Gjest Meeh Skrevet 11. juni 2015 #101 Skrevet 11. juni 2015 Min personlige mening er at mennesker er mennesker, uavhengig av nasjonalitet, stat, eller religion. Vi bør streve for å hjelpe så mange som mulig, spesielt oss i Norge, som har vært heldige nok til å bli født i ett så rikt og velfungerende samfunn. Dette er snakk om 8.000 enkeltindivider som har opplevd krig, og har rømt fra staten sin for å overleve. Hvordan noen få kan sitte bak en PC-skjerm, og mene at deres liv ikke er verdt pengene, kan ikke jeg forstå. Selg eiendelene dine og pantsett huset ditt og doner pengene til Syria eller klapp igjen, eller skal alle hjelpe så lenge du ikke må gjøre noe? 5
Gjest Meeh Skrevet 11. juni 2015 #102 Skrevet 11. juni 2015 En vil ikke kunne hjelpe folk der de er, nabolandene til Syria er allerede fylt opp av flyktninger og disse landene har heller ikke de alt for store ressursene til å hjelpe. Man må sende ne enorme summer penger, og hjelpen hver person får vil være minimal, det er også nærmest umulig å skape en trygg omgivelse for disse menneskene. Hvorfor ikke da gi 8000 flyktninger muligheten til å komme hit, hvor de kan skape et godt og trygt liv for seg selv? Uten empati og medfølelse for andre mennesker, hva er vi da? Det er vår plikt å hjelpe. Flyktningleirene er betalt via FN, det koster dem ingenting. "Nærmest umulig å skape en trygg omgivelse for disse menneskene". Verken FSA eller regjeringsstyrkene vil angripe flyktningleirene. 1
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 11. juni 2015 #103 Skrevet 11. juni 2015 (endret) Selg eiendelene dine og pantsett huset ditt og doner pengene til Syria eller klapp igjen, eller skal alle hjelpe så lenge du ikke må gjøre noe? Det er her du misforstår. Som en enkeltindivid har jeg lite innflytelse til å gjøre noe særlig forskjell i andre menneskers liv av å selge alt jeg eier og har, men hvis vi som et samfunn er villige til å prioritere andre mennesker i nød fremfor det å leve i luksus hver dag, så kan vi sammen utgjøre en stor forskjell i verden, og kanskje til og med inspirere andre til å følge i samme retning. Endret 11. juni 2015 av madara93
Gjest Meeh Skrevet 11. juni 2015 #104 Skrevet 11. juni 2015 Det er her du misforstår. Som en enkeltindivid har jeg lite innflytelse til å gjøre noe særlig forskjell i andre menneskers liv av å selge alt jeg eier og har, men hvis vi som et samfunn er villige til å prioritere andre mennesker i nød fremfor det å leve i luksus hver dag, så kan vi sammen utgjøre en stor forskjell i verden, og kanskje til og med inspirere andre til å følge i samme retning. Ja, når vi kjører den desidert minst effektive måten å hjelpe på - altså å ta inn flyktninger til Norge. Har du en gjennomsnittlig inntekt i Norge, donerer mesteparten av denne til flyktningleirer i Syria vil du kunne gi et bra tilbud til flere hundre syrere. Men nei, det er jo hakket lettere for moralens voktere å syte om at nordmenn gjør for lite mens du faen ikke gjør en dritt selv. Du er patetisk. 8
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 11. juni 2015 #105 Skrevet 11. juni 2015 (endret) Ja, når vi kjører den desidert minst effektive måten å hjelpe på - altså å ta inn flyktninger til Norge. Har du en gjennomsnittlig inntekt i Norge, donerer mesteparten av denne til flyktningleirer i Syria vil du kunne gi et bra tilbud til flere hundre syrere. Men nei, det er jo hakket lettere for moralens voktere å syte om at nordmenn gjør for lite mens du faen ikke gjør en dritt selv. Du er patetisk. Haha. Utrolig morsomt å lese innlegget ditt. Tusen takk for god latter Når det er sagt, så håper jeg at du innser at ved å gi bort pengene der vil ikke flyktninger som trenger pengene få dem, men at store mengder vil bli brukt på administrasjon, og kanskje enda mer til korrupte mennesker med innflytelse. Jeg gjør faktisk noen få ting selv, slik som å donere, prøver å bidra så mye jeg kan frivillig, og prøve å hjelpe så mange som jeg kan (skal faktisk reise til Afrika i halvt år og prøve å hjelpe så mange mennesker som jeg kan, gjennom frivillig organisasjon), men nok en gang vil jeg understreke at jeg har begrenset med innflytelse som enkeltindivid. Skal legge meg nå og ønsker deg en fin kveld videre. Endret 11. juni 2015 av madara93
Gjest Meeh Skrevet 11. juni 2015 #106 Skrevet 11. juni 2015 Haha. Utrolig morsomt å lese innlegget ditt. Tusen takk for god latter Avataret ditt gav meg en god latter 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #107 Skrevet 11. juni 2015 Du er patetisk Eneste patetiske i denne tråden er hvor flinke enkelte er til å drite i andre mennesker hvis de er redde det kan true egen luksus. Empati er ikke så oppskrytt, dere burde prøvde det en gang. Anonymous poster hash: 89cc1...44e 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #108 Skrevet 11. juni 2015 http://www.nrk.no/norge/flere-flyktninger-kan-ga-ut-over-unge-boligsokere-1.12400098 - Det kan bli et vanskeligere boligmarked for ungdom dersom kommunene skal bosette 10.000 ekstra flyktninger fra Syria, frykter flere ordførere. De mener at boligmangel er et av de største hindrene for å ta imot flere flyktninger.Anonymous poster hash: b42f5...436 Samtidig som eldre kastes ut av boligene sine for å bosette flyktninger som det gjøres i Vestby. Anonymous poster hash: b48f8...fd9 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #109 Skrevet 11. juni 2015 Eneste patetiske i denne tråden er hvor flinke enkelte er til å drite i andre mennesker hvis de er redde det kan true egen luksus. Empati er ikke så oppskrytt, dere burde prøvde det en gang.Anonymous poster hash: 89cc1...44e Hva slags luksus er det du snakker om? Det er de som fra før sliter i samfunnet som vil måtte "konkurrere" med de vi tar inn. Det er allerede mangel på ressurser (både økonomisk og faglig) for de som trenger ekstra hjelp til skole og utdanning, psykisk helse og inngangbillett til arbeidmarkedet. Jeg vet det, for jeg har kjære som er i denne gruppa selv. Jeg blir fortvilt og redd, for jeg vet at denne gruppa nå vil få det enda vanskeligere.Anonymous poster hash: 1dc24...6ec 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #110 Skrevet 11. juni 2015 Hvert 3. sekund dør et barn av sult. I løpet av en uke har altså 3360 barn dødd. Til sammen er 50 millioner mennesker på flukt i verden. De flykter fra krig og uro. 50 millioner!! Dette er personer vi ikke har noen medlidenhet med. Nå er alle øynene nemlig rettet mot Syria. Vi innbiller oss at Syria er det eneste stedet i verden hvor folk lider, og vi tror at alt blir mye bedre bare vi får hjulpet noen syrere. I stedet for å hjelpe sultne barn, eller hjelpe noen et annet sted, så skal vi heller bruke titalls milliarder på å fly flyktninger til verdens rikeste land. Her skal de spise verdens dyreste mat, og de skal få bolig i en av verdens største boligbobler. De skal få oppfølging i et psykiatrisk helsevesen som allerede er sprengt. Om disse 50 millionene hadde prøvd å gjort en forskjell i sitt eget land, kunne krigen ha vært over på kort tid. Anonymous poster hash: f1be6...d94 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #111 Skrevet 11. juni 2015 Mener at vi som medmennesker er pliktige å hjelpe mennesker som er i en forferdelig situasjon. Norge står ikke alene, vi er en del av et verdenssamfunn. Mange av flyktingene som kommer vil kunne ha muligheten til å bidra positovt til det norske samfunn. Hva om rollene hadde vært snudd, og det hadde vært vi som var i den situasjonen? Regner med samtlige av oss hadde forventet at vi skulle få hjelp. Men situasjonen er ikke annerledes. Og jeg er overhodet ikke interessert i å hjelpe de. Anonymous poster hash: f1be6...d94 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #112 Skrevet 11. juni 2015 Min personlige mening er at mennesker er mennesker, uavhengig av nasjonalitet, stat, eller religion. Vi bør streve for å hjelpe så mange som mulig, spesielt oss i Norge, som har vært heldige nok til å bli født i ett så rikt og velfungerende samfunn. Dette er snakk om 8.000 enkeltindivider som har opplevd krig, og har rømt fra staten sin for å overleve. Hvordan noen få kan sitte bak en PC-skjerm, og mene at deres liv ikke er verdt pengene, kan ikke jeg forstå. Det er også viktig å understreke at Norge ikke er det eneste landet som tar imot flyktninger. Vi tar faktisk imot veldig få flyktninger, sammenlignet med resten av verden. Vi lever i en verden hvor de fleste ikke får dekket primærbehov hver dag, mennesker som ikke har noe hjem og for lite rom for sosial mobilitet til å komme seg vekk fra fattigdom. Bare bra dette her! Gjør meg stolt av å være norsk! EDIT: Jeg blir faktisk utrolig trist av å se at så mange landsmenn assosierer disse stakkars flyktningene som har opplevd grusomme hendelser med terrorister, og at Norge "ødelegger" seg selv ved å ta dem imot. Midtøsten er ustabil, og ved å dele ut pengene kan vi være sikre på om at de ikke går til formålet, men heller går i lomma til korrupte politikere. 8.000 mennesker er ingenting. Gi disse menneskene en mulighet til å få et bedre liv. Ifølge meg er ikke penger verdt mer enn flere tusen menneskeliv. Regjeringen kan godt bruke mer penger på å hjelpe andre i nød, vi har mer enn råd til det. Slutt å overdramatiser, og vis heller mer følelse og forståelse for andre som ikke har vært like heldige som oss. Jeg er enig med deg i det at vi må hjelpe andre mennesker, uansett hudfarge og religion. Samtidig, er jeg nysgjerrig på hvordan politikerne har planer om å få integrert de 8000 nye landsmennene våre? Jeg tenker nå på de som allerede ikke er blitt integrert i Norge, vil ikke det gå utover de neste 8000 som kommer hit? Har jeg oversett noe? eller har regjeringen lagt frem en handlingsplan for disse menneskene? Mange av de menneskene som kommer fra land som er preget av krig, har gjerne PSTD og andre lidelser. Mange av dem vil jo ikke være i stand til å kunne utføre arbeid i Norge, og bidra til det norske samfunnet som mange andre gjør. Vil dette da bety høyere skatter? Jeg er bare nysgjerrig her jeg sitter.... Anonymous poster hash: 10959...d51 1
ara Skrevet 11. juni 2015 #113 Skrevet 11. juni 2015 Og det er dette som er det VIRKELIG skumle i denne saken. Hvem tror dere ender opp med regninga for å bosette alle disse menneskene? Hvem må skifte poster i sitt kommunale budsjett for å få råd til bosetting, NAV-ytelser, skolegang ++ for disse? Og hvem blir taperne? Som vanlig blir det til at kommunene tar penger fra sykehjem, sykehus, skoler og barnehager, for å forsøke å dekke opp det enorme behovet de vil ha for å tekkes denne nye gruppen. I tillegg: hvordan skal man rettferdiggjøre dette vedtaket overfor de mange hundre som allerede sitter i mottak rundt om i landet, som har fått opphold og som bare venter på å starte nye liv her? Hvor ligger rettferdigheten i at disse menneskene skal sitte pal på mottak i enda et par år mens 8 000 mennesker plutselig skal komme foran dem i køen bare fordi de har "riktig" nasjonalitet? Er ikke DET rasisme og diskriminering..? Men det norske folk lar seg lure, og fortsetter å stemme venstresiden inn i Stortinget gang på gang. Og så lenge de gjør det, er dette retningen samfunnet utvikler seg i. Unge, etniske nordmenn står utenfor arbeidslivet fordi de faller ut av den teoritunge skolen, hvor skolene allerede er så skrapet på økonomiske midler at de ikke har råd til å ansette verken assistenter eller spesialpedagoger for å hjelpe de som sliter (med mindre de er fremmedspråklige; disse får jo tolker, assistenter og ymse spesialopplegg via egne vedtak), og å utvikle alternative opplegg krever også (utdannet) personale, ergo blir det snarere at rammene snevres ytterligere inn når skolen nok en gang tappes for de få ressursene de har. Flere steder i Oslo er det nå over 30 elever per klasse, og det sier seg selv at mange vil fortsette å falle utenfor, mange vil ikke få hjelp og veiledning i klasserommet, og mange vil føle seg uviktige, mindreverdige og oversett - og etter hvert vil de droppe ut av hele skolesystemet. Hva gjelder selve bosettingen lurer jeg også veldig på hvor stortingspolitikerne tror at alle de nødvendige husene og leilighetene skal komme fra - om de liksom bare materialiserer seg ved at de knipser i fingrene? Det finnes mange eksempler på at kommunene i belastede områder (les: Oslo) allerede i dag byr ut småbarnsfamilier og unge for å bosette flyktninger - midlene de har til rådighet er åpenbart vesentlig større enn en gjennomsnittlig ung småbarnsfamilie har til rådighet, og historiene om de som går på visning etter visning og opplever å bli bydd ut på den måten er mange. Ironisk at man skal ha penger til å drive på sånn når det gjelder bosetting i den allerede mest belastede kommunen i hele landet, mens skoleverket går for lut og kaldt vann. Alle andre kan liksom "bare flytte ut av byen", men det er noe som tydeligvis ikke gjelder for alle. Og så dannes det ghettoer, kriminalitetsraten øker, politiet må bruke mer ressurser i det aktuelle området, boligprisene faller, boligene forfaller, og sånn går nå dagene. Og ja, selvsagt blir det sånn. Disse flyktningene vil IKKE bli plassert på Oslos vestkant, men i de områdene hvor innvandrertettheten, den påfølgende sosiale interne kontrollen (som man jo skulle tro mange av disse ønsket seg bort fra idet de søker ASYL), kulturelle regler og normer og dårlig økonomi. Og de vil kreve ytelser fra NAV både for seg og de 4-8 barna sine, de vil motvillig gå på norskopplæring, og når de er ferdige med introprogrammet vil de ikke jobbe, men leve av NAV mens de produserer stadig flere barn og mer eller mindre bygger opp en mini-skalaversjon av det samfunnet de visstnok prøvde å rømme fra, hvor det jo var så fælt. Jeg synes det er kvalmt, motbydelig og ironisk at eldre mennesker som har jobbet og slitt hele livet, som har vært med å gjenoppbygge dette landet etter krigen, og som har betalt sin skatt i alle år, forventes å gå opp mot 17 timer uten mat på sykehjemmet fordi sykehjemmet har så dårlig økonomi at de ikke har ansatte nok til å behandle pasientene ordentlig eller ta dem opp av sengen og aktivisere dem, at én sykepleier kan ha ansvar for hele avdelingen sin (i verste fall 2 avdelinger) på en vakt, at én lærer skal undervise opp mot 35 elever i en klasse (og alle disse elevene er unike individer med ulike behov - noe de også har krav på å få oppfylt), og at folk flest tar det som en selvfølge at alle pasienter, brukere og elever skal "få det de har krav på", av dette ene mennesket. På hvilken planet dette lar seg gjennomføre er jeg heller usikker på. Så la oss skrape ytterligere på de postene hvor det blir færrest protester; skole og helse, og la oss bruke disse pengene på en samfunnsøkonomisk katastrofe i stedet. Det er jo MYE lurere å omfordele penger slik at flere kan NAVe seg gjennom livet (frem til velferdskassa blir tom, og vi alle har et reelt problem) mens unge som faller ut av skolen også blir skyflet over på NAV i stedet for å få alternativ undervisning, arbeidspraksis, mindre klasser med yrkesfag og lignende, og mens de gamle sitter mutters alene på rommene sine med våte bleier en hel dag og en hel natt mens de lurer på om det var dette de arbeidet så hardt for i alle de årene de var arbeidsføre, og om den 'omsorgen' de møter den dagen de blir pleietrengende egentlig minner mest om en straffeanstalt. AMEN! 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #114 Skrevet 11. juni 2015 Nei, men mens man jobber med en langvarig løsning, må man ha en kortvarig løsning. Man behøver ikke å bare ha det ene eller det andre. Jeg er ikke den eneste som synes dette er en bra ting. De fleste jeg kjenner har samme synspunkt som meg.Anonymous poster hash: 6692f...19b Din kortvarige løsning er ingen løsning. Det fører til mange flere problemer enn det du tror den løser. Åtte tusen (mange flere med familieinnvandring og 5-8 barn i hver familie) ... forsvinnende liten andel av de som trenger hjelp, men overveldende stor andel for lille Norge. Jeg begriper ikke at norske politikere hater Norge og nordmenn så mye ... Anonymous poster hash: b48f8...fd9 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #115 Skrevet 11. juni 2015 Og det er dette som er det VIRKELIG skumle i denne saken. Hvem tror dere ender opp med regninga for å bosette alle disse menneskene? Hvem må skifte poster i sitt kommunale budsjett for å få råd til bosetting, NAV-ytelser, skolegang ++ for disse? Og hvem blir taperne? Som vanlig blir det til at kommunene tar penger fra sykehjem, sykehus, skoler og barnehager, for å forsøke å dekke opp det enorme behovet de vil ha for å tekkes denne nye gruppen. I tillegg: hvordan skal man rettferdiggjøre dette vedtaket overfor de mange hundre som allerede sitter i mottak rundt om i landet, som har fått opphold og som bare venter på å starte nye liv her? Hvor ligger rettferdigheten i at disse menneskene skal sitte pal på mottak i enda et par år mens 8 000 mennesker plutselig skal komme foran dem i køen bare fordi de har "riktig" nasjonalitet? Er ikke DET rasisme og diskriminering..? Men det norske folk lar seg lure, og fortsetter å stemme venstresiden inn i Stortinget gang på gang. Og så lenge de gjør det, er dette retningen samfunnet utvikler seg i. Unge, etniske nordmenn står utenfor arbeidslivet fordi de faller ut av den teoritunge skolen, hvor skolene allerede er så skrapet på økonomiske midler at de ikke har råd til å ansette verken assistenter eller spesialpedagoger for å hjelpe de som sliter (med mindre de er fremmedspråklige; disse får jo tolker, assistenter og ymse spesialopplegg via egne vedtak), og å utvikle alternative opplegg krever også (utdannet) personale, ergo blir det snarere at rammene snevres ytterligere inn når skolen nok en gang tappes for de få ressursene de har. Flere steder i Oslo er det nå over 30 elever per klasse, og det sier seg selv at mange vil fortsette å falle utenfor, mange vil ikke få hjelp og veiledning i klasserommet, og mange vil føle seg uviktige, mindreverdige og oversett - og etter hvert vil de droppe ut av hele skolesystemet. Hva gjelder selve bosettingen lurer jeg også veldig på hvor stortingspolitikerne tror at alle de nødvendige husene og leilighetene skal komme fra - om de liksom bare materialiserer seg ved at de knipser i fingrene? Det finnes mange eksempler på at kommunene i belastede områder (les: Oslo) allerede i dag byr ut småbarnsfamilier og unge for å bosette flyktninger - midlene de har til rådighet er åpenbart vesentlig større enn en gjennomsnittlig ung småbarnsfamilie har til rådighet, og historiene om de som går på visning etter visning og opplever å bli bydd ut på den måten er mange. Ironisk at man skal ha penger til å drive på sånn når det gjelder bosetting i den allerede mest belastede kommunen i hele landet, mens skoleverket går for lut og kaldt vann. Alle andre kan liksom "bare flytte ut av byen", men det er noe som tydeligvis ikke gjelder for alle. Og så dannes det ghettoer, kriminalitetsraten øker, politiet må bruke mer ressurser i det aktuelle området, boligprisene faller, boligene forfaller, og sånn går nå dagene. Og ja, selvsagt blir det sånn. Disse flyktningene vil IKKE bli plassert på Oslos vestkant, men i de områdene hvor innvandrertettheten, den påfølgende sosiale interne kontrollen (som man jo skulle tro mange av disse ønsket seg bort fra idet de søker ASYL), kulturelle regler og normer og dårlig økonomi. Og de vil kreve ytelser fra NAV både for seg og de 4-8 barna sine, de vil motvillig gå på norskopplæring, og når de er ferdige med introprogrammet vil de ikke jobbe, men leve av NAV mens de produserer stadig flere barn og mer eller mindre bygger opp en mini-skalaversjon av det samfunnet de visstnok prøvde å rømme fra, hvor det jo var så fælt. Jeg synes det er kvalmt, motbydelig og ironisk at eldre mennesker som har jobbet og slitt hele livet, som har vært med å gjenoppbygge dette landet etter krigen, og som har betalt sin skatt i alle år, forventes å gå opp mot 17 timer uten mat på sykehjemmet fordi sykehjemmet har så dårlig økonomi at de ikke har ansatte nok til å behandle pasientene ordentlig eller ta dem opp av sengen og aktivisere dem, at én sykepleier kan ha ansvar for hele avdelingen sin (i verste fall 2 avdelinger) på en vakt, at én lærer skal undervise opp mot 35 elever i en klasse (og alle disse elevene er unike individer med ulike behov - noe de også har krav på å få oppfylt), og at folk flest tar det som en selvfølge at alle pasienter, brukere og elever skal "få det de har krav på", av dette ene mennesket. På hvilken planet dette lar seg gjennomføre er jeg heller usikker på. Så la oss skrape ytterligere på de postene hvor det blir færrest protester; skole og helse, og la oss bruke disse pengene på en samfunnsøkonomisk katastrofe i stedet. Det er jo MYE lurere å omfordele penger slik at flere kan NAVe seg gjennom livet (frem til velferdskassa blir tom, og vi alle har et reelt problem) mens unge som faller ut av skolen også blir skyflet over på NAV i stedet for å få alternativ undervisning, arbeidspraksis, mindre klasser med yrkesfag og lignende, og mens de gamle sitter mutters alene på rommene sine med våte bleier en hel dag og en hel natt mens de lurer på om det var dette de arbeidet så hardt for i alle de årene de var arbeidsføre, og om den 'omsorgen' de møter den dagen de blir pleietrengende egentlig minner mest om en straffeanstalt. Noe av det beste jeg har lest på lenge! Amen! Anonymous poster hash: b48f8...fd9 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #116 Skrevet 11. juni 2015 Din kortvarige løsning er ingen løsning. Det fører til mange flere problemer enn det du tror den løser. Åtte tusen (mange flere med familieinnvandring og 5-8 barn i hver familie) ... forsvinnende liten andel av de som trenger hjelp, men overveldende stor andel for lille Norge. Jeg begriper ikke at norske politikere hater Norge og nordmenn så mye ... Anonymous poster hash: b48f8...fd9 Forstår ikke det jeg heller, blir bokstavelig talt kvalm av å tenke på hvordan barna mine skal klare seg som voksne. Takler ikke se bilder av Støre heller, må bla fort forbi. Anonymous poster hash: b42f5...436 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #117 Skrevet 11. juni 2015 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/kilder-til-vg-naermer-seg-enighet-om-8-000-flyktninger-fra-syria/a/23467988/ 8000 er vanvittig mange. Aldri vært noen stor FrP-fan, men virker som om de er de eneste som skjønner at vi må prioritere å integrere de vi har... Flere enn meg som reagerer på dette? Hva tenker dere om saken?Anonymous poster hash: d7ec2...b43 Jeg stemmer Høyre og ønsker IKKE flere flyktninger til Norge! Ser for meg overbelastning i NAV-systemet og et pengesluk uten like + tung belastning ift sosialressurser (sosionomer/psykologer/sykehus/utgifter/barnevern og fengsler). Kriminaliteten vil øke og alle flyktningene er ressurssvake så det blir mye NAV-støtte og flyktningtiltak... I hate...:-( 😠Anonymous poster hash: c5be6...b84 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #118 Skrevet 11. juni 2015 Eneste patetiske i denne tråden er hvor flinke enkelte er til å drite i andre mennesker hvis de er redde det kan true egen luksus. Empati er ikke så oppskrytt, dere burde prøvde det en gang.Anonymous poster hash: 89cc1...44e Jeg er enig i at mange ser ut til å forkaste tanken på å hjelpe mennesker til fordel for å kunne fortsette å leve i luksus. Mange derimot, er redd for å miste tryggheten. Trygghet har ingenting med luksus å gjøre, men er et basalt, menneskelig behov. Selv er jeg så egoistisk at jeg ikke ønsker å ofre min egen trygghet til fordel for noen andres trygghet. Jeg er livredd for å gå ute alene etter at det har blitt mørkt, noe som er et problem spesielt på vinterstid. Jeg har blitt forsøkt voldtatt av en innvandrer, og det har preget livet mitt. Jeg ønsker ikke et samfunn der overfallsvoldtekter er dagligdags, men det er dit vi er på vei. I byen jeg bor i er dette alt for vanlig. Flere unge jenter har tatt livet sitt etter å ha blitt gjengvoldtatt. Jo flere menn med forkvaklede kvinnesyn, jo flere overfallsvoldtekter. Jeg er livredd! Trygghet er også å kunne ha fast inntekt og et sted å bo. Økende arbeidsledighet og manko på boliger velter denne tryggheten for mange, spesielt unge. Skulle ønske det fantes en enkel måte å hjelpe mennesker i nød på, men den finnes ikke. Jeg tenker også ofte på de millionene av mennesker som ikke er så heldige å "vinne i lotto", og får komme inn som kvoteflykting til et vestlig land. Gudene må vite hva disse stakkars uheldige menneskene tenker og føler. Man kan ikke drive å flytte rundt på problemer, man må forsøke å finne langvarige løsninger som gagner ALLE mennesker, ikke bare noen få heldige utvalgte. Hva disse løsningene er, aner selvfølgelig ikke jeg. Det er nobelt å ønske å hjelpe medmennesker, men når kortsiktige løsninger gjør den langsiktige situasjonen verre for alle mennesker (ikke bare nordmenn), er det da virkelig verdt det?Anonymous poster hash: 0a5b7...1df 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #119 Skrevet 11. juni 2015 og fleire år frem i tid, så sitter det kanskje noen helt andre politikere i regjeringen enn det gjør akkurat nå. Da kommer FrP blant annet til å bli husket for at dem slapp inn mange tusen flyktninger fra Syria, selv om FrP egentlig var det eneste politiske partiet som faktisk har satt seg litt til motverge mot alt dette.. "Ikke stress folkens, en liten brøkdel av en hundredel, kommer til å bli trukket ut for å få komme til Norge" Anonymous poster hash: b003d...986
FrittgåendeBurugle Skrevet 11. juni 2015 #120 Skrevet 11. juni 2015 Om disse 50 millionene hadde prøvd å gjort en forskjell i sitt eget land, kunne krigen ha vært over på kort tid.Anonymous poster hash: f1be6...d94 Opplys oss gjerne om hvordan.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå