Gå til innhold

En ansatt i barnehagen klikket på meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobba i barnevernet og ble kalt hu kjerringa....

Anonymous poster hash: bf933...e93

Jeg har blitt kalt for jævla naver og forbanna psykisk galning som ikke kan jobbe. Man må bare takle det å bli kalt litt av hvert i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ansatte hadde ingen rett til å skjelle deg ut, TS. Skikkelig dårlig gjort og veldig uprofesjonelt! Skjønner godt at du ikke vil tilbake!

 

Hva er galt med "barnehagetante"? Jeg skjønner ikke hvorfor det er nedsettende. Alt småpirk enkelte skal henge seg opp i :rolleyes:

 

Det er ganske annerledes å jobbe i barnehage nå enn hva det var for 20 år siden. Vanvittig mye pedagogikk, læreplaner og mål som de ansatte skal følge i forhold til alle barna.

Selv gikk jeg bare 3 dager i barnehage da jeg gjorde det tidlig på 90 tallet, og begynte ikke før jeg var 3. Da var det ikke det samme fokuset på hvor mye barna faktisk lærer i barnehagen, og hvor i stor grad de voksne i barnehagen påvirker barna. I min barnehage begynner de fleste rundt 1 års alderen, og de aller aller fleste går der 5 dager med ca 6-8 timer pr dag. De ansatte har en enorm påvirkningskraft, og er de viktigste rollemodellene nest etter foreldrene. Barnehageansatte gjør en veldig viktig jobb for at alle barna skal trives, knytte vennskap, føle mestring, få god selvfølelse og gennerelt sørge for at barna får en god start på livet. Man er litt mer enn bare ei "tante..."

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er mann som jobber i barnehage. Jeg har ikke så mye i mot å bli kalt hverken tante  :fnise:

 

Det du har opplevd skulle ikke forekommet, vedkommende lyttet faktisk til en privat samtale og oppførte seg uprofesjonelt ovenfor deg og barnet. 

 

Når det er sagt så er vi hverken tanter eller onkler... vi er Roger, Mette, Lise og hva vi nå heter, akkurat det samme som på din jobb - vi har alle navn, og normalen er at de blir brukt.  Uansett, det er ihvertfall ingen grunn til å gi deg en slik skjennepreken. 

 

Ta det opp med styrer, på en saklig og grei måte, så får den sinte "tanten" en påminnelse om at vi oppfører oss profesjonelt når vi er på jobb. 

 

Hilsen mann i barnehage.

Anonymous poster hash: 6c2fa...b32

 

 

Dette er ikke for å krangle med deg altså, jeg bare lurer: Hva om man ikke vet navnet på de som jobber der? For eksempel om jeg skal hente nevøen min, så aner jeg ikke hva de heter de som jobber der. Og i tillegg vet man jo ikke alltid heller hvem som har vært på jobb den dagen? Og skal man da si: Hva har du gjort med Roger, Lise, Else, Ole og Kjell i dag da? Må man si alle navna? Eller finnes det en samlebetegnelse? Og skjønner i barna i det hele tatt ordet "pedagogisk leder" og hvem som er det i barnehagen?

 

 

Anonymous poster hash: 036da...5f3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er ikke for å krangle med deg altså, jeg bare lurer: Hva om man ikke vet navnet på de som jobber der? For eksempel om jeg skal hente nevøen min, så aner jeg ikke hva de heter de som jobber der. Og i tillegg vet man jo ikke alltid heller hvem som har vært på jobb den dagen? Og skal man da si: Hva har du gjort med Roger, Lise, Else, Ole og Kjell i dag da? Må man si alle navna? Eller finnes det en samlebetegnelse? Og skjønner i barna i det hele tatt ordet "pedagogisk leder" og hvem som er det i barnehagen?

 

 

Anonymous poster hash: 036da...5f3

 

 

Er det ikke bare å spørre om hva de ansatte heter da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bevegd meg inn i en barnehage siden jeg gikk i en selv på 90-tallet, så jeg hadde nok lett gjort samme feil som deg TS.

 

En ting er om hun rolig hadde forklart at man ikke sa dette lengre, men vil virkelig si at hun overreagerte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som Barne og ungdomsarbeider i bhg. Vi bruker bare navn på hverandre, for alle er like viktige uansett tittel. Hun burde ikke klikke på deg. Men det er faktisk kjent at ped.ledere går med heva hodet.

Men, jeg er ikke super fan av og bli kalt barnehagetante. Jeg er tante på privaten og ikke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og liker best at folk kaller meg ved navn. Jeg er ikke tanta til noen der, og ingen går med noe skilt på seg hvor det står yrkestittel. En tante vet som regel ikke hva de ansatte heter heller, da, men da går det da an å si "den voksne" eller noe liknende. Hvem går rundt og kaller barnehagepersonale for tante lenger, egentlig? Det er gammeldags, det.

 

Jeg gjør det, som et kompliment. Det er det jeg vokste opp med på 80 og 90-tallet, og det er et positivt ladet ord for alle som har gått i barnehage. Dere er rett og slett snerpete som mener dette er så ille. Slutt å ta dere selv så høytidelig!

 

Det er frekt å kalle folk for barnehagetante, men hun overreagerte selvsagt... Tenk deg om neste gang! Det er lenge siden barnehagetante var greit å si.

 

Og hvor står dette i loven? Hvem har bestemt at det ikke er greit lenger? Det er ingenting negativt ment med barnehagetante. Nå må folk slutte å være så hårsåre... Hilsen ei som har jobbet både som sykesøster og kassadame. 

 

Den ansatte hadde ingen rett til å skjelle deg ut, TS. Skikkelig dårlig gjort og veldig uprofesjonelt! Skjønner godt at du ikke vil tilbake!

 

 

Det er ganske annerledes å jobbe i barnehage nå enn hva det var for 20 år siden. Vanvittig mye pedagogikk, læreplaner og mål som de ansatte skal følge i forhold til alle barna.

Selv gikk jeg bare 3 dager i barnehage da jeg gjorde det tidlig på 90 tallet, og begynte ikke før jeg var 3. Da var det ikke det samme fokuset på hvor mye barna faktisk lærer i barnehagen, og hvor i stor grad de voksne i barnehagen påvirker barna. I min barnehage begynner de fleste rundt 1 års alderen, og de aller aller fleste går der 5 dager med ca 6-8 timer pr dag. De ansatte har en enorm påvirkningskraft, og er de viktigste rollemodellene nest etter foreldrene. Barnehageansatte gjør en veldig viktig jobb for at alle barna skal trives, knytte vennskap, føle mestring, få god selvfølelse og gennerelt sørge for at barna får en god start på livet. Man er litt mer enn bare ei "tante..."

 

Ja, det er annerledes. Men er det virkelig slik at alle foreldre liker denne utviklingen? Mitt mål med barnehage var å ha en trygg plass hvor barnet mitt kunne ha ansvarlig voksen i nærheten, hvor barnet fikk trøst og kjærlighet. Akkurat slik en barnehagetante skulle gjøre. 

 

Jeg er rett og slett imot all pedagogikken i barnehagen. Barn skal være barn, de skal få leke og følge sin egen rytme ift lek og læring. Ikke puttes inn i skjemaer og læreplaner. Så når jeg kaller noen barnehagetante er det et kjempekompliment, det betyr at jeg mener den personen oppfører seg mot mitt barn slik jeg ønsker. Dvs gir omsorg, trygghet og kjærlighet, og sitter ikke og pugger punkter barnet har fulgt ift læreplanen.

Anonymous poster hash: 8a3f1...3d0

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har barn i barnehage bruker jo navn, men skulle jeg hentet min nevø kan det godt hende jeg hadde dummet meg ut. Barnehagetante høres koselig ut, de voksne høres upersonlig ut. Jeg kunne nok funnet på noe annet om jeg hadde visst at det var dumt. Men hvordan kan man vite hva som er ok da? Er det lov å si onkel politi til barn? Tenk om jeg sier sykepleier om noen med en høyere tittel? Kan de lage en oversikt over ting som er nedsettende å si?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og liker best at folk kaller meg ved navn. Jeg er ikke tanta til noen der, og ingen går med noe skilt på seg hvor det står yrkestittel. En tante vet som regel ikke hva de ansatte heter heller, da, men da går det da an å si "den voksne" eller noe liknende. Hvem går rundt og kaller barnehagepersonale for tante lenger, egentlig? Det er gammeldags, det.

De fleste jeg kjenner sier "barnehagetanten" om de en ikke kjenner navnet på.

Anonymous poster hash: 8528d...216

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adjunkt, blir stor sett kalt lærer av elever og foreldre, blitt kalt frøken et par ganger, tante og mamma går også igjen innimellom, og en gang ble jeg kalt bestefar.

Stort sett bryr jeg meg ikke om hva jeg blir kalt, jeg skjønner jo hva de mener (men jeg skal innrømme at jeg hevet et øyebryn og lurte på hva som skjedde da jeg ble kalt bestefar).

Det er barn og foreldre det er snakk om. Vi er ikke høytidelige og korrekte som i en rettssal. Er man høflig og mener det godt så er det greit, tenker nå jeg.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg gjør det, som et kompliment. Det er det jeg vokste opp med på 80 og 90-tallet, og det er et positivt ladet ord for alle som har gått i barnehage. Dere er rett og slett snerpete som mener dette er så ille. Slutt å ta dere selv så høytidelig!

 

 

Og hvor står dette i loven? Hvem har bestemt at det ikke er greit lenger? Det er ingenting negativt ment med barnehagetante. Nå må folk slutte å være så hårsåre... Hilsen ei som har jobbet både som sykesøster og kassadame. 

 

 

Ja, det er annerledes. Men er det virkelig slik at alle foreldre liker denne utviklingen? Mitt mål med barnehage var å ha en trygg plass hvor barnet mitt kunne ha ansvarlig voksen i nærheten, hvor barnet fikk trøst og kjærlighet. Akkurat slik en barnehagetante skulle gjøre. 

 

Jeg er rett og slett imot all pedagogikken i barnehagen. Barn skal være barn, de skal få leke og følge sin egen rytme ift lek og læring. Ikke puttes inn i skjemaer og læreplaner. Så når jeg kaller noen barnehagetante er det et kjempekompliment, det betyr at jeg mener den personen oppfører seg mot mitt barn slik jeg ønsker. Dvs gir omsorg, trygghet og kjærlighet, og sitter ikke og pugger punkter barnet har fulgt ift læreplanen.

Anonymous poster hash: 8a3f1...3d0

 

 

Helt enig med deg i alt du har skrevet! Synes også at barn først og fremst skal føle seg trygge, glade med ansvarsfulle voksne i barnehagen. Men det fjerner ikke det faktum at de voksne i barnehagen har en enorm påvirkningskraft for alle barna, og at å jobbe i barnehage er faktisk en veldig slitsom og krevende jobb, og du må gi veldig mye av deg selv, hele tiden. Det kan oppleves som litt nedlatende og bli kalt tante, for man er ikke bare ei "tante". Jeg blir ikke sur når folk kaller meg tante, for det er ikke så big deal. Men jeg foretrekker helt klart navnet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den selvhøytideligheten tror jeg kom med bacheloren. De har blitt for "fine" for å bli kalt tante, de er akademikere!



Anonymous poster hash: aafcf...154
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det ikke heter barnehagetante og at ingen har "barnehagetante" som tittel i arbeidskontrakten. Voksene seg imellom navngir titler gjerne riktig, men når man snakker med et barn så har ikke barnehagebarn begrep om forskjellen til en pedagogisk leder, assistent, barnehagelærer, førskolelærer o.l. Og dette bør vel virkelig en pedagogisk leder vite? Om ikke er det bekymringsfult å ha en slik leder i en barnehage. 

Og når denne pedagogiske lederen er så nøye på å bli nevnt med rett tittel, da bør hun oppføre seg profesjonelt som hver og en pedagogisk leder bør gjøre. 
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er det jeg også mener! Ingenting som er koseligere enn å ha en ekstra tante eller onkel i barnehagen. "De voksne" blir for meg mer som "The others", noe fremmed.

Anonymous poster hash: 036da...5f3

 

Nettopp. Barna ser jo de ansatte i en barnehage mye, dermed er det jo bare koselig å bli kalt "tante".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke tatt utdanning i 3 år for å bli kalt en jævla "tante"!

Utdanningen er forskjellen på 2025 og 90-tallet. Da krevde det ingen spesiell utdanning for å jobbe i barnehage som leder

Anonymous poster hash: 0021c...042

 

Vel, nå kreves det vel ikke stort med utdanning for å jobbe i barnehage heller... Jeg kjenner flere som ikke engang har fullført VGS som har eller jobber i barnehage ;)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere jobbet i bhg selv så hadde dere skjønt det. Det er bare sånn det er. Rart det skal bli så mye ut av ting egentlig.

At hun dama ble så sint burde du tatt med til styrer. Jeg hadde ringt og sagt ifra om hva slags oppførsel den styrerens ansatte driver med, så tenker jeg pipa får en annen vending.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ansatte hadde ingen rett til å skjelle deg ut, TS. Skikkelig dårlig gjort og veldig uprofesjonelt! Skjønner godt at du ikke vil tilbake!

 

 

Det er ganske annerledes å jobbe i barnehage nå enn hva det var for 20 år siden. Vanvittig mye pedagogikk, læreplaner og mål som de ansatte skal følge i forhold til alle barna.

Selv gikk jeg bare 3 dager i barnehage da jeg gjorde det tidlig på 90 tallet, og begynte ikke før jeg var 3. Da var det ikke det samme fokuset på hvor mye barna faktisk lærer i barnehagen, og hvor i stor grad de voksne i barnehagen påvirker barna. I min barnehage begynner de fleste rundt 1 års alderen, og de aller aller fleste går der 5 dager med ca 6-8 timer pr dag. De ansatte har en enorm påvirkningskraft, og er de viktigste rollemodellene nest etter foreldrene. Barnehageansatte gjør en veldig viktig jobb for at alle barna skal trives, knytte vennskap, føle mestring, få god selvfølelse og gennerelt sørge for at barna får en god start på livet. Man er litt mer enn bare ei "tante..."

Ja? Dermed blir man nesten som et ekstra familiemedlem å regne, ergo en slags "tante" eller "onkel" for barnet. Det finnes viktigere ting å henge seg opp i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den selvhøytideligheten tror jeg kom med bacheloren. De har blitt for "fine" for å bli kalt tante, de er akademikere!

Anonymous poster hash: aafcf...154

Tror nok kravet for å være "Akademiker" er minimum en Master:

-Leger

-Sivilingeniører

-Statsvitere

-Siviløkonomer

-Lektorer

-Krigsoffiserer/befal

-Tannleger

-Arkitekter

-Jurister/advokater

-Psykologer

Alle disse er tilsluttet Akademikerne

Anonymous poster hash: 8528d...216

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...