Gå til innhold

Søndagsåpne butikker


debattanten

Søndagsåpne butikker  

141 stemmer

  1. 1. Hva mener du om søndagsåpne butikker?

    • Søndagsåpne butikker bør være forbudt, som i dag
      78
    • Søndagsåpne butikker burde legaliseres så folk kan velge selv
      63


Anbefalte innlegg

Syns det er merkelig at det nevnes at folk må kunne klare å handle det de trenger fra mandag til lørdag når vi i mange år har små handlet på bensinstasjoner eller tatt en tur til Sverige og storhandlet. For all del, å være i mot er greit det, men i dagens samfunn så ser det ut som om folk handler alle dager til alle tider uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det bør være strengt forbudt, da dette er hva Jesus ville. At vi skulle ha en hviledag i hans navn. De som ønsker å bryte dette løftet burde saksøkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være strengt forbudt, da dette er hva Jesus ville. At vi skulle ha en hviledag i hans navn. De som ønsker å bryte dette løftet burde saksøkes...

Jesus?

Han som rusla rundt i åkeren på sabbaten og både plukket og spiste korn sammen med disiplene sine, og påpekte at man skulle jobbe med å redde oksen sin på en sabbat?

Han sa ingenting sånt. Tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være strengt forbudt, da dette er hva Jesus ville. At vi skulle ha en hviledag i hans navn. De som ønsker å bryte dette løftet burde saksøkes...

Øh... Jesus feiret lørdag som hviledag (sabbat). :jepp:

Jøder og adventister holder lørdagen hellig. Muslimene holder fredagen. Og så er det vel også noen onsdags og torsdagsfeirere også. Så det bør ikke by på problemer å rekruttere folk til søndagsjobbing.

 

Gjør det gjerne selv også. Helgetillegg er gull verdt. Jeg føler omtrent like sterkt for helgen som for tirsdager. Bytter gjerne arbeidssøndag mot fri en hverdag. For når jeg skal handle på hverdager, blir det fort stress og tidspress. Med søndagsåpne butikker kunne jeg gjort hovedhandelen i et makelig tempo. Hvis jeg jobbet søndag, måtte jeg selvsagt ha fri en hverdag - og da kunne jeg heller saktehandle da. Vinn - vinn.

Synes denne saken fra nrk gir et litt mer nyansert bilde enn fagforeningens Krf-propaganda. Kanskje butikkene vil tjene på at kunder får tid til å orientere seg mellom reolene, og ikke bare må grabbe med seg det første og beste som tidsklemma tillater i forbifarten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha søndagsåpent, og la de som vil jobbe på søndager få jobbe da? 

 

Når det er 570 søkere på en Kiwi jobb, så må det jo bety at folk er desperate etter å få seg jobb. Kjenner nok av studenter som gjerne vil komme seg i jobb, og må knive om stillingene på de butikkene som allerede er søndagsåpne (Joker, osv)

 

Ser ikke problemet. 



Anonymous poster hash: 8fc65...0f8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det motstandere argumenterer med - at man ikke tjener noe på søndager. Hvis det er sant, da er det ingen vits i å ha det åpent. Jeg regner med at morstandere holder stengt når/hvis det blir vedtatt at man får velge selv. Av rent prinsipielle grunner. 

 

På hvilket grunnlag uttaler du deg på vegne av alle? At ingen har behov for å handle på en søndag? Hva med de som er på jobb resten av uka? Jeg er oppvokst steder hvor søndagsåpne og døgnåpne butikker er normen og tro meg, det er like mange som handler på søndager som resten av uka og ingen klager. 

 

Butikken er åpen 7-23, altså, stengt åtte timer mellom vær dag, i 6 dager. Hvis man ikke klarer å presse inn en handletur i løpet av dette.. Som jeg har nevnt tidligere har folk blitt kvalmende opptatt av materialisme. Alt skal være tilgjengelig, hele tiden! Men det er faktisk ikke nødvendig. 

 

Hvorfor ikke legekontor, barnesykehus etc. som stenger/nedbemanner i helgene? Det er snakk om å prioritere det som faktisk er viktig, og det å handle på en søndag, er alt annet enn viktig! Vi klarer oss helt fint med slik det er nå, det finnes søndagsåpne butikker, så klart med mindre utvalg, men det er helt ok, fordi butikkene er jo åpen igjen på mandagen. Hvis det er noen som ikke får handlet fordi dem jobber hele uken, så er det ikke værre enn å spørre om hjelp fra noen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butikken er åpen 7-23, altså, stengt åtte timer mellom vær dag, i 6 dager. Hvis man ikke klarer å presse inn en handletur i løpet av dette.. Som jeg har nevnt tidligere har folk blitt kvalmende opptatt av materialisme. Alt skal være tilgjengelig, hele tiden! Men det er faktisk ikke nødvendig. 

 

Hvorfor ikke legekontor, barnesykehus etc. som stenger/nedbemanner i helgene? Det er snakk om å prioritere det som faktisk er viktig, og det å handle på en søndag, er alt annet enn viktig! Vi klarer oss helt fint med slik det er nå, det finnes søndagsåpne butikker, så klart med mindre utvalg, men det er helt ok, fordi butikkene er jo åpen igjen på mandagen. Hvis det er noen som ikke får handlet fordi dem jobber hele uken, så er det ikke værre enn å spørre om hjelp fra noen. 

 

Så du klarer deg helt fint uten søndagshandel, hvorfor er du så ivrig på å nekte andre som ikke klarer seg uten? Det er i hvert fall slik det høres ut. 

 

Legekontor og barnesykehus kunne vi sikkert hatt døgnet rundt, vi kunne nok hatt barnehager som var åpne i helgene for de som trengte det også, men da må de private slippe til så folk kan få det de vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det motstandere argumenterer med - at man ikke tjener noe på søndager. Hvis det er sant, da er det ingen vits i å ha det åpent. Jeg regner med at morstandere holder stengt når/hvis det blir vedtatt at man får velge selv. Av rent prinsipielle grunner. 

 

På hvilket grunnlag uttaler du deg på vegne av alle? At ingen har behov for å handle på en søndag? Hva med de som er på jobb resten av uka? Jeg er oppvokst steder hvor søndagsåpne og døgnåpne butikker er normen og tro meg, det er like mange som handler på søndager som resten av uka og ingen klager. 

 

Det er forskjell på det at det er vits å holde åpeng og det at man må ha åpent. Nei, tjener man ikke penger p åsøndagene så vil nok de fleste butikksjefer ønske å stenge. Men det kan man ikke, for konkurranse handler om mer enn kroner og øre, det handler om markedsandeler av kundene også. Om man holder stengt vil man lekke kunder over til konkurrenten, også de andre dagene, dette er velkjent innen markedsføring. 

 

For ikke å snakke om de butikkene som ligger på kjøpesenter som fint må innordne seg de åpningstidene senteret bestemmer, altså totalt fravær av valgmuligheter. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Jesus feiret lørdag som hviledag (sabbat). :jepp:

Jøder og adventister holder lørdagen hellig. Muslimene holder fredagen. Og så er det vel også noen onsdags og torsdagsfeirere også. Så det bør ikke by på problemer å rekruttere folk til søndagsjobbing.

 

Gjør det gjerne selv også. Helgetillegg er gull verdt. Jeg føler omtrent like sterkt for helgen som for tirsdager. Bytter gjerne arbeidssøndag mot fri en hverdag. For når jeg skal handle på hverdager, blir det fort stress og tidspress. Med søndagsåpne butikker kunne jeg gjort hovedhandelen i et makelig tempo. Hvis jeg jobbet søndag, måtte jeg selvsagt ha fri en hverdag - og da kunne jeg heller saktehandle da. Vinn - vinn.

Synes denne saken fra nrk gir et litt mer nyansert bilde enn fagforeningens Krf-propaganda. Kanskje butikkene vil tjene på at kunder får tid til å orientere seg mellom reolene, og ikke bare må grabbe med seg det første og beste som tidsklemma tillater i forbifarten...

 

Helgetillegg vil nok etterhvert også fjernes, for argumentet i neste runde blir at det ikke er nødvendig med helgetillegg når helgen strengt tatt er vanlige hverdager. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg. Jeg jobber på bensinstasjon så jeg jobber søndager uansett. Men jeg er student da. Ingen av de "voksne", fast 100% ansatte jobber på søndager uansett. Man får lett noen studenter til å jobbe søndager.

Anonymous poster hash: bad9d...291

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg. Jeg jobber på bensinstasjon så jeg jobber søndager uansett. Men jeg er student da. Ingen av de "voksne", fast 100% ansatte jobber på søndager uansett. Man får lett noen studenter til å jobbe søndager.

Anonymous poster hash: bad9d...291

 

Kanskje, men det vil bli vanskeligere å argumentere for søndagstillegg, som jo er det mange studenter er interessert i. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes søndagsåpne butikker er en uting, hvis folk ikke evner å handle man-lør så er ikke det at butikkene er stengte på søndag deres største problem, for å si det sånn.

Én dag i uka kan vel butikkene (og materialismen) være stengt?

 

Da burde vel alle butikker være stengt? Hvorfor skal butikker i trafikkryss og hagesentre være åpne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, men det vil bli vanskeligere å argumentere for søndagstillegg, som jo er det mange studenter er interessert i.

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

Kunne jo funka med noen søndagsåpne per by da:)

Anonymous poster hash: bad9d...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker ikke søndagsåpne butikker. Det handler ikke om at jeg vil forby det jeg er i mot, men at jeg mener de negative konsekvensene for samfunnet generelt er større enn de positive. (Mange av disse er listet opp av andre i tråden).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at det er roligere 1 dag i uka. Butikker er åpne så mye og lenge ellers i uka synes det holder nå. Pluss jeg jobber i butikk selv og vil helst ha søndagene fri. Nå vet jeg uansett hvor mye jeg jobber så har jeg søndagen fri. 



Anonymous poster hash: eed6b...6d2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo funka med noen søndagsåpne per by da:)

Anonymous poster hash: bad9d...291

 

I praksis er det vel slik i dag med brustadbuer. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du klarer deg helt fint uten søndagshandel, hvorfor er du så ivrig på å nekte andre som ikke klarer seg uten? Det er i hvert fall slik det høres ut. 

 

Legekontor og barnesykehus kunne vi sikkert hatt døgnet rundt, vi kunne nok hatt barnehager som var åpne i helgene for de som trengte det også, men da må de private slippe til så folk kan få det de vil. 

 

Det er kanskje slik det høres ut, ja. Og det er helt ok for meg å nekte noen å handle på søndager, fordi jeg mener det er totalt unødvendig. 

 

Små butikker kommer til å gå konkurs fordi folk kommer til å handle på de større butikkene når de likevel skal ha åpent søndager. Folk vil ha utvalg, og da går de på de største kjedene med godt utvalg, og lave priser. Helgetilegget kommer til å forsvinne, fordi hele uken kommer til å være "hverdager." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje slik det høres ut, ja. Og det er helt ok for meg å nekte noen å handle på søndager, fordi jeg mener det er totalt unødvendig. 

 

Små butikker kommer til å gå konkurs fordi folk kommer til å handle på de større butikkene når de likevel skal ha åpent søndager. Folk vil ha utvalg, og da går de på de største kjedene med godt utvalg, og lave priser. Helgetilegget kommer til å forsvinne, fordi hele uken kommer til å være "hverdager." 

 

Tenk hvor mye bedre verden vi kunne hatt om ikke folk hadde hatt et behov for å nekte andre et gode, bare fordi de selv ikke liker det. Skummel tankegang det der. 

 

Hvor har du det i fra at små butikker skal gå konkurs? Har du noe som kan støtte den påstanden? Og helgetillegget forsvinner? Jeg betviler den også. 

En undersøkelse fra et par forskere jeg har lest, som tok for seg 30 land i Europa som har liberalisert åpningstider for butikker fant positive ting såvidt meg bekjent. 

 

Hovedkonklusjonen var som følger, på engelsk:

 

“First, we find significant and robust evidence of a positive overall impact on employment stemming both from the creation of jobs in new market entrants, but also from existing firms hiring more people.

Second, we find that turnover in some, but not all, retail goods increases and that this effect is not solely driven by an across retail products substitution effect.

Third, we document a net increase on average in the number of firms across sixteen four digit retail sectors.

Fourth, we find no significant impact on the price indices for the three product categories that we analysed.”

 

Prisene stiger ikke, og noe av grunnen kan kanskje være dette?

“Despite higher employment and hence higher labour costs, we find no significant impact on prices, which can be partly explained by the positive impact of deregulation on the number of firms competing in the market.”

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg synes folk bør velge selv om de vil holde åpent på søndager. Staten bør ikke blande seg i dette. Det er ingen som MÅ holde søndagsåpent. Det er eget valg. Vil man ikke, så trenger man ikke det. Det er et dårlig argument at hvis naboen holder åpent, så må du også holde åpent. Det er ikke sant for et annet motargument som brukes er at man ikke tjener noe på søndager og ingen kommer til å kjøpe noe - så hvorfor holde åpent da?

La folk velge selv. Punktum.

Hvordan i allverden kan det være et dårlig argument? Om alle butikkene i bygda her går konk fordi kjøpesentrene i bykommunen som er nærmeste nabo holder åpent, så er da det et sabla godt motargument. Folk vil ikke ha søndagsåpne butikker. NHO vil ikke ha søndagsåpne butikker. Butikkene selv vil ikke ha søndagsåpne butikker Når skal dere få dette inn i de blåblå hodene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes søndagsåpne butikker er en uting, hvis folk ikke evner å handle man-lør så er ikke det at butikkene er stengte på søndag deres største problem, for å si det sånn.

Én dag i uka kan vel butikkene (og materialismen) være stengt?

 

Alle klarer å handle inn man-lør, det er jo slik vi har det nå. Poenget er vel at det ikke skal være opp til deg å bestemme når folk skal handle. 

Anonymous poster hash: 56175...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...