Gå til innhold

Skravlings Mars/April 2016


Kakaoen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest angiie

Jeg vil også være med å skravle!🙋🏼

Er 7+4 idag og sliter viiirkelig med kvalme og oppkast. Helt forferdelig!😩 Hadde håpa på å slippe unna denne gangen..

angiie, 25 år, Møre og Romsdal, barn nr 2, foreløpig termin 17.mars😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

Vil ikke avbryte samtalen, men fant selv i går ut at jeg er gravid. Samboeren min er hos foreldrene sine, men jeg klarte ikke å vente med å fortelle han det. Jeg sluttet med pillene for fire måneder siden, så det har gått raskere enn forventet. For å være ærlig, så hadde jeg en fæl frykt for at jeg aldri skulle bli gravid, så dette er ikke tatt for gitt. Nå er den frykten erstattet med frykt for å miste, så det tar nok litt tid før jeg aksepterer situasjonen. Noen andre som føler/har følt det slikt?

Jeg er 27, bor i Oslo og har beregnet termin 8. april 16. Førstegangsgravid er jeg også!

Hyggelig å treffe dere!

 

Heisann,å gratulerer :)

Kjekkt at det kommer flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med å skravle!

Er 7+4 idag og sliter viiirkelig med kvalme og oppkast. Helt forferdelig! Hadde håpa på å slippe unna denne gangen..

angiie, 25 år, Møre og Romsdal, barn nr 2, foreløpig termin 17.mars

 

Hei :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres beste råd mot kvalme?

Har prøvd appelsinjuice noe som går tålig bra, ingefær blir jeg bare mer kvalm av. Salt lakris fungerer noen gang, ritzkjeks har jeg gitt opp... Begynner å bli litt rådvill nå, siden jeg ikke vil at noen skal vite at jeg er gravid enda, men kvalmen holder på å avsløre meg :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist synes jeg colasaftis fungerte best mot kvalme. Og tomatsuppe :fnise:

Denne gangen er jeg nesten ikke kvalm. Veldig rart, men prøver å tenke at det er positivt. Jeg har ikke drukket brus (pepsimax) på en uke nå  :sjokkert:  For det gjorde til at jeg ble kvalm..

Mange som sier farris og eplejuice funker også.

Testet disse seabands mot reisesyke?

 

Kjenner veldig på frykten for å miste jeg også :sjenert: Hver gang jeg ikke kjenner noen symptomer så kommer den snikende. Prøver å tenke at jeg kan ikke gjøre noe fra eller til, så det får gå som det går.

Snart bare 2 uker til UL da :danse:

 

Velkommen til dere nye  :blomst:  Skal legge dere inn i første innlegget senere i dag. Skal snart ut på tur til dyreparken og lufte mini :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Spørsmålsrunde for oss gravide:

 

  • Hvor langt er du på vei nå?
  • Var barnet planlagt?
  • Hvem venter dere?
  • Har dere valgt navn?
  • Hvilke navnalternativer har dere?
  • Når fortalte dere familien og bekjente?
  • Hvordan fortalte du foreldrene dine at du var gravid?
  • Hvordan er formen?
  • Vektoppgang frem til nå?
  • Hvordan opplever du å være gravid?
  • Hva savner du med å være gravid?
  • Hvilke gravidapper bruker du?
  • Trente du før/trener du under svangerskapet?
  • Hvordan har kroppen forandret seg?
  • Strekkmerker?
  • Hva har dere kjøpt til babyen per i dag?
  • Er barnerommet klart?
  • Har du lyst på flere barn og i såfall når? Hvor mange?
  • Skal dere ha dåp/navnefest? Når?
  • Velger du 80% eller 100% permisjon? Hvor lang permisjon skal du ha?
Endret av Wei Wei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Velger å svare selv først:

 

  • Hvor langt er du på vei nå? Jeg er 5+6 i dag.
  • Var barnet planlagt? Veldig. Vi har prøvd i 8 mnd., men graviditet ble en overaskelse allikevel.
  • Hvem venter dere? Vet ikke annå.
  • Har dere valgt navn? Vi har to mulige jentenavn og et guttenavn. Valgte dem for noen måneder siden. Jeg hadde mange forslag, mens samboeren valgte bort/foreslo egne. Vi kom frem til endelige valg på sikkert 15 minutter.
  • Hvilke navnalternativer har dere? Vi går for et helt vanlig internasjonal, enkelt navn.
  • Når fortalte dere familien og bekjente? Fortalte bare til søsteren dagen etter jeg fant ut selv. Broren gjettet seg frem i uke 5. Ingen andre vet ennå.
  • Hvordan fortalte du foreldrene dine at du var gravid? Ikke annå.
  • Hvordan er formen? Større bryst, spotting i 6 dager. Tisser veldig ofte. Ellers ingen plager og symptomer.
  • Vektoppgang frem til nå? 0 kg.
  • Hvordan opplever du å være gravid? Spennende, drømmer mye, men også noe engstelig. Leste vel for mye om alle som mister.
  • Hva savner du med å være gravid? Livet er som før nå.
  • Hvilke gravidapper bruker du?
  • Trente du før/trener du under svangerskapet? Trente 1-2 ganger per uke, ikke målrettet, men for moro. Tar det med ro siden jeg spotter.
  • Hvordan har kroppen forandret seg? Større bryst.
  • Strekkmerker? Ingen nye.
  • Hva har dere kjøpt til babyen per i dag? Arver det meste, skal sy en del selv, så kjøper ingenting selv ennå. Samboeren kjøpte en bamse til barnet for 2 mnd siden (før graviditet).
  • Er barnerommet klart? Nei.
  • Har du lyst på flere barn og i såfall når? Hvor mange? Forhåpentligvis tre. To tette og så den tredje 4 år senere.
  • Skal dere ha dåp/navnefest? Når? Dåp i løpet av de første månedene.
  • Velger du 80% eller 100% permisjon? Hvor lang permisjon skal du ha? Velger 100% og så uten lønn så lenge det er nødvendig.
Endret av Wei Wei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmestillende :hjerte: og farris med lime :P det hjalp sist.

 

Tenker du på Afipran?

Fikk dette sist, men hjalp ikke nevneverdig.. :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist synes jeg colasaftis fungerte best mot kvalme. Og tomatsuppe :fnise:

Denne gangen er jeg nesten ikke kvalm. Veldig rart, men prøver å tenke at det er positivt. Jeg har ikke drukket brus (pepsimax) på en uke nå  :sjokkert:  For det gjorde til at jeg ble kvalm..

Mange som sier farris og eplejuice funker også.

Testet disse seabands mot reisesyke?

 

Kjenner veldig på frykten for å miste jeg også :sjenert: Hver gang jeg ikke kjenner noen symptomer så kommer den snikende. Prøver å tenke at jeg kan ikke gjøre noe fra eller til, så det får gå som det går.

Snart bare 2 uker til UL da :danse:

 

Velkommen til dere nye  :blomst:  Skal legge dere inn i første innlegget senere i dag. Skal snart ut på tur til dyreparken og lufte mini :lur:

 

Er også gaske fri for kvalme enda,klarer å holde det i sjakk. Kjenner jeg er litt redd for at det er noe galt når det er lite symptomer, men vi er vel alle der da når det blir slik. Igrunn skulle jeg ha nytt det,siden med all dei andre har jeg vert dårlig.

 

Tyggde en del lakris tyggis og gule epler sist,det hjalp meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
  • Hvor langt er du på vei nå? 6+5
  • Var barnet planlagt? Nei, sier som Ice-T sa på Jimmy Fallon, "mannen kan visstnok lage babyer gjennom murvegger" Så hvordan vi har fått til dette er egentlig en gåte.. Altså jeg vet jo hvordan babyer blir laget, men vi var nøye med prevensjonen så dette kom som et stort sjokk!
  • Hvem venter dere? I følge kvalmen venter vi lillesøster, men vet ikke for sikkert før i oktober. 
  • Har dere valgt navn? Vi har alternativer hvis det skulle være en lillesøster, og en evt lillebror der inne
  • Hvilke navnalternativer har dere? Familienavn/oppkalling til gutt - siden vi allerede har en jente som er oppkalt, vil en evt lillesøster få et navn som jeg har tenkt ut for noen år siden. 
  • Når fortalte dere familien og bekjente? Her vet min mor det, min søster (Vi venter med 14 dagers mellomrom) og to venninner - jeg er ikke klar for å fortelle resten av verden det enda, selv om kvalmen holder på å oute meg! 
  • Hvordan fortalte du foreldrene dine at du var gravid? Min mor forsto det da hun så meg forrige helg.. Outet av kvalmen.. 
  • Hvordan er formen? Bortsett fra kvalmen er formen fin. 
  • Vektoppgang frem til nå? Nei, heller nedgang på grunn av kvalmen. 
  • Hvordan opplever du å være gravid? Jeg er en av de få kvinner sikkert som ikke synes dette er noe stas. 
  • Hva savner du med å være gravid? Ingenting..
  • Hvilke gravidapper bruker du? I utgangspunktet ingen, lastet ned my pregnancy for noen dager siden, men det frister ikke å ta den i bruk.. 
  • Trente du før/trener du under svangerskapet? Ja, jeg hadde akkurat tatt opp igjen treningen og trent aktivt i en mnd, før testen lyste gravid. Jeg har planer om å holde meg i form under dette svangerskapet, og har bestilt Helle Bornsteins bok "smart mamma" 
  • Hvordan har kroppen forandret seg? Jeg har litt mage fra før av, men jeg synes den har blitt litt rundere, selvom jeg ikke kommer til å fremheve kulen - heller prøve å skjule den. 
  • Strekkmerker? Nei, ingen nye.
  • Hva har dere kjøpt til babyen per i dag? Nei, altfor tidlig. 
  • Er barnerommet klart? Nei. 
  • Har du lyst på flere barn og i såfall når? Hvor mange? Nei, når denne kommer til verden er det stopp - mannen har lovt at han skal sterilisere seg. 
  • Skal dere ha dåp/navnefest? Når? Det blir nok dåp i løpet av sommeren 2016. 
  • Velger du 80% eller 100% permisjon? Hvor lang permisjon skal du ha? Vi tenker å være litt utradisjonelle på dette punktet. Og fordele permisjonen 50-50 om ikke kanskje 40-60 (mannen skal ha mesteparten) Men vi får se.. 
  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker du på Afipran?

Fikk dette sist, men hjalp ikke nevneverdig.. :sukk:

 

Det var den jeg brukte sist, men det finnes flere alternativer. Kjenner flere som har fått f.eks Postafen, og hatt god effekt. Jeg ville forhørt meg med legen hva de kan tilby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
  • Hvor langt er du på vei nå? 6+0
  • Var barnet planlagt? Ja.
  • Hvem venter dere? -
  • Har dere valgt navn? Nei. De vi vurderte forrige gang er fortsatt aktuelle, men vi får se om vi bestemmer oss når vi vet kjønn. Sannsynligvis blir det som sist, bestemmer oss etter fødsel når vi har fått snust litt på den lille.
  • Hvilke navnalternativer har dere? -
  • Når fortalte dere familien og bekjente? De aller nærmeste fikk vite det forrige helg, "alle andre" får vite etter første trimester en gang.
  • Hvordan fortalte du foreldrene dine at du var gravid? Sa det rett ut. Mamma snakket om hvor stor førstemann har blitt, og da sa jeg at snart ble han enda større siden det er en til på vei.
  • Hvordan er formen? Helt grei, veldig trøtt, men ellers ingenting spesielt.
  • Vektoppgang frem til nå? Nada.
  • Hvordan opplever du å være gravid? Skrekkblandet fryd. Sist mislikte jeg det virkelig, pga mange fysiske begrensninger og en psyke som taklet det hele ganske dårlig. Enn så lenge føles det ganske greit, selv om jeg ikke føler meg gravid i det hele tatt.
  • Hva savner du med å være gravid? Det eneste jeg har savnet er bevegelsene, å ha babyen helt for meg selv og være den eneste som egentlig kjenner den lille. Det blir tøft å skulle dele babyen med omverdenen!
  • Hvilke gravidapper bruker du? Har den fra babyverden og en som heter "gravid app", bruker de ikke aktivt, men kjekt å ha.
  • Trente du før/trener du under svangerskapet? Trener ikke på senter eller med noe fast opplegg, men har en veldig aktiv jobb, en veldig aktiv halvannetåring og går mye tur. Fortsetter med det så lenge som mulig. Har kettlebells og fitnessball til hjemmebruk, burde kanskje dra de frem igjen.
  • Hvordan har kroppen forandret seg? Ingen endringer foreløpig.
  • Strekkmerker? Nei.
  • Hva har dere kjøpt til babyen per i dag? Ingenting, vi har det meste fra før, så det er ikke mye som må kjøpes inn.
  • Er barnerommet klart? Delvis, sover inne hos oss det første året ca, deretter inn på rom med broren.
  • Har du lyst på flere barn og i såfall når? Hvor mange? Ønsker meg gjerne tre, så kanskje en til om noen år.
  • Skal dere ha dåp/navnefest? Når? Det blir vel dåp mot sommeren.
  • Velger du 80% eller 100% permisjon? Hvor lang permisjon skal du ha? Hadde 80% permisjon sist, lurer på å ta 100 % denne gangen, får se hvordan kabalen går opp med permisjon, ferie og evt. ulønnet frem til barnehagestart. Far tar fedrekvoten, jeg tar resten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hvor langt er du på vei nå? 8+6
  • Var barnet planlagt? Ja og nei :P Vi prøvde ikke aktivt, men vi brukte ikke beskyttelse heller. Gledelig overraskelse når vi fant det ut! :)
  • Hva venter dere? Vet ikke, alle tror jente :P
  • Har dere valgt navn? Nei.
  • Hvilke navnalternativer har dere? Ingen ennå, vanskelig med navn!
  • Når fortalte dere familien og bekjente? Familien min fikk vite det i uke 5, foreldrene hans i uke 7, også vet et par venner det. Øvrig familie og venner får ikke vite noe før jeg er over 12 uker, hvis ikke kvalmen avslører meg før.
  • Hvordan fortalte du foreldrene dine at du var gravid? De fikk hver sin barnebok der det stod at lillen gledet seg til de skulle lese for h*n :)
  • Hvordan er formen? Har vært kvalm noen uker, og hatt mye halsbrann. Kvalmen takler jeg dårlig! Det er bedre nå, men fortsatt veldig opp og ned. Har også hatt ømme bryster, tror de har blitt litt større.
  • Vektoppgang frem til nå? Usikker, har ikke badevekt, så veier meg sjelden, veier det samme hele året, rundt 53 kg, tipper jeg har gått opp bittelitt.
  • Hvordan opplever du å være gravid? Det er fortsatt ganske uvirkelig! I og med formen har vært så dårlig så har jeg ikke greid å glede meg så veldig ennå.
  • Hva savner du med å være gravid? Savner å ikke være kvalm :P
  • Hvilke gravidapper bruker du? Gravid app og Babyverden, men jeg liker ikke at de teller forskjellig mtp. hvor langt man har kommet, blir så usikker på hvor langt jeg har kommet da. Bruker de litt for å lese om frøet og om mor, bivirkninger som er vanlig og sånt.
  • Trente du før/trener du under svangerskapet? Trente ikke noe spesielt, nei. Gikk mye tur, siden vi har hund, men etter uke 5 har jeg ikke orket å være spesielt aktiv pga. formen, dessverre. Håper det bedrer seg snart :)
  • Hvordan har kroppen forandret seg? Magen ser litt annerledes ut, mer oppblåst. Har til vanlig ganske flat mage, så jeg ser kanskje forandring tidligere enn hvis jeg hadde hatt mage fra før? Puppene er litt større og fyldigere.
  • Strekkmerker? Ingen nye, nei.
  • Hva har dere kjøpt til babyen per i dag? Klarte ikke å dy meg! Har kjøpt 2 bodyer og en liten koseklut med et bamsehode på  :rodmer:
  • Er barnerommet klart? Nei, men vi har et rom ledig som skal bli til den lille. Baby skal uansett ligge på rommet vårt første tiden.
  • Har du lyst på flere barn og i såfall når? Hvor mange? Ja, det tror jeg. Ett til kanskje, jeg ønsker meg ikke mange barn, de skal jo opp og fram disse små, ønsker å ha god tid med de jeg evt. får :)
  • Skal dere ha dåp/navnefest? Når? For å glede besteforeldrene våre blir det nok dåp. Sikkert en gang neste sommer eller noe.
  • Velger du 80% eller 100% permisjon? Hvor lang permisjon skal du ha? Ganske sikker på jeg velger 100%, også vil jeg gå ulønnet en stund etter det, ønsker ikke å sende ettåringen min i barnehage :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho!! 9+4 idag, termin mellom 1-4 mars! Ser ut til å gå riktige veien, tiltross for nesten ingen tegn. En liten oppdatering på mine få tegn på denne graviditeten.

- kvalm bare jeg tenker på mat, spesielt pannekaker og sånne godsaker

- mage knip hver morgen, men ikke hard i magen..

-stikkinger nederst i magen, mest på kvelden

-blir trøtt rundt 7-8 på kvelden..

Håper ikke denne gangen ender i SA også.. *håpe håpe* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...