Gå til innhold

Hva er arrangert ekteskap egentlig?


sonush

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har litt problemer med å finne disse dataene i artikkelen. Kunne du være en anelse mer spesifikk enn "på de siste sidene"?

Jadda, tabell A7 og A8 på side 50-51.

Hvis man ikke visste bedre kunne man lett fått den tanken at du ikke stoler på meg? :blomst::blomst::blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det vanskelig å tro at SSB skulle ha snublet i en formaliedetalj når de analyserer innvandreres ekteskapsmønster.

Jeg er av utenlandsk opprinnelse og jeg snakker ut fra det jeg har sett og hørt. Jeg har masse utenlandske venner og selvsagt slekt og familie, så jeg har jo sett hvordan henteekteskap forgår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, tabell A7 og A8 på side 50-51.

Hvis man ikke visste bedre kunne man lett fått den tanken at du ikke stoler på meg? :blomst::blomst::blomst:

Takk. Selvsagt stoler jeg ikke på deg.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Selvsagt stoler jeg ikke på deg.

Fint!

Men, da er vi enige om at hente-ekteskap ikke er så uvanlig som du gjerne vil ha det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint!

Men, da er vi enige om at hente-ekteskap ikke er så uvanlig som du gjerne vil ha det til?

Strengt tatt så er vi ikke det, iallfall ikke i konteksten unge mennesker og arrangerte ekteskap, for blant disse unge menneskene (mellom 18 og 24) er det veldig uvanlig at de gifter seg med noen som ikke er født i Norge.

Det var en spesikasjon i den artikkelen jeg opprinnelig henviste til. Jeg husker ikke om jeg gjorde det klart at den omhandlet denne aldersgruppen, men hvis du leste den, så burde det ha fremgått.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strengt tatt så er vi ikke det, iallfall ikke i konteksten unge mennesker og arrangerte ekteskap, for blant disse unge menneskene (mellom 18 og 24) er det veldig uvanlig at de gifter seg med noen som ikke er født i Norge.

Det var en spesikasjon i den artikkelen jeg opprinnelig henviste til. Jeg husker ikke om jeg gjorde det klart at den omhandlet denne aldersgruppen, men hvis du leste den, så burde det ha fremgått.

Hva får deg til å tro at mange av de ekteskap, som er nevnt i den SSB-rapporten som jeg linket til, er inngått av folk som ikke er mellom 18 og 24?

Prøver du deg på en lille 'spansk' en her?

Er det sånn (dersom vi antar at de vi snakker om ikke gifter seg i stort tall før de er 18) at de som inngår ekteskap etter fyldt 24 år har mye større (relativt) frekvens av hente-ekteskap?

Hvor har du dine "tall" (eller antakelser) fra?

Har du en link, skal jo ikke være så vanskelig for deg, du viste jo til SSB??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at mange av de ekteskap, som er nevnt i den SSB-rapporten som jeg linket til, er inngått av folk som ikke er mellom 18 og 24?

Prøver du deg på en lille 'spansk' en her?

Er det sånn (dersom vi antar at de vi snakker om ikke gifter seg i stort tall før de er 18) at de som inngår ekteskap etter fyldt 24 år har mye større (relativt) frekvens av hente-ekteskap?

Hvor har du dine "tall" (eller antakelser) fra?

Har du en link, skal jo ikke være så vanskelig for deg, du viste jo til SSB??

Jo, for akkurat det finnes det statistikk på. Det er forsvinnende få mellom 18 og 24 som gifter seg med en person som ikke er født i Norge.

Jeg har ikke tid til å hente frem en link akkurat nå, men det skal jeg gjøre senere. Ekteskapsmønsteret ble analysert mhb på alder for å se hvilken effekt forslagene om å innføre en grense på 24 år for å kunne gifte seg med en person bosatt i utlandet ville ha. Og resultatet av den analysen var at det ville hat marginal effekt, siden det praktisk talt ikke skjer.

Sannsynligvis fordi unge med innvandrerbakgrunn gjør som etnisk norsk ungdom: De prioriterer utdanning og utsetter familieetablering til senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for akkurat det finnes det statistikk på. Det er forsvinnende få mellom 18 og 24 som gifter seg med en person som ikke er født i Norge.

Jeg har ikke tid til å hente frem en link akkurat nå, men det skal jeg gjøre senere. Ekteskapsmønsteret ble analysert mhb på alder for å se hvilken effekt forslagene om å innføre en grense på 24 år for å kunne gifte seg med en person bosatt i utlandet ville ha. Og resultatet av den analysen var at det ville hat marginal effekt, siden det praktisk talt ikke skjer.

Sannsynligvis fordi unge med innvandrerbakgrunn gjør som etnisk norsk ungdom: De prioriterer utdanning og utsetter familieetablering til senere.

Men, innen du anstrenger deg, dette med arrangert ekteskap og hente-ekteskap er jo to lidt forskjellige ting, selv om det selvsagt er mye sammenfall.

Er argumentasjonen din da at siden innvandrer-ungdom kanskje venter lenger med å bli gift, så er arrangert ekteskap ikke et problem?

Forekommer det ikke arrangert ekteskap selv om man gifter seg omkring 30-års alderen?

Og, siden din egen kilde SSB jo klart viser at hente-ekteskap ikke er uvanlig, er din argumentasjon da at det ikke er stort sammenfall mellom arrangerte ekteskap og henting av ektefelle i utlandet?

Jeg forstår jo at du sliter med å få argumentasjonen din til å henge sammen, men det var du som viste til SSB som en sikker kilde! :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, innen du anstrenger deg, dette med arrangert ekteskap og hente-ekteskap er jo to lidt forskjellige ting, selv om det selvsagt er mye sammenfall.

Er argumentasjonen din da at siden innvandrer-ungdom kanskje venter lenger med å bli gift, så er arrangert ekteskap ikke et problem?

Forekommer det ikke arrangert ekteskap selv om man gifter seg omkring 30-års alderen?

Og, siden din egen kilde SSB jo klart viser at hente-ekteskap ikke er uvanlig, er din argumentasjon da at det ikke er stort sammenfall mellom arrangerte ekteskap og henting av ektefelle i utlandet?

Jeg forstår jo at du sliter med å få argumentasjonen din til å henge sammen, men det var du som viste til SSB som en sikker kilde! :blomst:

Man kan i det minste forvente litt mer selvstendighet fra en voksen person med en akademisk titel i baklomma, enn fra en 18-åring som nettopp er ferdig med gymnaset.

Jeg har ikke særlige problemer med min argumentasjon, og SSB er etter min mening en sikker kilde. De er fagfolk, og jeg tror ikke de har noen politisk agenda eller vridning på sin forskning.

Å, og ved et merkelig sammentreff så er faktisk den rapporten du selv linket til, en helt grei kilde til det jeg snakker om. Det står faktisk i innledningen at antallet henteekteskap til unge norske med innvandrerbakgrunn er meget lavt, og at flertallet av sk "referansepersoner" er over 24 år gamle.

De tusentalls unge som tvinges til å gifte seg med "fetteren fra Punjab", eksisterer altså ikke. Iallfall ikke iflg den rapporten du selv har linket til, og som jeg antar at du fester tiltro til.

Du finner omtale og tabeller på rapportens side 38 og litt utover. Sidetelleren i dokumentet er s 41.

Og der kan du lese at i 2013 var antallet personer som kom for å stifte familie med en norskfødt med innvandrerbakgrunn fra Pakistan alder 23 eller yngre, hele 30. 25 av dem var menn, altså "fettere fra Punjab". Det var bare 10 av disse 30 som var 23 år eller yngre. 5 menn og 5 kvinner.

Det var langt flere i aldersgruppen 24 år og eldre som giftet seg med en fra Pakistan.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var ment mot argumentet om at man må beskytte folk mot det som er skadelig. Det kaller jeg wannabe-frihet.

Det er heller ikke gitt at arrangerte ekteskap er skadelig, faktisk er det mange av dem som lærer å elske hverandre og kan ha et vel så langvarig og lykkelig forhold som de som gifter seg av forelskelse.

Idag kom min venninne hjem. Hun skulle på "ferie" med familien. Hun lever nå i skjul og med drapstrusler. Hun ville ikke gifte seg, men hadde hun noe valg? Nei, så hun tok mot til seg å stakk, kom seg hjem til Norge og befinner seg nå på et krisesenter. Jeg skal ikke utdype så mye om hva hun måtte gå igjennom først for å forsikre seg om at hun var "ren" for sin kommende ektemann. Kommer du her å bagatelliserer hva tvangsekteskap er så vil jeg si at du har ikke den minste anelse!!

Tvangsekteskap er livslang voldtekt. Å de burde skamme seg så inderlig, de som støtter det!

Anonymous poster hash: e6d79...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom min venninne hjem. Hun skulle på "ferie" med familien. Hun lever nå i skjul og med drapstrusler. Hun ville ikke gifte seg, men hadde hun noe valg? Nei, så hun tok mot til seg å stakk, kom seg hjem til Norge og befinner seg nå på et krisesenter. Jeg skal ikke utdype så mye om hva hun måtte gå igjennom først for å forsikre seg om at hun var "ren" for sin kommende ektemann. Kommer du her å bagatelliserer hva tvangsekteskap er så vil jeg si at du har ikke den minste anelse!!

Tvangsekteskap er livslang voldtekt. Å de burde skamme seg så inderlig, de som støtter det!

Anonymous poster hash: e6d79...431

Jeg snakker ikke om tvangsekteskap. Jeg snakker om arrangerte ekteskap hvor partene inngår dette frivillig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om tvangsekteskap. Jeg snakker om arrangerte ekteskap hvor partene inngår dette frivillig.

Dette hadde også blitt et "arrangert" ekteskap om min venninne ikke tok mot til seg å sto for det hun mente. "Arrangert" ekteskap er et pent ord for rvangsekteskap, der presset og truslene fra familien har vært så stor at de har godtatt det. Kjenner til et slikt tilfelle også. De gjør det for å ikke legge skam over familien og for å respektere sine foreldres valg. Jeg har god kjennskap til kulturen hvor dette praktiseres.

Anonymous poster hash: e6d79...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde også blitt et "arrangert" ekteskap om min venninne ikke tok mot til seg å sto for det hun mente. "Arrangert" ekteskap er et pent ord for rvangsekteskap, der presset og truslene fra familien har vært så stor at de har godtatt det. Kjenner til et slikt tilfelle også. De gjør det for å ikke legge skam over familien og for å respektere sine foreldres valg. Jeg har god kjennskap til kulturen hvor dette praktiseres.

Anonymous poster hash: e6d79...431

Men jeg snakker fortsatt om arrangerte ekteskap hvor partene sier ja til at familien arrangerer det for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakker fortsatt om arrangerte ekteskap hvor partene sier ja til at familien arrangerer det for dem.

Er det egentlig greit? Mange har så stor respekt for foreldrene at de ikke har hjerte til å si nei. Det er fakta. For meg er det da tvang.

Anonymous poster hash: e6d79...431

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde også blitt et "arrangert" ekteskap om min venninne ikke tok mot til seg å sto for det hun mente. "Arrangert" ekteskap er et pent ord for rvangsekteskap, der presset og truslene fra familien har vært så stor at de har godtatt det. Kjenner til et slikt tilfelle også. De gjør det for å ikke legge skam over familien og for å respektere sine foreldres valg. Jeg har god kjennskap til kulturen hvor dette praktiseres.

Anonymous poster hash: e6d79...431

Arrangert ekteskap er IKKE et pent ord for tvangsekteskap. Jeg sier ikke at tvangsekteskap ikke forekommer, både blant indere og pakistanere og andre, der ekteskap blir arrangert mot vilje, men de er ikke synonymer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og bare for å oppklare en misforståelse:

Det er ikke mulig å reise til foreldrenes hjemland, gifte seg, komme tilbake og søke om familiegjenforening for ektefellen. Dette vil uansett bli sett på som en familieetablering. Familiegjenforening er per definisjon en gjenforening av mennesker som allerede var i familie FØR referansepersonen bosatte seg i Norge.

Jeg nevner det bare fordi et par av dere har påstått at det gjøres slik. Det stemmer ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig greit? Mange har så stor respekt for foreldrene at de ikke har hjerte til å si nei. Det er fakta. For meg er det da tvang.

Anonymous poster hash: e6d79...431

Så lenge det gjøres frivillig så er det selvsagt greit. Frihet ti å ta egne valg betyr også frihet til å valg vi ikke forstår eller er enige i.

Mange av de valgene vi gjør i vårt samfunn gjør vi også fordi vi vil passe inn, fordi vi føler press fra samfunnet. Vi kan ikke forby dem av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å oppklare en misforståelse:

Det er ikke mulig å reise til foreldrenes hjemland, gifte seg, komme tilbake og søke om familiegjenforening for ektefellen. Dette vil uansett bli sett på som en familieetablering. Familiegjenforening er per definisjon en gjenforening av mennesker som allerede var i familie FØR referansepersonen bosatte seg i Norge.

Jeg nevner det bare fordi et par av dere har påstått at det gjøres slik. Det stemmer ikke.

Ja vel, er det noe nytt? Gifter man seg I utlandet ( uansett om du er etnisk norsk eller "utlending"), søker du gjenforening med ditt nye ektefelle. Dette har du lov til, men etter norsk lov, må du være så så gammel, og ha så så mye I inntekt for å få gjenforening. Dette er veldig behjelplig mot tvangsekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, er det noe nytt? Gifter man seg I utlandet ( uansett om du er etnisk norsk eller "utlending"), søker du gjenforening med ditt nye ektefelle. Dette har du lov til, men etter norsk lov, må du være så så gammel, og ha så så mye I inntekt for å få gjenforening. Dette er veldig behjelplig mot tvangsekteskap.

Nei, du søker ikke gjenforening. Du søker familieetablering, og det vil ikke versere i noen statistikk som familiegjenforening. Det var hele poenget mitt. Det var en som påstod at grunnen til at innvandring fra gamlelandet med familieetablering som formål er så liten, er at mange reiser "hjem", gifter seg og søker familiegjenforening, og at SSB blir lurt av dette. Vel, det stemmer ikke.

Det er familiegjenforening dersom de var familie før referansepersonen bosatte seg i Norge, og dersom det dreier seg om et ekteskap som er inngått etter dette, så er det familieetablering, noe som ikke er spesielt vanlig, og blir mindre vanlig for hvert år.

Folk som er oppvokst i Norge, ser at det blir et kultursjokk og en lang opplæringsperiode for den som kommer fra f.eks Pakistan. Dessuten er det ganske mange gifteferdige norskfødte med innvandrerbakgrunn å velge mellom hvis man ønsker en ektefelle med samme innvandrerbakgrunn som en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...