51e7...135

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det mange utgifter knyttet til sykdom. Legetimer, spesialisttimer, psykolog, medisiner, større krav til kosthold osv. Man må jo ha en måte å komme seg rundt på, så bil er like nødvendig for syke som det er for friske.

Ja, man har mer tid. Men du kan ha all tid i hele verden og det hjelper ingenting hvis ikke kroppen din fungerer. Gulvet blir ikke vasket bare fordi du har TID til å gjøre det. Man er ikke hjemme fordi det er så sabla gøy.

Dette blir så vanvittig tankeløst at jeg blir helt matt. Jeg tror ikke du mener noe vondt med det, men når du ser for deg å være hjemme og være syk så legger du til grunn at du har din egen helse i behold. Du forstår rett og slett ikke hvordan en syk kropp fungerer. Det er ikke som når du har ferie fra jobben din. Det er som når du er hjemme med ekte influensa. Ikke forkjølelse, influensa. Og så er du fyllesyk i tillegg. Hvor mye husarbeid får du gjort når du er så syk at du må være hjemme fra jobb? 

Anonymkode: b7314...aab

Nei du trenger IKKE bil som trygdet. Ikke i det hele tatt. Du har all tiden i verden og har god mulighet til å ta kollektivt når du skal til en legetime eller noe slikt.

Og som trygdet kan du bo BILLIG da du kan flytte langt ut i gokk siden det ikke er noe arbeid du trenger å gå på. Eller du kan bo som en konge i et annet billig land med Norsk trygd.

Og når man er hjemme hele dagen får man selvsagt til husarbeidet. Uansett om det skulle ta 4 ganger lenger enn en vanlig person bruker så har du jo den tiden. Og slik man ser trygda koser seg på resturant, ferier, turer, osv. Så har de så absolutt nok overskudd til å gjøre husarbeidet i løpet av en uke hvor de kan være hjemme hver dag hele dagen.

 

Desto mere jeg leser innlegg fra trygda desto mere innser jeg at det de virkelig lider av er vondt i vilja, offermentalitet og kravmentalitet. Jeg kjenner også til flere som sitter i rullestol, har diverse psykiske lidelser og andre skavanker som er mye mer belastende enn de aller fleste uføre som er i 100% arbeid. Det handler først og fremst om vilje og mentaliteten.

Anonymkode: e3627...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du trenger IKKE bil som trygdet. Ikke i det hele tatt. Du har all tiden i verden og har god mulighet til å ta kollektivt når du skal til en legetime eller noe slikt.

Og som trygdet kan du bo BILLIG da du kan flytte langt ut i gokk siden det ikke er noe arbeid du trenger å gå på. Eller du kan bo som en konge i et annet billig land med Norsk trygd.

Og når man er hjemme hele dagen får man selvsagt til husarbeidet. Uansett om det skulle ta 4 ganger lenger enn en vanlig person bruker så har du jo den tiden. Og slik man ser trygda koser seg på resturant, ferier, turer, osv. Så har de så absolutt nok overskudd til å gjøre husarbeidet i løpet av en uke hvor de kan være hjemme hver dag hele dagen.

 

Desto mere jeg leser innlegg fra trygda desto mere innser jeg at det de virkelig lider av er vondt i vilja, offermentalitet og kravmentalitet. Jeg kjenner også til flere som sitter i rullestol, har diverse psykiske lidelser og andre skavanker som er mye mer belastende enn de aller fleste uføre som er i 100% arbeid. Det handler først og fremst om vilje og mentaliteten.

Anonymkode: e3627...3bd

:laugh:

 

Enda en kunnskapsløs fjott som mener at en kan tenke seg frisk.

Må være fint å leve i en verden der alt kan løses med tankenes kraft:a034:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dragoneyes
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er bare vond!! Til alle dere med ME og dere pårørende. Ignorer de som fortsatt kverulerer 💕 ønsker at dere opplever litt bedring snart 💕

Anonymkode: d51e7...135

Tusen takk :hjerte: :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for kommentar til moderering, personangrep og svar til dette.

Kommentar eller spørsmål ang moderering bes tatt på PM eller ris og ros. 

Blod, mod

Endret av Blod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, GoldenLioness skrev:

Om man kan tenke seg til ME så har en ikke ME. Da er det psykisk og man kan oppsøke hjelp.

Jo, men det er jo det jeg ikke forstår, og som du gjerne må opplyse meg om. Hva er en mild ME? Jeg har det ifølge alle disse diagnosekriteriene. Jeg føler at hvis jeg bestemmer meg for det, så har jeg det. 

Anonymkode: 2f55a...5f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dragoneyes
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det er jo det jeg ikke forstår, og som du gjerne må opplyse meg om. Hva er en mild ME? Jeg har det ifølge alle disse diagnosekriteriene. Jeg føler at hvis jeg bestemmer meg for det, så har jeg det. 

Anonymkode: 2f55a...5f4

Enten har du det eller ikke, det er ikke noe du kan bestemme deg for. Har du aktivitetsutløst symptomforverring? Jeg har mild til moderat ME og gikk over grensene mine for et par dager siden. I går kveld begynte jeg å føle meg dårlig med sykdomsfølelse, sår hals,kvalme og utmattelse. I natt har jeg sovet dårlig fordi jeg har feberfølelse, jeg har våknet fordi huden er vond, dyna er vond mot huden og jeg er kvalm. I dag har jeg hodepine og muskel- og skjelettsmerter i tillegg. Jeg sliter med å formulere meg nå, har hjernetåke og konsentrasjonsproblemer, så jeg beklager hvis det er uklart det jeg skriver. Det jeg har skrevet nå er mer enn nok, nå kommer jeg til å logge av PC for en stund fordi det blir for mye for meg. Det jeg prøver å si er at ved ME vil du få klart økte symptomer ved all form for aktivitet, man kan ha alle symptomene som blir listet opp som diagnosekriterier men det er alle symptomer som følger andre sykdommer og som skal utelukkes ved diagnostisering. Forverrelsen kan også være forsinket og restitusjonsperioden er forlenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så tullete. ME syke er et gjennomsnitt av befolkningen, sykdommen rammer tilfeldig, helt uavhengig av om vedkommende er positiv eller negativ. Man kan bli syk av for mye "positivt" stress, dvs lystbetonte aktiviteter, f.eks. for mye arbeid, frivillig innsats osv. Stress er stress uansett. Stress kan være alt fra infeksjoner til gjentatte negative opplevelser som mobbing, bekymring osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det er jo det jeg ikke forstår, og som du gjerne må opplyse meg om. Hva er en mild ME? Jeg har det ifølge alle disse diagnosekriteriene. Jeg føler at hvis jeg bestemmer meg for det, så har jeg det. 

Anonymkode: 2f55a...5f4

Har du fått diagnosen?

Om ikke kan man alltid finnes symptomer som ligner på alle mulige sykdommer og innbille seg dem.

Kanskje du er hypokonder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Har du fått diagnosen?

Om ikke kan man alltid finnes symptomer som ligner på alle mulige sykdommer og innbille seg dem.

Kanskje du er hypokonder?

Det var ikke meg du siterte men man kan få mange ME-symptomer av hypokondri. Hvis man tror nok på at man hat ME. Jeg var overbevist om at jeg hadde ME fordi jeg var mye utmatttet, og legene fant ikke grunnen. Det kom frem at det var langvarige ettervirkninger av kyssesyken som slo meg ut i perioder. Jeg fikk etter hvert haugevis av symptomer på ME, slik som kvalme, frostriee, hodepine osv. Jeg fikk likevel aldri forlenget restitusjonstid, og ble ikke dårligere av aktivitet. Slik skjønte jeg etter hvert at jeg ikke hadde ME. Og mange av symptomene forsvant, utenom den periodevise utmattelsen, som faktisk enda er der. 10 måneder etter kyssesyken. Jeg er riktig nok veldig bekymret for å få ME av dette, til tross for at jeg har blitt mye bedre. Høres det sannsynlig ut at jeg holder på å utvikle ME hvis jeg gradvis blir bedre?

Anonymkode: 45c80...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...