Gå til innhold

En ansatt i barnehagen klikket på meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du må rette spørsmålet mot Kvinnegruppa Ottar, ordet tante er vel nedverdigende for en kvinne tenker jeg... :P

Anonymous poster hash: 89e18...e64

Jeg kan forsøke å forklare Hvorfor det oppleves "nedverdigende" å bli kalt barnehagetante.

Synes forøvrig nedverdigende er et dårlig ord, men poenget er at vi som jobber i barnehage gjør en stor pedagogisk jobb som daglig krever mye kompetanse om barn, utvikling, psykisk helse, enkeltbarn, gruppen osv osv. Det oppleves at den jobben ikke blir tatt på alvor når man bare blir sett på som en "tante" som er der for å se til barna og kose med dem.

Anonymous poster hash: a8817...c51

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Et av problemene med barnehagen i dag er at barnehagelærerne virker å ønske å bli "lærere", som om det ikke er godt nok å skape et trygt og godt miljø for barna.

 

Dette blir vel en avsporing. Men det er kanskje ikke så rart de ønsker å bli lærere.

Lærerene er en langt sterkere gruppe, har høyere status og flere fordeler.

At disse er organisert i samme utdanningsforbund er kanskje ikke så lurt for de i barnehagene som ikke blir prioritert på samme måte som lærere.

 

Selvfølgelig er høyere lønn, bedre arbeidstider, bedre mulighet for videreutdanning osv et trekkplaster for å skifte beite.

 

Når det gjelder ped. i barnehagen er jeg veldig for det. Mine har hatt en flott tid helt uten press med fokus på lek og læring. Det blir sett og fulgt opp.

Er motstander av at NAV sender "hva som helst" i barnehager fordi der kan hvem som helst jobbe. De passer jo bare barn lizzom?!?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med ledere skulle jeg likt å vite også... Hva er det egentlig de leder?

Det er ikke måte på hvor mange titler disse i barnehagene snart har. Førskolelærer var ikke godt nok, nå er det barnehagelærer, også skal de hete avdelingsleder og pedagogisk leder.

Hvor mange "ledere" er det egentlig pr barn i barnehagen?

Anonymous poster hash: 34c4c...16a

Pedagogisk leder er avdelingsleder hvis det er lettere for deg... Vi har ansvar for at pedagogisk opplegg blir gjennomført slik vi har plikt til i henhold til rammeplanen.

Anonymous poster hash: ef5af...99b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til den dagen vi ikke får lov til å si pedagogisk leder fordi det heter barnehagelektor eller lignende



Anonymous poster hash: 71e21...0b9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barnehagehverdag er også mye mer kompleks enn det dere ser. Man trenger en leder for hver avdeling. Jeg har opplevd at når ikke jeg var på jobb iblant kom ikke barna ut og de så på YouTube-filmer hele tiden. Dette visste jeg ikke før mange foreldre klagde. Man trenger noen som kan holde igang avdelingen og sikre barnas beste både i utvikling og sosial kompetanse. Man lærer å tenke på en annen måte enn det man gjør uten.

Føler bare for å forsvare yrket mitt. Blir så trist av at så mange ikke ser hva vi gjør og hvorfor vi trengs. Barnet deres er det kjæreste dere har (håper jeg), da er det vel viktig at de får god oppfølging?

Anonymous poster hash: ef5af...99b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller dere for barnehagetanter (skal slutte med det nå, altså). Jeg er fullt klar over at de fleste dere har god utdannelse og er knakendes flinke med ungene våre, og gir de masse verdifull lærdom og trygghet. At jeg (tidligere) kalte dere for barnehager betyr ikke at jeg ikke synes dere var flinke, eller at jeg trodde dere ble det fordi dere ikke klarte å fullføre videregående. Jeg VET at dere tok en god utdannelse nettopp for å gi barna våre det beste!



Anonymous poster hash: 71e21...0b9
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og liker best at folk kaller meg ved navn. Jeg er ikke tanta til noen der, og ingen går med noe skilt på seg hvor det står yrkestittel. En tante vet som regel ikke hva de ansatte heter heller, da, men da går det da an å si "den voksne" eller noe liknende. Hvem går rundt og kaller barnehagepersonale for tante lenger, egentlig? Det er gammeldags, det.

Er vel bare koselig det vel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsøke å forklare Hvorfor det oppleves "nedverdigende" å bli kalt barnehagetante.

Synes forøvrig nedverdigende er et dårlig ord, men poenget er at vi som jobber i barnehage gjør en stor pedagogisk jobb som daglig krever mye kompetanse om barn, utvikling, psykisk helse, enkeltbarn, gruppen osv osv. Det oppleves at den jobben ikke blir tatt på alvor når man bare blir sett på som en "tante" som er der for å se til barna og kose med dem.

Anonymous poster hash: a8817...c51

Om du opplever det, kanskje det gjenspeiler dine følelser av at du ikke har en bra bok jobb? Barnehagetante sier ingenting om man gjør en viktig jobb eller ei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det vesentlige her er diskusjonen om hva man skal kalle personalet, men det faktum at hun var SINT og tok det opp foran barnet. Så utrolig uprofesjonelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde ikke klikket, men sagt ifra på en ordentlig måte.

 

Men det er ganske teit å kalle en som jobber i barnehage for barnehagetante, skjønte niesen din i det hele tatt hvem du mente?

Ungen hadde vel skjønt like lite hvis hun hadde spurt hva hun hadde gjort sammen med den pedagogiske lederen.

Anonymous poster hash: 66e82...7c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det vesentlige her er diskusjonen om hva man skal kalle personalet, men det faktum at hun var SINT og tok det opp foran barnet. Så utrolig uprofesjonelt!

 

Jupp, det er et kjempepoeng. Hun krever respekt for sin fine tittel ved å drite i det hun lærte mens den ble opparbeidet.

 

Hadde situasjonen vært en muntligeksamen hadde vel antagelig framførelsen stått til stryk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, det er et kjempepoeng. Hun krever respekt for sin fine tittel ved å drite i det hun lærte mens den ble opparbeidet.

Hadde situasjonen vært en muntligeksamen hadde vel antagelig framførelsen stått til stryk.

Huff ja. Hun skremte vel vettet av gutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt barnehagetante og jeg kommer til å fortsette med det så lenge jeg lever. Jeg kan virkelig ikke forstå hva som er så nedverdigende med det. Mulig jeg er dum nå, men en voksen person begynner ikke å kjefte på en bare for å ha blitt kalt barnehagetante. Det er et uttrykk og det er enklere for små barn å huske tante enn pedagogisk leder. Hun må virkelig ha kort lunte for å bli opphisset over et ord.... Jeg hadde blitt såpass irritert at jeg hadde bedt henne om å roe seg ned og snakke skikkelig eller så kan hun tie stille.

Endret av Kittykat
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det der med ledere skulle jeg likt å vite også... Hva er det egentlig de leder?

 

Det er ikke måte på hvor mange titler disse i barnehagene snart har. Førskolelærer var ikke godt nok, nå er det barnehagelærer, også skal de hete avdelingsleder og pedagogisk leder.

 

Hvor mange "ledere" er det egentlig pr barn i barnehagen?

Anonymous poster hash: 34c4c...16a

 

Hva de egentlig leder? 

Foreldremøter, driften av barnehagen, årsplaner, vaktlister, foreldresamtaler, pedagogisk innhold (hva vi gjør og hvorfor vi gjør det), dokumentasjon, veiledning for assistentene, og så videre. Listen er lang, selv om foreldrene i barnehagen ikke nødvendigvis SER så mye av det. 

Avdelingsleder og pedagogisk leder går for det samme. Det er den pedagogiske lederen som leder avdelingen. 

Anonymous poster hash: f649f...e62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått spørsmålet "Åja, må man gå på skole for å jobbe i barnehage?" eller "Barnehagelærer? Er ikke det litt bortkastet å bruke tre år på, da?" når jeg forteller folk om jobben min. Selv om kallenavnet "barnehagetante" er ment godt, så bidrar det nok til at folk som ikke vet hva en pedleder gjør, heller ikke får opp øynene for det. Jeg liker å bli respektert som den omsorgspersonen jeg er, men jeg vil også bli sett på som en dyktig pedagog. Det gir ikke "barnehagetante" tilstrekkelig uttrykk for. 

Og til dere som ikke skjønner greia og insisterer på å fortsette med tantetittelen; Det går jo an å respektere andre såpass at dere retter dere etter ønskene deres selv om dere ikke nødvendigvis er enige? Nå snakker jeg ikke om denne ansatte som TS forteller om, som strengt tatt ikke gjør seg fortjent til respekt, men på generelt grunnlag. 
 

TS, gå til styrer. Sånn snakker man bare ikke til et annet menneske. Ekstremt uprofesjonelt. Jeg har aldri irettesatt noen som har kalt meg barnehagetante fordi jeg regner med at det er ment godt, men jeg kommer alltid til å foretrekke pedagog/ansatt. 

Også har jeg et spørsmål av ren og skjær nysgjerrighet; Skjønner barna deres automatisk hvem det er snakk om når dere sier "barnehagetante/onkel"? Er de vant til å tenke på de ansatte på avdelingen som barnehagetanter/onkler eller er det bare dere som er vant til det fra deres barndom? Jeg spør fordi jeg selv, som vokste opp på 90-tallet, aldri har vært vant til å bruke dette kallenavnet, og har heller aldri hørt barn i min barnehage bruke det. Vi går rett og slett under samlebegrepet "de voksne". 



Anonymous poster hash: f649f...e62
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Også har jeg et spørsmål av ren og skjær nysgjerrighet; Skjønner barna deres automatisk hvem det er snakk om når dere sier "barnehagetante/onkel"? Er de vant til å tenke på de ansatte på avdelingen som barnehagetanter/onkler eller er det bare dere som er vant til det fra deres barndom? Jeg spør fordi jeg selv, som vokste opp på 90-tallet, aldri har vært vant til å bruke dette kallenavnet, og har heller aldri hørt barn i min barnehage bruke det. Vi går rett og slett under samlebegrepet "de voksne". 

Anonymous poster hash: f649f...e62

 

Barna ser på "de voksne" som omsorgspersoner. Barna går ikke rundt og tenker på hvor flink "de voksne" er pedagogisk, og at de jammen må ha en høy utdannelse for å være så flink, og at det er utrolig at de får tid både til å være så mye med dem og leke OG lede møter og planlegge osv. TS snakket til et BARN.

Anonymous poster hash: 71e21...0b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pedagogiske lederen som klikket har rett i at hun ikke er en barnehagetante, barnehagetantene er omsorgsfulle, trivelige og godt likte.

Jeg ser heller ikke behovet med å stappe all mulig organisert læring i barnehagen, og hadde ikke grått over om ped.lederne/barnehagelærerene hadde forsvunnet. Barnehagen er i min verden et sted barnet mitt kan være i trygge omgivelser mens jeg er på jobb.

Anonymous poster hash: d3943...5d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen hadde vel skjønt like lite hvis hun hadde spurt hva hun hadde gjort sammen med den pedagogiske lederen.

Anonymous poster hash: 66e82...7c4

 

Ungen skjønner vel ikke hva den har gjort sammen med tanten heller når tanten ikke jobber i barnehagen? Mine barn aner ikke hva en barnehagetante er. 

Anonymous poster hash: c5292...516

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...