Gå til innhold

Søndagsåpne butikker


debattanten

Søndagsåpne butikker  

141 stemmer

  1. 1. Hva mener du om søndagsåpne butikker?

    • Søndagsåpne butikker bør være forbudt, som i dag
      78
    • Søndagsåpne butikker burde legaliseres så folk kan velge selv
      63


Anbefalte innlegg

 

Nope. Sunn fornuft, det er faktisk å høre på handlesbransjen (der både arbeidsgiverside OG arbeidstakerside) er mot forslaget. 

 

Jeg tror nok de har en ganske solid formening og grunnlag for å si om de vil tjene på det eller ikke. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

 

Var det ikke en voldsom protest også mot røykeloven bak i sin tid? Her er det ikke snakk å forby noe, men å tillate som er mye, mye bedre. De som ikke vil benytte seg av søndagsåpne butikker, kan fint la være å gjøre det. Ingen får skade fordi noen har fått lov å holde åpent på søndager. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jacklost

Nope. Sunn fornuft, det er faktisk å høre på handlesbransjen (der både arbeidsgiverside OG arbeidstakerside) er mot forslaget.  Jeg tror nok de har en ganske solid formening og grunnlag for å si om de vil tjene på det eller ikke.  Anonymous poster hash: 3b903...6e8

De som jobber på søndager tjener jo extra penger på å jobbe søndager så de klager nok ikke. Om du er så imot så bare la vær å besøk søndagsåpne butikker da...
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en voldsom protest også mot røykeloven bak i sin tid? Her er det ikke snakk å forby noe, men å tillate som er mye, mye bedre. De som ikke vil benytte seg av søndagsåpne butikker, kan fint la være å gjøre det. Ingen får skade fordi noen har fått lov å holde åpent på søndager. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

 

Frivillighet handler om mer enn formaliteter. er det så vanskelig å forstå? (Svaret er nok ja her inne, ikke akkurat kremen man diskuterer med her inne :fnise: )

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Frivillighet handler om mer enn formaliteter. er det så vanskelig å forstå? (Svaret er nok ja her inne, ikke akkurat kremen man diskuterer med her inne :fnise: )

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

Du kan jo komme med noe av kremen din, vi vil gjerne ha den! Venter i spenning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo komme med noe av kremen din, vi vil gjerne ha den! Venter i spenning.

 

Det har jeg jo gjort her inne flere ganger, der jeg bla. peker på grunnleggende markedsmekanismer som tilsier at det egentlig ikke er frivillig. Hvor mange av butikkene forblir stengte i land der de har åpent på søndager? Det er faktisk ikke veldig mange, kun et fåtall. Ergo er det ikke unaturlig å anta at det samme også vil skje i Norge - helt til folk begynner å gå konkurs selvsagt.

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det søndagsåpne butikker beviser. er at FrP ikke bryr seg om ha flertallet ønsker. Med mindre flertallet mener det samme som dem selvsagt.



Anonymous poster hash: 8a8c3...f69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har jeg jo gjort her inne flere ganger, der jeg bla. peker på grunnleggende markedsmekanismer som tilsier at det egentlig ikke er frivillig. Hvor mange av butikkene forblir stengte i land der de har åpent på søndager? Det er faktisk ikke veldig mange, kun et fåtall. Ergo er det ikke unaturlig å anta at det samme også vil skje i Norge - helt til folk begynner å gå konkurs selvsagt.

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

Det er selvfølgelig frivillig. Og om du kaller det tvang, så er det i tilfellet mindre tvang enn at du faktisk blir lovpålagt og påbudt å holde stengt. Markedsmekanismer tilsier at det skal bli mer konkurranse, mer vekst, flere jobber og lavere priser. Det er også det osm skjer i Europa - Les rapportene jeg har linket til tidligere som tok for seg 30 Europeiske land. Det er ingen konkursbølge å finne. 

Hvorfor du mener at markedsmekanismer på magisk vis skal fungerer annerledes i Norge er for meg en gåte, dette er universelle mekanismer akkurat som matematikk. Selvfølgelig gitt at det ikke er reguleringer i fra myndighetene som styrer det hele i fel retning. 

 

Hvorfor du ser på det som en ulempe at butikker holder åpent på søndag, fordi at de må pga konkurranse skjønner ikke jeg. Dette vil være et positivt bidrag til Norge som virkelig trenger arbeidsplasser til dagens unge og de som sliter i et tøft arbeidsmarked. Skatteinntekter til kommunene vil det også bli, de trenger det! 

 

De matbutikkene her i byen er stort sett bemannet av studenter på lørdagene uansett. De faste ansatte jobber stort sett i ukedagene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet vil ike ha det. Så hva skjer med disse som er avhengi av at d åpnes?

Anonymous poster hash: b033b...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Frivillighet handler om mer enn formaliteter. er det så vanskelig å forstå? (Svaret er nok ja her inne, ikke akkurat kremen man diskuterer med her inne :fnise: )

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

 

Huff, ja, det er ikke kremen jeg diskuterer med når jeg prøver å få deg til å forstå forskjellen mellom frihet og frivillighet på den ene siden og tvang og pålegg på den andre. Jeg ser at det er vanskelig for deg å forstå når du gjemmer deg bak abstrakte ord istedet for å bruke sunn fornuft. 

 

Jeg skjønner at nordmenn er redd for konkurranse og frihet, fordi de er vant til at staten regulerer og styrer alt gjennom de rødgrønne i regjering, men selv den moderne kommunismen (Norge er kjent i andre europeiske land som den siste kommunistiske staten i Europa) er ikke nødvendigvis noe å bevare.

 

La de som vil drive søndagsåpent få lov til å gjøre det. La de som vil jobbe på søndager få lov til å gjøre det. La de som vil handle på søndager få lov til å gjøre det. Ikke tving ditt A4 liv på andre når deres aktiviteter ikke skader deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det søndagsåpne butikker beviser. er at FrP ikke bryr seg om ha flertallet ønsker. Med mindre flertallet mener det samme som dem selvsagt.

Anonymous poster hash: 8a8c3...f69

 

 

 

Du mener det eneste partiet som vil ha folkeavstemning om Støres 8000 siden på ALLE meningsmålinger er det flertall mot at de hentes til Norge?

 

Eller kanskje mener du at andre partier bryr seg om hva ''flertallet'' ønsker når det ikke er det de ønsker selv? Som Ap og Støres 8000?

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja, det er ikke kremen jeg diskuterer med når jeg prøver å få deg til å forstå forskjellen mellom frihet og frivillighet på den ene siden og tvang og pålegg på den andre. Jeg ser at det er vanskelig for deg å forstå når du gjemmer deg bak abstrakte ord istedet for å bruke sunn fornuft. 

 

Jeg skjønner at nordmenn er redd for konkurranse og frihet, fordi de er vant til at staten regulerer og styrer alt gjennom de rødgrønne i regjering, men selv den moderne kommunismen (Norge er kjent i andre europeiske land som den siste kommunistiske staten i Europa) er ikke nødvendigvis noe å bevare.

 

La de som vil drive søndagsåpent få lov til å gjøre det. La de som vil jobbe på søndager få lov til å gjøre det. La de som vil handle på søndager få lov til å gjøre det. Ikke tving ditt A4 liv på andre når deres aktiviteter ikke skader deg.

 

At du finner ordene for abstrakte sier mer om deg og ditt ordforråd enn noe annet. 

 

Når du setter likhetstegn mellom kommunisme og sosialdemokrati så er det en ganske grei indikasjon på hvor lite nyansert du forholder deg til slike debatter :)

 

Butikkhandel skader ingen direkte for så vidt, men at man skal ha mer støy og forurensning på ennå en ekstra dag syntes ganske unødvendig når denne bransjen har ganske vide tøyler allerede. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det eneste partiet som vil ha folkeavstemning om Støres 8000 siden på ALLE meningsmålinger er det flertall mot at de hentes til Norge?

 

Eller kanskje mener du at andre partier bryr seg om hva ''flertallet'' ønsker når det ikke er det de ønsker selv? Som Ap og Støres 8000?

 

Nå handler ikke denne saken om flyktninger, var jeg deg ville jeg holdt meg til saken istedet for å vri den over på noe annet. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du må sammenligne epler med epler og ikke epler med bananer. I undersøkelsen du viser til er det antagelig snakk om utvidede åpningstider på hverdager - og ikke søndagsåpent det er snakk om? Hvor mange land i EU har søndagsåpne butikker som standard, tror du? Svært få, om noen!

Anonymous poster hash: f61af...bb7

 

 

Tuller du? Da har du ikke reist mye i Europa. Du skal ikke lenger enn til Sverige før du finner søndagsåpne butikker. Vanskelig å ta deg seriøst i debatten når du viser så stor kunnskapsløshet.

Anonymous poster hash: 56175...737

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At du finner ordene for abstrakte sier mer om deg og ditt ordforråd enn noe annet. 

 

Når du setter likhetstegn mellom kommunisme og sosialdemokrati så er det en ganske grei indikasjon på hvor lite nyansert du forholder deg til slike debatter :)

 

Butikkhandel skader ingen direkte for så vidt, men at man skal ha mer støy og forurensning på ennå en ekstra dag syntes ganske unødvendig når denne bransjen har ganske vide tøyler allerede. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

Jeg personlig merker ingenting til alle som handler i alle andre ukedager, tror jeg ikke jeg vil merke noe særlig til støyen på søndag heller. 

 

Det å ha forbud på søndagshandel er ikke det som kommer til å redde en evt. klimakrise uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At du finner ordene for abstrakte sier mer om deg og ditt ordforråd enn noe annet. 

 

Når du setter likhetstegn mellom kommunisme og sosialdemokrati så er det en ganske grei indikasjon på hvor lite nyansert du forholder deg til slike debatter :)

 

Butikkhandel skader ingen direkte for så vidt, men at man skal ha mer støy og forurensning på ennå en ekstra dag syntes ganske unødvendig når denne bransjen har ganske vide tøyler allerede. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

 

Meningsløse hvis abstrakte er for ukjent for deg. Huff, du gikk tom for argumenter og begynte med personangrep istedet :) Typisk fra den kanten  :D 

 

 

Nå handler ikke denne saken om flyktninger, var jeg deg ville jeg holdt meg til saken istedet for å vri den over på noe annet. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

 

Oi, da traff jeg riktig med eksempelet mitt! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La oss fjerne muligheten for søndagsåpne butikker. La oss samtidig også fjerne søndagsåpne kiosker, bensinstasjoner, hagesentre, kinoer, barer og restauranter 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

La oss fjerne muligheten for søndagsåpne butikker. La oss samtidig også fjerne søndagsåpne kiosker, bensinstasjoner, hagesentre, kinoer, barer og restauranter 

Hva med ALDRI?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, men jeg tror dessverre nettoeffekten vil være at flere (de med barn) blir presset ut av butikkjobbing og kan raskt havne på NAV. Dessuten er ikke min erfaring at man oppbemanner selv om man får mer å gjøre/flere dager på jobb, det blir bare fordelt utover de som allerede jobber der. Personlig tror jeg det blir et skritt frem og to tilbake når det gjelder sysselsetting. 

 

Jeg syntes det er synd at butikkjobb - med viten og vilje fra myndighetenes side - blir presset ut i periferien som en jobb kun studenter har, det er nesten ikke butikkfaglige folk igjen i dette landet, og det blir nok ikke bedre av dette. Man kan f. eks. ikke bare sette en vilkårlig student inn i en spesialbutikk i et kjøpesenter så dermed må folk jobbe mer til de går lei og slutter. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

Signerer dette! Jeg var butikksjef i en liten kjedebutikk sentralt i Oslo for noen år siden. Rett etter at jeg fikk stillingen ble jeg pålagt fra kjedeledelsen å utvide åpningstiden fra 9-17 til 9-19 på hverdager og fra 10-15 til 10-18 på lørdager, men de økte ikke personalbudsjettet med et øre. 

 

Er helt enig at det er synd at myndighetene (og andre) ikke ser viktigheten av å ha folk med fagkompetanse bak disken i butikker.  Butikkyrket har blitt degradert til å være noe studenter gjør på deltid mens de utdanner seg til "noe bedre". Om man velger det som karriere blir man nærmest sett på som en taper som ikke kan bedre.  

 

Greia er jo at ikke butikkene vil det selv, men om det åpnes for dette, vil antagelig kjøpesentre m.m. velge å holde åpent. Da må de mindre butikkene også holde åpent for å opprettholde konkurranse.

 

Jeg er selv imot søndagsåpne butikker.

 

Jeg er en del i Karlstad i Sverige. Der har senterene og noen kjedebutikker søndagsåpent, men de små lokaldrevne butikkene holder stort sett stengt på søndager.

 

Jeg synes forøvrig at det er unødvendig med søndagsåpne butikker. 

Anonymous poster hash: c79b7...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man trenger et godt argument for søndagsåpene butikker:

 

Mer jobber! Spesielt for unge og studenter. Ikke bare det, men butikkene får adgang til en ekstra dag til å utnytte investeringene sine, som igjen genererer vekst til flere butikker og jobber. Det hele er ganske enkel markedsøkonomi. Norge trenger det da landet er på vei ned i dass med mindre privat næringsliv får litt bedre vilkår så folk kan få seg en jobb. 

Det blir neppe flere ansettelser. De fleste som jobber i dagligvare har 60% stilling så da vil de øke stillingen på de som allerede jobber der. Nye ansettelser er veldig dyrt for butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...