Gå til innhold

Småbarnsforeldre og salg av narkotika

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, det synes ikke jeg heller..

...men det er greit at en mor må røyke en joint morgen og kveld for å holde ut tilværelsen sammen med barna sine? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Med dette mener jeg: Det går an å bruke narkotika uten å bli narkoman akkurat som det går an å bruke alkohol uten å bli alkoholiker.

Hvor går da grensen på misbruk og vanlig bruk- tre glass øl om dagen?

3 jointer om dagen?

I mine øyne er dette misbruk når du må opp kl seks for å røyke hasj.

Skrevet
Si meg' date=' lille mor...røyker du sigaretter? Sier du at det er tragisk å være avhengig av 15-20 Prince el.l.? For nikotin er også et rusmiddel,vet du...[/quote']

Jeg synes det er litt patetisk å være avhengig av ting generelt, uansett om det er lovlig eller ikke. Selv er jeg avhengig av sukker, og synes det er nokså teit, og det er noe jeg jobber med å trappe ned på, og jeg kommer iallfall ikke til å drikke brus hver eneste dag når jeg får barn, hvis ikke hadde jeg vært en skikkelig dårlig rollemodell.

Skrevet
Og CK er slik jeg oppfatter det en av de brukerne som KAN å bruke hasj. I mine øyne er dette et "sunt" bruk' date=' hensikten her er som sagt ikke å bli høy som et hus, men å kunne fungere.[/quote']

Jeg er enig i at det kan finnes sunn bruk, men mitt inntrykk er at CK ikke er en av disse brukerne. Hun nevner ikke ett eneste av alle problemene som alltid er forbundet med ett slikt forbruk, og da vil jeg påstå at man ikke har ett bevisst nok forhold til det, til å kunne kalles en fornuftig bruker. Jeg kjenner en del single, unge gutter som røyker hasj daglig. De er svært bevisst utfordringene med det, selv om de takler dem. Dersom de inrømmer hvor mye de røyker, nevner de alltid i samme setning hvordan dette også påvirker negativt. Og har man barn er det enda flere problemstillinger man ta hensyn til. Hittil har ikke CK sagt noe om hvordan hun forholder seg til dette.

Skrevet
Hvor lærer man dette og hvorfor er det ikke flere av de narkomane som har lært dette :klø:

Det er dette som er normalen, de som utvikler avhengighet er unntakene. Husk at det er bare en liten prosent av de som prøver ett stoff som utvikler avhengighet. De fleste bruker ulike rusmidler i en periode av livet, og legger det så fra seg, feks pga jobb, familie, helse osv.

Husk at det er vanskelig å føre statistikk over antall brukere, så lenge stoffet er ulovlig, og de aldri får problemer med det, og dermed ikke kommer i kontakt med det offentlige. De som kommer inn i statistikken er misbrukerne, fordi de havner så langt ute at de må ha hjelp fra det offentlige. Men med heroin, som er "det verste" stoffet, som har høyest avhengighetsprosent, så regner man med at 80% av de som prøver det ikke blir avhengige, altså ett stort flertall.

Skrevet

Hvor går da grensen på misbruk og vanlig bruk- tre glass øl om dagen?

3 jointer om dagen?

Et vanskelig spørsmål. Denne grensen er vel ikke lett å definere og i høyeste grad individuell.

For meg, med min livsstil og svært moderate alkoholforbruk ville vel tre glass øl om dagen blitt over grensen.

En annen kvinne kan drikke et glass øl til lunsj og middag og så et på kvelden uten at det nødvendigvis er for mye for henne.

Gjest Anonymous
Skrevet

En annen kvinne kan drikke et glass øl til lunsj og middag og så et på kvelden uten at det nødvendigvis er for mye for henne.

Men i mine øyne er ikke dette ok uansett- når hun har ansvaret for barn :-?

Skrevet

Man må da kunne drikke to glass øl selv om man har barn???

Skrevet

En gang i blandt ja, men hver dag?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var jo ikke det jeg mente :-? , her er det snakk om hver dag

Skrevet

Oavsett om det rör sig om alkohol, hasj, eller tipping så identifieras ett beroende på samma sätt.

Det handlar om en regelbundenhet, om att inte kunna avstå, att förneka att man har ett problem, att bruket går ut över andra, att det går ut över ekonomin och vardagen.

Kan du inte säga nej och avstå, om du regelbundet dricker ett glas öl varje kväll så har du ett beroendemönster i ditt drickande. Det har inte bara med mängden att göra utan också mycket mer mönstret att göra.

Du väljer inte att da dig en rök/en öl på morgonen om du gör det varje dag. Däremot om du gör det EN gång i månaden är det ett val. Om du regelbundet dricker/röker har du ett beroende om du inte kan låta bli.

Skrevet

Jeg er ihvertfall oppvokst med en mor som drakk ett til to glass rødvin hver kveld(ett til maten, og kanskje ett litt senere)og det har da blitt folk av meg også!

Gjest Anonymous
Skrevet

Så du synes det er greit Jens med en mor som røyker hasj?

(Øl drikking var vel egentlig en dårlig sammenligning- men det var noen som påpekte at hasj ikke var farlig men alkhol var )

Skrevet

Hver dag, før frokost og på kvelden for rett og slett kunne fungere og komme seg gjennom dagen?

(Ikke for å kose seg)

Skrevet

Svarer jeg ut ifra mine erfaringer med hasj(har prøvd det noen ganger, men tåler det ikke. Blir paranoid og rar)vil jeg så klart si nei, men vet jo ikke hvordan hasj påvirker trådstarter.

Samme med alkohol. Syns ikke barn skal se voksne som er berusede og ville ikke drukket ett glass vin foran mine barn engang hvis jeg visste jeg ville virke beruset. Men ser jeg på min mor, så kan jeg ikke huske å ha sett henne beruset. Syns småbarnsmødrene inne på KG virker så utrolig belærende og strenge, og man skal ikke si mye før man er en forferdelig mor.....

Skrevet

For meg kan småbarnsforeldre drikke adskillig mer enn 2 øl sammen med sine barn. Men ikke hver dag før frokost fordi man rett og slett ikke fungerer uten øllen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Svarer jeg ut ifra mine erfaringer med hasj(har prøvd det noen ganger, men tåler det ikke. Blir paranoid og rar)vil jeg så klart si nei, men vet jo ikke hvordan hasj påvirker trådstarter.

Samme med alkohol. Syns ikke barn skal se voksne som er berusede og ville ikke drukket ett glass vin foran mine barn engang hvis jeg visste jeg ville virke beruset. Men ser jeg på min mor, så kan jeg ikke huske å ha sett henne beruset. Syns småbarnsmødrene inne på KG virker så utrolig belærende og strenge, og man skal ikke si mye før man er en forferdelig mor.....

Det har jeg også synes mange ganger, men jeg synes ikke man kan sammenligne hasj og vin og som Poirot poengterer så hadde du vel reagert hvis moren din hadde tatt et glass vin kl seks om morgen?

• 4 uker senere...
Skrevet

Barnevernet vil bli koblet inn, ja! Med tanke på barnets fremtid. Hvis foreldrene ikke selv har grenser mot å gjøre ulovlige ting, hva slags grenser vil de da sette for barnet når det blir eldre? En baby har det godt hvis den får mat og kjærlighet, men etterhvert som barnet vokser opp kreves det masse stimuli, oppfølging og grensesetting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...