Gå til innhold

En direkte sammenheng mellom kvinnekamp og synkende giftermålsrater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Færre og færre personer i Norge blir gifte, blir samboere eller får barn. Hvordan kan dette ha seg? Jo, jeg mener å ha funnet et par hypoteser på dette.

Den første er helt enkelt. Kvinnekamp ødelegger menns syn på kvinner og gjør at de ser på giftermål og samliv som mindre attraktivt. Det skaper et dårlig bilde av kvinner. Ikke bare det, men det er ofte verken rettferdig eller rimelig. Samtidig som at disse aktivistene som får gjennom sakene sine faktisk ødelegger selvtilliten og pågangsmotet til gutter og unge menn.Kvinnesaksaktivistene ser ikke sine egne fordeler heller.

En annen ting som skjer er at kvinnekamp direkte ødelegger for gutter, unge menn og arbeiderklasse menn, gjennom å gi fordeler til kvinner på deres bekostning. Som vi alle vet blir kvinner tiltrukket av penger, status, utdanning osv. Alt som kvinnesaksaktivister så sårt ønsker at kvinner skal få på bekostning av gutter og unge menn. Lite forstår de at ingen menn blir tiltrukket av kvinner på grunn av disse egenskapene. Så alt som er skjedd er at vi har fått flere dårligere stilte menn, uten utdanning og som generelt sett av den grunnen ikke er tiltrekkende for kvinner. Også fordi disse egenskapene som jeg har nevnt faktisk er relativt i forhold seg selv og andre.

Det er for øvrig ingen ting galt med å bli tiltrukket av slike egenskaper. Det er bare slik det er, akkurat som menn er mer kyniske med utseende.

Der har du altså mulige grunner til at færre går sammen i par eller gifter seg. Hva tenker du om dette?

Lag din egen statistikk og undersøk giftermålsraten gjennom de siste 50 årene her: https://www.ssb.no/statistikkbanken/selecttable/hovedtabellHjem.asp?KortNavnWeb=ekteskap&CMSSubjectArea=befolkning&checked=true

Fra http://fjellooy.blogg.no/

Tror dere at dette stemmer? Har kvinnekampen gjort at færre går i par og får barn?



Anonymous poster hash: d37da...a4a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner er ikke avhengige av menn for å overleve. Vi jobber selv og gifter oss av kjærlighet. Hvorfor føler du det ødelegger for noen at folk kan bestemme selv hvem de vil gifte seg med og gjør det ut av kjærlighet?



Anonymous poster hash: 130ef...dff
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er ikke avhengige av menn for å overleve. Vi jobber selv og gifter oss av kjærlighet. Hvorfor føler du det ødelegger for noen at folk kan bestemme selv hvem de vil gifte seg med og gjør det ut av kjærlighet?

Anonymous poster hash: 130ef...dff

Det gjorde kvinner på 70-tallet også. De hadde alle muligheter menn hadde, både til utdanning og hva som helst. At færre gifter seg og går i par i dag handler kanskje om det jeg skrev ovenfor.

Anonymous poster hash: d37da...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konkrete fordeler får kvinner på bekostning av gutter og unge menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde kvinner på 70-tallet også. De hadde alle muligheter menn hadde, både til utdanning og hva som helst. At færre gifter seg og går i par i dag handler kanskje om det jeg skrev ovenfor.

Anonymous poster hash: d37da...a4a

Nei, det var veldig annerledes på 70-tallet. Tror du må lese deg opp litt.

Anonymous poster hash: 130ef...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var veldig annerledes på 70-tallet. Tror du må lese deg opp litt.

Anonymous poster hash: 130ef...dff

Hva var annerledes da? Etter det jeg har lest var det på 50- og 60-tallet kvinner begynte å for alvor å ta høyere utdanning. De kunne ha alle stillinger og var egentlig ikke hindret av andre ting enn gammeldagse holdninger over hva oppgaven til kvinner var. Det betydde derimot ikke at noe hindret dem. De fleste hadde også jobb eller kunne ta seg en.

Anonymous poster hash: d37da...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var også for alvor de tiårene flere menn begynte å ta høyere utdanning.



Anonymous poster hash: d37da...a4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konkrete fordeler får kvinner på bekostning av gutter og unge menn?

En evinnelig hjelp, særbehandling, kvotering, kjønnspoeng, holdningskampanjer osv. Mens huttene blir ignorert eller direkte arbeidet mot.

Anonymous poster hash: d37da...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var annerledes da? Etter det jeg har lest var det på 50- og 60-tallet kvinner begynte å for alvor å ta høyere utdanning. De kunne ha alle stillinger og var egentlig ikke hindret av andre ting enn gammeldagse holdninger over hva oppgaven til kvinner var. Det betydde derimot ikke at noe hindret dem. De fleste hadde også jobb eller kunne ta seg en.

Anonymous poster hash: d37da...a4a

At de var hindret av gammeldagse holdninger betyr ikke at ingenting hindret dem, det kan faktisk bety ganske mye. At de hadde muligheten rent teoretisk, vil ikke si at muligheten var tilstede i praksis. Du har et veldig unyansert syn på dette.

Anonymous poster hash: b6bd0...8bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de var hindret av gammeldagse holdninger betyr ikke at ingenting hindret dem, det kan faktisk bety ganske mye. At de hadde muligheten rent teoretisk, vil ikke si at muligheten var tilstede i praksis. Du har et veldig unyansert syn på dette.

Anonymous poster hash: b6bd0...8bf

Ingen kunne hindre dem og de færreste ville det. De sa kanskje bare at det passet seg best for ei kvinne å ta vare på barna og hus, samt litt deltidsarbeid. Ikke å ha karriære. Som de ikke hadde noen grunn til å strebe etter.

Anonymous poster hash: d37da...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de var hindret av gammeldagse holdninger betyr ikke at ingenting hindret dem, det kan faktisk bety ganske mye. At de hadde muligheten rent teoretisk, vil ikke si at muligheten var tilstede i praksis. Du har et veldig unyansert syn på dette. Anonymous poster hash: b6bd0...8bf

Har du andre eksempler på hinder?

Anonymous poster hash: d37da...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdyp deg, det er aldri en bra ting at færre gifter seg.

Tåpelig utsagn.

Hvorfor må man gifte seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi det er mer fokus på selvrealisering og egoisme fremfor drømmen om familieliv. Det har ikke noe med kvinnekamp å gjøre.

Anonymous poster hash: ee9bc...969

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ikke like religiøse som før, og derfor er det for mange ikke noe poeng i å gifte seg. Kvinner er også mye mer økonomisk uavhengig, så hun trenger heller ikke gifte seg for å sikre framtiden sin. Det var ikke like forventet før, som nå, at kvinner skulle ha utdanning. Teori og praksis er ikke det samme ts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest oleoh

Folk er ikke like religiøse som før, og derfor er det for mange ikke noe poeng i å gifte seg. Kvinner er også mye mer økonomisk uavhengig, så hun trenger heller ikke gifte seg for å sikre framtiden sin. Det var ikke like forventet før, som nå, at kvinner skulle ha utdanning. Teori og praksis er ikke det samme ts.

Ingen gifter seg på grunn av religion, de gjør det fordi de vil dele resten av livet med noen. Men hvorfor skal kvinner så absolutt ha utdanning og å arbeide så hardt. Det er jo de som ikke trenger det. Selvrealisering med å arbeide gir for meg ingen mening.

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gifter seg på grunn av religion, de gjør det fordi de vil dele resten av livet med noen. Men hvorfor skal kvinner så absolutt ha utdanning og å arbeide så hardt. Det er jo de som ikke trenger det. Selvrealisering med å arbeide gir for meg ingen mening.

Da kjenner du ikke mange religiøse... De gifter seg for å kunne ha sex, og ikke "leve i synd". Det var veldig "fy fy" før å bo sammen med noen uten å være gift.

Hva er poenget med å gifte seg egentlig? Man trenger ikke være gift for å være sammen resten av livet.

Kvinner vil ha utdanning og arbeide hardt fordi kvinner er mennesker også... Er det virkelig så hardt å forstå?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oleoh

Da kjenner du ikke mange religiøse... De gifter seg for å kunne ha sex, og ikke "leve i synd". Det var veldig "fy fy" før å bo sammen med noen uten å være gift.

Hva er poenget med å gifte seg egentlig? Man trenger ikke være gift for å være sammen resten av livet.

Kvinner vil ha utdanning og arbeide hardt fordi kvinner er mennesker også... Er det virkelig så hardt å forstå?

Viss jeg hadde hatt muligheten ville jeg heller gjort noe annet. Enten starte eget selskap, frivillog foretak eller vert hjemme. For meg er ikke det å arbeide i vanlig jobb selvrealisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En evinnelig hjelp, særbehandling, kvotering, kjønnspoeng, holdningskampanjer osv. Mens huttene blir ignorert eller direkte arbeidet mot. Anonymous poster hash: d37da...a4a

Det var ikke konkret. Jeg har aldri fått noe mer hjelp enn mine brødre, særbehandling?, aldri blitt kvotert noe sted, aldri fått noen kjønnspoeng på mine studier. Holdningskampanjer har det vel vært, men jeg har ikke valgt 'utradisjonelt' eller i det hele tatt valgt høyere utdannelse på bakgrunn av det. Jeg kan heller ikke se at mine brødre og venner har blitt ignorert eller direkte arbeidet mot. Igjen, konkret, hva består den evinnelige hjelpen i som gutter ikke får?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...