Gå til innhold

Jeg er skremt av rasismen her inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes at denne kommentaren er usaklig. Bare fordi mange her er negative til innvandring, betyr ikke at vi har til hensikt å bygge konsentrasjonsleire og gasse muslimene.

Jeg kan jo spørre deg direkte, Tabris: Mener du at innvandringsmotstanderne har til hensikt å samle muslimene i konsentrasjonsleire og gasse dem? Hvis ikke, synes jeg at du burde be om unnskyldning.

Jeg har ikke snakket om konsentrasjonsleire og gassing. Jeg snakker ikke om 2. verdenskrig. Jeg snakker om det jødehatet som var svært utbredt på 30-tallet, og som var Hitler bygget videre på.

 

Nei, jeg tror ikke noen av de som diskuterer her vil gasse muslimer. Men jeg tror det hatet og den skremselspropgandaen vi ser i dag kan legge grunnen som mer ekstreme kan bygge videre på om et tiår eller to.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvem er du til å bestemme hva som er feil eller ikke?

 

Hvordan er det å dømme og spre feilinformasjon når jeg påpeker at det nettopp er det som blir gjort i kommentaren jeg kommenterer? :klo: Jeg har absolutt ikke noe i mot folk med andre meninger enn meg, så lenge de holder seg saklig og ikke masseproduserer tråder og kommentarer med halvsannheter for å spille på folks frykt. Det ser jeg folk gjøre her inne hele tiden, og ja, det reagerer jeg ganske sterkt på.

Men du kaller jo alle saklige motargumenter for "halvsannheter". Ser du ingen problematiske sider med masseinvandring av mennesker med et helt annet syn på kvinner, religion og sturesett? Da er du i beste fall naiv.

Anonymous poster hash: e41d1...24d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket om konsentrasjonsleire og gassing. Jeg snakker ikke om 2. verdenskrig. Jeg snakker om det jødehatet som var svært utbredt på 30-tallet, og som var Hitler bygget videre på.

 

Nei, jeg tror ikke noen av de som diskuterer her vil gasse muslimer. Men jeg tror det hatet og den skremselspropgandaen vi ser i dag kan legge grunnen som mer ekstreme kan bygge videre på om et tiår eller to.

 

Og det er selvfølgelig vår feil. Vi tar ting ut av luften, og er generelt bare rasistiske. Hva om politikerne hadde moderert innvandringen litt, så kanskje vi hadde sluppet å sitte med "hatet" vårt. 

 

Du er sikkert klar over at den uansvarlige innvandringspolitikken, nettopp er grunnen til at det er i ferd med å vokse fram en stor høyreekstrem bevegelse i Europa. SD kommer til å vinne valget i Sverige i 2018. Er det virkelig så mange mennesker som går rundt og ser fanden på flat mark? 

 

Hva med å faktisk endre kurs, istedet for å sitte på rumpa og rope "rasist". 

Anonymous poster hash: 50cea...f37

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og det er selvfølgelig vår feil. Vi tar ting ut av luften, og er generelt bare rasistiske. Hva om politikerne hadde moderert innvandringen litt, så kanskje vi hadde sluppet å sitte med "hatet" vårt. 

 

Du er sikkert klar over at den uansvarlige innvandringspolitikken, nettopp er grunnen til at det er i ferd med å vokse fram en stor høyreekstrem bevegelse i Europa. SD kommer til å vinne valget i Sverige i 2018. Er det virkelig så mange mennesker som går rundt og ser fanden på flat mark? 

 

Hva med å faktisk endre kurs, istedet for å sitte på rumpa og rope "rasist". 

Anonymous poster hash: 50cea...f37

 

Ja, vi er faktisk selv alle ansvarlige for egne fordommer og hvordan vi formulerer oss. Det er kun vårt eget ansvar og ingen andres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket om konsentrasjonsleire og gassing. Jeg snakker ikke om 2. verdenskrig. Jeg snakker om det jødehatet som var svært utbredt på 30-tallet, og som var Hitler bygget videre på.

 

Nei, jeg tror ikke noen av de som diskuterer her vil gasse muslimer. Men jeg tror det hatet og den skremselspropgandaen vi ser i dag kan legge grunnen som mer ekstreme kan bygge videre på om et tiår eller to.

Tenker du det samme om muslimers holdninger til kristne, eller er det bare vi som skal skamme oss og bli sammenlikner med nazister?

Anonymous poster hash: e41d1...24d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du det samme om muslimers holdninger til kristne, eller er det bare vi som skal skamme oss og bli sammenlikner med nazister?

Anonymous poster hash: e41d1...24d

Fordommer og hat er like ille uansett hvem det kommer fra og hvem det er rettet mot.

 

Og hvis du faktisk leser det jeg skriver, så ser du at jeg har understreket at jeg ikke sammenligner dere med nazister.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi er faktisk selv alle ansvarlige for egne fordommer og hvordan vi formulerer oss. Det er kun vårt eget ansvar og ingen andres.

Det er ikke fordommer. Det er bare enda et tomt, meningsløst begrep som har mistet "betydningen" det en gang "hadde". Det du mener er fordommer er å se virkeligheten for det den er.

Og jo, de har seg selv å takke for at vi får en ny bølge med lignende partier som NSDAP, krystallnetter, opptøyer og borgerkriger...

Anonymous poster hash: bc3cf...8dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer og hat er like ille uansett hvem det kommer fra og hvem det er rettet mot.

 

Og hvis du faktisk leser det jeg skriver, så ser du at jeg har understreket at jeg ikke sammenligner dere med nazister.

Det er jo nettopp det du skriver. Du sammenlikner ironisk nok med jødehat. Da burde du heller sjekke ut muslimers holdninger til jøder.

Anonymous poster hash: e41d1...24d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fordommer. Det er bare enda et tomt, meningsløst begrep som har mistet "betydningen" det en gang "hadde". Det du mener er fordommer er å se virkeligheten for det den er.

Og jo, de har seg selv å takke for at vi får en ny bølge med lignende partier som NSDAP, krystallnetter, opptøyer og borgerkriger...

Anonymous poster hash: bc3cf...8dc

Som sagt: Alle som hater mener jo at de har rett og at deres fordommer er sannheten som bare de ser. Det er ingenting nytt. Hvite supremitister som hater svarte har aldri møtt en svart person som ikke faller inn under det hatbildet de har. Også jødehaterne på 30-tallet mente naturlig nok at deres hat var fullt ut berettiget. Det er menneskelig bias. 

 

Det er jo nettopp det du skriver. Du sammenlikner ironisk nok med jødehat. Da burde du heller sjekke ut muslimers holdninger til jøder.

Anonymous poster hash: e41d1...24d

Siter meg hvor jeg sammenlignere dere med nazister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir helt matt (dog ikke særlig overrasket) over den rasismen og dehumaniseringen av ikke-vestlige flyktninger og innvandrere som foregår her på forumet.

 

En saklig, klok debatt om flyktning- og innvandringsspørsmål er selvsagt helt i orden. At vidåpne grenser ikke nødvendigvis vil føre til en positiv løsning, er et helt legitimt politisk standpunkt. 

 

Problemet oppstår når man ikke lenger diskuterer med klokskap, empati og andre menneskers beste i tankene, men kun med aggresjon, forenkling, fremmedgjøring og demonisering av andre mennesker.

 

DETTE er slik de første tendensene til etnisk forfølgelse starter i praksis. Det skjer når man deler verden opp i "oss" og "de andre", hvor de andre ikke tillegges de samme menneskelige sidene og kompleksiteten som vi så raust tillegger oss selv. Når vi ikke genuint prøver å sette oss inn i de fremmedes situasjon, og ikke ser situasjonen fra mange ulike vinkler og utfordrer våre egne umiddelbare oppfattelser og impulser. 

 

Å trekke frem videoer fra nettsider med en innvandrerfiendtlig agenda, hvor ikke-vestlige flyktninger fremstilles på negativt vis (nærmest som dyr!), og sette disse løsrevne bruddstykkene av "virkeligheten" sammen til sin egen forenklede virkelighet, er nøyaktig den samme typen mekanisme som har hendt i starten av hver eneste etniske forfølgelse i historien. Dette er rasisme.

 

Breaking news: ikke-vestlige folk er nøyaktig som deg i sin menneskelige essens. De ønsker de samme tingene, de føler de samme følelsene, de reagerer like komplekst og uregelmessig på komplekse situasjoner som du gjør. Det betyr ikke at det er riktig å åpne grensene, det er en annen diskusjon, men det betyr at du har en menneskelig plikt i å være bevisst på hvordan du omtaler dine medmennesker, hvilke kilder du forholder deg til og hvilke holdninger du bidrar til!

 

Jeg har en følelse av at det i fremtiden ikke kommer til å være en stolt opplevelse for mange å se tilbake på de utsagnene de har lirt av seg nå..

Anonymous poster hash: 6abab...cf4

 

Takk. 

Dette er noe av det beste jeg har lest her inne på lenge. 

Mulig at rasisme kortet er å dra det noe langt, alternativt ikke treffe helt.

Dehumanisering? Absolutt. Fremmedfrykt? Definitivt! Religions-skepsis? Så det holder!

 

Som du sier, det hadde på en måte vært interessant med en klok debatt om flyktninge- og innvandringsspørsmål, til tross for at det er minst to debatter. Når vi i tillegg blir teppebombet med begreper som "migranter", "asylanter", "lykkejegere" og hva vet jeg så forenkler ikke det akkurat verken bildet eller debatten.

 

Det sagt - jeg har egentlig gitt opp. Eller mer presist. Jeg har ikke en gang forsøkt. Fordi KG er polariseringens mekka, og jeg innrømmer glatt at jeg bidrar til akkurat det. 

 

Bare se på denne tråden du startet. Den oversvømmes av knallharde innlegg som verbalt moser ethvert forsøk på å si noe annet enn det de faste meningsmotstanderne mener; nemlig at alle disse muslimske unge mennene som flommer over Europa og Norge maltrakterer vår kultur og snart er det sharia lover også her.

 

Enda mer presist, for ikke å snakke om selvmotsigende og direkte stupid:

Alle brukerne som benytter enhver flyktningetråd til å brøle ut om hvor kvinnefiendtlig islam er og hva som vil skje med voldteksstatistikken når alle de hersens naive venstreradikale kvinnene tar imot disse unge mannlige lykkejegerne med åpne armer og det som bedre er. Pluss at det er så jævla typisk for kvinnfolk å være så naive og ikke ha peiling. 

 

Lurer på hvem som er kvinnefiendtlig jeg??

 

IQ på medianen eller mer er ikke inngangsbilletten til eder og galle på KG i hvert fall. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Alle som hater mener jo at de har rett og at deres fordommer er sannheten som bare de ser. Det er ingenting nytt. Hvite supremitister som hater svarte har aldri møtt en svart person som ikke faller inn under det hatbildet de har. Også jødehaterne på 30-tallet mente naturlig nok at deres hat var fullt ut berettiget. Det er menneskelig bias. 

 

Siter meg hvor jeg sammenlignere dere med nazister.

Jeg har jo nettopp sitert det. Du skriver om jødehatet på 30-tallet og Hitler. Benekter du det allerede? Jeg orker ikke å sitere på ipad, så prøv å les de siste tre, fire innleggene dine.

Anonymous poster hash: e41d1...24d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo nettopp sitert det. Du skriver om jødehatet på 30-tallet og Hitler. Benekter du det allerede? Jeg orker ikke å sitere på ipad, så prøv å les de siste tre, fire innleggene dine.

Anonymous poster hash: e41d1...24d

Ok, da har du ikke skjønt innleggene mine, så jeg forsøker på ny:

 

Jeg har understreket at jeg ikke sammenligner dere med nazister, og tror ikke dere vil gasse muslimer. Det jeg sammenligner dere med er de som spredde jødehat på 30-tallet, FØR Hitler kom til makten. Det hatet som allerede lå i Europa og som Hitler bygget videre på. DET er hva jeg sammenligner dere med. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Og du har som regel ikke skjønt noe som helst.. Sier man noe offline er man "rasist." Man kunne sagt mye mer offline hvis ikke det hadde blitt skreket opp om rasisme om den minste ting. Man blir kneblet, og det er flere høyerestående (forskere et cetera) innenfor diverse som senere har sagt. Man får ikke lov til å si noe som kan virke negativt. Man får ikke lov til å si hvordan ting egentlig er.

De som skriker høyest offline er de som skriker "rasist" når de hører noe som ikke stemmer med det de liker, og det er det samme her inne.

Anonymous poster hash: a4b91...847

 

Du skjønte ikke hva jeg sa. Jeg tror du vil kunne skjønne det om du bare legger litt mer vilje i det.

 

Det handler alt om ens ordvalg, stemmen en velger å bruke. Det er bl.a en rød tråd i samtlige tråd her, blant de samme brukerne: Gjennomgående forhåndsdømming, ubegrunnet kritisering etc. For å ta et eks: Flyktninger som blir forhåndsdømt for å voldta norske kvinner før de engang har ankommet landet. 

 

Om disse personene uttrykker seg på samme måte offline er det på sin plass at de ikke blir satt seriøst.

 

Om en har et ønske om en seriøst debatt offline er en nødt til å ta i bruk riktig ordvalg: Opptre seriøst. Beklager å måtte si dette: Dette vil også medføre å legge fra seg all forhåndsdømming samt ubegrunnet kritisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da har du ikke skjønt innleggene mine, så jeg forsøker på ny:

 

Jeg har understreket at jeg ikke sammenligner dere med nazister, og tror ikke dere vil gasse muslimer. Det jeg sammenligner dere med er de som spredde jødehat på 30-tallet, FØR Hitler kom til makten. Det hatet som allerede lå i Europa og som Hitler bygget videre på. DET er hva jeg sammenligner dere med.

Da synes jeg som sagt du skal sjekke ut muslimers holdninger til jøder. Det er en litt spesiell sammenlikning.

Jeg synes også det er feil å dele inn i "dere" og "oss". Det er polarisering av debatten. Jeg er kritisk til masseinvandring, det betyr ikke at jeg er høyreradikal, mangler utdanning eller er trygdet (viser her til andres uttalelser, ikke dine)

Anonymous poster hash: e41d1...24d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har du ikke skjønt innleggene mine, så jeg forsøker på ny:

 

Jeg har understreket at jeg ikke sammenligner dere med nazister, og tror ikke dere vil gasse muslimer. Det jeg sammenligner dere med er de som spredde jødehat på 30-tallet, FØR Hitler kom til makten. Det hatet som allerede lå i Europa og som Hitler bygget videre på. DET er hva jeg sammenligner dere med.

Jeg svarer bare for meg selv nå...

Men...

So what?!

Sånne som deg er de siste som bør snakke om bias. Det er tross alt dere som har bygget dere en virkelighetsoppfatning basert på hvordan dere ønsker at verden skal være fremfor hva den er :)

Anonymous poster hash: bc3cf...8dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg som sagt du skal sjekke ut muslimers holdninger til jøder. Det er en litt spesiell sammenlikning.

Jeg synes også det er feil å dele inn i "dere" og "oss". Det er polarisering av debatten. Jeg er kritisk til masseinvandring, det betyr ikke at jeg er høyreradikal, mangler utdanning eller er trygdet (viser her til andres uttalelser, ikke dine)

Anonymous poster hash: e41d1...24d

Jeg begynte med "dere" da noen ABere i tråden svarte meg på samme måte. 

 

Ellers sier svaret ditt alt man trenger å vite om hvor fanatisk man kan bli. Selv i en tråd hvor man reagerer på ekstreme holdninger mot muslimer her på forumet, så får man som svar at man heller burde se på holdningene muslimer viser. Ditt innlegg taler for seg.

 

Jeg svarer bare for meg selv nå...

Men...

So what?!

Sånne som deg er de siste som bør snakke om bias. Det er tross alt dere som har bygget dere en virkelighetsoppfatning basert på hvordan dere ønsker at verden skal være fremfor hva den er :)

Anonymous poster hash: bc3cf...8dc

Innlegget mitt var et svar til den ABen som mente jeg sammenlignet med Hitler og nazismen direkte, derfor utdypet jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte med "dere" da noen ABere i tråden svarte meg på samme måte. 

 

Ellers sier svaret ditt alt man trenger å vite om hvor fanatisk man kan bli. Selv i en tråd hvor man reagerer på ekstreme holdninger mot muslimer her på forumet, så får man som svar at man heller burde se på holdningene muslimer viser. Ditt innlegg taler for seg.

 

Innlegget mitt var et svar til den ABen som mente jeg sammenlignet med Hitler og nazismen direkte, derfor utdypet jeg.

Hva er ekstremt med å vise til muslimers holdninger til jøder? Benekter du at antisemittisme er vanlig blant muslimer? Jeg synes heller dine sammenlikning mellom de som er kritiske til masseinnvandring og nazismens oppblomstring i 30-tallets Tyskland er ekstrem.

Anonymous poster hash: e41d1...24d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ekstremt med å vise til muslimers holdninger til jøder? 

Anonymous poster hash: e41d1...24d

Fordi det er off-topic. Det er ikke hva tråden handler om. Og fordi det viser en total manglende evne til å se seg selv fremfor å bare skylde på alle andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg som sagt du skal sjekke ut muslimers holdninger til jøder. Det er en litt spesiell sammenlikning.

Jeg synes også det er feil å dele inn i "dere" og "oss". Det er polarisering av debatten. Jeg er kritisk til masseinvandring, det betyr ikke at jeg er høyreradikal, mangler utdanning eller er trygdet (viser her til andres uttalelser, ikke dine)

Anonymous poster hash: e41d1...24d

Det er soleklart fastslått for lenge siden at de fleste som hater flyktninger og innvandring er trygdet eller mangler utdannelse.

Anonymous poster hash: 7a53f...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er off-topic. Det er ikke hva tråden handler om. Og fordi det viser en total manglende evne til å se seg selv fremfor å bare skylde på alle andre.

Og dine sammenlikninger med nazisme er innafor? Hvordan er påpekning av muslimers jødehat ikke innenfor trådens tema om rasisme og hatefulle ytringer? Og hvordan er det "å skylde på alle andre"? For noe svada,

Anonymous poster hash: e41d1...24d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...