Gå til innhold

Hva er arrangert ekteskap egentlig?


sonush

Anbefalte innlegg

At du velger å ignorere hva kulturen egentlig innebærer får stå på din regning. Det er alle mulige grunner til å ta denne debatten på alvor, og unngå å prøve bagetellisere den.

Det er ikke alltid jeg enig med Abid Raja, det han sier om dette, er noe man burde ta til ettertanke.

Jeg bagatelliserer ikke noe som helst. Abid Raja sa forøvrig akkurat det samme som Hadia Tajik gjorde, med hennes egne forbehold og hennes egne presiseringer av at tvang er uakseptabelt og at det også kan være kulturelle føringer som gjør det som på overflaten ser frivillig ut, til en reell tvangssituasjon.

Og jeg er også enig med ham i hans uttalelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bagatelliserer ikke noe som helst. Abid Raja sa forøvrig akkurat det samme som Hadia Tajik gjorde, med hennes egne forbehold og hennes egne presiseringer av at tvang er uakseptabelt og at det også kan være kulturelle føringer som gjør det som på overflaten ser frivillig ut, til en reell tvangssituasjon.

Og jeg er også enig med ham i hans uttalelser der.

Du bagetelliserer det, jo. Enten det, eller så tenker du noe annet enn det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bagetelliserer det, jo. Enten det, eller så tenker du noe annet enn det du skriver.

Det er ikke bagatellisering, det er nyansering. Og jeg sier alltid det jeg mener. Hva faen skulle jeg ellers delta på et debattforum for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere typer av arrangert ekteskap. For eks. Så kan foreldre steppe inn når de ser at deres unge ikke har kjæreste, og hjelpe vedkommende. Fordi i disse kulturene er det veldig viktig å få barna gift innen en viss alder, slik at barnebarna kan poppe ut en etter en. Synes det ikke er noe galt med arrangert ekteskap. Men noen mennesker er ofte for tvangsekteskap, DET er jeg sterkt motstander av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bagatellisering, det er nyansering. Og jeg sier alltid det jeg mener. Hva faen skulle jeg ellers delta på et debattforum for?

Nei, godt mulig du har en annen taktikk enn meg, nemlig å omfavne arrangerte ekteskap og late som at det er så store forskjeller, og at det ikke finnes gråsoner som gjør dette vanskelig å skille.

Når du har skrevet drøssevis av innlegg som støtter arrangerte ekteskap, så virker det som du bagatelliserer problemstillingen. Sorry, men det er sånn det ser ut for meg, og sikkert mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ekteskapet er frivillig, så må dette være opp til hver enkelt jente og gutt. Bare fordi noe ikke er det samme som det er i vår kultur, så kan vi ikke si nei til det.

Men, det skal være frivillig. Ikke et snev av følelsen jeg vil ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge ekteskapet er frivillig, så må dette være opp til hver enkelt jente og gutt. Bare fordi noe ikke er det samme som det er i vår kultur, så kan vi ikke si nei til det.

Men, det skal være frivillig. Ikke et snev av følelsen jeg vil ikke.

Hva om denne kultureren ikke har noe med frivillighet å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om denne kultureren ikke har noe med frivillighet å gjøre?

Da må man gjøre noe med kulturen.

Men at noen vil la foredrene velge - så kan vi ikke anta at det er tvang. Så lenge de selv ønsker det, og de ikke selv føler det er tvang så er det greit.

Jeg er sjelden enig med noen fra Arbeiderpartiet, men leserinnlegget fra Hadja er jeg veldig enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man gjøre noe med kulturen.

Men at noen vil la foredrene velge - så kan vi ikke anta at det er tvang. Så lenge de selv ønsker det, og de ikke selv føler det er tvang så er det greit.

Jeg er sjelden enig med noen fra Arbeiderpartiet, men leserinnlegget fra Hadja er jeg veldig enig i.

Problemet ligger vel heller i at kulturen med "arrangerte ekteskap" i utgangspunktet handler om tvang, selvfølgelig i varrierende grad. Det sikkert mennesker der ute som oppriktelig ønsker at foreldrene skal velge for dem, og da får det være greit. Jeg ikke for et forbud mot arrangerte ekteskap, for det lar seg ikke gjøre i praksis, men jeg heller ikke for at vi skal omfavne denne kulturen.

Føler man seg bundet av tradisjon og ser seg nødt av familien til å la de finne en mann eller kvinne de skal gifte seg med, så snakker vi i realiteten om tvangsekteskap.

Noen reagerer sikkert på at man skjærer alle under én kam, men utgangspunktet for debatten er egentlig at Hadia Tajik bagatelliserte dette problemet, og det er alvorlig med tanke på at hun er et forbilde for så mange unge jenter og kvinner i Norge i dag. Jeg tror heller ikke Tajik ønsker å være en forkjemper for dette, da hun selv har valgt å ikke følge denne tradisjonen, men hun har med rette fått kritikk for å være utydelig og ikke opptrådd på en måte hun burde i utgangspunktet innenfor denne debatten.

Jeg synes det er flott at debatten har vært oppe, og det er sikkert mange innvandrejenter, som foreldre, som har fått med seg dette, og tenker mer bevisst overfor denne problemstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, godt mulig du har en annen taktikk enn meg, nemlig å omfavne arrangerte ekteskap og late som at det er så store forskjeller, og at det ikke finnes gråsoner som gjør dette vanskelig å skille.

Når du har skrevet drøssevis av innlegg som støtter arrangerte ekteskap, så virker det som du bagatelliserer problemstillingen. Sorry, men det er sånn det ser ut for meg, og sikkert mange andre.

Men, sånn er det jo når man er relativist om en hals, og da særlig en kultur-relativist.

Alt kan relativiseres, det er ingenting som kan sies å være bedre enn noe annet, og det vill jo også være kraftig rasistisk å påstå at f.eks. norsk kultur er bedre enn innvandrer-kultur.

Alt kan ufarliggjøres og - som du sier - bagatelliseres, og i dette tilfelle det jo nesten gjøres, for å få forsvaret for AP-heltinnen til å fungere.

Dvs. omskjæring av gutter kan IKKE relativiseres, der er det plutselig et absolutt krav at alle, i og utenfor Norge, slutter med en mange tusen år gammel skikk.

Men, i den tråden skulle man jo heller ikke forsvare en AP-politiker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger vel heller i at kulturen med "arrangerte ekteskap" i utgangspunktet handler om tvang, selvfølgelig i varrierende grad. Det sikkert mennesker der ute som oppriktelig ønsker at foreldrene skal velge for dem, og da får det være greit. Jeg ikke for et forbud mot arrangerte ekteskap, for det lar seg ikke gjøre i praksis, men jeg heller ikke for at vi skal omfavne denne kulturen.

Føler man seg bundet av tradisjon og ser seg nødt av familien til å la de finne en mann eller kvinne de skal gifte seg med, så snakker vi i realiteten om tvangsekteskap.

Der er du inne på noe. Barn som vokser opp i norge, har norske venner og vaner - om arrangert ekteskap var så vennelig, hvorfor ender de ikke opp gift med en normann? Ligger det ikke noe tvang bak når de ender opp med hentebruder/brudgommer som de må forsørge, lære opp i norsk språk/kultur? Hadde det ikke vært nærliggende å tro at disse lett kunne funnet en norsk partner selv av kjærlighet? Men om de gjør det mister de familien, og derfor går de med på arrangert ekteskap.

Anonymous poster hash: 66c71...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du inne på noe. Barn som vokser opp i norge, har norske venner og vaner - om arrangert ekteskap var så vennelig, hvorfor ender de ikke opp gift med en normann? Ligger det ikke noe tvang bak når de ender opp med hentebruder/brudgommer som de må forsørge, lære opp i norsk språk/kultur? Hadde det ikke vært nærliggende å tro at disse lett kunne funnet en norsk partner selv av kjærlighet? Men om de gjør det mister de familien, og derfor går de med på arrangert ekteskap.

Anonymous poster hash: 66c71...836

Ikke sannsynligvis. Jeg har ikke kjæreste. Og jeg nærmer meg gifte-alder. Jeg kommer ikke til å importere en mann til Norge for å gifte meg, for det vil jeg ikke. Mine foreldre vil heller ikke det. Men min familie vil heller at jeg finner meg en mann med foreldre fra samme land som dem selv, slik at vi ikke vil oppleve store kulturforskjeller. Om jeg finner meg en etnisk norsk mann, så kommer min familie til å stille opp. Men bl.a. kommunikasjonen vil bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sannsynligvis. Jeg har ikke kjæreste. Og jeg nærmer meg gifte-alder. Jeg kommer ikke til å importere en mann til Norge for å gifte meg, for det vil jeg ikke. Mine foreldre vil heller ikke det. Men min familie vil heller at jeg finner meg en mann med foreldre fra samme land som dem selv, slik at vi ikke vil oppleve store kulturforskjeller. Om jeg finner meg en etnisk norsk mann, så kommer min familie til å stille opp. Men bl.a. kommunikasjonen vil bli vanskelig.

Det er veldig bra! Da er du en av de heldige, min mann var ikke like heldig desverre.

Å ytre ønske om en fra samme land med forståelse fra den kulturen er en ting. Å kreve blir noe annet. Da er det tvang bak med stygge pressmidler. Noen står opp mot det, noen overgir seg.

Anonymous poster hash: 66c71...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet ligger vel heller i at kulturen med "arrangerte ekteskap" i utgangspunktet handler om tvang, selvfølgelig i varrierende grad. Det sikkert mennesker der ute som oppriktelig ønsker at foreldrene skal velge for dem, og da får det være greit. Jeg ikke for et forbud mot arrangerte ekteskap, for det lar seg ikke gjøre i praksis, men jeg heller ikke for at vi skal omfavne denne kulturen.

Føler man seg bundet av tradisjon og ser seg nødt av familien til å la de finne en mann eller kvinne de skal gifte seg med, så snakker vi i realiteten om tvangsekteskap.

Noen reagerer sikkert på at man skjærer alle under én kam, men utgangspunktet for debatten er egentlig at Hadia Tajik bagatelliserte dette problemet, og det er alvorlig med tanke på at hun er et forbilde for så mange unge jenter og kvinner i Norge i dag. Jeg tror heller ikke Tajik ønsker å være en forkjemper for dette, da hun selv har valgt å ikke følge denne tradisjonen, men hun har med rette fått kritikk for å være utydelig og ikke opptrådd på en måte hun burde i utgangspunktet innenfor denne debatten.

Jeg synes det er flott at debatten har vært oppe, og det er sikkert mange innvandrejenter, som foreldre, som har fått med seg dette, og tenker mer bevisst overfor denne problemstillingen.

Du er veldig skråsikker på at det er tvang, tvang og tvang.. Til tross for at godt over halvparten av de som har blitt intervjuet om temaet, sier at de mener de stod fritt, mens halvparten av de som opplevde at det var innblanding fra foreldrenes side ikke syntes at den var overveldende sterk.

Og ti tross for at det er gjort doktorgradsarbeider på akkurat denne kulturen som konkluderer med at slik det fungerer for innvandrere i Norge, så innebærer det en stor grad av frihet.

For du bare veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du inne på noe. Barn som vokser opp i norge, har norske venner og vaner - om arrangert ekteskap var så vennelig, hvorfor ender de ikke opp gift med en normann? Ligger det ikke noe tvang bak når de ender opp med hentebruder/brudgommer som de må forsørge, lære opp i norsk språk/kultur? Hadde det ikke vært nærliggende å tro at disse lett kunne funnet en norsk partner selv av kjærlighet? Men om de gjør det mister de familien, og derfor går de med på arrangert ekteskap.

Anonymous poster hash: 66c71...836

Henteekteskap hører fortiden til. Det skjer praktisk talt aldri lenger. Oppdater deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig skråsikker på at det er tvang, tvang og tvang.. Til tross for at godt over halvparten av de som har blitt intervjuet om temaet, sier at de mener de stod fritt, mens halvparten av de som opplevde at det var innblanding fra foreldrenes side ikke syntes at den var overveldende sterk.

Og ti tross for at det er gjort doktorgradsarbeider på akkurat denne kulturen som konkluderer med at slik det fungerer for innvandrere i Norge, så innebærer det en stor grad av frihet.

For du bare veit.

Wow, over halvparten faktisk. Det er jo helt sinnssykt mange.. Da er det bare å drite i resten av menneskene som opplever tvang, og forteller dem at arrangerte ekteskap, jo det er bare flott og greit! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Henteekteskap hører fortiden til. Det skjer praktisk talt aldri lenger. Oppdater deg.

Sikkert bare jeg som henger i feil selskap da, kjenner både til tvangsekteskap og "frivillig" arrangert ekteskap hvor de har hentet i utlandet. Dette er unge folk, dvs hentet mellom 2011-2012. Er ikke oppdatert på 2015 status, men 2012 er jo helt sinnsykt fortid da skjønner jeg :P

Anonymous poster hash: 66c71...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bare jeg som henger i feil selskap da, kjenner både til tvangsekteskap og "frivillig" arrangert ekteskap hvor de har hentet i utlandet. Dette er unge folk, dvs hentet mellom 2011-2012. Er ikke oppdatert på 2015 status, men 2012 er jo helt sinnsykt fortid da skjønner jeg :P

Anonymous poster hash: 66c71...836

Du kan sjekke SSB sine tall på temaet. For den innvandrergruppen det er snakk om her, så har antall henteekteskap vært i nærmest fritt fall i flere år, og burde i dag ligge på omtrent null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, over halvparten faktisk. Det er jo helt sinnssykt mange.. Da er det bare å drite i resten av menneskene som opplever tvang, og forteller dem at arrangerte ekteskap, jo det er bare flott og greit! :yvonne:

Over halvparten mente at de hadde stått helt fritt, mens en stor andel av de øvrige opplevde et visst press og innblanding fra foreldrenes side, selv om de endte opp med å velge selv. Og en del følte at foreldrene hadde blandet seg mye inn. En relativt liten gruppe mente at de ble utsatt for sterkt press.

Men situasjonen er ganske sikkert verre enn det som kommer frem i intervjuene. Det er den alltid.

Jeg fhar aldri sagt at man skal drite i de som blir utsatt for tvang. Så hvorfor skriver du slikt når du svarer meg?

Skal det alltid være slik når du er i beit for et argument? Når faktaene ikke går din vei, eller når det kan henvises til at innvandrerne selv sier at de ikke opplever det slik som du utlegger det i dine skråsikre skildringer?

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henteekteskap hører fortiden til. Det skjer praktisk talt aldri lenger. Oppdater deg.

Ja, du kunne jo oppdatere deg, eller slutte å spre løgn, alt etter som.

Ifølge denne studie er f.eks. ca 50% av pakistanskettede ekteskap inngått i perioden 2008-2012, gjort med en ektefelle fra utlandet, for vietnamesere enda fler.

Men, det er jo praktisk talt 'aldri lenger'!?!???

Edit: Glemte linken,se side 33:

http://ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/169323?_ts=144f41f39b8

Endret av Sir Winston
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...