Gå til innhold

XXL beskyldt for rasistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest morhjertegod

Uansett, hvorfor anklage XXL. Om noe galt har skjedd, så er det jo butikksjefen i denne aktuelle butikken det må gå på. Ikke hele XXL konsernet, tror nok XXL har ordent opp i dette internt.

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

XXL hadde noen ungdommer hos seg i arbeidsuka. De som stod ekstra godt på fikk et ekstra gavekort i påskjønnelse, altså 200 kr i stedet for 100 kr som alle fikk. En med innvandrerbakgrunn som ikke fikk denne ekstra påskjønnelsen mener rasisme er grunnen.

http://www.nrk.no/ostfold/15-aring-foler-seg-diskriminert-etter-arbeidsuke-1.12359142

Bjørnar Moxnes i Rødt er blant de som mener dette er rasisme. Hvorvidt det stemmer at de norske gjorde en bedre jobb er altså ikke relevant.

Anonymous poster hash: 3bef1...676

Ja det kom jo som en bombe at de skulle spille rasismekortet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke noen får noe som helst av XXL etter dette. ;) 100 er lite, men man blir oppfordret til å ikke gi etter arbeidsuke, så slikt sett er det snilt av de likevel ville gi noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om noen kaller noen en rasist, så er det liksom nødt til å stemme? Det må være lov å være kritisk, og ikke nødvendig ta hva en 15 åring går i media om for god fisk?

Grunnen til at man snakker om bruk av rasismekortet, er fordi det er et "trumfkort" som brukes alt for ofte, uten mål og mening. Hver gang man behandler en farget person dårlig er fordi man er en rasistisk drittsekk, mens når det er andre veien så er man bare en drittsekk?

Det trekkes alt for ofte konklusjoner ut av veldig lite. Du nevner for eksempel "mennene på KG og resten av internett", det er er jo en ganske drøy generalisering. Da vil jeg kalle deg en mannehater, og du kan ikke bortforklare dette, fordi sånn er det liksom, fordi jeg sa det.

Eller ikke. En logikk som ofte brukes i forhold til rasisme, i alle fall.

morsomt at du er i mot generalisering, når du tidligere i tråden skriver at mange innvandrere har lav arbeidsmoral, så da hadde sikkert disse guttene det også. Og da var det jo ikke mistenkelig i det hele tatt at alle de norske fikk bonus og ble bedt om å holde kjeft om det. Hvorfor skulle det være rasisme bak , når innvandrere uansett er så late.

Også kommer du her og belærer meg om generalisering. Det er fordomsfullt, hvis ikke direkte rasistisk, å si at innvandrere er late, men at 90% av menn på nettet er rasister og ekstremt innvandringsfiendtlige er faktisk veldig dokumenterbart.

Så ikke kast stein i glasshus, kompis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasismekortet brukes i tilfeller når det ikke foreligger rasisme, men man vil få oppmerksomhet og oppnå noe ved å fremstille seg som et offer. Rasismekortet brukes ikke når det faktisk er snakk om utøvd reell rasisme.

Når mener du det utøves reell rasisme, da? MÅ det være snakk om apartheid -scenarioer for at folk skal innse at noe er rasistisk? Kan det ikke tenkes at denne arbeidsgiveren ikke tåler trynet på innvandrere, og lar det gå utover noen 14-åringer? Hvor smålig går det egentlig an å være å gi en ekstra hundrings til en gruppe, men ikke en annen? XXL hadde hatt råd til å gi alle 200,- hver. Eller mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ikke anelse om XXL var rasistiske eller ikke, men jeg kommer ikke over de lave beløpene på gavekortene de deler ut etter endt arbeidsuke; 100 kroner??? I 2015??? Og en ekstra hundrelapp til de som har "ytt litt ekstra"? Det er jo latterlig lite. Man kan for all del ikke forvente å få noe som helst etter endt arbeidsuke, men de fleste i klassen min (dette er over 10 år siden) fikk noe som takk for hjelpen og verdien var stort sett rundt 500 kr. Det overrasker meg at en stor aktør som XXL ikke er mer generøse.

Anonymous poster hash: cc51c...ea2

Enig i det. Får de overhodet kjøpt noe hos XXL uten å legge igjen mer penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når mener du det utøves reell rasisme, da? MÅ det være snakk om apartheid -scenarioer for at folk skal innse at noe er rasistisk? Kan det ikke tenkes at denne arbeidsgiveren ikke tåler trynet på innvandrere, og lar det gå utover noen 14-åringer? Hvor smålig går det egentlig an å være å gi en ekstra hundrings til en gruppe, men ikke en annen? XXL hadde hatt råd til å gi alle 200,- hver. Eller mer.

Jeg trodde alle noenlunde oppegående mennesker med utdanning kan forskjellen mellom rasisme og ikke-rasisme?

Men greit, jeg kan forklare det til deg. Hvis du fortsatt sliter med å forstå, si ifra, så tar jeg det på barnehagenivå.

Rasisme foreligger der hvor det er rasen (hudfargen) som er grunnen til forskjellsbehandlingen i motsetning til situasjoner hvor det er andre grunner som ikke er relatert til rase og opprinnelse - som for eksempel prestasjoner, hvor godt jobben er utført, osv.

I arbeidslivet hender det også at de som har vist ekstra god innsats får premie/belønning av ledelsen. Dette er ikke relatert til personens hudfarge eller rase, men innsatsen og resultatene.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde alle noenlunde oppegående mennesker med utdanning kan forskjellen mellom rasisme og ikke-rasisme?

Men greit, jeg kan forklare det til deg. Hvis du fortsatt sliter med å forstå, si ifra, så tar jeg det på barnehagenivå.

Rasisme foreligger der hvor det er rasen (hudfargen) som er grunnen til forskjellsbehandlingen i motsetning til situasjoner hvor det er andre grunner som ikke er relatert til rase og opprinnelse - som for eksempel prestasjoner, hvor godt jobben er utført, osv.

I arbeidslivet hender det også at de som har vist ekstra god innsats får premie/belønning av ledelsen. Dette er ikke relatert til personens hudfarge eller rase, men innsatsen og resultatene.

Hvordan kan du være sikker på at det ikke er rasisme som har motivert denne arbeidsgiverens handlinger?

Jeg vet godt hva rasisme er, så du trenger ikke være så nedlatende. Usikker på om du selv vet hva det er...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomt at du er i mot generalisering, når du tidligere i tråden skriver at mange innvandrere har lav arbeidsmoral, så da hadde sikkert disse guttene det også. Og da var det jo ikke mistenkelig i det hele tatt at alle de norske fikk bonus og ble bedt om å holde kjeft om det. Hvorfor skulle det være rasisme bak , når innvandrere uansett er så late.

Også kommer du her og belærer meg om generalisering. Det er fordomsfullt, hvis ikke direkte rasistisk, å si at innvandrere er late, men at 90% av menn på nettet er rasister og ekstremt innvandringsfiendtlige er faktisk veldig dokumenterbart.

Så ikke kast stein i glasshus, kompis.

Tydelig at du ikke forstod den ironiske undertonene i den siste delen av innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være sikker på at det ikke er rasisme som har motivert denne arbeidsgiverens handlinger?

Jeg vet godt hva rasisme er, så du trenger ikke være så nedlatende. Usikker på om du selv vet hva det er...

Sannsynlighetsovervekt taler mot rasisme. Hvor leste du at jeg har skrevet med sikkerhet at det ikke er rasisme? Har du fulgt med mine innlegg eller finner du på stråmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynlighetsovervekt taler mot rasisme. Hvor leste du at jeg har skrevet med sikkerhet at det ikke er rasisme? Har du fulgt med mine innlegg eller finner du på stråmenn?

Du er jo veldig på dette ned å ikke dra "rasismekortet" uansett hva som har skjedd, så jeg finner ikke på noen ting. Du må være tydeligere hvis du ikke vil bli misforstått.

Stapp heller en stråmann opp i rumpa, eller lær deg å uttrykke deg tydelig.

Endret av Ramona
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig det handle om rasisme hvis etnisk norske og ikke-etnisk norske ikke blir behandlet helt likt. At det kan være andre grunner til det er det ingen som tenker. Rasisme-kortet brukes for alt det er verdt.

Det kan jo være markedsmekanismer, etnisk hvite mennsker har rett og slett en høyere verdi , og er mer ettertraktet i arbeidsmarkedet, og hvem vil vel kjøpe langrennsski av en mørkhudet? Basketsko går bra, men vintergreiene...?

Husk at xxl ikke bare selger varer, de selger en stemning, en opplevelse, en illusjon.

Sportsbutikkene bruker gjerne personell som ser ut som om de har greie på sporten de selger utstyr til, og derfor har et sportsrealistisk utseende en merverdi. Det skaper tillit.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo veldig på dette ned å ikke dra "rasismekortet" uansett hva som har skjedd, så jeg finner ikke på noen ting. Du må være tydeligere hvis du ikke vil bli misforstått.

Stapp heller en stråmann opp i rumpa, eller lær deg å uttrykke deg tydelig.

Du finner på ting. Forhold deg til det jeg har skrevet selv for det er det som representerer min mening om saken og hold deg unna fristelsen å tillegge meg meninger og fantasere.

Det kan jo være markedsmekanismer, etnisk hvite mennsker har rett og slett en høyere verdi , og er mer ettertraktet i arbeidsmarkedet, og hvem vil vel kjøpe langrennsski av en mørkhudet? Basketsko går bra, men vintergreiene...?

Husk at xxl ikke bare selger varer, de selger en stemning, en opplevelse, en illusjon.

Sportsbutikkene bruker gjerne personell som ser ut som om de har greie på sporten de selger utstyr til, og derfor har et sportsrealistisk utseende en merverdi. Det skaper tillit.

Dette er å dra det litt for langt, synes jeg. Jeg har sett flere utenlandske ansatte da jeg har kjøpt sportsutstyr og har fått gode tips og anbefalinger. Unge, flotte mennesker som driver med sport selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig om det er rasisme eller ei, så ble det gjort feil. Ungdommene fikk beskjed om skjule det, Hvorfor skal belønning for bra jobb skjules ? De skulle lære om arbeidslivet og det de lærte var hvor lite vet enkelte ledere har. Om hans handling var rasistisk eller om det var redselen for å framtre rasistisk som utløste dette spiller egentlig ingen rolle. Anonymous poster hash: ccaa3...723

Jeg jobbet en gang i en jobb som gjorde det svært enkelt å måle arbeidernes indivituelle resultater (nei ikke salg av noe slag). Vi hadde individuell, resultatbasert lønn (ikke provosjon av noe slag, dette var som sagt ikke salgsjobb). Under lønnsforhandlingene, hvor noen fikk 3000 i lønnsøkning og andre 30 000, fikk de som tjente mest beskjed om at det er lite lurt å skryte av sin høye lønn. Lønningene var rettferdige, da man fikk lønn ut i fra resultater. Allikevel var det mye grums under overflaten, på grunn av sjalusi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er å dra det litt for langt, synes jeg. Jeg har sett flere utenlandske ansatte da jeg har kjøpt sportsutstyr og har fått gode tips og anbefalinger. Unge, flotte mennesker som driver med sport selv.

Mange utlendinger i sportsbutikk er nødt til å være flinkere enn de norske, fordi de mangler arisk utseende eller urnorsk aksent. Da kompenserer de ved rett og slett å være bedre.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, hvorfor anklage XXL. Om noe galt har skjedd, så er det jo butikksjefen i denne aktuelle butikken det må gå på. Ikke hele XXL konsernet, tror nok XXL har ordent opp i dette internt.

Det er fordi folk er idioter. Det har nærmest vært en kamp blant folk å fordømme dette mest. "Jeg skal aldri handle på XXL igjen" osv. Så latterlig barnslig.

Anonymous poster hash: 3bef1...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være sikker på at det ikke er rasisme som har motivert denne arbeidsgiverens handlinger?

Hvordan kan vi være sikker på at du ikke er rasist?

Det er litt av poenget her, det er umulig å bevise at man ikke er rasist. Når anklagen først er kommet, har man ingen sjanse, da er man stemplet.

Anonymous poster hash: 3bef1...676

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utlendinger i sportsbutikk er nødt til å være flinkere enn de norske, fordi de mangler arisk utseende eller urnorsk aksent. Da kompenserer de ved rett og slett å være bedre.

Hvorfor denne rasismen? Hvor flink man er til å selge et produkt og hvor godt man kjenner produktet har ingenting med rase å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...