Trampe Skrevet 6. februar 2016 Forfatter #661 Del Skrevet 6. februar 2016 Møkkakatt. Kunne vridd rundt nakken på ham akkurat nå! Katta har et enormt markeringsbehov for tida. Det er vinter, og han hater vinter. Sur katt = bråkete katt = misfornøyde folk. Han får kos og mat og stell og alt det der, såklart, og han gidder ikke leke, men han er ikke fornøyd før ALLE koser med ham. Inkludert lillebror. Og klokka 0600 om morran gidder jeg jammen ikke å være vaktbikkje for det dyret. Så da vi sto opp fikk katta litt kos hos meg og vandret videre til lillebror for å få oppmerksomhet hos ham. La seg rett ned foran ham, og la ørene bak da han fikk to hender planta i pelsen. Neste steg er jo kloring eller biting, men å flytte seg? Næh. Da løftet jeg katta opp i sofaen. Utenfor rekkevidde, ikkesant. Småfornærmet hoppa han ned derfra og la seg på nytt rett foran en svært fornøyd lillebror. Igjen løftet jeg katta opp i sofaen. Katta sendte meg et drepende blikk (I kid you not), hoppet ned og la seg demonstrativt på NØYAKTIG samme sted en gang til. Da jeg for tredje gang reiste meg for å løfte katta vekk fra lillebror ble katta sur. Og hvordan straffer man mor? Joda, man går i kassa og driter. Godt og leeeeeenge. Kattekassa er et nødvendig onde, tenker jeg. Jeg nekter å stå opp om natta hvis katta vil ut. Så nå ignorerer jeg ham hvis han mjauer på natta, for jeg vet at han kan gå i kassa hvis han trenger det. Det er sjelden han bruker den, men i morges syns krapylet tydeligvis at det var en passende straff. Så han gikk ned i kassa si og gjorde sin bissniss, for så å tusle inn på storesøsters rom og mjaue på det mest klaaaaagende viset han kan. Storesøster våknet naturlig nok av klagingen. Jeg tok lillebror på armen og gikk ned. Katta kom pilende ut fra storesøsters rom med en uskyldig mine "Jeg har ikke gjort nooooe jeg altså". Han fortsatte derimot klagingen sin i samme sekund som jeg lukka døra til badet bak meg. That´s it, pus. Ut med deg. Tømme stinkende kattekasse før frokost? Check. Snart tid for første lur. Håper storesøster får sove igjen. Lillebror leker med ei pizzaeske og jeg har tømt i meg et halvt glass cola. Morgenstund har gull i munn? Kjøss meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malicious Skrevet 7. februar 2016 #662 Del Skrevet 7. februar 2016 Haha, søren meg katter i et nøtteskall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 7. februar 2016 #663 Del Skrevet 7. februar 2016 Morning glory! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 7. februar 2016 Forfatter #664 Del Skrevet 7. februar 2016 Morning glory ja Nordicprint er kjappe, altså. Bestilte lapper fredag. I går lå de i posten. Imponert!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 8. februar 2016 #665 Del Skrevet 8. februar 2016 Haha, høres ut som en ganske så egenrådig katt ja Håper du blir fornøyd med merkelappene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 8. februar 2016 Forfatter #666 Del Skrevet 8. februar 2016 Nå må jeg bøtte ut en liter frustrasjon over NAV her altså. For et system!!!! Jeg får utslett bare av å tenke på det Altså. Vi har jo søkt om perm på vanlig vis. Jeg har fått bekreftelse fra NAV, sånn standardbrev, og vi har begge fått brev fra arbeidsgiver med detaljert oversikt over permisjonsuker. Så har vi bestemt at to uker fellesperm skal overføres fra mannen til meg. Dermed sendte jeg en forespørsel til NAV for to uker siden om å fikse dette. Kjapt og greit, tenkte jeg da. Svaret postet jeg jo her, de påsto at mannen ikke hadde søkt og sa at han måtte gjøre det. Vel, i dag ringte mannen til NAV. Og nei, de har ingen søknad fra ham. Og ikke nok med det, de har heller ikke datoene på plass. Deres datoer stemmer overhodet ikke med våre. Han ble forbanna, sendte melding til meg og ba meg ta frem sint-stemmen og ringe de. Noe jeg da gjorde. Jeg møtte et hespetre av dimensjoner på telefonen. Først nektet hun å diskutere saken fordi jeg ikke er mannen. Så ga hun seg på akkurat det punktet, og påsto at de aldri har mottatt søknad fra mannen. Jeg VET at vi har søkt, fordi det var JEG som sendte inn papirene. Jeg har kopier av papirene. De ble sendt i god tid. I samme konvolutt. De har fått min, men ikke hans. Da sa hun at det nok var problemet - han har søkt for tidlig. Da blir ikke søknaden registrert, nemlig. Så jeg må søke før fødsel, mens far må søke etter. Hvis far søker før fødsel blir ikke søknaden registrert. Hvordan dette kan være forvirrende for oss som har fått bekreftelser fra arbeidsgiver på pappaperm - og null beskjed fra NAV om at de faktisk kaster en søknad uten å gi beskjed dersom den er for tidlig sendt - det hadde hun null forståelse for. I systemet deres har jeg også en måned mindre perm. Det skjønte jeg ikke noe av - helt til det gikk opp for meg at de ikke har registrert ferien min på 4 uker. Den hadde jeg da bekreftet i søknaden, og skrevet når den skulle avvikles, men det var visst ikke nok. Jeg har tvungen ferie, som måtte flyttes to uker på grunn av at jeg må ha tvungen seks ukers perm etter fødsel før jeg kan ta ut ferien. I papirene fra NAV står det at jeg må søke om å få ferien flyttet til 2016 - men jeg skulle jo ikke flytte den mer enn to uker, så jeg har ikke søkt om det. Hvorfor skulle jeg søke om det liksom? Og nå har jeg jo hatt ferien allerede. I august hadde jeg ferie. Kan de ikke bare registrere det, da? Nei. Det er for vanskelig. Det var jo i fjor, så de kan ikke gå tilbake og registrere der. Dermed må min arbeidsgiver slette at jeg har hatt ferie, notere at jeg har hatt permisjon når jeg har hatt ferie, jeg må søke om å få flyttet ferien til 2016, og disse papirene må da sendes til NAV. Så i dag har jeg vært på jobb, fylt ut to søknader om avvikling av ferie og flytting av ferie, okkupert sekretæren i en time, okkupert sjefen som måtte signere papirer, fylt ut ny søknad om pappaperm sammen med mannen, fått bekreftelse på at jeg er tilbake i jobb igjen 29.02 (ikke nok med at den datoen står i søknadspapirene og svar fra min arbeidsgiver nei, det må stå SPESIFIKT i MANNENS papirer) og fått sendt hele smørja til NAV. Og enda kan det hende de nekter å godta ferien min, i og med at jeg tydeligvis plutselig har ferie nå - og søkte om overføring ei uke etter ferien faktisk startet. Det er bare det at jeg ikke visste at jeg startet ferien før i dag liksom. Herregudogfader. Tenk de som er syke og alene og må kjempe mot dette systemet. Det er jo helt latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beccy87 Skrevet 9. februar 2016 #667 Del Skrevet 9. februar 2016 NAV altså.. jeg har faktisk ikke ord! Jeg fikk for mye penger utbetalt av NAV i starten av permen min, ringte inn og fortalte dette og at jeg gjerne ville betale tilbake pengene med en gang. Men neeeeei... Det ble vanskelig du... Det måtte de nesten undersøke litt nærmere så jeg skulle få beskjed når de hadde funnet ut mer... (Selv etter at jeg snakket med 4 forskjellige mennesker og satt i telefonen i over en time). Så gikk det to måneder, hvor jeg fikk totalt FEM brev av FIRE a4-sider hvor de da forklarte i det vide og brede at JA jeg hadde fått for mye penger og JA det var feil og NAV hadde dermed rett til å kreve tilbake pengene (her var det også vedlagt en hel masse papirer hvor de viste til lover om ditt og datt) før jeg eeeeeeendelig fikk et brev som inneholdt regning så jeg kunne betale tilbake pengene. Den papirmølla der altså! Jeg har flere eksempler men jeg skal ikke fylle dagboka di med sure oppstøt ang NAV, men heller gi deg en klem og si lykke til. Det trenger du nok (dessverre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 9. februar 2016 #668 Del Skrevet 9. februar 2016 Erre mulig?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #669 Del Skrevet 9. februar 2016 Ja, det er mulig... Jada, vi burde nok skjønt at det ikke holder at vi får korrekte og detaljerte planer fra vår arbeidsgiver om både flytting av min ferie, deling av fellesperm og pappaperm. Vi burde nok ha dobbeltsjekket om det faktisk gikk info mellom NAV og vår arbeidsgiver. Ikke tatt det for gitt. Og vi burde nok ha sjekket på forhånd om det faktisk gikk an å søke pappaperm samtidig som vi søkte mammaperm. Ikke ta for gitt at det er logisk å sende alle papirer på en gang, liksom. En av kollegene mine fortalte om en kompis som hadde gått i samme fella, og søkt for sent om pappaperm. Han fikk ikke innvilget denne, og måtte tilbakebetale 55 000 til NAV til slutt. Han hadde fått utbetalt vanlig lønn hos arbeidsgiver, kommuneansatte får jo det, men NAV nektet å utbetale til arbeidsgiveren. Fyren hadde søkt ei uke for seint, og saksbehandleren sa at det ikke er noe å gjøre med det. Jeg ville heller ha hoppa fra ei bro enn å jobbe hos NAV. Systemet er jo helt latterlig. Stakkars, stakkars de normale menneskene som jobber der, de må da bli utskjelt hver eneste dag!? Jeg traff jo på ei burugle i telefonen i går, men det er jo garantert en haug vanlige mennesker som faktisk ønsker å hjelpe folk der også. Og hvis alle NAVs systemer er like tungrodde og vriene som foreldrepermsystemet, stakkars de som jobber der.... Noe sier meg at jeg ikke er ferdig med det riktig enda. Tviler på at de godtar at jeg har søkt om ferie etter ferien er påbegynt. Mulig jeg må søke om å avvikle ferien min i juni, og så være på jobb når NAV tror at jeg har ferie. Kanskje jeg da slipper unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #670 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen, jeg ELSKER Ellen DeGeneres. Å, som jeg kommer til å savne henne når jeg begynner å jobbe!!! Jeg og lillebror har en fast rutine. Vi leker og koser oss, så begynner Ellen - og da får han pupp, så koser vi og gynger i gyngestolen til han blir trøtt. Mens vi ser Ellen. Han sovner, mor får dekket kosebehov og Ellenbehov samtidig. Jeg lagde en oppgave til tentamen i engelsk i fjor. Temaet var "mennesker som har forandret verden", basert på en eksamensoppgave som er gitt tidligere. Jeg hentet artikler og bilder, dro opp en hel masse mennesker jeg syns har forandret verden, og Ellen var naturlig nok en av de. Jeg tok med oppfinnere og fredsprisvinnere og superstjerner og slike folk. Type Steve Jobs og Malala og Mandela. Sikkert 15 mennesker totalt. Så var en av oppgavene til elevene å skrive en tekst der de møter en av disse menneskene. 75% av elevene valgte Ellen. Påvirkningskraft, much? Jeg skal jo ha samme alderstrinnet nå, og lage tentamen igjen. Tror jeg skal kjøre samme oppgaven på nytt. Den var god, og den var gøy å rette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 9. februar 2016 #671 Del Skrevet 9. februar 2016 Ellen er fantastisk! Jeg så på det så mye en periode at jeg drømte om at vi var venner og hun tok meg med "a night on the town" og viste meg alle de feteste utestedene i LA. Og siden det var henne, så kom vi inn over alt Beste drømmen ever! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #672 Del Skrevet 9. februar 2016 Hahahaha, flere av elevene mine skrev en liknende historie Jeg drømte i natt at jeg var begynt på jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 10. februar 2016 #673 Del Skrevet 10. februar 2016 Hvorfor kunne ikke NAV var det gitt beskjed om at det var feil? De surra mye med min søknad, fikk ikke permisjon før 3 uker etter fødsel, da påsto de at de mangla papirene som de hadde fått 4 ganger. Trodde jeg skulle bli gæren der jeg snakka med menneske etter menneske, samtidig som jeg satt med nyfødt baby som selvsagt hadde sine behov uavhengig av om mor satt i telefonkø. Det skal sies at jeg søkte i svangerskapsuke 28, så jeg syns igrunn ikke at jeg var for seint ute heller! Også irriterte det meg at jeg oppga sluttdato for min permisjon,også ga NAV meg en annen dato, fordi fellesperioden tydeligvis regnes som mor sin. Sorry syting, du inspirerte meg! Helt enig med deg i at det må være kjipt å jobbe i et sånt system, jeg hadde ikke trivdes med å aldri få lov til å være serviceminded. Jeg begynner på jobb imorgen forresten. Grrruer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 10. februar 2016 #674 Del Skrevet 10. februar 2016 Æsj, teite Nav altså. Håper det går i orden! Jeg tenker at det ikke kan være altfor enkelt å jobbe et slikt sted. Tror ofte at de ansatte burde hatt bedre opplæring, men samtidig er det vel vanskelig å være ekspert på alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 10. februar 2016 #675 Del Skrevet 10. februar 2016 Jeg har tenkt så mange ganger at det må være ekstremt frustrerende å jobbe i NAV. Et mer tungrodd og ineffektivt system skal man lete lenge etter. Håper det ordner seg. Har dere forresten hørt noe mer angående huset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 10. februar 2016 Forfatter #676 Del Skrevet 10. februar 2016 Mannen fikk en telefon fra NAV i går. De ringte for å fortelle at de har sendt et brev, der de skrev at han ikke kan søke perm de datoene han har søkt. På grunn av at vi da får et gap i permisjonen. Et gap på fire uker og en dag. Hallo, det er jo ferien min. Fire uker og en dag. Se i papirene mine daaaaaa.... Vi har jo barn SAMMEN, de må da kunne se på BEGGE da??! Mannen ble lettere oppgitt og ba de sjekke mine papirer, og da sa hun som ringte "åh, ja, men da er det sikkert ok da. Men brevet er allerede sendt ut, og da er du nødt til å skrive et motsvar og sende oss det når du får brevet. Ellers vil ikke pappapermen bli godkjent." Halleluuuuja Nok om NAV. Herlighet altså. Jeg ringte advokaten igjen i går. Jeg vet ikke om jeg har skrevet det tidligere, men en del av det økonomiske kravet gjelder det elektriske anlegget. Det er fullt av feilmerkinger og løse kabler, svidde sikringer, kabler ingen vet hvor fører og whatnot. Jeg ringte eltilsynet og fikk de innom i oktober, bare for å få en full gjennomgang og få se hvor ille det faktisk er. Fredag kom det et brev fra eltilsynet med frist for oppretting av alle disse feilene og manglene. Jeg var i kontakt med de umiddelbart og fikk utsettelse på grunn av situasjonen vår, men vi kan ikke se bort fra det faktum at huset er brannfarlig, vi vet ikke om de svidde kursene faktisk er i bruk, og det bor tre mennesker i sokkelleiligheten. Hva om det begynner å brenne? For det første kan jo disse menneskene dø. Rett og slett. De kan bli skadd, og vi vet at huset er farlig. Dermed er det vårt ansvar. For det andre kan vi miste alt vi har, vi vil ikke få igjen noe på forsikringen når vi beviselig har visst om feilen siden oktober og ikke gjort noe med den. Slik skapet er merket er ikke kursene i bruk, det er i vår ubrukte del det er feilbelastning, men man vet aldri. Så. Jeg ringte advokaten i går, og ba ham om å presse på motparten. Han sendte da over en purring til motparten, der han ga de frist ut uka på å uttale seg om den helsikes utbedringsretten. Hvis vi ikke hører noe innen fredag går vi i gang med utbedring av de brannfarlige delene av elanlegget. Jeg er velsignet med en super elektrikerbror, som står parat til å komme og hjelpe meg. Han har lagt en plan og skal utbedre hele det elektriske anlegget selv, og han har myndighet til å signere på det også. Han bor ikke her, så han må ordne seg fri fra jobb og fly hit for å få det fikset, men han har sagt at han skal gjøre det. Så nå venter vi til fredag, så bestiller vi billetter og får gjort unna det verste på anlegget. Da er det ihvertfall trygt. Det er jo en av de tre tingene vi MÅ ha på plass før vi kan vurdere å flytte inn. Ellers har vi ikke hørt noe som helst. Frister kommer og går, og vi kan ikke gjøre noe som helst. Det har gått en måned nå, og to frister er ute. Motparten bare holder kjeft, de. Hva de egentlig gjør aner jeg ikke. Men jeg leste en sak i nyhetene i dag, der Lasse Kjus gikk til sak for å få erstatning etter et huskjøp i 2012. Saken skal opp i neste uke. I 2016. Det er fire år, det. Lillebror kommer til å bo på rommet vårt til han får skjeggvekst. Blæh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malicious Skrevet 10. februar 2016 #677 Del Skrevet 10. februar 2016 NAV er utdatert! Typen til en kollega av meg jobber faktisk med NAV foreldrepenger og han sier de sitter i eldgamle datasystemer og bruker DOS fremdeles. Bare tanken på at de gjør det godter meg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 11. februar 2016 #678 Del Skrevet 11. februar 2016 Uff så mye problemer dere skal møte på Jeg kjenner jeg blir skikkelig frustrert på deres vegne. Og ja, jeg gleder meg nå veldig å ta fart på skjemamølla til NAV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 11. februar 2016 Forfatter #679 Del Skrevet 11. februar 2016 Bah. Litt motløs i dag kjenner jeg. Lillebror sover fortsatt minimalt om dagen, og har tre oppvåkninger om natta - og morgenen starter halv seks for tida. Han er krevende og veldig aktiv om dagen, og må stimuleres hele tida. Jeg er trøtt. Og sliten. Permisjonen min er over om to uker. Jeg får inn to store rettebunker allerede første uka, så her er det ikke noen myk start, nei. Og huset bare står der. Som et pengesluk. Nedsnødd, vi har ikke mulighet til å holde det fritt for snø. Tviler på at leieboeren får satt ut søppelkassene når det er så mye snø. Hun har en annen innkjørsel enn den som vi skulle brukt, så hun måker nok bare den. Store huset bare står der. Ubrukt. Skadene på bordkledningen blir bare verre ettersom tiden går. Vi må betale strøm der. Vi får ikke gjort noe som helst. Og saken står fullstendig i stampe. Hadde vi bare hørt noe.... Jeg sjekker mailen min tjue ganger om dagen. Kanskje jeg har fått mail fra advokaten i dag? Men nei. Bare tilbud om kurs hit og dit i forbindelse med jobben. Reklame. Russiske postordrebruder. Referat fra FAU og mailer fra skolen til storebror. "Innen rimelig tid" sier lovverket. Man skal svare innen rimelig tid. Hva er rimelig tid? To uker, sier advokaten. Men det kan ta lenger tid, siden saken er så stor. Det er sjelden at han har sett så store saker, det går år imellom hver gang det kommer en slik sak. Da kan det ta mer tid. På nettsidene til NCL - som er advokatfirmaet til motparten - står det at behandlingstiden er opp til åtte uker. Fire uker har gått nå. Og hva venter vi egentlig på? Aner ikke. At de skal komme med et mottilbud der de tilbyr oss en liten prosent av det vi har bedt om? At de avviser hele kravet vårt? At de skal komme inn med egen takstmann og bruke to måneder på å gå igjennom huset, og så utarbeide en rapport like stor og tung som den vår takstmann utarbeidet? For så å ha åtte ukers behandlingstid og så igjen komme med et mottilbud? Vi vet jo ikke hva som kommer. Jeg er lei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 11. februar 2016 #680 Del Skrevet 11. februar 2016 Jeg synes lovverket kunne vært mer presis. De skal jo ha mulighet til å fikse til "rimelig" tid selv, før man for eksempel velger å hyre inn en privat fagmann på selger sin regning. I vårt tilfelle har vi venta på maleren siden desember, og gulvet er fullt av hakk og riper som de lovte å gjøre noe med. Men det skjer ingenting Skjønner godt du er lei! Det er så slitsomt å stadig måtte purre, presse, få en sak som i grunn står i stampe videre, og da mot en motpart som presser i andre retning Jeg vil bare sende deg en stor klem Vet så altfor godt hvordan følelsen er å stå midt oppi dette. Har selv grått mine bitre tårer over alle feil og mangler her. Trodde det skulle være enkelt å kjøpe noe nytt fordi man har en så god "lov" på sin side. Det hjelper lite når man står der gitt. Teori er alltid forskjellig fra praksis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå