Gå til innhold

Min lille gutt er tre år - heldigvis. I år reiste vi på ferie med SAS - uheldigvis.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle andre driter i ungen din, og jo fortere du lærer deg å akseptere det, desto bedre for både deg selv og alle andre. Sorry, det er ikke meningen å være krass, men sånn er det, og det bør du - som et voksent menneske - klare å forstå. Som småbarnsforelder er det tvert imot din plikt å sørge for at ungen din ikke er til sjenanse for andre. D.v.s vente tålmodig på deres tur, dersom det er sånn at ungen din lager krøll i systemet.

 

Jeg driter ikke andre mennesker, og minst av alt driter jeg i barn- de skal vernes, samme med eldre mennesker!

 

Forstår godt at denne moren reagerte, har reist med Norwegian tidligere og da har barn/eldre gått først.

Anonymous poster hash: d2ce2...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolletrine

Beklager. En velfungerende 3-åring kan håndteres. En baby behøver mye søvn, og ørene er ikke utviklet optimalt, slik at baby får smerter under flyvning. Og derfor er det bra at en baby får en bestilt plass med mulighet for å bringe med en bag.

Nå har vi som nevnt et barn som tydeligvis liker å fly, og vi har aldri hatt noe problemer av noe slag ift det. Likevel er min erfaring at det er "lettere" å reise med en baby som sover mesteparten av tiden, og som ennå ikke kan stritte imot. Større barn kan ha flyskrekk, være svært sliten etter en lang reisedag, bli stresset, kjede seg, må plutselig på do NÅ, osv, og det vil jeg tro er mye verre å håndtere.En treåring kan være verdens mest velfungerende unge, men hvis skrekken setter i, eller det er 5 timer etter normal leggetid, så er det nå engang slik at trassen eller gråten ofte velter frem. Jeg har observert superstressede småbarnsforeldre på fly som har hatt hylgrinende barn osv, og det LYSER ut at foreldrene er fullstendig klar over irritasjonen dette frembringer hos medpassasjerene. Ikke en hyggelig situasjon for noen.

Klart man skal lære barn å vente på tur osv, men små barn er nå likevel nettopp små barn. De skal ikke bæres på gullstol, men litt forståelse kan man godt gi.

Jeg skjønner virkelig ikke motviljen mange her på KG har mot småbarn. Er det greit at andre "krevende" passasjerer potensielt sinker en kø, eller gjelder det kun barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Nå har vi som nevnt et barn som tydeligvis liker å fly, og vi har aldri hatt noe problemer av noe slag ift det. Likevel er min erfaring at det er "lettere" å reise med en baby som sover mesteparten av tiden, og som ennå ikke kan stritte imot. Større barn kan ha flyskrekk, være svært sliten etter en lang reisedag, bli stresset, kjede seg, må plutselig på do NÅ, osv, og det vil jeg tro er mye verre å håndtere.En treåring kan være verdens mest velfungerende unge, men hvis skrekken setter i, eller det er 5 timer etter normal leggetid, så er det nå engang slik at trassen eller gråten ofte velter frem. Jeg har observert superstressede småbarnsforeldre på fly som har hatt hylgrinende barn osv, og det LYSER ut at foreldrene er fullstendig klar over irritasjonen dette frembringer hos medpassasjerene. Ikke en hyggelig situasjon for noen.

Klart man skal lære barn å vente på tur osv, men små barn er nå likevel nettopp små barn. De skal ikke bæres på gullstol, men litt forståelse kan man godt gi.

Jeg skjønner virkelig ikke motviljen mange her på KG har mot småbarn. Er det greit at andre "krevende" passasjerer potensielt sinker en kø, eller gjelder det kun barn?

Jeg vil si at de fleste her prøver å finne løsninger for deg. Det du må gjøre (som ikke er reisevant) er å innstille deg på at det å reise med fly er raskt og greit og billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg vil si at de fleste her prøver å finne løsninger for deg. Det du må gjøre (som ikke er reisevant) er å innstille deg på at det å reise med fly er raskt og greit og billig. 

Jeg er ikke TS ;-)

Vi er som sagt reisevant og har aldri hatt problemer med fly og barn.

¨Det bare overrasker meg på generelt grunnlag denne tilsynelatende motviljen mot barn som finnes på KG ( beklager hvis du følte at det ble siktet mot deg).

Jeg er enig i at TS må akseptere at hun og hennes barn har de samme betingelsene som andre passasjerer, men litt gjensidig velvilje mener jeg vi alle bør få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nå tenkte jeg på deg:

Anonymous poster hash: 095d6...d14

post-37809-0-51745700-1436927269_thumb.j

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre driter i ungen din, og jo fortere du lærer deg å akseptere det, desto bedre for både deg selv og alle andre. Sorry, det er ikke meningen å være krass, men sånn er det, og det bør du - som et voksent menneske - klare å forstå. Som småbarnsforelder er det tvert imot din plikt å sørge for at ungen din ikke er til sjenanse for andre. D.v.s vente tålmodig på deres tur, dersom det er sånn at ungen din lager krøll i systemet.

Takk, Veslefrikk. Det er nettopp slike holdninger til barn dagens system er med på å legitimere. Det er derfor jeg misliker det så sterkt.

Anonymous poster hash: 4baba...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Klart man skal lære barn å vente på tur osv, men små barn er nå likevel nettopp små barn. De skal ikke bæres på gullstol, men litt forståelse kan man godt gi.

Jeg skjønner virkelig ikke motviljen mange her på KG har mot småbarn. Er det greit at andre "krevende" passasjerer potensielt sinker en kø, eller gjelder det kun barn?

Jeg har ingenting i mot barn på fly. Jeg har også sagt at idioter til voksne med eller uten barn som ikke er vant til å fly og som skaper kø fordi de må fem turer til håndbagasjen over plassen sin før avgang er et problem.

Jeg har også stor sympati med foreldre som har et trassig barn dersom foreldrene gjør sitt beste i situasjonen. All sympati forsvinner imidlertid når man krever seg frem her i verden fordi man har fått barn. SAS har valgt å prioritere de som vil betale ekstra eller som reiser ofte og kan oppgradere gratis til å sitte foran i flyet. Det er en ren business strategi. Dette kan TS også nyte godt av ved å kjøpe SAS Plus billetter.

At barn blir slitne, varme og "usaklige" er noe som må påregnes av foreldrene. Derav forberedelse: preventivt toalettvesøk før "Go to gate" begynner å lyse, ha noe snacks og drikke lett tilgjengelig slik at utålmodigheten kan dempes ved å forsyne barn. Ved store forsinkelser blir alles humør utfordret - også de voksnes - så da er det også greit at man forstår at lunten er kortere rundt en. Unger som har fått et minimum av oppdragelse med grensesetting er som hovedregel ikke et problem. Det er de uten - de som løper rundt, gnåler ved den minste antydning til å møte begrensninger ("på do nå") og generelt er til sjenanse ved sitt lydnivå - som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg har ingenting i mot barn på fly. Jeg har også sagt at idioter til voksne med eller uten barn som ikke er vant til å fly og som skaper kø fordi de må fem turer til håndbagasjen over plassen sin før avgang er et problem.

Jeg har også stor sympati med foreldre som har et trassig barn dersom foreldrene gjør sitt beste i situasjonen. All sympati forsvinner imidlertid når man krever seg frem her i verden fordi man har fått barn. SAS har valgt å prioritere de som vil betale ekstra eller som reiser ofte og kan oppgradere gratis til å sitte foran i flyet. Det er en ren business strategi. Dette kan TS også nyte godt av ved å kjøpe SAS Plus billetter.

At barn blir slitne, varme og "usaklige" er noe som må påregnes av foreldrene. Derav forberedelse: preventivt toalettvesøk før "Go to gate" begynner å lyse, ha noe snacks og drikke lett tilgjengelig slik at utålmodigheten kan dempes ved å forsyne barn. Ved store forsinkelser blir alles humør utfordret - også de voksnes - så da er det også greit at man forstår at lunten er kortere rundt en. Unger som har fått et minimum av oppdragelse med grensesetting er som hovedregel ikke et problem. Det er de uten - de som løper rundt, gnåler ved den minste antydning til å møte begrensninger ("på do nå") og generelt er til sjenanse ved sitt lydnivå - som er problemet.

De fleste er vel enige med det du skriver her. Men hvis jeg har tolket innlegget til TS, så har hun to ulike meninger i innlegget sitt.

Det ene er at hun mener at barn skal få sitte på de første radene, noe jeg er uenig i. De som har betalt ekstra, skal selvfølgelig få sitte der, og det er vi alle fri til å gjøre.

Punkt nummer to, som jeg har hengt meg mest opp i, er det at hun tilsynelatende mener at voksne folk brøyter seg fram på bekostning av hennes barn. Og det er på dette punktet jeg mener enkelte her fremstår litt vel kyniske og harde.

En treåring går ikke like fort og effektivt som en voksen, uansett hvor veloppdragen barnet er. Barnet er også av naturlige årsaker mer umoden enn voksne. De er av størrelse også betraktelig mindre enn voksne. På samme måte som man normalt sett tar hensyn til eldre,syke etc, kan jeg ikke se at det å ta hensyn til et barn skal være så mye anderledes. Det handler ikke om at de med barn skal ha så ekstremt mye hensyn,- men mer normal og gammeldags høflighet.

Dette har ingenting med uoppdragne barn å gjøre. De fleste foreldre gjør nok alt de kan for å få til en smidig reise, både for seg selv,barnet og øvrig reisende. Men selv om man har gjort alt av forberedelser, kan ting skjære seg likevel.På lik linje som det kan med alle andre.

Hvis jeg har forstått TS rett, så skrev hun om manglende hensynsfullhet ovenfor barnet i den forstand at det for enkelte er om igjen å komme seg ut/ inn av flyet fortest mulig. Og det er jeg helt enig i. Dette gjelder ikke bare i forhold til små barn,men det blir kanskje ekstra tydelig når det gjelder barn, fordi barnet faktisk blir dyttet/ veltet til side.

Jeg mener at voksne mennesker kan oppføre seg som akkurat det, og utvise normal folkeskikk for svakere parter - enten det dreier seg om barn,eldre, funksjonshemmede osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

 

Fordi det var den gruppen som ble prioritert tidligere i forbindelse med flyreiser (se tidligere innlegg).

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

 

Men hvorfor diskuterer du det her i stedet for å sende en henvendelse til flyselskapene? Folk er forskjellige, så noen vil ha forståelse for problemstillingen din, andre ikke. Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du vil fram til. Er det et slags hjertesukk over at folk er blitt mer egoistiske, eller at flyselskapene har endret praksis eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går sakte bør gå sist i en kø, ikke gå fremst eller inni og bremse alle andre som kommer bak.

Barn og bevegelseshemmede bør altså gå sist ombord i flyet og sist ut, stikk motsatt det trådstarter forfekter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går sakte bør gå sist i en kø, ikke gå fremst eller inni og bremse alle andre som kommer bak.

Barn og bevegelseshemmede bør altså gå sist ombord i flyet og sist ut, stikk motsatt det trådstarter forfekter.

 

Har to barn som vi har reist mye med og er enig!

Jeg vil holde tiden i trangt sete til minst mulig. Og det mest spennende for små barn er jo take off, ikke sitte og vente på at alle andre skal finne plassene sine.

 

Går på så sent som mulig, med og uten barn.

 

 

Og ts: om du vil ha bedre plasser, så får du, som alle andre, betale for det. :) Dette er like regler hos alle flyselskaper, der det finnes gradering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går sakte bør gå sist i en kø, ikke gå fremst eller inni og bremse alle andre som kommer bak.

Barn og bevegelseshemmede bør altså gå sist ombord i flyet og sist ut, stikk motsatt det trådstarter forfekter.

Ofte krever en funksjonshemmet assistanse for å komme seg i setet, å da er det bedre å få inn de først. Mener du at en som er lam skal sitte ved midtgangen, der han blokkerer for de andre ved en eventuelt nødsituasjon? De kan ikke gå sist inn i flyet, de må først inn i et vindussete på en av de fremste radene. Å sist ut blir de nok uansett om de må ha assistanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte krever en funksjonshemmet assistanse for å komme seg i setet, å da er det bedre å få inn de først. Mener du at en som er lam skal sitte ved midtgangen, der han blokkerer for de andre ved en eventuelt nødsituasjon? De kan ikke gå sist inn i flyet, de må først inn i et vindussete på en av de fremste radene. Å sist ut blir de nok uansett om de må ha assistanse.

Det kommer an på hvor funksjonshemmede de er. Er de slik som en jeg kjenner meget godt - han går, men seint - bør de slå følge med barna, sist inn og ut. Må han ha hjelp, ser jeg ikke bort fra at han bør først inn og sist ut.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er akkurat det jeg også mener, at de som av en eller annen grunn beveger seg tregere enn andre eller har problemer med å bevege seg i det hele tatt også bør være de som kommer først inn og først ut av et fly. Da er de automatisk også mindre i veien for "alle andre travle". Barn er ofte "tregere" enn andre.

Anonymous poster hash: 4baba...19b

At noen er trege er jo nettopp grunnen til at de IKKE bør gå først.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var i alle fall ett tema som vekker debatt her. Seks sider (med litt over hundre poster) på mindre enn ett døgn...   :laugh: .

 



Anonymous poster hash: 56c23...b57
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er lam i bena og sitter i rullestol. Normalen når han er ute å flyr er at han blir tatt ombord først, før ombordstigingen av de andre passasjerene starter, og kommer av sist p.g.a. at han må kjøres til/fra setet sitt i en spesiell rullestol som får plass i midtgangen. Jeg har antatt at de gjør det sånn pga at det er mest praktisk å forflytte rullestolbrukere uten andre passasjerer på flyet, da er de ikke til hindring for dem.

 

Når det gjelder barn har jeg flere ganger opplevd at barnefamilier får gå ombord først på langdistansefly, men på kortere ruter (innad i Europa) er det stort sett de som sitter i business/plus klasse som blir prioritert. Er i alle fall min opplevelse hos bl.a. SAS, Lufthansa og KLM og jeg synes det er helt fair.

 

Jeg personlig skjønner ikke logikken i at det er så fint å gå ombord først når man reiser med barn.  Det blir jo bare lenger for barnet å sitte i setet og kjede seg.  Må være bedre å gå ombord så sent som mulig spør du meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herlighet.

Jeg har ikke barn, men jeg stresser aldri med å gå inn på flyet først eller ut av flyet. Jeg venter på at gamle og folk med barn kommer seg på først eller av. Men det er MITT valg! Det er mulig å være løsningsorientert hvis man vil.

Anonymous poster hash: c5d19...8ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett ha gått ut sist med 3 åringen. Det er mye lettere å ha kontroll på han om du kommer sist ut, vil han gå selv så får vi gå sist så jeg ser han uten en folkemengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De fleste er vel enige med det du skriver her. Men hvis jeg har tolket innlegget til TS, så har hun to ulike meninger i innlegget sitt.

Det ene er at hun mener at barn skal få sitte på de første radene, noe jeg er uenig i. De som har betalt ekstra, skal selvfølgelig få sitte der, og det er vi alle fri til å gjøre.

Punkt nummer to, som jeg har hengt meg mest opp i, er det at hun tilsynelatende mener at voksne folk brøyter seg fram på bekostning av hennes barn. Og det er på dette punktet jeg mener enkelte her fremstår litt vel kyniske og harde.

En treåring går ikke like fort og effektivt som en voksen, uansett hvor veloppdragen barnet er. Barnet er også av naturlige årsaker mer umoden enn voksne. De er av størrelse også betraktelig mindre enn voksne. På samme måte som man normalt sett tar hensyn til eldre,syke etc, kan jeg ikke se at det å ta hensyn til et barn skal være så mye anderledes. Det handler ikke om at de med barn skal ha så ekstremt mye hensyn,- men mer normal og gammeldags høflighet.

Dette har ingenting med uoppdragne barn å gjøre. De fleste foreldre gjør nok alt de kan for å få til en smidig reise, både for seg selv,barnet og øvrig reisende. Men selv om man har gjort alt av forberedelser, kan ting skjære seg likevel.På lik linje som det kan med alle andre.

Hvis jeg har forstått TS rett, så skrev hun om manglende hensynsfullhet ovenfor barnet i den forstand at det for enkelte er om igjen å komme seg ut/ inn av flyet fortest mulig. Og det er jeg helt enig i. Dette gjelder ikke bare i forhold til små barn,men det blir kanskje ekstra tydelig når det gjelder barn, fordi barnet faktisk blir dyttet/ veltet til side.

Jeg mener at voksne mennesker kan oppføre seg som akkurat det, og utvise normal folkeskikk for svakere parter - enten det dreier seg om barn,eldre, funksjonshemmede osv.

 

Jeg er enig i at man verken skal dytte barn eller voksne til side. Det skulle da virkelig bare mangle. Men jeg har faktisk aldri opplevd at barn med voksne som tar hensyn blir dyttet heller. Derimot opplever jeg enkelte foreldre som primadonnaer som tror at deres univers BARNET er universets midtpunkt for resten av verden også.

 

Og det er nok sånn jeg leser trådstarters innlegg: Bu-hu jeg får ikke sitte foran og bu-hu alle andre har det så travelt at min treåring ikke får kose seg med å tusle av sted midt i køen i eget tempo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til TS. Forklar situasjonen din til personalet før boardingen starter, så kan du muligens få lov til å gå på først, om det er tid.

En av grunnene til at det nå er billigere å fly er at flyene skal stå minst mulig på bakken.

Uansett går alltid på sist når jeg er ute og flyr, og det er mye bedre. Med barn går jeg alltid ut av flyet sist. Mye mer behagelig.

Når jeg startet å fly på midten av 80-tallet, var det stort sett barn som fløy alene samt eldre som hadde vanskeligheter med å bevege seg som fikk gå på først. Kan ikke huske at barnefamilier ble prioritert.

Men igjen, noen av disse tingene blir naturlig borte når man stadig krever billigere flybilletter. Hadde du betalt like mye for billettene idag som du gjorde på 80-tallet, ville du bli prioritert i dag også.

Anonymous poster hash: 2cf2d...4d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...