Gå til innhold

Min lille gutt er tre år - heldigvis. I år reiste vi på ferie med SAS - uheldigvis.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som er trist er å registrere hvilken vei samfunnet går...

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

SAS lærer han noe jeg ikke ønsker at han skal lære – at størrelsen på lommeboken har mer å si enn størrelsen på mennesket…. 

 

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

Det var da voldsomt så melodramatisk man var. Ja, det hadde sikkert vært praktisk om du og sønnen din hadde kort vei til utgangen. Men dette er virkelig ikke et problem av så store dimensjoner at det ikke kan løses ved å vente litt. Man legger inn litt ekstra tid når man reiser med små barn, det skulle bare mangle. Om du absolutt må ut raskt får du si at dere har dårlig tid, holde ham i hånden og lede ham med slik at han ikke stopper opp. Hvis folk faktisk løper ned og tramper på et lite barn er det en ting, men litt irritasjon er ikke så rart. Det er klart folk gjerne vil forbi enhver som stopper opp i midtgangen, liten eller stor.

De som betaler ekstra for å sitte foran sørger for at vi andre betaler litt mindre, og det passer meg helt fint. Noen spesiell sone for barn ser jeg ikke noe poeng i når man bare kan drøye noen få minutter i stedet. Som sagt, man må legge inn litt ekstra reisetid med små barn. De går ikke så fort, de blir distrahert, de kan slå seg vrange. Om den ekstra tiden går bort ombord i flyet eller i terminalen er vel ikke så nøye.

Anonymous poster hash: cf3bc...c63

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke problemet, det tar lenger tid å reise med barn. Må du fort av flyet bærer du barnet. Er ikke det aktuelt planlegger du reisen så du har bedre tid når du går av flyet.

 

Det er et par år siden jeg tok fly sist, men da fikk jeg og de jeg reiste med gå ombord før de andre fordi jeg har ekstrem flyskrekk. Også familier med små barn fikk gå på tidligere. På vei inn i flyet har det ikke så mye å si om de som har betalt ekstra kommer på først, flyet letter når det letter uansett. Etter landing venter jeg (vi) til de fleste har gått ut før vi går ut. Da hindrer vi ikke de som har det travelt, og jeg slipper å gå i en tettpakket mengde som er en stor utfordring. (Gjør det samme når jeg er på kino, teater etc, og jeg planlegger ut fra det.)

Du må tenke i et litt større perspektiv. Hvem skal det tas hensyn til i et samfunn? Dette er et konkret eksempel som illustrerer et skifte som man antar startet i 1980-årene hvor samfunnsendringen gikk i retning av større egoisme. Når et samfunn beveger seg i en slik retning vil de "svake" bli et problem - noe du kan lese av denne tråden at barn gjentatte ganger defineres som - de er "i veien" for viktigere mennesker. Dessverre.

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe du kan lese av denne tråden at barn gjentatte ganger defineres som - de er "i veien" for viktigere mennesker. Dessverre.

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

De defineres jo ikke som "i veien for viktigere mennesker" på den måten du snakker om. De beskrives som fysisk i veien. På samme måte som et voksent menneske kan stå i veien for et barn. Det er ikke uttrykk for et eller annet sosiologisk paradigmeskifte, det er en objektiv beskrivelse av noe som står der noe annet skulle forbi. Jeg vet ikke om du oppriktig mener alt dette, når du snakker om "et skifte som man antar startet i 1980-årene" som om det er en vedtatt sannhet, men du kan nå i det minste forholde deg til hva folk faktisk sier.

Folk kan stå i veien for folk. Uansett størrelse. Det er ikke en dyp, filsofisk betydning av "i veien", det er en beskrivelse av at man ikke kan gå to i bredden i midtgangen i et fly.

Anonymous poster hash: cf3bc...c63

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var da voldsomt så melodramatisk man var. Ja, det hadde sikkert vært praktisk om du og sønnen din hadde kort vei til utgangen. Men dette er virkelig ikke et problem av så store dimensjoner at det ikke kan løses ved å vente litt. Man legger inn litt ekstra tid når man reiser med små barn, det skulle bare mangle. Om du absolutt må ut raskt får du si at dere har dårlig tid, holde ham i hånden og lede ham med slik at han ikke stopper opp. Hvis folk faktisk løper ned og tramper på et lite barn er det en ting, men litt irritasjon er ikke så rart. Det er klart folk gjerne vil forbi enhver som stopper opp i midtgangen, liten eller stor.

De som betaler ekstra for å sitte foran sørger for at vi andre betaler litt mindre, og det passer meg helt fint. Noen spesiell sone for barn ser jeg ikke noe poeng i når man bare kan drøye noen få minutter i stedet. Som sagt, man må legge inn litt ekstra reisetid med små barn. De går ikke så fort, de blir distrahert, de kan slå seg vrange. Om den ekstra tiden går bort ombord i flyet eller i terminalen er vel ikke så nøye.

Anonymous poster hash: cf3bc...c63

 

Melodramatisk kan jeg gjerne være.

Alt det du ellers foreslår, greit nok, men som sagt lar det seg av og til ikke gjøre. Det hender nemlig også at småbarnsfamilier blir forsinket til neste fly på grunn av forhold de ikke rår over. Selv om man leier et barn i hånden beveger det seg saktere enn voksne med større skrittlengde med mindre du drar barnet etter deg. 

Alle hadde vært tjent med at barn og bevegelseshemmede fikk komme inn og gå ut av flyet først. Da hadde de ikke vært i veien for passasjerer som deg. 

Hvor har du det bra at de på SAS plus "sponser" oss andre? Har prisen på flybillettene gått ned etter de startet med det?

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De defineres jo ikke som "i veien for viktigere mennesker" på den måten du snakker om. De beskrives som fysisk i veien. På samme måte som et voksent menneske kan stå i veien for et barn. Det er ikke uttrykk for et eller annet sosiologisk paradigmeskifte, det er en objektiv beskrivelse av noe som står der noe annet skulle forbi. Jeg vet ikke om du oppriktig mener alt dette, når du snakker om "et skifte som man antar startet i 1980-årene" som om det er en vedtatt sannhet, men du kan nå i det minste forholde deg til hva folk faktisk sier.

Folk kan stå i veien for folk. Uansett størrelse. Det er ikke en dyp, filsofisk betydning av "i veien", det er en beskrivelse av at man ikke kan gå to i bredden i midtgangen i et fly.

Anonymous poster hash: cf3bc...c63

 

Det handler om hvem det skal tas hensyn til.

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Melodramatisk kan jeg gjerne være.

Alt det du ellers foreslår, greit nok, men som sagt lar det seg av og til ikke gjøre. Det hender nemlig også at småbarnsfamilier blir forsinket til neste fly på grunn av forhold de ikke rår over. Selv om man leier et barn i hånden beveger det seg saktere enn voksne med større skrittlengde med mindre du drar barnet etter deg. 

Alle hadde vært tjent med at barn og bevegelseshemmede fikk komme inn og gå ut av flyet først. Da hadde de ikke vært i veien for passasjerer som deg. 

Hvor har du det bra at de på SAS plus "sponser" oss andre? Har prisen på flybillettene gått ned etter de startet med det?

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

Hvor har du det fra at de på SAS plus "sponser" oss andre, skulle det være. 

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Jeg reiser mye i jobb, og har SAS plus pga fleksibiliteten, samt at jeg ofte må løpe for å rekke neste fight. Nordmenn reiser mye mer enn før, og jeg observerer mange med små barn på fly. Som en helt i starten skrev - vær løsningsorientert og gå på flyet sist og av sist. Eller bestill en dyrere løsning på plus. Og der er ufint av deg å henge ut SAS her. Og ja, jeg har empati. Men ikke i denne dullete problemstillingen du presenterer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye i jobb, og har SAS plus pga fleksibiliteten, samt at jeg ofte må løpe for å rekke neste fight. Nordmenn reiser mye mer enn før, og jeg observerer mange med små barn på fly. Som en helt i starten skrev - vær løsningsorientert og gå på flyet sist og av sist. Eller bestill en dyrere løsning på plus. Og der er ufint av deg å henge ut SAS her. Og ja, jeg har empati. Men ikke i denne dullete problemstillingen du presenterer.

SAS var løsningsorientert da barn og bevegelseshemmede fikk gå inn og ut av flyet først (slik som du også foreslår).

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei. Fikk ikke universets sentrum gå på først :(

Joda, de som mente de var det og betalte for å være det fikk det. 

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Melodramatisk kan jeg gjerne være.

Alt det du ellers foreslår, greit nok, men som sagt lar det seg av og til ikke gjøre. Det hender nemlig også at småbarnsfamilier blir forsinket til neste fly på grunn av forhold de ikke rår over. Selv om man leier et barn i hånden beveger det seg saktere enn voksne med større skrittlengde med mindre du drar barnet etter deg. 

Alle hadde vært tjent med at barn og bevegelseshemmede fikk komme inn og gå ut av flyet først. Da hadde de ikke vært i veien for passasjerer som deg. 

Hvor har du det bra at de på SAS plus "sponser" oss andre? Har prisen på flybillettene gått ned etter de startet med det?

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

 

Ser ingen plausibel eller holdbar grunn til at et barn skal få gå av flyet før meg. Dette har ingen logikk.

 

Om sønnen din er treg og i veien for andre folk så får du gå på flyet sist og forlate det sist - ikke verre enn det. 

 

Går ann å vise litt hensyn vet du

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen plausibel eller holdbar grunn til at et barn skal få gå av flyet før meg. Dette har ingen logikk.

 

Om sønnen din er treg og i veien for andre folk så får du gå på flyet sist og forlate det sist - ikke verre enn det. 

 

Går ann å vise litt hensyn vet du

Hvis du ikke ser logikken til nå vil du nok ikke gjøre det uansett hvor mye jeg forsøker å forklare. Når det er sagt går det an å vise litt hensyn begge veier, ikke sant? Kanskje en 40-åring forstår det bedre og klarer å ta hensyn i større grad enn en 3-åring? Det er i alle fall lov å håpe....

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_frisk

Hvis du ikke ser logikken til nå vil du nok ikke gjøre det uansett hvor mye jeg forsøker å forklare. Når det er sagt går det an å vise litt hensyn begge veier, ikke sant? Kanskje en 40-åring forstår det bedre og klarer å ta hensyn i større grad enn en 3-åring? Det er i alle fall lov å håpe.... Anonymous poster hash: 4baba...19b

Det er jo i så fall fordi han lærte den kunsten på et tidspunkt. Gjerne av sine foreldre. Hvis du vil se hensynsfulle 40-åringer om 37 år er det bare å begynne nå.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler på at treåringen lærte noe som helst om at størrelsen på lommeboka har noe å si. Kanskje han lærte å måtte vente, men det er ok.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du ikke ser logikken til nå vil du nok ikke gjøre det uansett hvor mye jeg forsøker å forklare. Når det er sagt går det an å vise litt hensyn begge veier, ikke sant? Kanskje en 40-åring forstår det bedre og klarer å ta hensyn i større grad enn en 3-åring? Det er i alle fall lov å håpe....

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

 

Ja, og du som voksen er istad til å ta hensyn i større grad enn en 3 åring. Ergo kan du gå på flyet sist og forlate det sist - da viser du hensyn ovenfor alle de andre på flyet tatt i betraktning at du har et tregt barn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med innlegget var at tidligere ble barn og bevegelseshemmede prioritert uten at SAS forventet å tjene ekstra penger på det... Nå er det de som kan betale ekstra som blir prioritert. Det kan hende andre synes det er helt på sin plass. Det synes ikke jeg.

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Selvfølgelig skal ikke barn prioriteres, hvorfor skal de det??

Folk er så driiiit lei at alt skal kretse rundt småbarnsfamiliene. Det er deres barn, deres ansvar!!!

Anonymous poster hash: 00449...eb4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig skal ikke barn prioriteres, hvorfor skal de det??

Folk er så driiiit lei at alt skal kretse rundt småbarnsfamiliene. Det er deres barn, deres ansvar!!!

Anonymous poster hash: 00449...eb4

Hvem mener du skal prioriteres?

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ikke blant de som reiser oftest med fly, ikke har jeg behov for det og ikke er jeg spesielt glad i å fly. Etter denne ferieturen er jeg blitt enda mindre glad i å fly.

 

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

Synes det er utrolig ufint av deg å henge ut SAS på denne måten. Det er også tydelig at du ikke reiser ofte med fly. Å fly en sjelden gang er helt annerledes enn å være avhengig av fly mange ganger i måneden for å rekke møter, foredrag (sitter kanskje hundre personer og venter på meg) eller andre ting. Du skriver at du ikke har behov for å fly ofte, men vi er mange som har nettopp dette behovet. Jeg bruker derfor flyet på en helt annen måte enn deg og det kan være vanskelig å forstå så lenge du selv ikke har dette behovet. Det er også forskjell på om jeg reiser i forbindelse med jobb eller skal på ferie. På ferie bestiller jeg alltid vindusplass slik at jeg kan bli sittende til de fleste er kommet seg av flyet. Må uansett vente på bagasjen, så det tar jo litt tid. På jobbreiser er imidlertid flyet et transportmiddel på en annen måte. Da skal jeg rekke noe og vil normalt komme meg av flyet så raskt som mulig. Reiser uten bagasje og kan derfor komme meg raskt videre dit jeg skal. Da er det klart en fordel å komme foran alle som er på ferie e.l. og derfor har god tid.

 

Har heller aldri forstått viktigheten av å komme tidlig/først INN på flyet. Alle har jo faste plasser og det blir lenger for barn å sitte på flyet. Jeg venter i stedet til slutt når jeg reiser med barn. At mennesker med spesielle behov trenger ekstra assistanse har jeg imidlertid full forståelse for. Opplever ofte at de som sitter i rullestol får boarde flyet før oss andre. Det samme gjelder for barn som reiser alene. Dette gjelder både SAS og andre flyselskaper jeg reiser med.

Anonymous poster hash: 1f5fb...84e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og du som voksen er istad til å ta hensyn i større grad enn en 3 åring. Ergo kan du gå på flyet sist og forlate det sist - da viser du hensyn ovenfor alle de andre på flyet tatt i betraktning at du har et tregt barn.

Hvorfor skal det ikke tas hensyn til barn? Trege eller ikke trege?

Anonymous poster hash: 4baba...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg innbiller meg ikke det. Men jeg foretrekker en ordning hvor man tar større hensyn til barn og bevegelseshemmede som jeg nevnte i hovedinnlegget. Det skulle dekke en del av de diagnosene du referer til. 

Anonymous poster hash: 4baba...19b

 

hvorfor sier du gang på gang 'barn og bevegelseshemmede" som om de er en naturlig gruppe?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...