Gå til innhold

Søndagsåpne butikker


debattanten

Søndagsåpne butikker  

141 stemmer

  1. 1. Hva mener du om søndagsåpne butikker?

    • Søndagsåpne butikker bør være forbudt, som i dag
      78
    • Søndagsåpne butikker burde legaliseres så folk kan velge selv
      63


Anbefalte innlegg

Gjest Cartman

Veldig umoralsk av deg i tilfellet. Syns det er merkelig å nekte og være for forbud som rammer andre mennesker. Det moralsk riktige er å la folk velge selv.

 

 

Det burde være opplagt, mer jobber, mer vekst, mer skatteinntekter osv osv. 

 

Selvfølgelig burde folk klare det, men hvorfor skal vi ta fra folk muligheten til søndagen om det er et marked for det. Dette er jo helt barnehagelogikk. Burde virkelig ikke være hovedargumentet for et forbud, slik det ser ut til å være blant altfor mange mennesker. 

Det blir ikke flere arbeidsplasser av søndagsåpne butikker. Man bruker den arbeidsstokken man har. Veksten blir også minimal, da nordmenn ikke bruker mer penger på dagligvare. Staten får litt mer skatteinntekter, men staten er allerede rik fra før. Staten er ikke din venn.

 

Du snakker om muligheten. Hva med de ansatte? Muligheten til å gjøre noe med familien. Det virker som om du kun fokuserer på kundene og ikke de ansatte. Dette går begge veier. Hvis kundene får flere muligheter, så får de ansatte færre muligheter. Man må ta for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bensinstasjonen må være åpen. Det skjønner du også. Uten bensinstasjoner stopper samfunnet opp. Det visste du da du tok jobben. Akkurat som politifolk og ambulansepersonell.

Bensinstasjon trenger ikke det nei. Isåfall burde all matsalg vært forbudt og alle har jo bankkort om dagen som de kan fylle for. Altså, du har tross alt seks dager på deg å fylle bensin. Alle klarer jo det. Det er til og med døgnåpne bensinstasjoner. Så hvorfor MÅ bensinstasjoner være åpne på søndager. Ikke sammenlign det med ambulanser. Det blir for dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke flere arbeidsplasser av søndagsåpne butikker. Man bruker den arbeidsstokken man har. Veksten blir også minimal, da nordmenn ikke bruker mer penger på dagligvare. Staten får litt mer skatteinntekter, men staten er allerede rik fra før. Staten er ikke din venn.

 

Du snakker om muligheten. Hva med de ansatte? Muligheten til å gjøre noe med familien. Det virker som om du kun fokuserer på kundene og ikke de ansatte. Dette går begge veier. Hvis kundene får flere muligheter, så får de ansatte færre muligheter. Man må ta for å få.

 

 

Akkurat her velger jeg å basere meg på hva vi ser rundt oss i Europa. Det er omtrent det eneste håndfaste jeg har klart å finne, så den rasjonelle meg har det som utgangspunkt. Helt til noen klarer å vise til noe mer troverdig, da vil jeg bli nødt til å skifte mening selvsagt.

 

Jeg var såvidt innom det i stad, jeg mener fordelene utveier ulempene. At noen faste ansatte f.eks kanskje må jobbe litt søndager av og til sammen med noen studenter er ikke rare ulempen. Det er noe jeg syns er ok, det er mye bedre enn å bruke tvang og forbud. 

 

Jeg syns tanken om at jeg vil starte en butikk som selger forskjellige varer døgnet rundt ikke skal la seg gjøre, pga et forbud basert på hva andre mener er helt på bærtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Jeg har forklart hvorfor jeg kalte deg egoistisk. Les gjerne innlegget igjen. Søndagsåpne butikker vil tjene de ansatte positivt

Alle kan være egoistiske, men du kalte meg ikke egoistisk. Du kalte meg egoist. Det er ikke håp for egoisten, da det er et gjennomgående trekk ved hele personligheten.

 

Jeg er uenig med deg. Med sykefraværet og alle egenmeldingsdagene, så vil mange ansatte få ødelagt frihelgen pga at andre ansatte er syke. Hva skjer hvis noen er syke på en søndag? Den syke ringer sjefen sin og bruker en egenmeldingsdag. Sjefen må igjen ringe rundt for å sende en stakkar på jobb. Sjefen får aldri fri, da han/hun må være tilgjengelig 7 dager i uka. De ansatte vet at de til en hver tid kan bli ringt pga sykdom.

 

Jeg mener vi trenger litt fri. Vi behøver ikke å bli et gjennomamerikanisert samfunn. Et samfunn hvor profitt går foran alt annet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Bensinstasjon trenger ikke det nei. Isåfall burde all matsalg vært forbudt og alle har jo bankkort om dagen som de kan fylle for. Altså, du har tross alt seks dager på deg å fylle bensin. Alle klarer jo det. Det er til og med døgnåpne bensinstasjoner. Så hvorfor MÅ bensinstasjoner være åpne på søndager. Ikke sammenlign det med ambulanser. Det blir for dumt.

Hva med yrkessjåfører? De som kjører lange strekk. De kan ikke bare fylle på lørdag og håpe at alt går bra.  Bensinstasjonen selger mye mer enn bensin, som motorolje og andre produkter for bilen. Man kan ikke sammenligne en dagligvarebutikk med en bensinstasjon. Det blir for dumt.

 

Edit: Hvis man kan lage selvbetjeningsløsninger for salg av bensin og diesel. I tillegg har man en automat hvor man kan kjøpe andre viktig produkter, så kan gjerne de ansatte ha fri for min del.

Endret av Cartman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Ok da var det feil ordvalg fra meg, sorry :) Mente at det du sa var egoistisk

Det er mange studenter som gjerne vil jobbe på søndager og tjene lurt ekstra cash så de kan hygge seg litt ekstra i uka med god mat eller spare til en ny hvitevare :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med yrkessjåfører? De som kjører lange strekk. De kan ikke bare fylle på lørdag og håpe at alt går bra. Bensinstasjonen selger mye mer enn bensin, som motorolje og andre produkter for bilen. Man kan ikke sammenligne en dagligvarebutikk med en bensinstasjon. Det blir for dumt.

Edit: Hvis man kan lage selvbetjeningsløsninger for salg av bensin og diesel. I tillegg har man en automat hvor man kan kjøpe andre viktig produkter, så kan gjerne de ansatte ha fri for min del.

Eller så får diverse firmaer som driver lastebiler selge bensin og olje og det som trengs. Dårlig grunn til at bensinstasjoner skal være åpne for det. Det selges ferdigmat og annen mat,snacks som bare det på søndager. Da får betjeningen ha en luke da og ha stengt for all mat handling på søndager. Det fins løsninger se, men samfunnet er så hjernevasket når det kommer til søndag og ellers hva de selv er så vandt med på denne dagen at de ikke evner å se hva andre foretrekker. Nå blir det vel snart noe som heter søndagslov og vel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Eller så får diverse firmaer som driver lastebiler selge bensin og olje og det som trengs. Dårlig grunn til at bensinstasjoner skal være åpne for det. Det selges ferdigmat og annen mat,snacks som bare det på søndager. Da får betjeningen ha en luke da og ha stengt for all mat handling på søndager. Det fins løsninger se, men samfunnet er så hjernevasket når det kommer til søndag og ellers hva de selv er så vandt med på denne dagen at de ikke evner å se hva andre foretrekker. Nå blir det vel snart noe som heter søndagslov og vel!

Dette ble bare merkelig. Selskaper innen transportsektoren skal plutselig selge bensin? Selge bensin til seg selv?  Det er en god grunn for at bensinstasjoner skal være åpne. Tungtransporten er det som holder samfunnet gående. Ingen lastebiler = ingen varer til butikkene og bensinstasjonene. Drivstoff, olje og andre produkter til bil/lastebil må være tilgjengelig 7 dager i uka. Mat og drikke kan man handle inn på lørdag.

 

Søndagslov? Det er egne regler for søndagen. Det er kun brustadbuer, kiosker, bensinstasjoner osv som holder åpent på søndager.Du kan kalle det hva du vil.  Dette dreier seg ikke om hjernevasking, men samfunnets behov. Vi har behov for bensin, diesel, motorolje osv 7 dager i uka. Vi har ikke behov for å handle mat 7 dager i uka. Du blander kortene, da det er stor forskjell på en bensinstasjon og en dagligvarebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble bare merkelig. Selskaper innen transportsektoren skal plutselig selge bensin? Selge bensin til seg selv? Det er en god grunn for at bensinstasjoner skal være åpne. Tungtransporten er det som holder samfunnet gående. Ingen lastebiler = ingen varer til butikkene og bensinstasjonene. Drivstoff, olje og andre produkter til bil/lastebil må være tilgjengelig 7 dager i uka. Mat og drikke kan man handle inn på lørdag.

Søndagslov? Det er egne regler for søndagen. Det er kun brustadbuer, kiosker, bensinstasjoner osv som holder åpent på søndager.Du kan kalle det hva du vil. Dette dreier seg ikke om hjernevasking, men samfunnets behov. Vi har behov for bensin, diesel, motorolje osv 7 dager i uka. Vi har ikke behov for å handle mat 7 dager i uka. Du blander kortene, da det er stor forskjell på en bensinstasjon og en dagligvarebutikk.

Og herre.... Da får de KUN selge bensin på søndager da. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere. Og ikke skal de selge bensin til seg selv heller nei. De kjøper jo opp og fyller opp lastebilene sine. Verre enn det bør det ikke være. Enkelte gårder har faktisk egen pumpe. Og med søndagslov så mener jeg tvungen fri eller tvunget til å absolutt ha den dagen fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ok da var det feil ordvalg fra meg, sorry :) Mente at det du sa var egoistisk

Det er mange studenter som gjerne vil jobbe på søndager og tjene lurt ekstra cash så de kan hygge seg litt ekstra i uka med god mat eller spare til en ny hvitevare :)

Det er greit. No hard feelings.

 

Jeg har selv vært student. Arbeidet annenhver helg i kundeservice. Det var en fin jobb. Jeg mener at det finnes nok søndagsjobber for studenter. I tillegg mener jeg at søndagsåpent er en belastning for de vanlige ansatte, da de må arbeide hvis studenten er syk. Det er viktig å belyse alle sidene ved saken og se på konsekvensene. Hvis vi først åpner for søndagsåpne butikker, så vil det være vanskelig å reversere prosessen.

 

Vi blir nok ikke enige, men det er heller ikke poenget med en debatt. Poenget er å belyse alle sidene ved saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Og herre.... Da får de KUN selge bensin på søndager da. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere. Og ikke skal de selge bensin til seg selv heller nei. De kjøper jo opp og fyller opp lastebilene sine. Verre enn det bør det ikke være. Enkelte gårder har faktisk egen pumpe. Og med søndagslov så mener jeg tvungen fri eller tvunget til å absolutt ha den dagen fri.

Mange kjører langdistanse. Hva skjer hvis tanken er tom? Skal de vente til mandag?

 

Skal vi stenge sykehusene og politistasjonene? Tvungen fri! Søndagsloven er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjører langdistanse. Hva skjer hvis tanken er tom? Skal de vente til mandag?

Skal vi stenge sykehusene og politistasjonene? Tvungen fri! Søndagsloven er viktig!

Kjære deg. Det er mange ubemannede bensinstasjoner rundt omkring og de aller fleste bruker kort, spesielt de som kjører lastebiler. Men så du det andre jeg skrev? Da får de KUN selge bensin hvis bensinstasjon på død og liv må være åpen. Ja også andre bilrekvisita. Men mat bør ikke selges da. Det er ikke verre for bensinstasjonansatte en butikkansatte å måtte jobbe ekstra, selv om de på bensinst."vet hva de går til" Det er kjempestress på bensinstasjoner på søndager og de fleste skal ha brød, melk, pålegg og masse annet kos. Så nei, folk klarer ikke å ha seks dager på seg. De samme gjøkene som handler inn søndagsmat og kos er sikkert de samme som sier nei til søndagsåpne butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Kjære deg. Det er mange ubemannede bensinstasjoner rundt omkring og de aller fleste bruker kort, spesielt de som kjører lastebiler. Men så du det andre jeg skrev? Da får de KUN selge bensin hvis bensinstasjon på død og liv må være åpen. Ja også andre bilrekvisita. Men mat bør ikke selges da. Det er ikke verre for bensinstasjonansatte en butikkansatte å måtte jobbe ekstra, selv om de på bensinst."vet hva de går til" Det er kjempestress på bensinstasjoner på søndager og de fleste skal ha brød, melk, pålegg og masse annet kos. Så nei, folk klarer ikke å ha seks dager på seg. De samme gjøkene som handler inn søndagsmat og kos er sikkert de samme som sier nei til søndagsåpne butikker.

Greit. Bensin, diesel og motorolje holder i massevis. Selger bensinstasjonene de tre produktene på søndag, så holder det for meg.

 

Selvfølgelig er det stress å arbeide på søndag. Har selv arbeidet i kundeservice og i butikk. Kunder kan være noen kravstore jævler. Derfor er jeg mot søndagsåpne butikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit. Bensin, diesel og motorolje holder i massevis. Selger bensinstasjonene de tre produktene på søndag, så holder det for meg.

 

Selvfølgelig er det stress å arbeide på søndag. Har selv arbeidet i kundeservice og i butikk. Kunder kan være noen kravstore jævler. Derfor er jeg mot søndagsåpne butikker :)

 

Jeg har jobbet mange år på bensinstasjon, 1 år fast og ca 4 år deltid mens jeg studerte på universitetet. Jeg var helt avhengig av denne jobben. Det var igrunn bare studenter som jobbet her i helgene, lørdag og søndag. 

 

Du mener da at disse skal miste jobben og miste muligheten til å klare seg selv? 

 

Edit: Beklager om jeg tolker deg feil, men det er slik jeg tolker deg. Så ikke tilt om jeg tolker feil.

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Hvorfor er det ikle mange som klager på dette i Sverige da om det er så mange negative ting med dette opplegget?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Jeg har jobbet mange år på bensinstasjon, 1 år fast og ca 4 år deltid mens jeg studerte på universitetet. Jeg var helt avhengig av denne jobben. Det var igrunn bare studenter som jobbet her i helgene, lørdag og søndag. 

 

Du mener da at disse skal miste jobben og miste muligheten til å klare seg selv? 

 

Edit: Beklager om jeg tolker deg feil, men det er slik jeg tolker deg. Så ikke tilt om jeg tolker feil.

Wintergirl mener at bensinstasjoner kan holde stengt på søndager. Jeg mener at samfunnet trenger salg av bensin, diesel og motorolje 7 dager i uka. For meg personlig spiller det ingen rolle om kiosksalget er stengt/åpent, så lenge det selges drivstoff og motorolje. Handler aldri dagligvare på bensinstasjon uansett, da det blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cartman

Hvorfor er det ikle mange som klager på dette i Sverige da om det er så mange negative ting med dette opplegget?

Sverige er i en helt annen situasjon enn Norge. De har stor arbeidsledighet blant unge mennesker, så de må ta til takke med det de får. Mange får riktignok ikke jobb i Sverige, noe som fører til at de flytter til nordens Paris. I Norge har vi lav arbeidsledighet og noe av arbeidsledigheten skyldes latskap. Jeg har aldri vært arbeidsledig mer enn 2 måneder (i 2012). Hvorfor? Fordi jeg søkte bredt og var villig til å arbeide for penga. Alle som vil arbeide mye, får arbeide mye. Bedrifter setter pris på arbeidsnarkomane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk for søndagsåpent uansett, men det blir for dumt å mene at butikkansatte må ha fri på søndag, mens alle andre må jobbe og selge mat og godis de kan handle inn de seks dagene det snakkes så mye om. Tydelig så trengs butikk på søndag også. Folk handler som bare det nemlig på søndag og det gjerne selv om de storhandlet på fredag. Sveriger holder åpent ja. Skjønner ikke hvorfor det er så annerledes. Mange som trenger jobb i Norge også , og som foretrekker søndagsjobbing. Så selv om du/dere hater å måtte jobbe søndag så fins det de som foretrekker å jobbe søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig at temaet engasjerer da. Det skal sies. 

 

Så langt er det 68 personer som mener de kan diktere hvordan minoriteten på 50 personer skal innrette seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...