Gå til innhold

XXL beskyldt for rasistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor står det? Avisene har så langt vist for det meste bare den ene siden av saken og her og der kort nevnt hva XXL mener. Jeg begynner å tvile mer og mer at det handler om rasisme, men mer sannsynlig om ekstra belønning av de som har gjort en bra jobb. Selvfølgelig er det svært uvanlig å sammenligne prestasjoner og innsats der man kan sammenligne hudfarge. Hudfarge teller jo mer, ikke sant? :fnise:

Uavhengig om det er rasisme eller ei, så ble det gjort feil. Ungdommene fikk beskjed om skjule det, Hvorfor skal belønning for bra jobb skjules ? De skulle lære om arbeidslivet og det de lærte var hvor lite vet enkelte ledere har. Om hans handling var rasistisk eller om det var redselen for å framtre rasistisk som utløste dette spiller egentlig ingen rolle.

Anonymous poster hash: ccaa3...723

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Basert på myten om de late norske ungdommene, kan det jo også hende at forventningene til de norske ungdommene var lavere, og at de ble belønnet fordi de hadde jobbet bedre enn forventet.

Det er mange muligheter, rasisme er en av mulighetene, forventninger om innsats en annen, og uten å være tankelesere er det ingen av oss som med sikkerhet kan si hva som ligger bak forskjellsbehandlingen.

For egen del tror jeg nok hudfarge er en faktor, bevisst eller ubevisst, men det er noe jeg tror, ikke noe jeg vet.



Anonymous poster hash: 2eb45...1c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig om det er rasisme eller ei, så ble det gjort feil. Ungdommene fikk beskjed om skjule det, Hvorfor skal belønning for bra jobb skjules ? De skulle lære om arbeidslivet og det de lærte var hvor lite vet enkelte ledere har. Om hans handling var rasistisk eller om det var redselen for å framtre rasistisk som utløste dette spiller egentlig ingen rolle.

Anonymous poster hash: ccaa3...723

Les innlegg #19 i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er mye i den saken som vi ikke kjenner til. Som at de som fikk lavere belønning kan ha gjort seg fortjent til den lave belønningen. Typisk at den som skriker høyest også blir hørt.



Anonymous poster hash: 54c13...4e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN som uttaler seg om dette har noe som helst grunnlag for det, det er kun spekulasjon basert på hva én fjortiss har sagt. Det står at det er blitt gjort en skriftlig evaluering av alle, men den kan vel ikke offentliggjøres og da er vi like langt. Helt utrolig hva man kan få gehør for i riksdekkende media for tiden.



Anonymous poster hash: bf6f1...29e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med en palestiner som gjorde så lite han kunne på jobb. Han fikk klar beskjed av leder, og klaget til HR på rasisme - måtte da omplasseres. Først med tredje lederen fikk de endelig nok på han til å si han opp - jommen gikk ikke fyren til advokat og hevdet rasisme. Advokaten gadd ikke ta saken etter et møte med arbeidsgiver, men likevel.

Man skal ikke alltid ta rasisme-anklager på alvor.



Anonymous poster hash: 7af4c...8d8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet med en mann en gang. Han var lat. Alle menn er late.



Anonymous poster hash: 8eb58...96a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med en mann en gang. Han var lat. Alle menn er late.

Jeg er også ekstremt lat. Men ikke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ledelsen i butikken hadde sagt fra i forkant før ungdommene begynte å arbeide der, at ""de folka som arbeider aller best, skal få en ekstra belønning"" så risikerer dem uansett at dem som er mørke i huden klager og hyler om rasisme og atter rasisme.

Det er jo alltids en risiko for at disse ungdommene bare er ekstremt sjalu av seg, fordi dem ikke får like mye (eller mer) som de norske ungdommene.



Anonymous poster hash: 3a4ed...fe3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med en palestiner som gjorde så lite han kunne på jobb. Han fikk klar beskjed av leder, og klaget til HR på rasisme - måtte da omplasseres. Først med tredje lederen fikk de endelig nok på han til å si han opp - jommen gikk ikke fyren til advokat og hevdet rasisme. Advokaten gadd ikke ta saken etter et møte med arbeidsgiver, men likevel.

Man skal ikke alltid ta rasisme-anklager på alvor.

Anonymous poster hash: 7af4c...8d8

Hva har det med saken å gjøre? Det finnes alltid unntak. Skal vi ha samme tankegang hver gang noen anmelder en voldtekt?" Det er noen som har løyet om voldtekt før så det gjør sikkert du også"

Jeg sier absolutt ikke at dette er et tilfelle av rasisme selvom jeg personlig tror det. Men jeg må inrømme at jeg reagerer på alle som blankt aviser at det kan ha vært det, det virker som det store flertallet nekter for at det kan ha skjedd selvom de ikke har vært tilstedet.

Det virker som om man må skrike offentlig "jævla neger" med vitner tilstedet før noen kan få lov til å si at de har opplevd noe som rasistiskt. Det er nok mange tilfeller hvor noen har blitt behandlet dårlig eller dårligere enn andre hvor man har mistenkt rasisme, hvor handlingen faktisk har vært tilfeldig, det er selvfølgelig synd og kjedelig for den som har blitt anklaget for det. MEN vi må kunne sette oss inn i og forstå at hverdagsrasisme faktisk skjer. Det skjer kansje ikke så ofte nå lenger, men det skjer.

Det er veldig lett for oss som er etnisk norske å avfeie rasisme når vi selv aldri har opplevd det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for mennene på KG og resten av internett, så finnes jo ikke rasisme. I alle fall ikke mot mørkhudete, kun mot hvite.

Det kan jo ikke tenkes at denne arbeidsgiveren ikke liker utlendinger.

Forøvrig trist at han ødelegger ryktet til XXL. Ikke at jeg bryr meg- jeg kjøper ikke akkurat friluftsklær.

Men kan folk være så snille å slutte å bruke uttrykket "rasismekortet"? Det høres så dumt ut. Høres ut som man egentlig ikke tror rasisme finnes ( det gjør det ikke heller for mange internett -menn, men likevel).

Endret av Ramona
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske barn trenger uansett mer penger enn innvandrerbarn, siden innvandrerbarn er vant med å leke med stein og grus og sånn i sine hjemland, mens norske barn kanskje trenger en nintendo eller noe mer dyrt for å oppnå den samme graden av lykke og velvære. Man kan ikke behandle alle likt, siden folk er forskjellige.

Anonymous poster hash: 5f9b5...9f9

Jeg håper du er ironisk her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for mennene på KG og resten av internett, så finnes jo ikke rasisme. I alle fall ikke mot mørkhudete, kun mot hvite.

Det kan jo ikke tenkes at denne arbeidsgiveren ikke liker utlendinger.

Forøvrig trist at han ødelegger ryktet til XXL. Ikke at jeg bryr meg- jeg kjøper ikke akkurat friluftsklær.

Men kan folk være så snille å slutte å bruke uttrykket "rasismekortet"? Det høres så dumt ut. Høres ut som man egentlig ikke tror rasisme finnes ( det gjør det ikke heller for mange internett -menn, men likevel).

Godt sagt!

Anonymous poster hash: 3b8f8...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, for mennene på KG og resten av internett, så finnes jo ikke rasisme. I alle fall ikke mot mørkhudete, kun mot hvite.

Det kan jo ikke tenkes at denne arbeidsgiveren ikke liker utlendinger.

Forøvrig trist at han ødelegger ryktet til XXL. Ikke at jeg bryr meg- jeg kjøper ikke akkurat friluftsklær.

Men kan folk være så snille å slutte å bruke uttrykket "rasismekortet"? Det høres så dumt ut. Høres ut som man egentlig ikke tror rasisme finnes ( det gjør det ikke heller for mange internett -menn, men likevel).

Så om noen kaller noen en rasist, så er det liksom nødt til å stemme? Det må være lov å være kritisk, og ikke nødvendig ta hva en 15 åring går i media om for god fisk?

Grunnen til at man snakker om bruk av rasismekortet, er fordi det er et "trumfkort" som brukes alt for ofte, uten mål og mening. Hver gang man behandler en farget person dårlig er fordi man er en rasistisk drittsekk, mens når det er andre veien så er man bare en drittsekk?

Det trekkes alt for ofte konklusjoner ut av veldig lite. Du nevner for eksempel "mennene på KG og resten av internett", det er er jo en ganske drøy generalisering. Da vil jeg kalle deg en mannehater, og du kan ikke bortforklare dette, fordi sånn er det liksom, fordi jeg sa det.

Eller ikke. En logikk som ofte brukes i forhold til rasisme, i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er ironisk her?

Du måtte faktisk spørre, helt utrolig.

Anonymous poster hash: 3bef1...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte faktisk spørre, helt utrolig.

Anonymous poster hash: 3bef1...676

Ja, man vet aldri. Utrolig mange idioter på nettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mye de som beskylder XXL ikke har tenkt på:

1. Hvorfor har ikke store magasiner som VG og DB dekt denne nyheten? De poster mender av artikler hver dag som har null mening, og det kan jo tenkes at rasisme og forskjellsbehandling er en god sak. Kanskje fordi de faktisk har fått vite sannheten, og tenkte at det ikke ble en bra nyhet da det faktisk ikke foreligger rasisme?

2. Jeg har god kjennskap til ledelsen i XXL, og det er momenter i denne saken som gjør skoleeleven til den personen som tar feil(selv om en følelse er en følelse). De kan derimot ikke gå ut med denne nyheten av hensyn til at vedkommende faktisk er et barn og at alle de som ikke var etnisk norsk faktisk skal kunne jobbe i fremtiden på andre steder.

3. Tror du virkelig en så stor aktør som XXL hadde dummet seg SÅ ut at de bevvist gjorde dette fordi de ikke var etnisk norske? Alle vet at med en gang XXL gjør en feil havner det i en avis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for mennene på KG og resten av internett, så finnes jo ikke rasisme. I alle fall ikke mot mørkhudete, kun mot hvite.

Det kan jo ikke tenkes at denne arbeidsgiveren ikke liker utlendinger.

Forøvrig trist at han ødelegger ryktet til XXL. Ikke at jeg bryr meg- jeg kjøper ikke akkurat friluftsklær.

Men kan folk være så snille å slutte å bruke uttrykket "rasismekortet"? Det høres så dumt ut. Høres ut som man egentlig ikke tror rasisme finnes ( det gjør det ikke heller for mange internett -menn, men likevel).

Rasismekortet brukes i tilfeller når det ikke foreligger rasisme, men man vil få oppmerksomhet og oppnå noe ved å fremstille seg som et offer. Rasismekortet brukes ikke når det faktisk er snakk om utøvd reell rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ikke anelse om XXL var rasistiske eller ikke, men jeg kommer ikke over de lave beløpene på gavekortene de deler ut etter endt arbeidsuke; 100 kroner??? I 2015??? Og en ekstra hundrelapp til de som har "ytt litt ekstra"? Det er jo latterlig lite. Man kan for all del ikke forvente å få noe som helst etter endt arbeidsuke, men de fleste i klassen min (dette er over 10 år siden) fikk noe som takk for hjelpen og verdien var stort sett rundt 500 kr. Det overrasker meg at en stor aktør som XXL ikke er mer generøse.



Anonymous poster hash: cc51c...ea2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...