Gå til innhold

XXL beskyldt for rasistisk handling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

XXL hadde noen ungdommer hos seg i arbeidsuka. De som stod ekstra godt på fikk et ekstra gavekort i påskjønnelse, altså 200 kr i stedet for 100 kr som alle fikk. En med innvandrerbakgrunn som ikke fikk denne ekstra påskjønnelsen mener rasisme er grunnen.

http://www.nrk.no/ostfold/15-aring-foler-seg-diskriminert-etter-arbeidsuke-1.12359142

Bjørnar Moxnes i Rødt er blant de som mener dette er rasisme. Hvorvidt det stemmer at de norske gjorde en bedre jobb er altså ikke relevant.

Anonymous poster hash: 3bef1...676

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fått mye støtte
Awni går i 9.klasse på Bytårnet skole. Han forklarer at det var i alt ni elever som hadde arbeidsuke på XXL. Fem etnisk norske og fire ikke etnisk norske.

- Og det var bare de etnisk norske som fikk ekstra penger?

- Ja, ingen av oss andre fikk noe ekstra, bekrefter Awni som har palestinske foreldre, men som selv er født i Norge.

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--de-norske-elevene-fikk-dobbelt-sa-mye-etter-arbeidsuka/3422787093.html
Rasisme eller ikke rasisme? You be the judge!



Anonymous poster hash: 8eb58...96a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL hadde noen ungdommer hos seg i arbeidsuka. De som stod ekstra godt på fikk et ekstra gavekort i påskjønnelse, altså 200 kr i stedet for 100 kr som alle fikk. En med innvandrerbakgrunn som ikke fikk denne ekstra påskjønnelsen mener rasisme er grunnen.

http://www.nrk.no/ostfold/15-aring-foler-seg-diskriminert-etter-arbeidsuke-1.12359142

Bjørnar Moxnes i Rødt er blant de som mener dette er rasisme. Hvorvidt det stemmer at de norske gjorde en bedre jobb er altså ikke relevant.

Anonymous poster hash: 3bef1...676

I kommentarfeltet til Moss Avis er selvsagt 99 % enige om at dette var rasisme av verste sort:

http://touch.moss-avis.no/__De__norske__elevene_fikk_dobbelt_s__mye_etter_arbeidsuka-5-67-78675.html

Anonymous poster hash: 3bef1...676

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det det! Iallfall slik det står i media nå. ALLE de med innvandrerbakgrunn fikk 100 kr mindre - uten en begrunnelse på hvorfor. Ingen(fra XXL) sa noe om at de gjorde en dårligere jobb? Så da vi må ta i betraktning at de gjorde en likeverdig jobb - og dermed fortjener like mye penger. Uansett - _litt_ merkelig om det var slik at alle de etniske nordmenna gjorde en like god jobb alle mann, mens alle de med innvandrerbakgrunn gjorde en dårligere jobb? Litt for tilfeldig spør du meg.



Anonymous poster hash: 3b8f8...d55
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer snart styggedommen fra KG opp fra gjørma tenker jeg! Blir det like koselig som det alltid er her:)



Anonymous poster hash: 3b8f8...d55
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk alle de etnisk norske ekstra betalt, på bakrommet, med beskjed om å tie. Ingen av de fem med innvandrer bakgrunn fikk. Stusser litt på den, denne unge gutter sier selv at han jobbet og stått på. Så du tror det er tilfeldig at det kun var de etnisk norske som gjorde,seg fortjent til dette? Jeg er usikker, merkelig med belønningssystem på en arbeidsuke.

Anonymous poster hash: df5a1...f1b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det var rasistisk eller ubetenksomhet, vet jeg ikke, men det er ihvertfall ikke lurt å ha slike "bonus" ordninger. De skulle jo få innblikk i arbeidslivet, og de aller fleste jobber har ikke slikt. Man trenger ikke allerede på det stadiet, dele mellom de gode og mindre gode. Alle bør få samme erfaring og betaling.

Det er godt mulig at det var tilfeldig at de som fikk var norske og de som ikke fikk ekstra var utenlandske, men dette kan misforståes, både hos barn og voksne.

Dette kunne vært nevnt for alle at de som jobber kjempebra vil få en påskjønnelse, slikt at alle kunne jobbe mot den gulroten OG gi den med alle til stede.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite hva som er sannheten her uten å faktisk ha vært tilstede.

Når det er sagt, så er det jo faktisk slik at etniske nordmenn har en tendens til å holde seg til etniske nordmenn, på samme måte som ikke-etniske nordmenn har en tendens til å holde seg til ikke-etniske nordmenn.

Innad i gruppen kan den etnisk norske gjengen ha påvirket hverandre til å gjøre en ekstra innsats, si av typen "la oss ha en konkurranse om hvem som kan pakke ut flest ishockeykøller" og dermed jobbet mer effektivt, mens den ikke-etniske gruppen jobber godt, men ikke gjør en slik ekstrainnsats.

Det blir mye gjetting og spekulering, og jeg skal være enig i at saken lukter svidd så det står etter, men det er ikke umulig at det XXL sier er sant.

Personlig ville jeg aldri ha gjort forskjell på folk på den måten, det er jo en oppskrift på å skape ondt blod mellom elevene over en skarve hundrelapp.

Om så det stemmer at en gruppe elever var mer effektive, tar det seg ikke ut å gi dem et ekstra gavekort i smug. De kunne heller ha gjort det på en annen måte, f.eks sagt i plenum at "Dere har alle gjort en god jobb, kos dere med gavekortet, vi er spesielt imponert over de som gjorde en innsats utover det som er normalt, det har vært flott å ha dere her, god sommer til dere alle"



Anonymous poster hash: a766e...927
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en voksen arbeidsgiver/ansvarlig gir mer til noen unge og i tillegg ber dem om å holde det skjult er ganske uetisk uansett årsaken, og ingenting kan begrunne en sånn oppførsel.

Også handler saken om ungdommer som var der i én arbeidsuke, så jeg tviler på at deres prestasjoner på jobben var avgjørende (ikke relevante engang) for virksomhetens inntekter..

Selv om det stemte (for en merkelig tilfeldighet!) at alle de etnisk norske uten unntak ga høyere arbeidsinnsats enn alle de ikke-etnisk norske uten unntak, handler det jo om 15 åringer. Alle oppførte seg riktig. Da skal man enten være ekstra snill med alle eller med ingen.

Jeg velger å boikotte XXL og melde meg ut som mottaker av deres nyhetsbrev :jolie:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig det handle om rasisme hvis etnisk norske og ikke-etnisk norske ikke blir behandlet helt likt. At det kan være andre grunner til det er det ingen som tenker. Rasisme-kortet brukes for alt det er verdt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var en frepper på banen igjen og prøver å insinuere noe vedkommende ikke kan begrunne.



Anonymous poster hash: 8eb58...96a
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg skal ikke beskylde noen for noe, men mener personlig dette virker merklig. Denne ungen karen, sier jo selv at han har gjort det han skulle og stått på. Jeg liker ikke måten ting er gjort på, men bakgrunnen for avgjørelsen, får vi nok aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stringfellow1

Jeg skal ikke beskylde noen for noe, men mener personlig dette virker merklig. Denne ungen karen, sier jo selv at han har gjort det han skulle og stått på. Jeg liker ikke måten ting er gjort på, men bakgrunnen for avgjørelsen, får vi nok aldri vite.

Dersom han faktisk hadde gjort ett helt elendig stykke arbeid, så hadde han sannsynligvis ikke nevnt hvor rævva han faktisk arbeider. Han ville sikkert påstått at han gjorde en helt grei jobb, uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Dersom han faktisk hadde gjort ett helt elendig stykke arbeid, så hadde han sannsynligvis ikke nevnt hvor rævva han faktisk arbeider. Han ville sikkert påstått at han gjorde en helt grei jobb, uansett....

Sikkert, men nå hadde jo en av de som fikk mer betalt reagert på dette. Den etniske norske syns dette var uretttferdig, så derfor han ikke tiet stille om dette. Som sakt, hvem vet, blir jo bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han faktisk hadde gjort ett helt elendig stykke arbeid, så hadde han sannsynligvis ikke nevnt hvor rævva han faktisk arbeider. Han ville sikkert påstått at han gjorde en helt grei jobb, uansett....

Tror du XXL ville sluppet rasismebeskyldninger hvis de hadde forklart de ikke-norske barna at de ikke gjorde en bra nok jobb? Jeg personlig tviler på det. Rasisme-kortet brukes uansett. Det er neppe noen her på KG som vet akkurat hvorfor noen fikk et ekstra gavekort mens andre ikke gjorde det, men mange er raske ute til å stemple XXL som rasister.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig det handle om rasisme hvis etnisk norske og ikke-etnisk norske ikke blir behandlet helt likt. At det kan være andre grunner til det er det ingen som tenker. Rasisme-kortet brukes for alt det er verdt.

Jeg pleier å være enig i at rasismekortet er utvannet, men i dette tilfellet er det faktisk forkastelig, og anklage om rasisme er ikke urimelig. Man deler rett og slett ikke en gruppe ungdommer slik i en arbeidsuke og får den ene gruppen til å tie om bonusen, da er det mye som skurrer.

Anonymous poster hash: 65e42...719

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke spesielt lurt, men det behøver ikke å være rasisme. Jeg ser ingen grunn til at XXL skal gi seg selv et dårlig rykte med vilje, men heller ville belønne god innsats.

For alt vi vet så jobbet de etnisk norske mye mer, og gjorde en ekstra innsats. Det er jo ikke direkte utenkelig, med tanke på en del innvandreres arbeidsmoral.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å være enig i at rasismekortet er utvannet, men i dette tilfellet er det faktisk forkastelig, og anklage om rasisme er ikke urimelig. Man deler rett og slett ikke en gruppe ungdommer slik i en arbeidsuke og får den ene gruppen til å tie om bonusen, da er det mye som skurrer.

Anonymous poster hash: 65e42...719

Det er nettopp det - at uansett om man tier eller ikke, så er det mange som ser bare rasisme. Selv om det kan være andre grunner til avgjørelsen. Jeg kan se som minst like sannsynlig at de som pekte seg ut med ekstra bra innsats ble belønnet for det og at det ble forsøkt skjult nettopp for å: 1. unngå rasismebeskyldninger uten fotfeste i realiteten og/eller 2. spare de som ikke fikk belønning for skuffelse selv når de gjorde en middels bra eller til og med litt dårlig jobb.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner vi en ny ambulansesak her? Den ansvarlige gav ut ekstra gavekort (på en hel hundrelapp!) til de som utmerket seg spesielt, og dermed skal vedkommende kjeppjages fra jobben, Anne Holt kommer og krever at XXL gir han sparken osv?

Bare vent!😄

Anonymous poster hash: 3bef1...676

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...