Gå til innhold

Søndagsåpne butikker


debattanten

Søndagsåpne butikker  

141 stemmer

  1. 1. Hva mener du om søndagsåpne butikker?

    • Søndagsåpne butikker bør være forbudt, som i dag
      78
    • Søndagsåpne butikker burde legaliseres så folk kan velge selv
      63


Anbefalte innlegg

Gjest Jacklost

Det er mye debatt om søndagsåpne butikker. Hva mener KG om dette? 

 

Kommenter gjerne i tillegg om ønskelig. 

 

Selv har jeg ikke noe behov for søndagsåpne butikker overalt, men jeg vil ikke nekte de som har et behov likevel. Så jeg stemmer for legalisering.

Endelig så er jeg enig i noe du sier :tommel: Helt tåpelig at folk som ikke liker dette skal være so egoistiske å ødelegge for oss som ønsker søndagsåpne butikker...
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig så er jeg enig i noe du sier :tommel: Helt tåpelig at folk som ikke liker dette skal være so egoistiske å ødelegge for oss som ønsker søndagsåpne butikker...

 

Ikke verst! ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.proff.no/selskap/kappahl-as/bodø/klær/Z0I4LEBT/

http://www.proff.no/selskap/cubus/grimstad/klær-agentur-og-en-gros/Z0IHN88O/

 

http://www.proff.no/selskap/enklere-liv-hovedkontor/asker/syke-og-helsepleieartikler/Z0I961T0/

 

http://www.proff.no/selskap/cafe-opus-maxi-storsenter/hamar/restauranter-og-kafeer/Z0I3OKE5/

 

http://www.proff.no/selskap/kvadrat/sandnes/eiendomsforvaltning-og-utvikling/Z0I43BCP/

 

Hvis man ser på regnskapstallene og de overskuddene disse bedriftene har så tviler jeg på at de butikkene som de fleste bruker kommer til å lide særlig under det å ha søndagsåpent. Så at varer vil bli dyrere er det ikke noen grunn til... 
Det er heller ikke slik at søndagsåpent skal vare like lenge som i hverdagen eller lørdagene. Det vil bli kortere tider enn de dagene. 

Og så har man jo det argumentet som mange kaster ut som at da må barnehager, vaktmestertjenester, SFO, osv være åpent på søndager også. Men butikker er da også åpne på lørdager i dag, og ingen av de tingene (i hvert fall ikke SFO og barnehager!) har åpent i helgene av den grunn. 

 

En annen ting er at når man skal ut og søke jobber etter skolen så blir det nesten regnet som negativt om man ikke har jobbet underveis i studiene. Med søndagsåpent vil behovet for ekstrahjelper og deltidsansatte i små stillinger øke, og studentene får bedre mulighet til å jobbe. 
Det er ikke snakk om å selge alkohol på lørdager, så det er ikke noe i veien for at en student under 18 år kunne jobbet ved siden av. 

 

Og så sier så veldig mange at man har et STORT problem dersom man ikke får til å handle de andre dagene i uka.
Hallo? Det handler ikke nødvendigvis om å ikke ha tid, det handler mer om hvilket stress og mas man vil ha i hverdagen. De av oss som har barn har mye som skal følges opp av lekser, fritidsaktiviteter, bursdager, osv. Det opptar ofte hele ettermiddagene for folk til tider. Og så kommer lekser, middag, kvelds, og egentid med barna de gangene det ikke er noe organisert som skjer eller annet sosialt for barna. 
Så hele ettermiddagene frem til 20-21 på kvelden er altså full for mange. På denne tida er klesbutikker stengt. Og så skal man altså ta turen til Kiwi helt frem til klokka 23.00 og handle inn mat for hele uka. 
Når skal foreldre få slappet av i løpet av uka da? Ja, man får det til i dag slik det er, men det er også et faktum at barn blir mer og mer stresset og det er et stort press på foreldrene. 
Med små barn er det heller ikke veldig stas eller koselig å handle på lørdager og gå i trengsel. Det blir gjerne mer mas enn noe annet. 
Så om butikker hadde vært åpne på søndager også ville det presset som er på butikker og sentre på lørdagene jevnet seg ut, og helgeshopping hadde vært mer behagelig og mindre masete for barn og foreldre. 
 

Man MÅ ikke handle på søndager. Man klarer seg uten også, men samfunnet utvikler seg, og det begynner å vise seg i hverdagsstresset og at tidsklemma har blitt normalen. 
Ja til fleksibilitet! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er ikke et godt argument. Det er en spesiell høytid. De søndager de er åpen så er det lagt opp til arrangsjemanger. En søndager det julegrantenning. Hele fam drar ut. Neste søndag er det nissetog...hele fam ut. Så er det fyrverkeri...gløgg...pakker til barna.dette er lagt opp i samarbeid med butikkene. Vel vitende at dette drar folk ut. Så er det gjerne ruskevær..folk går inn for å varme seg. Da ender de opp på et senter, for der er det avertert gratis boller og brus til ungene.

Vi handler ikke flere julegaver av den grunn.

Tror du det hadde vært så mye folk på disse søndagene om det ikke skjedde noe nøye planlagt utenom? Her er det hest og kjerrekjøring til ungene. Selvfølgelig får de folk ut.De setter også opp gratis buss på disse dagene. Jeg har ikke småbarn, og har ikke vært på søndagsåpent.så ikke bruk julen som argument.

Anonymous poster hash: b033b...820

Hva med matbutikker som ikke arrangerer noe på i adventstiden? Folk handler jo like mye og når jeg jobbet i hele den måneden, så priset folk seg lykkelig over at vi hadde søndagsåpent også fordi vi var åpen fra 09-23...

Samme har jeg sett på andre vanlige matbutikker, som har ett eget "rom" som de har åpent på søndager, fra da åpnet til de stengte så var det stappfullt med folk og kø ut fra butikken, joda dette var jo i en større by og lå rett ved ett stort boligområde og nær sentrum..

Men det å si at vi ikke trenger å ha åpent på søndager, fordi folk må lære seg å planlegge bedre? Det er ett dårlig argument, fordi vi vet jo ikke hvordan folk har det i hverdagen, kanskje de jobber turnus? Jobber på båt og kommer hjem en søndag? Folk som pendler fram og tilbake pga jobb...

Ikke alle små byer/tettsteder har døgnåpne bensinstasjoner, eller kiosker heller...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot. Det har ikke noe med at jeg vil begrense andres mulighet til å handle på søndager.

Ingen av dere som argumenterer om valgfrihet, ser noen andre bakdeler.Dere ønsker å åpne butikker på søndag, for deres egen del.

Jeg syns det er godt å ha fri på søndag. En rolig dag. Trenger vi Ikke en rolig dag?

Noen argumenterer At de ansatte kan ta fri en annen dag, om de jobber søndag. Hvor skal de plassere ungene på søndag?

Noen mener de vil ansette studenter på søndager. Tror dere det? Tror dere at det er kun lønn som følgere nyansettelser?

Mange vil ikke få jobb i butikk,om de svarer nei tl søndagsjobbing .Mange kan ikke jobbe pga de har ikke passctil unger.

Er det ønskelig med en ekstra dag med mye trafikk?

Utvidelse av arbtid er tilstede om det blir åpent.

Nå er butikker åpent fra 07- 23 . Om ikke folk klarer å organisere handling nå, så tviler jeg på at de klarer det med en dag ekstra.

Mulig du vil bruke helligdagene til handling, og da skal de ikke ha noe valg lengre.

Når noen bruker argument som: om ikke du ønsker åpne butikker, så hold deg vekk. Da har du Ikke troverdighet i debatten. Da har du ikke argument, hverken forelder i mot.

Anonymous poster hash: b033b...820

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tullete innlegg. Du sammenligner butikker med legekontor og sykehus? Du husker vel hva som skjedde med en gutt (som døde), fordi en barneavdeling var stengt i helgen, eller? Man kan alltid benytte seg av legevakta og få like god hvis ikke bedre behandling enn hos fastlegen. Men å finne alt i brustadbua på søndag er umulig. Noen klarer seg sikkert fint slik det er nå, men andre gjør ikke det. Når skal ''dere'' forstå at ''vi'' har andre behov? Når skal ''dere'' slutte å ignorere ''oss''? 

 

Du svarte ikke - på hvilket grunnlag uttaler du deg om ALLE?

 

Dere klarer jo dere helt fint slik som det er nå, eller tar jeg feil? Har man behov for å gjøre storhandlinger på søndager? Som du sier så er det kanskje umulig å finne alt i brudstadbua, men du finner det du TRENGER, eller tar jeg feil igjen? 

 

Når man skal handle etter jobb er man sammen med hundre andre som skal gjøre det samme. På lørdager er det permanente køer i kassa.  

 

Og derfor mener du at løsningen er søndagsåpne butikker? Ikke ansette de menneskene som faktisk søker på jobb, og trenger arbeid og har mulighet til å jobbe i hverdager? I en butikk der det er permanente køer vil det ikke hjelpe å måtte ha åpent en dag til, da vil løsningen være å ansette flere folk, for å redusere kø! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man trenger et godt argument for søndagsåpene butikker:

 

Mer jobber! Spesielt for unge og studenter. Ikke bare det, men butikkene får adgang til en ekstra dag til å utnytte investeringene sine, som igjen genererer vekst til flere butikker og jobber. Det hele er ganske enkel markedsøkonomi. Norge trenger det da landet er på vei ned i dass med mindre privat næringsliv får litt bedre vilkår så folk kan få seg en jobb. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere klarer jo dere helt fint slik som det er nå, eller tar jeg feil? Har man behov for å gjøre storhandlinger på søndager? Som du sier så er det kanskje umulig å finne alt i brudstadbua, men du finner det du TRENGER, eller tar jeg feil igjen? 

 

 

Og derfor mener du at løsningen er søndagsåpne butikker? Ikke ansette de menneskene som faktisk søker på jobb, og trenger arbeid og har mulighet til å jobbe i hverdager? I en butikk der det er permanente køer vil det ikke hjelpe å måtte ha åpent en dag til, da vil løsningen være å ansette flere folk, for å redusere kø! 

 

 

Nei, jeg finner ikke det jeg trenger i brustadbua. Disse bør avskaffes snarest som latterlig ubrukelige. Jeg handler fra en søndagsåpen butikk i nærheten istedet sammen med mange andre.

 

Når det er permanente lange køer på lørdag er ikke løsningen å ansette flere. Man trenger flere kasser hvis man skal løse det på denne måten og det er ikke alltid plass for det. Heller ikke i rushtiden sent på ettermiddagen når alle kommer fra jobb og skal handle. Er det søndagsåpent, spres trykket litt. Er det stengt på mandag og/eller tirsdag på grunn av en helligdag, er det bare å smøre seg med tålmodighet både på fredag og lørdag og kaste bort verdifull tid som kunne brukes med familien istedet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg finner ikke det jeg trenger i brustadbua. Disse bør avskaffes snarest som latterlig ubrukelige. Jeg handler fra en søndagsåpen butikk i nærheten istedet sammen med mange andre.

 

Når det er permanente lange køer på lørdag er ikke løsningen å ansette flere. Man trenger flere kasser hvis man skal løse det på denne måten og det er ikke alltid plass for det. Heller ikke i rushtiden sent på ettermiddagen når alle kommer fra jobb og skal handle. Er det søndagsåpent, spres trykket litt. Er det stengt på mandag og/eller tirsdag på grunn av en helligdag, er det bare å smøre seg med tålmodighet både på fredag og lørdag og kaste bort verdifull tid som kunne brukes med familien istedet. 

 

Da kan man smøre seg med tålmodighet fra søndag til mandag også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man smøre seg med tålmodighet fra søndag til mandag også. 

 

 

Du misforsto. Å smøre seg med tålmodighet på butikken mens man handler og sitter i evige køer for å betale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Helt latterlig alle de folka som klager på dette. Om dere ikke vil ha søndagsåpne butikker så bare la vær å besøk dem da på søndager...

Har ikke noe med hva jeg personlig ønsker eller ikke. Hva jeg personlig mener er uinteressant. Hva bransjen, NHO og lokaøsamfunnene mener er derimot interessant, men folk tenker visst bare meg, meg, meg. Hadde synes det var praktisk å handle på søndager, men jeg ville stemt imot pga bygda mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med hva jeg personlig ønsker eller ikke. Hva jeg personlig mener er uinteressant. Hva bransjen, NHO og lokaøsamfunnene mener er derimot interessant, men folk tenker visst bare meg, meg, meg. Hadde synes det var praktisk å handle på søndager, men jeg ville stemt imot pga bygda mi.

 

Hva NHO er redd for kan man jo bare undres. Veldig merkelig standpunkt da det ikke synes å være noe holdepunkter i de begrunnelsene de kommer med, ikke som jeg har fått kloa i hvert fall. 

 

Hvorfor er du så redd for bygda de? 

 

All erfaring jeg har lest om i fra land rundt oss tilsier at det ikke blir noen konkursbølge, eller høyere priser. Derimot er et som skjer at flere jobber skapes og prisene går ned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes argumentet om at "vi" skal ha en hviledag og at vi må tenke på de ansatte er svært dårlig, på grensen til pinlig. Hva med alle de som jobber i det private og offentlige i dag? Er du villig til å stenge politi, sykehus, legevakt, brannvesen, restauranter, utesteder, redningstjenester, flyplasser osv?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker selv når jeg var student. Skulle ønske jeg kunne jobbe på Kiwi eller tilsvarende pga den gode lønnen, men det gikk ikke opp da man ikke fikk nok timer. Var stengt søndager. 

 

Istedenfor måtte jeg ta til takke med å selge pølser på bensinstasjon hvor jeg jobber flere timer og tjente mye mindre enn om jeg hadde kunne jobbet i en søndagsåpen butikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at matvare butikker kan ha åpent. I dag har bla Kiwi små boder, eller de stenger av en del av butikken for så å komme under Brustad-Buas krav. Så står folk i kø for å kjøpe matvarer. Virker veldig rart.

Kunne man ikke ha en kompromiss at feks matvare butikker kunne ha åpent 10-18 ?

 

Ellrs er ikke dette så viktig, men Brustad-bue det er rare greier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spekulasjoner og tull. Vil man kjøpe noe fra din butikk, så kommer man hvilken som helst dag. Forbrukere straffer ikke butikkene fordi de holder stengt 1 dag og handler et annet sted i protest.

 

Og det begrunner du med hva da?

 

Som vanlig har du ikke noe å komme med her inne, kun påstander som du ikke argumenterer for. Mitt argument bunner i det bransjen selv har kommet frem til, samt velkjente markedsmekanismer som går på markedsandeler.

 

Og du hoppet for øvrig bukk over de butikkene som er på kjøpesenter, tror du de har noen valgfrihet?

 

Jeg foreslår at du lar være å svare dersom du bare har piss å komme med. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og det begrunner du med hva da?

 

Som vanlig har du ikke noe å komme med her inne, kun påstander som du ikke argumenterer for. Mitt argument bunner i det bransjen selv har kommet frem til, samt velkjente markedsmekanismer som går på markedsandeler.

 

Og du hoppet for øvrig bukk over de butikkene som er på kjøpesenter, tror du de har noen valgfrihet?

 

Jeg foreslår at du lar være å svare dersom du bare har piss å komme med. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

Da foreslår jeg at du holder deg borte fra forum istedet for å hakke ned på andre :) Brukeren har like mye rett å være i denne tråden som du....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og det begrunner du med hva da?

 

 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

 

Sunn fornuft. Noe du åpenbart mangler i tillegg til argumenter.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft. Noe du åpenbart mangler i tillegg til argumenter.

 

Nope. Sunn fornuft, det er faktisk å høre på handlesbransjen (der både arbeidsgiverside OG arbeidstakerside) er mot forslaget. 

 

Jeg tror nok de har en ganske solid formening og grunnlag for å si om de vil tjene på det eller ikke. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...