Gå til innhold

Søndagsåpne butikker


debattanten

Søndagsåpne butikker  

141 stemmer

  1. 1. Hva mener du om søndagsåpne butikker?

    • Søndagsåpne butikker bør være forbudt, som i dag
      78
    • Søndagsåpne butikker burde legaliseres så folk kan velge selv
      63


Anbefalte innlegg

Men det er tull, så det er ikke noe rart. Det blir ikke flere arbeidsplasser, da mange butikkansatte arbeider på deltid. Deltidsansatte tar søndagsvaktene.

 

Hvem sin frihet? De ansatte eller næringstoppene? De fleste ansatte ønsker ikke søndagsåpnebutikker. Hva med deres frihet? Kundene kan handle mat 6 dager i uka. Det får holde. Kun tenåringer og forvokste unger som ikke klarer å handle inn for søndag.

 

Tull? Jeg har blant annet linket i denne tråden til en undersøkelse av 30 land i Europa som har liberalisert åpningstider på søndager. Der har det blant annet blitt lavere priser og mer jobber. 

Må jo nesten anta at dette skulle være en mulighet her også, noe annet ville jo stride mot helt elementære markedsmekanismer. 

 

Syns det er bemerkelsverdig at du mener at folk som vil handle en søndag er tenåringer og forvokste unger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cartman

Les hva vi sier i tråden. Dette er bra for er ansatte, de kan jobbe på søndager og tjene ekstra. Om du ikke liker søndagsåpne butikker så la vær å besøke dem da, ikke vær en egoist..,

Egoist? Ikke kom med dårlige hersketeknikker. Enten kan du diskutere skikkelig og redelig eller så kan du finne deg et annet forum.

 

Du vil ha søndagsåpne butikker, da du ønsker å handle hele uka. Jeg mener det er galt, da man utnytter ansatte. De ansatte tjener nok penger i dag. Hvis de ikke hadde tjent nok penger, så hadde de skaffet seg en annen jobb. Butikkansatte har forresten muligheten til å tjene ekstra, da det alltid er noen syke og noen må ta disse ekstra vaktene. Så argumentene dine holder ikke. Det som kommer til å skje er at deltidsansatte får disse søndagsvaktene, mens de som arbeider fast får fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil heller at man skal redde livet til "Ola" som har fått hjerneblødning på ein søndag, enn "Per" som ikkje har meir juice til pannekakene sine og ikkje klarte å handle frå mandag-lørdag.

Imot.

 

Men hvorfor trenger du å nekte noen juice og pannekaker i det hele tatt? Eller alle de jobbene det ville skapt, som forøvrig Norge trenger massevis av om dette landet skal gå rundt fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagsåpnebutikker er noe tull. Man kan handle på bensinstasjonen, hvis man har glemt å handle noe viktig. Butikkansatte trenger en fast fridag i uka. Har selv jobbet i elektrobutikk og sjefen ringte hele tiden og spurte om jeg kunne arbeide, da det alltid var noen "syke".

Jeg tenker først og fremst på de ansatte.

Tenker på de ansatte? Oki. Jeg har jobbet på bensinstasjon og skal love deg jeg ble ringt omtrent hver dag. Ikke har man fast fridag i uken når man jobber på bensinstasjon heller. Veldig hyklersk og mene at folk skal kunne klare å handle seks dager i uken,men HVIS man mangler noe så får man dra på bensinstasjon hvor det er fullt På søndager fordi folk mangler myyye. Hva med å tenke på bensinstasjonsansatte også hvis man først skal være så medmenneskelige? Jobber man søndag har man gjerne fri en annen dag. Så hvorfor skal man få vrengt akkurat søndag over hodet når det fins flere dager som andre kanskje syns er bedre å få fri på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Men hvorfor trenger du å nekte noen juice og pannekaker i det hele tatt? Eller alle de jobbene det ville skapt, som forøvrig Norge trenger massevis av om dette landet skal gå rundt fremover.

Hæ? Poenget var at eg ikkje syns synd på Per når han ikkje greidde å handle dei 6 andre dagane i veka, og det er stengt på søndag. Han kunne handla på mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og lørdag.

Det er viktigare at f.eks sjukehusene er opne på søndager, og ikkje butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes butikkene burde være søndagsåpne. Butikkene har tidligere vært stengt fordi søndag skal være hviledag, i tråd med kristen tradisjon. Norge er ikke lenger et kristent land, og fåtallet av de som fortsatt vil ha søndagsstengte butikker er nok ikke kristne. Så det er ingen grunn som tilsier at folk skal ha denne fridagen, som så mange andre arbeidsgrupper ikke kan få. Personer som jobber i helse- og omsorgsyrke må jobbe søndager, 17. mai, 1. mai, julaften, påskeaften, pinseaften osv. Nå vil noen agrumentere med at disse yrkene visste det da de gikk inn i det, men det er jo ikke derfor man søker seg inn i yrket. Man kan ikke forvente at ingenting skal forandre seg, og jeg ser faktisk ikke noe negativt med søndagsåpne butikker. Det er bare late mennesker som skal leve den norske drømmen med å jobbe minst å tjene mest, som ikke vil jobbe mer enn de absolutt må.

Anonymous poster hash: d3ae6...692

 

§ 2 i Norges Gunnlov:

Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv. Denne Grunnlov skal sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene.

Anonymous poster hash: 00659...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Poenget var at eg ikkje syns synd på Per når han ikkje greidde å handle dei 6 andre dagane i veka, og det er stengt på søndag. Han kunne handla på mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og lørdag.

Det er viktigare at f.eks sjukehusene er opne på søndager, og ikkje butikker.

 

Ja, syns du det er viktig å nekte folk juice og pannekaker på søndag, det er hva jeg spør om. Man trenger ikke ha forbud mot søndagsåpne butikker på bekostning av sykehus. 

 

Sykehus og helsenorge går rundt selv om vi har søndagsåpne butikker. Merkelige begrunnelser du har for deg selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Tull? Jeg har blant annet linket i denne tråden til en undersøkelse av 30 land i Europa som har liberalisert åpningstider på søndager. Der har det blant annet blitt lavere priser og mer jobber. 

Må jo nesten anta at dette skulle være en mulighet her også, noe annet ville jo stride mot helt elementære markedsmekanismer. 

 

Syns det er bemerkelsverdig at du mener at folk som vil handle en søndag er tenåringer og forvokste unger. 

Tenåringer og unger mangler struktur og klarer ikke å planlegge. Det var det jeg siktet til. I tillegg er det vanskelig å sammenligne Norge med andre europeiske land. Norge er Norge og Europa er Europa. Jeg har selv arbeidet i butikk og det er derfor jeg har så klare meninger på dette området. Søndagen var redningen for meg. Da kunne jeg være med kamerater og holde avtaler. Alle andre dager kunne jeg ende opp med overtid og ekstra vakter. Det var slitsomt, da jeg som pliktoppfyllende ansatt alltid satte jobben først. Derfor blir jeg provosert av dette. Ikke fordi det er krise å bli satt opp på en søndagsvakt. Det er verre når du har en frihelg og sjefen ringer deg. Hva har skjedd? En av de ansatte er liksom "syk" og jeg tar vakten. Jævla gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer og unger mangler struktur og klarer ikke å planlegge. Det var det jeg siktet til. I tillegg er det vanskelig å sammenligne Norge med andre europeiske land. Norge er Norge og Europa er Europa. Jeg har selv arbeidet i butikk og det er derfor jeg har så klare meninger på dette området. Søndagen var redningen for meg. Da kunne jeg være med kamerater og holde avtaler. Alle andre dager kunne jeg ende opp med overtid og ekstra vakter. Det var slitsomt, da jeg som pliktoppfyllende ansatt alltid satte jobben først. Derfor blir jeg provosert av dette. Ikke fordi det er krise å bli satt opp på en søndagsvakt. Det er verre når du har en frihelg og sjefen ringer deg. Hva har skjedd? En av de ansatte er liksom "syk" og jeg tar vakten. Jævla gøy.

 

 

Jeg forstår argumentene dine. Jeg bare ser ikke at de trumfer det umoralske med å forby søndagsåpne butikker. 

 

Jeg hevder ikke at søndagsåpne butikker gir et perfekt arbeidsmarked. Jeg bare føler fordelene veier tyngre enn ulempene. Det blir mindre tap for folk og kanskje mest samfunnet i sin helhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Tenker på de ansatte? Oki. Jeg har jobbet på bensinstasjon og skal love deg jeg ble ringt omtrent hver dag. Ikke har man fast fridag i uken når man jobber på bensinstasjon heller. Veldig hyklersk og mene at folk skal kunne klare å handle seks dager i uken,men HVIS man mangler noe så får man dra på bensinstasjon hvor det er fullt På søndager fordi folk mangler myyye. Hva med å tenke på bensinstasjonsansatte også hvis man først skal være så medmenneskelige? Jobber man søndag har man gjerne fri en annen dag. Så hvorfor skal man få vrengt akkurat søndag over hodet når det fins flere dager som andre kanskje syns er bedre å få fri på?

Bensinstasjonen må være åpen. Det skjønner du også. Uten bensinstasjoner stopper samfunnet opp. Det visste du da du tok jobben. Akkurat som politifolk og ambulansepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Ja, syns du det er viktig å nekte folk juice og pannekaker på søndag, det er hva jeg spør om. Man trenger ikke ha forbud mot søndagsåpne butikker på bekostning av sykehus.

Sykehus og helsenorge går rundt selv om vi har søndagsåpne butikker. Merkelige begrunnelser du har for deg selv.

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1014/thread312201/

Derfor samanliknar eg butikker vs. Sjukehus. Syns det er horribelt at man prioterer varer og tenester foran menneskeliv.

Eg har heller ikkje nekta noken noke som helst, eg bare seier at han burde handla inn råvarene på dei alle andre 6 dagane i veka. Er du for søndagsopne butikker, fint for deg, men det er ikkje eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1014/thread312201/

Derfor samanliknar eg butikker vs. Sjukehus. Syns det er horribelt at man prioterer varer og tenester foran menneskeliv.

Eg har heller ikkje nekta noken noke som helst, eg bare seier at han burde handla inn råvarene på dei alle andre 6 dagane i veka. Er du for søndagsopne butikker, fint for deg, men det er ikkje eg :)

 

 

Skal lese artikkelen senere, har ikke tid nå. Jeg forstår ikke hvordan sykehus og butikker kan ha sammenheng, men kanskje jeg blir overrasket. 

Du kan være uenig så mye du vil, så lenge du ikke støtter et forbud mot søndagsåpent. Det er det jeg reagerer på i tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Skal lese artikkelen senere, har ikke tid nå. Jeg forstår ikke hvordan sykehus og butikker kan ha sammenheng, men kanskje jeg blir overrasket.

Du kan være uenig så mye du vil, så lenge du ikke støtter et forbud mot søndagsåpent. Det er det jeg reagerer på i tilfellet.

Eg støtter kva eg vil, og eg støtter søndagsstengte butikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cartman

Jeg forstår argumentene dine. Jeg bare ser ikke at de trumfer det umoralske med å forby søndagsåpne butikker. 

 

Jeg hevder ikke at søndagsåpne butikker gir et perfekt arbeidsmarked. Jeg bare føler fordelene veier tyngre enn ulempene. Det blir mindre tap for folk og kanskje mest samfunnet i sin helhet. 

Jeg ser ikke helt hva samfunnet har å tjene på søndagsåpne butikker. Vi må da klare å handle det nødvendige på lørdag. Nå som mange butikker har åpent til klokka 23:00 på lørdager, så mener jeg at alle skal kunne klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til søndagsåpne butikker.

 

Veldig mange argumenter mot (og for) er allerede nevnt.

 

Hva med miljøhensynet??

Rapporten som selskapet DAMVAD har utarbeidet for Handelens samarbeidsutvalg (HSU), konkluderer med at utslippene kan øke med 21.350 tonn CO2-ekvivalenter.

 

Ja, rapporten sier det KAN skje. Men noe som hvertfall ikke vil skje, er at utslippene blir mindre av søndagsåpne butikker.

 

Ute i Europa er også kundegrunnlaget mye større enn her i vårt langstrakte land. Synes det er deilig å holde helligdagen hellig :)



Anonymous poster hash: 00659...e96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Egoist? Ikke kom med dårlige hersketeknikker. Enten kan du diskutere skikkelig og redelig eller så kan du finne deg et annet forum.

 

Du vil ha søndagsåpne butikker, da du ønsker å handle hele uka. Jeg mener det er galt, da man utnytter ansatte. De ansatte tjener nok penger i dag. Hvis de ikke hadde tjent nok penger, så hadde de skaffet seg en annen jobb. Butikkansatte har forresten muligheten til å tjene ekstra, da det alltid er noen syke og noen må ta disse ekstra vaktene. Så argumentene dine holder ikke. Det som kommer til å skje er at deltidsansatte får disse søndagsvaktene, mens de som arbeider fast får fri.

Dårligr hersketeknikker? Ikke kom her og fortell meg at jeg skal forlate forumet. Du er ikke det minste saklig, du er en egoistisk når du vil nekte alle sammen å få handle på butikker på søndager fordi du av en eller annen sær og merkelig grunn ikke vil ha det...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg støtter kva eg vil, og eg støtter søndagsstengte butikker :)

 

Veldig umoralsk av deg i tilfellet. Syns det er merkelig å nekte og være for forbud som rammer andre mennesker. Det moralsk riktige er å la folk velge selv.

 

Jeg ser ikke helt hva samfunnet har å tjene på søndagsåpne butikker. Vi må da klare å handle det nødvendige på lørdag. Nå som mange butikker har åpent til klokka 23:00 på lørdager, så mener jeg at alle skal kunne klare det.

 

Det burde være opplagt, mer jobber, mer vekst, mer skatteinntekter osv osv. 

 

Selvfølgelig burde folk klare det, men hvorfor skal vi ta fra folk muligheten til søndagen om det er et marked for det. Dette er jo helt barnehagelogikk. Burde virkelig ikke være hovedargumentet for et forbud, slik det ser ut til å være blant altfor mange mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Dårligr hersketeknikker? Ikke kom her og fortell meg at jeg skal forlate forumet. Du er ikke det minste saklig, du er en egoistisk når du vil nekte alle sammen å få handle på butikker på søndager fordi du av en eller annen sær og merkelig grunn ikke vil ha det...

Det er du som ikke saklig, da du ilegger meg en negativ egenskap, uten at du kjenner meg. Det er selve definisjonen på en hersketeknikk. Jeg er saklig, da jeg diskuterer saken og ikke person. Saken er søndagsåpne butikker eller ikke. Jeg kommer med flere argumenter, mens du kommer med flere personangrep. Derfor kan du gå til et annet forum. Der kan du snakke med dine likesinnede, da du tydeligvis ikke tåler motargumenter. Det er ikke jeg som nekter deg. Det er loven som nekter deg. Vi lever i et demokratisk samfunn. Demokratiet har talt og du får bare leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei til søndagsåpne butikker.

 

Veldig mange argumenter mot (og for) er allerede nevnt.

 

Hva med miljøhensynet??

Rapporten som selskapet DAMVAD har utarbeidet for Handelens samarbeidsutvalg (HSU), konkluderer med at utslippene kan øke med 21.350 tonn CO2-ekvivalenter.

 

Ja, rapporten sier det KAN skje. Men noe som hvertfall ikke vil skje, er at utslippene blir mindre av søndagsåpne butikker.

 

Ute i Europa er også kundegrunnlaget mye større enn her i vårt langstrakte land. Synes det er deilig å holde helligdagen hellig :)

Anonymous poster hash: 00659...e96

 

 

Miljø er vel og bra, men det vil ikke reddes av begrensninger, skatter, avgifter og lignende. Jeg kan f.eks ikke se at miljøet på kloden blir bedre av at Venstre med Guri Melby i front fjerner parkeringsplasser i Oslo og setter opp steinblokker. Om noe så fører det til at folk må kjøre i ring mange ganger før det blir ledig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Det er du som ikke saklig, da du ilegger meg en negativ egenskap, uten at du kjenner meg. Det er selve definisjonen på en hersketeknikk. Jeg er saklig, da jeg diskuterer saken og ikke person. Saken er søndagsåpne butikker eller ikke. Jeg kommer med flere argumenter, mens du kommer med flere personangrep. Derfor kan du gå til et annet forum. Der kan du snakke med dine likesinnede, da du tydeligvis ikke tåler motargumenter. Det er ikke jeg som nekter deg. Det er loven som nekter deg. Vi lever i et demokratisk samfunn. Demokratiet har talt og du får bare leve med det.

Jeg har forklart hvorfor jeg kalte deg egoistisk. Les gjerne innlegget igjen. Søndagsåpne butikker vil tjene de ansatte positivt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...