Gå til innhold

XXL beskyldt for rasistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du ikke mange butikksjefer eller ledere i arbeidslivet gjør det? Jeg mener ikke dette, men kanskje dette er tilfelle med denne butikksjefen? Bare spørr, er det ulovlig?

Rase skal ikke ha noe å si for om man får jobb eller ikke, nei. Uansett om det gjelder etnisk norske eller andre etnisiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest morhjertegod

Jeg mener man skal være varsom med å bruke rasistkortet, så lenge det kan ligge andre forklaringer bak. Her ble gruppen delt i to, noe som fort virker misstenksomt, men hvem vet hva som egentlig var grunnen. Man kan ikke beskylde andre for rasisme ut fra synsing og spekulasjoner, uten at man vet årsaken. Jeg likte mindre denne inn på bakrommet, ikke si det til noen talen av en leder.

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mange ganger i denne aktuelle butikken, aldri sett en ikke etnisk norsk ansatt der, gjør kanskje at de fort kan bli anklaget. Kanskje de rekruterer skoleungdom gjennom denne arbeidsuken, at denne lederen faktisk konsekvent vil ha etnisk norske ungdommer i sin butikk.

Anonymous poster hash: df5a1...f1b

det er en asiat som jobber der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi innfører nye kvoteringsregler? Alle butikker må ha minst én ikke-vestlig i personalet, dersom det er minst fire ansatte, og ellers om mulig minst 10 %. Få sosialistene tilbake i regjering, og vi får snart noe sånt.



Anonymous poster hash: 3bef1...676
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare spekulere i om dette er rasisme eller helt tilfeldig. Uansett så synes jeg det er helt feil å gi mer penger til noen enn andre. Som gutten sa, så var han ikke ute etter penger. Men det er selvfølgelig sårt som 9.klassing å få vite at noen har fått 100kr ekstra. Selvfølgelig gjorde sikkert de som fikk mer en god innsats. Men i et vanlig arbeidsliv så får faktisk alle samme lønn selv om de har god innsats eller normal innsats (med unntak av noen jobber).
XXL kunne heller tilbudt dem med god innsats ekstrajobb eller lignende. Eller bedt de ta kontakt når de var gamle nok dersom de ønsker seg jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske ungdommene hadde fått beskjed om å holde dette hemmelig, hadde det vært fordi de hadde gjort en bedre jobb så hadde det ikke blitt gjort i hemmelighet, spesielt ikke når XXL sier at de hadde informert ungdommen om dette på forhånd.

Og at det var de fem norske som gjorde best jobb er vel, det blir litt for tilfeldig..

Endret av Yzma
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For alt vi vet så jobbet de etnisk norske mye mer, og gjorde en ekstra innsats. Det er jo ikke direkte utenkelig, med tanke på en del innvandreres arbeidsmoral.

Seriøst?

Omtrent 3,3 % av nordmenn er arbeidsledige mot 7,3 % av innvandrere. Med tanke på at det er vanskelig å få jobb med et utenlandsk navn og vanskelig å få godkjent utdanning (jeg jobber sammen med en matematikklærer fra Etiopia som jobber som ufaglært her). Innvandrere har mindre sjanse for å bli innkalt til jobbintervjuer også.

Anonymous poster hash: 86c5d...f08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare spekulere i om dette er rasisme eller helt tilfeldig. Uansett så synes jeg det er helt feil å gi mer penger til noen enn andre. Som gutten sa, så var han ikke ute etter penger. Men det er selvfølgelig sårt som 9.klassing å få vite at noen har fått 100kr ekstra. Selvfølgelig gjorde sikkert de som fikk mer en god innsats. Men i et vanlig arbeidsliv så får faktisk alle samme lønn selv om de har god innsats eller normal innsats (med unntak av noen jobber).

XXL kunne heller tilbudt dem med god innsats ekstrajobb eller lignende. Eller bedt de ta kontakt når de var gamle nok dersom de ønsker seg jobb.

Det uthevede stemmer i hvertfall ikke.

Anonymous poster hash: 0620e...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sprøyt at det var fordi de etnisk norske jobbet hardere. Da hadde de vært åpen om det, ikke bare gitt dem på bakrommet og bedt dem ikke si noe. Dette er ingen tilfeldighet. Jeg skal ikke handle på XXL mer før de rydder opp i dette.



Anonymous poster hash: fd007...c83
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mange ganger i denne aktuelle butikken, aldri sett en ikke etnisk norsk ansatt der, gjør kanskje at de fort kan bli anklaget. Kanskje de rekruterer skoleungdom gjennom denne arbeidsuken, at denne lederen faktisk konsekvent vil ha etnisk norske ungdommer i sin butikk.

Anonymous poster hash: df5a1...f1b

Jeg kjenner ei med afrikansk bakgrunn som jobbet der for lenge siden, men du sier noe faktisk.. Kjenner mange av de som jobber der, og er der ofte. Ikke det at det trenger å bety noe, men du sier noe :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig det handle om rasisme hvis etnisk norske og ikke-etnisk norske ikke blir behandlet helt likt. At det kan være andre grunner til det er det ingen som tenker. Rasisme-kortet brukes for alt det er verdt.

Selvfølgelig kan det IKKE være rasisme, uansett.

Anonymous poster hash: 640c9...33f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder selvsagt ikke alle, og noen er verre enn andre. De fleste innvandrerne jeg har jobbet med har bra moral og gjør mye, men ikke alle. Det er ganske store skiller mellom hvor de kommer fra også, og er disse barna barn av folk som ikke jobber er det ikke usannsynlig at de ikke har noen forbilder i forhold til hva det å jobbe anngår.

Det er litt klønete av XXL selvsagt, det visste de sikkert også i med at de ba dem være stille om det. Men at man skal konkludere med at det er rasisme sånn helt uten videre, det går jeg ikke med på. Man ser det ofte dersom en innvandrer føler seg dårlig behandlet, så er det liksom rasisme, uten at man går det nærmere i sømmene. For alt vi vet har disse fire bare gått rundt og surra, og gjort lite. Vi har bare hans side av saken, da XXL åpenbart ikke har muligheten til å uttale seg om det.

Men det er jo akkurat det samme med nordmenn, ikke alle nordmenn har god arbeidsmoral heller.

Anonymous poster hash: 640c9...33f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Rasisme eller ikke, det er feil å forskjellsbehandle når det er barn involvert. Som voksne mennesker burde de har forstått at det ville såre å gi mer til et annet barn, arbeidsinnsats eller ikke. Disse er ikke voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skurrer veldig. Synes denne gutten framstår svært oppegående både på sin facebook profil og i uttalser til media. Jeg tror på han.

1. Hva er oddsen for at alle de etnisk norske jobbet så mye bedre? Er det ikke spesielt å belønne så mange?

2. Hvorfor holde det hemmelig, når det allerede var opplyst om at noen kunne få ekstra belønning ved hardt arbeid?

3. Dårlige forklaringer fra XXL, fremstår lite troverdig. I media sier de kun at de skal snakke mellom seg, de bryr seg ikke noe særlig om gutten synes jeg. Hvorfor ikke uttale seg og si "fryktelig synd at han opplevde det slik, vi mente det overhodet ikke sånn og tenkte ikke over at det kunne oppfattes på denne måten"

4. Gutten forklarer at han hadde det bra hele uken og satt stor pris på gavekortet på 100kr. Da han forsøkte å spørre hva som var grunnlaget på at han og de andre fikk mindre ble han ledd av. Hvordan kvalifiserer man seg til å ha gjort noe ekstra? Har de fått beskjed om hva det vil si? Hvordan har butikksjef bestemt hvem som har gjort noe ekstra? Det er faktisk 14år gamle ungdommers første møte med arbeidslivet, det går ann og tenke seg litt om.

5. Lik lønn for likt arbeid (om man så skal ha bonus) er ikke dobbel betaling til noen litt drøyt?

I verste fall rasisme eller diskriminering, i beste fall utrolig forskjellsbehandling og forferdelig dårlige lederegenskaper både hos butikksjef og øverste leder.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er sjokkerende med det? Ta en titt på statistikker rundt mennesker i jobb i Norge.

Ja, ta en titt du, der innvandrere har alle de tunge og drittjobbene i norge du og nordmenn ikke vil ha, og bli sjokkert.

Anonymous poster hash: 9b4a7...cd9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder vel på at de ikke-etnisk norske gjorde en dårligere jobb enn de etnisk norske. Forhåpentligvis lærte de en lekse og står på litt mer neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Full storm i et vannglass.

1. Da jeg var ung og hadde arbeidsuke, fikk vi ulik belønning ut i fra innsats. Dette ble heller ikke informert om i fellesskap som her. Reagerte ikke.

2. Det er normalt i arbeidslivet at man til en viss grad belønnes etter innsats. Dette bør en 14-åring også kunne håndtere. Flere betegner han som et barn, og får det til å høres ut som om han er 7 år. Denne TENÅRINGEN bør kunne tåle slik håndtering.

3. Sett uten i fra kan det kanskje se skjevt ut, men hva om de som fikk 200 ekstra faktisk var flinkere? Er det så utrolig galt? I skolesammenheng er det også ofte større andel svake elever med utenlands opprinnelse.

4. Jeg kan aldri tro at XXL har en rasistisk tankegang. Dere husker vel alle reklamen hvor de omfamner homofili? De støttet også Cecilie Brækhus med penger til veldedighetsarbeid i Afrika..

5. Har sett utlendinger (svensker, afrikanere, asiatere) jobbe på xxl. Fleste norske ja, men så bor vi i NORGE. Ser akkurat samme fordeling ansatte i andre butikker.

6. Grunnen til at det ble holdt skjult for de som fikk 100 kroner kan ha noe med at de ønsket å skåne disse for det. Som i jeg skrev i punkt 1 så mener jeg personlig at det burde ha blitt håndtert bra av de som fikk 100,-.

Jeg er ikke rasist, men mener at arbeid bør belønnes etter innsats. I dette tilfellet har xxl gjort jobben sin bra! Når Anwri (?) en dag skal søke jobb, og blir googlet, så kommer alt dette opp. Da er det fort gjort at fremtidige arbeidsgivere styrer unna slike "provosører".



Anonymous poster hash: 54c13...4e2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full storm i et vannglass.

1. Da jeg var ung og hadde arbeidsuke, fikk vi ulik belønning ut i fra innsats. Dette ble heller ikke informert om i fellesskap som her. Reagerte ikke.

2. Det er normalt i arbeidslivet at man til en viss grad belønnes etter innsats. Dette bør en 14-åring også kunne håndtere. Flere betegner han som et barn, og får det til å høres ut som om han er 7 år. Denne TENÅRINGEN bør kunne tåle slik håndtering.

3. Sett uten i fra kan det kanskje se skjevt ut, men hva om de som fikk 200 ekstra faktisk var flinkere? Er det så utrolig galt? I skolesammenheng er det også ofte større andel svake elever med utenlands opprinnelse.

4. Jeg kan aldri tro at XXL har en rasistisk tankegang. Dere husker vel alle reklamen hvor de omfamner homofili? De støttet også Cecilie Brækhus med penger til veldedighetsarbeid i Afrika..

5. Har sett utlendinger (svensker, afrikanere, asiatere) jobbe på xxl. Fleste norske ja, men så bor vi i NORGE. Ser akkurat samme fordeling ansatte i andre butikker.

6. Grunnen til at det ble holdt skjult for de som fikk 100 kroner kan ha noe med at de ønsket å skåne disse for det. Som i jeg skrev i punkt 1 så mener jeg personlig at det burde ha blitt håndtert bra av de som fikk 100,-.

Jeg er ikke rasist, men mener at arbeid bør belønnes etter innsats. I dette tilfellet har xxl gjort jobben sin bra! Når Anwri (?) en dag skal søke jobb, og blir googlet, så kommer alt dette opp. Da er det fort gjort at fremtidige arbeidsgivere styrer unna slike "provosører".

Anonymous poster hash: 54c13...4e2

Men hvordan hadde du reagert om du fikk vite at dine kollegaer fikk dobbelt lønn for arbeidet, i skjul?

Dette er et skoleprosjekt, en introdusering for arbeidslivet. Hadde "arbeidsgiveren" vært real nok, skulle han informert om bonussystemet før de startet å arbeide.

Hva hadde skjedd om dette skjedde blant de ansatte? Et hemmelig bonussystem? Kun de som har motatt bonusen får lov til å arbeide det lille ekstra for å få ny bonus...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Det kan jo være at de fire er i samme vennegjeng og at denne vennegjengen er late eller noe sånt. Altså at det ikke er etnisiteten som gjorde at de gjorde en dårligere jobb, men deres sosiale miljø i Norge.

Dette er jo selvsagt bare en mulighet. Kan godt være at rasismekortet er brukt riktig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...