Gå til innhold

A4-livet er komplett; to barn og stasjonsvogn


A4-livet

Anbefalte innlegg

Mazilla: Han har en skuvseng som er arvet fra oldebestefaren hans. Den er ikke høyere enn sengekanten, så ikke veldig høy (mener det er et bilde av den på insta). Får heller klippe hull i bunnen av soveposen on han blir for lang tenker jeg :ler:

Tekola: Takk, jeg er veldig fornøyd med egen innsats! :fnise: Legging var jo et lite mareritt her tidligere, nå er det bare koselig selv om det tar litt tid. Men går tok det bare en halvtime, tror det er fordi han våkna tidligere enn han pleier og bare sov en time på dagen. I dag våknet han ti på ni, så får se åssen det går i dag...

Lille_frosk: Så streng mann du har da :( Men snart må du male masse barnesmøbler, det kan han ikke si noe på :)

I dag har vi vært på selvplukk av bringebær i regnet. 5 kg ble det :) Så måtte en tur på IKEA og kjøpe syltetøyglass (der var det endel folk....), og nå skal jeg straks sette i gang med syltetøykoking mens mannen legger junior. Fryser en del bær som jeg kan bruke i kaker også,resten blir gumla opp i løpet av et par dager :) når jeg først skryter av husmorskills kan jeg jo skryte av at jeg har begynt å bake brød igjen også. Går et brød om dagen, så sparer en del penger i tillegg til at det er mye bedre :) Og stort pluss at man bare bruker ca ti minutter på å lage det, baker nemlig eltefritt i jerngryte. Namnam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grastusta

Ooo, så flink du er!

Brødoppskrift? Har begynt å bake jeg også, men leter fortsatt etter en oppskrift som gir skikkelig godt brød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg bakte er med 400g hvetemel, 200g grovt rug, 50g linfrø, 0,5 ts tørrgjær, 0,5 ts salt (skal egentlig være 1,5 men jeg syns det holder med 0,5) og 5 dl vann. Er hentet fra matpaabordet.no Pleier også lage et med 500g mel (pleier å ta 2-300 g hvetemel, resten blir en blanding av sammalt hvete, fint og grovt rugmel, havresekken og spelt), 50 g (av hver) solsikke-, lin- og sesamfrø, 50g gresskarkjerner, 0,5 ts salt og 0,5 ts tørrgjær. Syns det er litt vanskelig å få det til å heve skikkelig, så neste gang skal jeg prøve med mer gjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en skikkelig god brødoppskrift! Jeg skal begynne å bake igjen til høsten tenker jeg, det er jo sååå godt med hjemmebakt brød. Har kjøkkenmaskin da, så jeg bruker oppskrifter med elting, men jeg ønsker meg veldig en jerngryte jeg kan bake eltefritt i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøkkenmaskin, men synes de eltefrie får sprøere skorpe :) Har boka til Morten Schakenda, der jeg har fått inspirasjon til å lage det brødet med alle melsortene (likner veldig på den ene oppskrifta hans). Fordelen med å bake vanlige brød er at man kan bake flere samtidig, så man trenger ikke gjøre det omtrent hver dag. Kommer nok til å gjøre litt begge deler fremover, grytebrødet har så hard skorpe at junior ikke klarer å tygge den siden han bare har to jeksler :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøkkenmaskin, men synes de eltefrie får sprøere skorpe :) Har boka til Morten Schakenda, der jeg har fått inspirasjon til å lage det brødet med alle melsortene (likner veldig på den ene oppskrifta hans). Fordelen med å bake vanlige brød er at man kan bake flere samtidig, så man trenger ikke gjøre det omtrent hver dag. Kommer nok til å gjøre litt begge deler fremover, grytebrødet har så hard skorpe at junior ikke klarer å tygge den siden han bare har to jeksler :fnise:

Nammis, nå fikk jeg innmari lyst på nybakt brød med ... En skive med smør og honning, en skive med majones, tomatskiver og sitronpepper og en skive med peanutsmør, syltetøy og banan. Slurp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grastusta

Nam, den så god ut! Jeg tror nok jeg bør holde meg til skippertaksbakinga mi, føler liksom jeg bør bake flere i slengen når jeg først setter i gang. Men denne skal absolutt prøves!

 

Jeg tror jeg ville hatt ost på alle mine skiver nybakt brød. Jarlsberg :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg bakte brød i dag, og testet et tips jeg fant på nettet, for å få mykere skorpe! Penslet godt med vann før steking og la over et rent, oppvridd kjøkkenhåndkle når de var ferdigstekt, der hjalp mot den panserskorpen jeg har fått de siste gangene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tid til kg om dagen, er stadig på farta i tillegg til at jeg har begynt å lense pensum til faget jeg har tenkt å ta til høsten (håper det er plass da nå som jeg er littflink). På onsdag ettermiddag var jeg en tur på skauen med søstern, fem timer inkludert middagspause på toppen av en ås med ganske så fin utsikt (son skrytt på Instagram) :) Deilig å være på tur uten junior, det ble liksom litt mer effektivt... Dagen etter var vi og plukka blåbær på det ene stedet vi gikk forbi, junior plukket sine første blåbær helt selv og spiste sikkert en halvkilo (seriøst, det kom ut masse hele bær dagen etter :ler: ). Fikk laget noen glass syltetøy av det, men vi kommer jo aldri til å få spist det opp. Hva skal vi, som aldri spiser blåbærsyltetøy, med flere liter av det? Stefaren min skal hvertfall få et glass, han spiser det på brødskiva, og så får vi bare lage enorme mengder pannekaker framover :fnise: (vi har også store mengder jordbær- og bringebærsyltetøy, så blir nok litt vafler fremover også...).

Anyway... I går var vi en tur på toppen av Skaugumsåsen, der er det en fantastisk utsikt fra Oslo til langt uti Oslofjorden. Junior satt i Ergobabyen, som jeg har funnet ut at er mye bedre for oss begge enn bæremeisen, og sov nesten hele veien ned. Han koste seg fælt da, og på toppen fikk han både brødskive, banan og fruktstang så turen kunne vel ikle vært mer vellykka for hans del :ler: I dag har vi vært en tur i sentrum og handlet bursdagsgave til ei vi skal i bursdag til i morgen, og så kjøpte vi ting for å lage sushi. Var på sushikurs med jobben for et par år siden, men da var jo risen ferdig, og det er det som er det vanskeligste, så litt spent på åssen det går. Blir sikkert bra da, og jeg tror junior kommer til å like det. Nå legger jeg junior, det går lite bra som alltid, og så skal mannen og jeg spise middag. Reker og hvitvin, det blir bra :) Junior har forresten spist med gaffel selv for første gang i dag (så nå har mannen vært på IKEA og kjøpt plastbestikk :ler: ). Han klarte ikke få lasagnen på gaffelen selv, og ble litt sur når jeg hjalp han, men han putta gaffelen inn i munnen selv. Stor og flink gutt altså, mor var jo superstolt :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, trodde jeg svarte dere her om dagen jeg men jeg ble vel avbrutt av "noen"... Nybakt brød med rørte jordbær eller blåmuggost er det beste. Og nå ble jeg dritsulten! På tide at junior sovner nå sånn at jeg kan spise. Ikke at reker er det nest mettende, men jeg kan spise hjemmelagd sjokoladeis etterpå og den er veldig mektig og god! Eyvind Hellstrøm og broren har lagd en iskrembok som plutselig var på salg, så kjøpte den her om dagen. Bare den ene oppskriften var verdt 199,- :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Blåmuggost OG rødt jordbærsyltetøy på nybakt brød :sikle:

 

Så deilig med turgåing! :strix:

 

Kan anbefale SillyUs barnebestikk, plastgafler har fungert dårlig for Vesla, siden hun ikke har fått spiddet ting med den, og hun har overraskende nok ikke skadet seg med den i det hele tatt! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går heilt fint å la dei små bruke metallbestikk i barnestorleik. Enklare å bruke og dermed vert det brukt, med mindre ein er veldig svolten- då dug berre hendene:P Viktig å sikre maten så raskt som mogeleg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med metallbestikket var at han sitter og hakker med den i bordet :fnise: Så fram til han slutter med det blir det plast.. I dag har han fått spise yoghurt selv, så nå er det yoghurt over alt. Gøy å se når han sitter der og tenker og prøver å finne ut hvordan man får mest mulig yoghurt i munnen. Skjea ble brukt mest feil vei, skaftet var lettest å få i munnen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos dere med rekeaften og iskrem :sikle:

Hva med å gi bort hjemmelaget syltetøy til jul?

Ja, tror kanskje jeg skal det. Det og brente mandler. Det var en stor hit i fjor hvertfall, og vi spiste sikkert en hel kilo selv. Fy søren så godt! (plutselig savner jeg jula :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk for ideen! Vi har en million norgesglass til overs etter bryllupsdekorasjonene, å lage brente mandler og gi de bort i norgesglassene hadde vært fine julegaver til slekta! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Genial gave å gi bort! Jeg elsker pannekaker med hjemmelaget blåbærsyltetøy, litt for sjelden jeg gidder å lage (dessuten føles det litt usunt som middag ...), men det er jo så godt! Jeg hadde blitt glad for både blåbærsyltetøy og brente mandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle var superglade for de brente mandlene, så det kan anbefales som julegave :Nikke:

I dag har vi vært i ettårsdag i 3,5 time. Junior har spist tre pølser, en kanelsnurr og en is, og har lekt og kost seg. Han var en premieunge altså, i dag var det lekende lett å være mamma. Han satt pent ved bordet og spiste, og lekte fint med ballonger og andre ting. Vi kunne bare sitte og kose oss. Det var tydeligvis slitsomt da, for han sovner på 15 minutter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...