Gå til innhold

Småbarnsforeldre og salg av narkotika

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men det er da ikke bare i forbindelse med stoff politiet foretar razziaer. Sånt sett er det ikke bedre å være kriminell på annet vis, og om man mener det er en selvfølgle å melde fra, bør dette gjelde ALLE typer kriminalitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hintet ikke til å annmelde noen, men kanskje få foreldrene på bedre tanker.

Alle vet jo at dette i lengden ikke gavner barna.

Og ærlig talt er det noe dumt å sammenligne snyting på skatten og det å være langer.

Og ikke for det at jeg forsvarer de som snyter på skatten heller.

Men saken taler for seg selv.

Skrevet

Og ærlig talt er det noe dumt å sammenligne snyting på skatten og det å være langer.

Ikke når argumentet er fare for razzia og mulighet for fengselsstraff.

Skrevet

Men jeg har vel heller ikke på noe tidspunkt forsvart det å være kriminell?!

Men du må vel se selv at det er flere, tja kall det ulemper for et barn at foreldrene er langere fremfor å snyte på skatten?

Skrevet
Men jeg har vel heller ikke på noe tidspunkt forsvart det å være kriminell?!

Men du må vel se selv at det er flere, tja kall det ulemper for et barn at foreldrene er langere fremfor å snyte på skatten?

Har ikke sagt du forsvarer kriminelle, hvor har du det fra?

Har heller ikke sagt noe om at det ene er bedre enn det andre. Bare sier at et argument om å angi pga fare for å komme i fengsel er dårlig mot barna isåfall ikke burde gjelde kun foreldre som sysler med narkotika.

Skrevet

Har ikke sagt du forsvarer kriminelle, hvor har du det fra?

Har heller ikke sagt noe om at det ene er bedre enn det andre. Bare sier at et argument om å angi pga fare for å komme i fengsel er dårlig mot barna isåfall ikke burde gjelde kun foreldre som sysler med narkotika.

Da misforsto jeg deg, beklager.

Og ja, sef er ingen kriminalitet bedre enn noen annen,

sett utifra disse arumentene.

Men å selge narkotika fører som regel en del dritt med seg.

Hva om det lille barnet får noe av stoffet i seg?

Hva om foreldrene pådrar seg narkogjeld?

Hva om det kommer rusa kunder?

Hva slags moral om rusmiddler lærer barnet seg?

Osv.

Og med tanke på kriminalitet må man jo begynne et sted! :wink:

Og jeg har som sagt ikke nevnt noe om annmeldelse,

men en samtale med foreldrene og forklare de evt følger.

Skrevet

Brunhilde sa:

Når man ser at forskningen sier at barn som vokser opp i hjem hvor viktigste inntektskilde er sosialhjelp ofte selv ender opp som sosialhjelpsmottakere så burde man faktisk tenke seg om. Hva om dette kan videreføres til at barn fra et hjem hvor narkotika er en akseptabel salgsvare selv vil ha denne holdningen som voksen?

Her er det mange knall-harde meninger, må jeg si... :wink: Må bare spørre deg, Brunhilde, på hvilket grunnlag kan du uttale deg så bastant? Ikke skjær alle over én kam,da. Det finnes faktisk både brukere og selgere som ikke er sosial-klienter, samt en god del som har jobb, studerer ol. Da må jo d være noe som også blir videreført, og d er vel ikke ille... Nei, gjør som SV vil, og følg EU's fattigdoms-kriterier og øk sosial-stønadene, så vil nok mange få et bedre liv, og dermed også bedre forhold for barna. merk at jeg ikke nevner narko.delen. Dette fordi d her var snakk om lettere narko.stoffer, og m d forstår jeg; cannabis, som er nesten helt ufarlig, sammenlignet m alle andre rusmidler,inkl tobakk!

There is a time for everything..

and for magical moments :hjerter:

Skrevet
Brunhilde sa:

Når man ser at forskningen sier at barn som vokser opp i hjem hvor viktigste inntektskilde er sosialhjelp ofte selv ender opp som sosialhjelpsmottakere så burde man faktisk tenke seg om. Hva om dette kan videreføres til at barn fra et hjem hvor narkotika er en akseptabel salgsvare selv vil ha denne holdningen som voksen?

Det er ikke tvil i min sjel om at en slik holdning vil videreføres til barna. Når mamma og pappa gjør det, hva er galt med det da?

Skrevet

Les innlegget mitt en gang til, vil du ikke?

Jeg bruker utrykket "ofte" - ikke "alltid", der ligger forskjellen, ser du. Videre stiller jeg spørsmål, jeg sidestiller ikke, ser du forskjellen?

Men la meg si hva jeg mener en gang til:

En ideell verden vil være den hvor foreldre tar konsekvensen av at de har satt barn til verden og velger å leve et liv som i størst mulig grad tilrettelegger for at disse barna får en så god oppvekst som de fortjener.

Jeg kan ikke se at rusmisbruk og/eller kriminalitet ellers bidrar til dette.

Mulig det er å være bastant, for meg er det konsekvensen av å ha satt barn til verden!

Skrevet

Brunhilde sa:

En ideell verden vil være den hvor foreldre tar konsekvensen av at de har satt barn til verden og velger å leve et liv som i størst mulig grad tilrettelegger for at disse barna får en så god oppvekst som de fortjener.

Så du mener altså at det er rom for skjønn, slik at de brukerne som er rehabilitert, har jobb, studerer ol. kan få beholde "røyk'en" sin? Det er tross alt en god del som klarer å yte max, både som foreldre, studenter og arb.takere, "på tross av" at de bruker cannabis? jeg bruker hermetegn for å vise at jeg mener at ofte er det "takket være"...

There is a time for everything...

and magical moments :hjerter:

Skrevet

Så du mener altså at det er rom for skjønn, slik at de brukerne som er rehabilitert, har jobb, studerer ol. kan få beholde "røyk'en" sin? Det er tross alt en god del som klarer å yte max, både som foreldre, studenter og arb.takere, "på tross av" at de bruker cannabis? jeg bruker hermetegn for å vise at jeg mener at ofte er det "takket være"...

NEI - jeg mener at hvis man har valgt å sette barn til verden så får man faen skvette meg droppe å bruke narkotika og andre ULOVLIGE rusmidler! Jeg mener også at man ikke skal misbruke alkohol, les: La være å drikke seg beruset når det er barn til stede.

Pr. i dag er alkohol og nikotin lovlige varer i dette landet, så hvis du mener ta seg en Prince eller Marlboro så kan jeg jo ikke si noe til det...

Jeg ser at du har bestemt deg for å tolke det jeg skriver slik at det passer minst mulig med dine meninger, og for all del, fortsett med det om det gir deg et kick. Jeg er ferdig med å ytre meg i denne diskusjonen. Ikke fordi jeg ikke har argumenter for hva jeg ener, men fordi jeg ikke gidder å argumentere med mennesker som ikke kan lese.

Skrevet

NEI - jeg mener at hvis man har valgt å sette barn til verden så får man faen skvette meg droppe å bruke narkotika og andre ULOVLIGE rusmidler!

:Nikke::klappe::Nikke:

Skrevet
Men å selge narkotika fører som regel en del dritt med seg.

Hva om det lille barnet får noe av stoffet i seg?

Hva om foreldrene pådrar seg narkogjeld?

Hva om det kommer rusa kunder?

Hva slags moral om rusmiddler lærer barnet seg?

Osv.

Alt dette kan man unngå dersom man bruker hodet, og feks holder salget utenfor hjemmet. Og jeg synes feks det er mye verre med foreldre som sitter hjemme og røyker litt hasj med en 1-åring i huset, enn noen som er ute ett par timer annenhver kveld for å drive kjøp og salg. Jeg synes ikke man skal basere økonomien sin på det, og det ville jeg selvsagt sagt fra til foreldrene om også, men jeg ville ikke anmeldt det før jeg så at det faktisk hadde konsekvenser for ungen.

Skrevet
NEI - jeg mener at hvis man har valgt å sette barn til verden så får man faen skvette meg droppe å bruke narkotika og andre ULOVLIGE rusmidler! Jeg mener også at man ikke skal misbruke alkohol' date=' les: La være å drikke seg beruset når det er barn til stede.[/quote']

Men det er ikke alltid mennesker har like mye valg, og da respekterer jeg at de gjør sitt beste, selv om det ikke er perfekt. Hva med feks en rusmisbruker som gjør en jente gravid på en one night stand, og ikke får vite om det før det er ett par måneder igjen til fødselen? Og som da tar seg selv i nakken, slutter med heroin og andre harde stoffer og stiller opp som far for ungen. Og for å klare det så trenger han den lille turen ut på trappa med litt hasj i pipa hver kveld i en overgangsperiode. (og denne overgangsperioden kan vare i flere par år.)

Da ville ikke jeg moralisert så voldsomt ovenfor han, dette er det beste han kan gjøre foreløpig, det er langt mer enn en gjennomsnittlig rusmisbruker ville greid å gjøre, og det har ingen konsekvenser for ungen. Bare for å gi ett eksempel på hva jeg mener med å bruke skjønn.

Gjest Anonymous
Skrevet

så lenge en selger med eller uten barn så er det ulovlig! Tenk på at til den en selger har også familie.

Gjest Anonymous
Skrevet

Med dette perpektivet har man foreldrene og deres behov i fokus. Det blir galt. Det er ikke snakk om å moralisere. Det er snakk om at et barn skal ha en trygg og stabil oppvekst, med foreldre som setter barnets behov fremst og øverst.

For å ta dine eksempler på "skjønnsutøvelse" vil jeg bare si: dersom ei jente blir gravid etter one-night-stand, velger å få barnet, bør hun betenke seg sterkt for å gå inn i et samliv med en heroinbrukende mann, selv om han forsøker å skjerpe seg, sikkert er en kjekk type, og ønsker å gjøre sitt beste. Det er store spørsmål vedr. hans beste vil være godt nok for å gi barnet en trygg oppvekst. Om det innbefatter at han må røyke hasj på trappa hver kveld, og sper på inntekten med ulovlig salg av narko, har han defintivt ikke bestått kravet, etter mitt syn. Det er ikke en tygg og sikker ramme rundt et lite barns liv. Det er altfor mye som kan gå galt, og hvor er fokuset hos disse foreldrene. Vi de komme til å tilkalle lege. politi, helsesøster o.l. dersom behovet for det skulle oppstå, eller ville de være så "skuggeredde" at de lot være med det og heller kompromisset på sitt barns vegne? OG mange andre spørsmål som jeg sitter med. Dette barnet lever i en utrygg situasjon hvor det ikke skal mye til før balansen forrykkes, og noe kan gå galt. Det undrer meg at Eir og andre ikke ser det. Rusbrukere har stort sett sine egen moral, for å si det enkelt, og realitetsorienteringen og selvinnsikten er ikke alltid optimal. Jeg tror helt sikkert mange gjør sitt beste, men betviler at det når alt kommer til alt blir bra nok for barna.

Skrevet

Med dette perpektivet har man foreldrene og deres behov i fokus. Det blir galt. Det er ikke snakk om å moralisere. Det er snakk om at et barn skal ha en trygg og stabil oppvekst, med foreldre som setter barnets behov fremst og øverst.

:-) :klappe:

Takk for at du kom med det poenget som er det aller viktigste!

Skrevet

Det stemmer ikke. Jeg bedømmer som jeg gjør i dette eksemplet først og fremst pga ungen. Det er bedre for ungen å ha en far som røyker litt hasj i ny og ne de første leveårene dens, enn å ikke ha en far i det hele tatt. (Faren i mitt eksempel drev ikke med salg heller.)

Barnevernet er også enig i at det i utgangspunktet er best for barnet å vokse opp hos foreldrene sine. Faren i mitt eksempel kunne hatt en sprekk eller to, før han hadde mistet foreldreretten. Sannsynligvis hadde familien blitt satt under overvåkning etter den første sprekken, og fått iallfall en sjanse til.

Og jeg er også litt skjokkert over synet dere har på tidligere rusmisbrukere. Det virker som om det ikke er rom for at man kan skjerpe seg og prøve å leve ett normalt liv med jobb og barn? Hvorfor bør hun betenke seg i å gå inn i ett forhold til en som har misbrukt heroin, når han har lagt dette bak seg? Det eneste hun bør være forberedt på er å sette foten hardt og fort ned, dersom han skulle begynne å skli ut igjen.

Og dette med at "rusbrukere har sin egen moral", hva tror dere egentlig? At kriminelle og narkomane er en egen art som er skrudd sammen på en helt annen måte enn oss "normale" mennesker? En rusmisbruker tenker på samme måte som alle andre, og har de samme verdiene. Han har bare en i tillegg, nemlig dopet. Er han avhengig har den rimelig høy prioritet, men har han greid å slutte med dop er det en ikke-faktor igjen. Og man blir på ingen måte allergisk mot politi og lege av å være narkoman, slike ting som irrasjonell paranoia går over med en gang man slutter å dope seg.

Skrevet

Alt dette kan man unngå dersom man bruker hodet, og feks holder salget utenfor hjemmet. Og jeg synes feks det er mye verre med foreldre som sitter hjemme og røyker litt hasj med en 1-åring i huset, enn noen som er ute ett par timer annenhver kveld for å drive kjøp og salg. Jeg synes ikke man skal basere økonomien sin på det, og det ville jeg selvsagt sagt fra til foreldrene om også, men jeg ville ikke anmeldt det før jeg så at det faktisk hadde konsekvenser for ungen.

Det å nevne salg av stoff og bruke hode i samme setning er passe dumt spør du meg.

Og jeg synes også sef at det forferdelig at noen foreldre røker hasj inne med en 1 åring i huset.

Og det har konsekvenser for ungen.

H*n kan bli revet vekk fra foreldrene, være vitne til en arrestasjon, oppleve å ha foreldre i fengsel, må jeg nevne mer.

Jeg tror jeg forstår at du ikke vil annelde, med jeg hadde ihverfall vært på foreldrene til de kom på bedre tanker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...