Gå til innhold

Modern Family


Trampe

Anbefalte innlegg

Samboeren hadde bursdag idag og jeg har glad trelags kake med masse godt inni :) Nam nam nam!! 

Og hun naboen din høres litt.. Spesiell ut. Også i den dyna av alle ting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært en dyne-røyker! :hoho:
Riktig nok ikke så ofte, og med sofa-dyna (ja, vi har en dyne som bor på sofaen), men det er noe eget med å sitte på verandaen, godt inntullet i dyne en litt kjølig kveld eller morgen og ta seg en røyk og spionere på naboene. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Beccy87 skrev:

Jeg har vært en dyne-røyker! :hoho:
 

:skratte: 

Jeg må innrømme at jeg også har sittet på verandaen midt på natta. Det er koselig i grunn. Spesielt på sommerstid, vi har jo midnattsol :sol: Men ikke inntullet i en dyne - jeg brukte pledd :lol: Og ikke stående ute midt på vinteren x antall ganger midt på natta - midt i et boligfelt. Hutrende. Hostende. Ute på den bittelille trappa. Det ser ikke koselig ut. Det ser bare tragisk ut.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert stuebordet. Jeg vet ikke helt jeg. Det var så innmari stort liksom. Så høyt, det er høyere enn det gamle. Det så ikke så stort ut i butikken. Hylla under er lav, så lillebror kommer seg ikke under den for å hente leker som spretter dit. Vel, akkurat det går vel over tenker jeg. Det er fortsatt kanter han kommer til å stange i, men ikke så farlige som glass- og metallkantene på det gamle bordet. Men det var så stort. Og helt hvitt. Passer overhodet ikke til den beige sofaen vi har nå, men jeg tror det blir fint til den nye koksgrå sofaen. Den som jeg kjøpte i oktober vet dere, den som fortsatt står på lageret på Bohus :dry: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh  grattis med vel montert stuebord. Vi har også fått møbler fra bohus idag, en sofa og et stuebord til å ha i "finstuen" litt lettere å få besøk da så slipper vi at de sitter i TV stuen.... Vi er også SÅ oppfinnsomme at vi gikk for samme sofa som vi allerede har bare speilvendt.... (fantasien lenge leve) :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Godt Bohus har lager. Vi måtte selv holde på å ringe å få utsatt hentingen av møblene ettersom det stadig ble forsinkelser med innflyttingen. Det tar nok bare litt tid, så vender dere dere til det nye bordet :) Og det høres også veldig passende ut til den nye sofaen. 

De naboene dine høres ikke helt gode ut. Uff :( Når du beskriver at du aldri ser barna omtrent får jeg skikkelig vondt. Barn har godt av å være ute og leke og gå tur med familien. Synd om de blir helt forsømt. Får sånne bilder i hodet av at de setter ungene foran Tv-en hele dagen..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet, Sjela. Jeg tror kanskje ikke ungene er der hele tida. Jeg har knapt sett de, og jeg er jo hjemme i permisjon. Ikke at jeg sitter og stirrer ut vinduet, det gjør jeg absolutt ikke, men det skal godt gjøres at jeg ikke merker at to små unger drar til og fra barnehagen hver dag, liksom. Vi så de en del i sommer, men når jeg nå tenker etter tror jeg ikke jeg har sett de mer enn to - tre ganger siden da. De kan jo ikke være der da, kan de? :klo: Jaja, det er kun spekulasjon, og det er jo ikke pent gjort av meg. Siden det er en kommunal bolig er det kanskje noen instanser inne, så alt er sikkert i den skjønneste orden :) 

Stuebordet har krympa littegrann. Det er ikke så gigantsvært lenger. :jepp: Lillebror liker det ikke, da. Det har en hylle under, og den hylla er så lav at han ikke kommer seg under den. Da må han senke hodet helt ned på gulvet mens han åler, og det får han ikke til. Så da leken hans havnet under der, og han ikke fikk tak i den, da ble han sinna da. Helt komisk. :lol: Han har vært oppe i krabbestilling i dag også. Sto på knær og hender og svaiet frem og tilbake. Jeg må holde hånda på brystkassa hans, for plutselig stuper han fremover, og jeg er litt overbeskyttende for nesa hans nå stakkar. Vil jo ikke at han skal slå seg mer nå, han har allerede slått seg hardt to ganger i sitt lille liv. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten fått ut fingern og fått bestilt barneforsikring på lillebror i dag. Flink! :tommelsmil: 

Håper bare vi får en "ren" forsikring, og ikke noen klausuler her og der om at ditt og datt ikke dekkes på grunn av tangforløsningen. Måtte jo nevne den, liksom. Har ikke tenkt på det på lenge. *grøss* Og så har jeg solgt det gamle sofabordet. Hentes i morgen. Facebook er kjekt :jepp: Tenkte jeg skulle legge ut vugga også. Bruker den ikke, og den er så stor at den bare er i veien egentlig. Flere små blir det ikke, og jeg kjenner ikke at jeg orker å lagre den til eventuelle barnebarn kommer...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, da jeg skrev barnebarn kom jeg på noe. Fikk en melding fra ei venninne i dag. Hun kunne fortelle at min vakre storebror har hatt seksualundervisning med hennes lille datter i helgen :overrasket: De to er søskenbarn, fedrene er søsken. Så de har da vært sammen i helgen. Storebror hadde pratet om lillebror. Femåringen hadde spurt hvordan babyen egentlig kom inn i magen, og hadde visst fått det grundig forklart hos min eldstemann. Venninna mi hadde fått samme spørsmålet hjemme, og etter litt utspørring om bakgrunn for spørsmålet hadde jenta kommet med "Ja... storebror sa at mannen tar tisseluren sin inn i tissen til dama, men jeg syns det var så ekkelt at jeg ikke vil si det egentlig". Hun ble jo svar skyldig da, mammaen, men hun måtte jo bekrefte at ja, jo, det er jo sånn det gjøres. 

:skratte: 

Jeg aaaante ikke at han VISSTE det engang. Han har ALDRI spurt meg. Vi har kun prata om pappafrø og mammafrø og sånt vi. Aldri rent teknisk liksom. Velvel. Da slapp jeg visst den praten. :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mandag, ny uke. Siste permisjonsmåned er påbegynt :bond: 

Jeg er sliten. Lillebror er tilbake til vante rutiner med x antall oppvåkninger om natta, og han roer seg ikke før han får pupp. Jeg må innrømme at jeg er lei. Han sovner selv om kvelden, og kan sovne selv om han vil, men han vil jo ikke. Han vil ligge på puppen. 

Når er det man kan avvenne om natta egentlig? Når de spiser tre fulle måltider om dagen? Jeg må gjøre noe med disse nettene før jeg begynner å jobbe, men det hadde vært sykt godt med litt søvn FØR den tid kjenner jeg....  Der fløy hele permisjonen min bort i søvnmangel gitt. :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: Så greit du slipper den praten. Det er jo noe de må gjennom, men det er jo fort pinlig for begge parter å prate om :fnise: 

Ser også for meg lillebror som prøver å få tak i leka si under bordet. Kan tenke meg han ble frustrert ja. Godt han har mamma der som kan hjelpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt småsur i dag. Har så mye jeg må gjøre, huset bare renner over av lodotter og hår og kattepels og skittentøy. Jeg burde vært ute og gått tur og fått frisk luft, men jeg orkeeeeer ikkeeeee.... Syns jeg bare rydder og bretter klær og støvsuger og vasker opp. Og når jeg er ferdig med noe, da har det hopet seg opp i en annen ende av huset. :bond: Jeg begynte å vaske badet i går. I dag har jeg brettet tre maskiner klær og vasket to, og så skal sengene til ungene skiftes på så snart maskinen er ferdig. Takk til høyere makter for at det finnes tørketromler! 

Og så fikk jeg nettopp melding om at strømmåleren i huset må leses av. Og nå som det har vært så kaldt, da har vel leieboeren fyrt som bare det for å holde varmen - og jeg regner med varmepumpene har gått for fullt der borte i vår del av huset også. Gigastrømregning i et tomt hus liksom. Bah. Purringen gikk til motparten på fredag, men jeg aner ikke hvor lang tid det tar før de får ut fingern og svarer. Så trege som de er har de vel mer enn en finger å få ut. Advokaten ba om fortgang i prosessen, men det driter jo de i. 

Og så har vi ikke TvNorge :sur: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HS sa til oss at når baby er over 6 måneder gammel, ligger greit an med tanke på vekt og spiser to fulle porsjoner fast føde, er det greit å nattavvenne. Min spiser ikke to store/fulle porsjoner om dagen (blir litt fort mett), men hun får fire små måltider, så til sammen ca like mye mat som hun "burde". Vi har dermed nattavvent, og det gikk egentlig overraskende fint. Hun sover fra 1830 til en gang mellom 0430 og 0530, så det er tidlige morgener, men vanvittig deilig med SAMMENHENGENDE søvn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sov over forrige HS-kontroll vi. Det var dagen etter jubelnatta vår med 18 oppvåkninger, så da sov vi alle mann. Jeg har prøvd å ringe for å bestille ny time, men ikke kommet igjennom. Ikke svarer hun på SMS heller. Så neste time er 22. februar, og da er det jo bare ei uke igjen til jobbstart. Hadde vært greit å nattavvenne før det, tenker jeg. Og få noen råd, kanskje.

2 timer siden, miore skrev:

HS sa til oss at når baby er over 6 måneder gammel, ligger greit an med tanke på vekt og spiser to fulle porsjoner fast føde, er det greit å nattavvenne. Min spiser ikke to store/fulle porsjoner om dagen (blir litt fort mett), men hun får fire små måltider, så til sammen ca like mye mat som hun "burde". Vi har dermed nattavvent, og det gikk egentlig overraskende fint. Hun sover fra 1830 til en gang mellom 0430 og 0530, så det er tidlige morgener, men vanvittig deilig med SAMMENHENGENDE søvn! :)

Hvordan gjorde dere det? Og hvordan var søvnen før dere avvente? Står dere opp nå før du ammer om morgenen, eller ammer du i senga? Hvis jeg nattavvenner, og ammer i senga om morgenen, så blir han sikkert helt forvirra stakkars. I hans verden får han av og til pupp når han våkner og av og til ikke da, liksom. Tenker at når mannen er i perm så må han stå opp klokka fem, men jeg må jo amme om morgenen også. Hvis han får grøt eller brødskive om morgenen før puppen, da vil han sikkert ikke ha puppen, og da er det slutten på amminga. Det ønsker jeg jo heller ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trampe skrev:

Vi sov over forrige HS-kontroll vi. Det var dagen etter jubelnatta vår med 18 oppvåkninger, så da sov vi alle mann. Jeg har prøvd å ringe for å bestille ny time, men ikke kommet igjennom. Ikke svarer hun på SMS heller. Så neste time er 22. februar, og da er det jo bare ei uke igjen til jobbstart. Hadde vært greit å nattavvenne før det, tenker jeg. Og få noen råd, kanskje.

Hvordan gjorde dere det? Og hvordan var søvnen før dere avvente? Står dere opp nå før du ammer om morgenen, eller ammer du i senga? Hvis jeg nattavvenner, og ammer i senga om morgenen, så blir han sikkert helt forvirra stakkars. I hans verden får han av og til pupp når han våkner og av og til ikke da, liksom. Tenker at når mannen er i perm så må han stå opp klokka fem, men jeg må jo amme om morgenen også. Hvis han får grøt eller brødskive om morgenen før puppen, da vil han sikkert ikke ha puppen, og da er det slutten på amminga. Det ønsker jeg jo heller ikke... 

Søvnen på forhånd hadde vært ganske katastrofal et par måneder (sov kun i 45-minuttersintervaller, pluss/minus 15 min), men siste måneden eller så før vi gikk til verks hadde den vært mye bedre! Hun pleide å våkne tre ganger, ca 22, ca 01 og ca 04 før vi sto opp ca 06 (bortsett fra de gangene hun ikke sovnet igjen etter klokken fire). Hun fikk pupp i munnen alle gangene, men spiste bare skikkelig en eller to av gangene (siste var bare kosesutting/sovemedisin - men helt bingo hvilke(n) av gangene hun ville spise, derfor fikk hun tilbudet hver gang), og ofte gadd hun ikke drikke melk da vi sto opp i sekstiden. Av og til hoppet hun til og med over neste melkemåltid. Da skjønte jeg at det var på tide :)

Mannen tok de første tre nettene, så hun ikke skulle bli rasende fordi jeg "viftet" maten foran henne men nektet å fore. Første par nettene var det mye grining. Hun våknet til faste tidspunkt, men ble ikke særlig fornøyd da hun ikke fikk sin vanlige sovemedisin. Første natt gren hun i en times tid hver gang, men våknet heldigvis ikke oftere enn vanlig. Mannen trøstet så godt han kunne, jeg hadde ørepropper ;)

Neste natt gren hun i kanskje en halvtime hver gang. Tredje natt våknet hun fremdeles til de vanlige tidspunktene, men lot seg trøste rimelig fort - litt stryking/shhhh-lyd og en fast hånd på magen, så sovnet hun etter ca ti minutter. Det samme fortsatte da mannen måtte gi stafettpinnen tilbake til meg pga jobb. Etter fem dager våknet hun bare én gang, og var fremdeles grei å trøste. Etter ti netter sluttet hun å våkne - hurra! Det varierte om det var klokken ett eller fire hun våknet, men det var tydelig at rutinene hennes hadde satt seg godt.

Det skal sies at berta vår er av den sta sorten. Broren min kjørte samme prosedyren for deres junior, og han innfant seg med ny virkelighet etter bare to netter, en med grining og en ganske rolig en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nattavvenning med storebror fungerte på samme måte som miore skriver. Tre netter med gråting, og så var det oppvåkninger i ei ukes tid for å få smokk og bamse. Fikk pupp etter 6 på morgenen, før det regna jeg som natt. Det ble mannen som gikk inn om han våknet, slik at jeg ikke var tilstede med de deilige luktene...

men nå aner jeg ikke hva vi skal gjøre. Mannen har gått på en smell, og tåler omtrent ikke barnegråt før han blir sint. Så ikke noe hjelp fra han nå. Og lillebror våkner og styrer på no grådig. Vil ha puppen i munn, og kan hyle i flere timer om han ikke får viljen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, Susa, det høres knalltøft ut! :klem: Får mannen noe hjelp? Kan dere få støtte fra noen? Fikk helt vondt i meg :( 

Takk for tips om nattavvenning. Jeg må vel innse at vi må hoppe i det. Med storebror tok det ei helg. Tok det helga før jeg skulle begynne å jobbe, da var han ni mnd. Jeg sov på gjesterommet den helga, og pappaen tok det. Hva han gjorde aner jeg ikke, men storebror sov rundt etter den helga. Han hadde da vært våken annenhver time i ni mnd frem til det... 

Natta har vært grei nok. Jeg la meg klokka 21. Lillebror var våken 23, fikk pupp, og da greide jeg bare ikke å sovne igjen. Mannen var våken fortsatt, og jeg ble liggende og vente på at han skulle komme og legge seg. Ville ikke våkne av det, liksom. I tolvtida gikk han og la seg på storebrors rom, garantert for ikke å vekke meg. Storesøster er hjemme, så han kunne ikke legge seg i hennes seng slik han har gjort de siste ukene. Jeg sovna vel rundt halv ett tenker jeg. Lillebror var våken igjen klokka to, fikk pupp, og så sov han til seks. Greit nok det, hadde jeg bare greid å sovne igjen første gangen hadde jeg jo fått en del timer. 

Nå leker han på gulvet. Han er blitt så mobil, fyker fra den ene sida i stua til den andre. Jeg har samlet lekene litt her og litt der, så han flytter seg litt imellom for å leke med de forskjellige lekene. Han åler seg fortsatt fremover, men heiser seg nå mer opp på armene for hvert tak og bruker beina aktivt for å komme seg fremover. Kanskje han krabber snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink han her :) Her åler tuppa kun ved hjelp av armene mens hun spreller som en gal med bena som ikke hjelper til i det hele tatt. Blir helt sliten av å se på henne - hun får vel overkropp som en svømmer snart ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Sliter selv helt utrolig med å sovne igjen, noe som gjør en krevende situasjon enda verre. 

Jeg tenker også litt på nattavvenning, men vil det løse problemet med mange oppvåkninger når det ikke er pupp han våkner for? Heldigvis er det en stund til jeg skal tilbake på jobb, så har tid ennå. Artig med mobil baby. Her er han fremdeles ganske stasjonær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, Nori. Han er jo ikke sulten. Han sovner etter to minutter på puppen. Melka rekker knapt å komme før han dupper av. Av og til legger jeg ham på "feil" pupp, den som er ganske tom etter forrige amming, og han reagerer ikke. Da han var liten og sulten om natta tømte han jo hele puppen tvert før han sovnet - eller ikke sovnet :sprettoy:

Han har vært skikkelig mobil i dag. Utfordrer seg selv motorisk. Flere ganger har han stått med hendene og føttene i gulvet og hele kroppen opp i bue med rumpa i været og hodet ned mellom armene. Han dropper knærne, liksom. Her er det føttene som gjelder. Står og svaier og stønner i takt med svaiingen. Nnnng - nnnnng - nnnnng. Så glipper han, og får heldigvis ansiktet opp før han lander på magen med et klask. Så ler han skikkelig, det er visst moro å lande på magen. Mammaen er mer redd for at han skal lande på nesa... Men han er flink, da. Det går fort dette. 

Og så må jeg bare klage litt over NAV. Snakker om suppegjøker altså. Jeg skal jo ha to uker ekstra av fellesperioden. Så jeg sendte en skriftlig forespørsel til de der jeg forklarte situasjonen, og spurte om de kunne fikse det. Det bør jo være en smal sak, egentlig. Jeg skal ha to uker mer, han skal ha to uker mindre. Jeg siterte svarbrevet vi fikk i mai med alle datoer for perm, når jeg skal ha og min ferie og hans perm og fellesukene og alt det der. Burde være enkelt å flytte en dato. Men neeeeeida. Dama på NAV brukte først sju dager på å svare. Så fikk jeg svaret hennes i dag. "Mannen din må selv søke om pappapermisjon, det kan ikke vi ordne via deg på vegne av ham. Så lenge han ikke har søkt om fedrekvote vil vi fortsette å utbetale foreldrepenger til deg." At det var???? :murvegg: 

Jotakk, damen. Vi HAR søkt om permisjon. Vi HAR fått bekreftet permisjon. SELVSAGT HAR VI DET, DUMMA. Jeg har jo svaret med alle datoer og alt liggende her. Akkurat slik jeg skrev. Det skal bare endres på. En dato skal flyttes, liksom. Akkurat slik jeg skrev. Hvor vanskelig er det daaaaa :bond: 

Endret av Trampe
Hans PERM, ikke hans SPERM. Autocorrect. Tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...