Shinigami Skrevet 9. februar 2016 #241 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg synes det der er kjempevanskelig selv :/ Er jo også fprskjell fra baby til baby. Da det var et par minisgrader, så kledde vi han med ullbody, ullbukse og ullsokker, lue med hals av ull, votter av ull og ulldress ytterst. Ligger i voksiposen i vogna. Har vært litt varmere i det siste, og da har vi droppet ulldressen og satt på en ekstra ullgenser istedet. Aner ikke om vi kler på han riktig, men han virker fornøyd. En ting å huske på er at selv om ull er godt å varmt, så puster det også bedre enn bomull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 9. februar 2016 #242 Del Skrevet 9. februar 2016 Det høres fryktelig komplisert ut Jeg har også hørt om foreldre som kler ungen i ull hele året. Selv på sommeren. Så er jo ikke lett å bli klok på Man får vel bare tilpasse det til det beste for barnet og ikke følge slavisk alle rådene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 10. februar 2016 Forfatter #243 Del Skrevet 10. februar 2016 Den 9. februar 2016 at 8.35, Shinigami skrev: Jeg synes det der er kjempevanskelig selv :/ Er jo også fprskjell fra baby til baby. Da det var et par minisgrader, så kledde vi han med ullbody, ullbukse og ullsokker, lue med hals av ull, votter av ull og ulldress ytterst. Ligger i voksiposen i vogna. Har vært litt varmere i det siste, og da har vi droppet ulldressen og satt på en ekstra ullgenser istedet. Aner ikke om vi kler på han riktig, men han virker fornøyd. En ting å huske på er at selv om ull er godt å varmt, så puster det også bedre enn bomull. Med to lag ull eller et lag med tykk ull blir Lillegutt svett og får varmeutslett :/ De fine tykke Lillelam-dressene, sparkebuksene og jakkene får vi aldri brukt, for han blir for varm. Fant fram en tynn Lillelam-ulldress i går, og den var fin å bruke på trilletur, med bomull under, tynn ull/silkelue og vindfleecedress oppi voksiposen. Jeg syntes det er så vanskelig å kle han utendørs i og med at det først er nå i det siste vi har skjønt at han tidligere har vært for varm. I begynnelsen fyret vi masse i peisen og pakket han inn i tepper av frykt for at han skulle bli for kald. Det er først nå som vi ikke har det så varmt inne og har sluttet å bruke ull at varmeutslettet har blitt bedre. Pappaen hans sier han har arvet varme-greiene fra meg, men sannheten er at jeg alltid har vært en frossenpinne fram til jeg ble gravid Den 9. februar 2016 at 9.07, Sjela skrev: Det høres fryktelig komplisert ut Jeg har også hørt om foreldre som kler ungen i ull hele året. Selv på sommeren. Så er jo ikke lett å bli klok på Man får vel bare tilpasse det til det beste for barnet og ikke følge slavisk alle rådene. Jeg har også hørt at ull er fint hele året siden det "puster og er temperaturregulerende". Likevel blir Lillegutt svett omtrent med en gang hvis vi kler han i ull Jeg syntes det er vanskelig å ta han med ut siden jeg fortsatt ikke helt vet hvordan jeg skal kle han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 10. februar 2016 Forfatter #244 Del Skrevet 10. februar 2016 Jeg har bestemt meg for å lage en ammekurv, siden jeg ofte glemmer å legge fram de tingene jeg behøver innen rekkevidde under amming. Jeg har tenkt til å kjøpe en kurv fra 3 sprouts: og fylle den med: -smokk -gulpeklut eller mykt tørkepapir -mobil, evt. iPad -fjernkontroller -vannflaske -håndkrem -lepomade -bomullsteppe til Lillegutt -neglesaks (jeg pleier å klippe/rive neglene hans når han sover på fanget mitt) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 10. februar 2016 #245 Del Skrevet 10. februar 2016 Det var smart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 12. februar 2016 Forfatter #246 Del Skrevet 12. februar 2016 Den 10. februar 2016 at 15.34, Sjela skrev: Det var smart! Jeg trodde ammekurv var en kjent greie, men snille mannen min dro innom en babybutikk i går og spurte etter en, og selgeren skjønte ingenting og kom drassende med et babynest Vi drar kanskje innom babybutikken som har ting fra 3 sprouts i dag, ellers bestiller jeg på nett. Jeg besøkte denne tråden nå fordi det var noe jeg skulke skrive, men nå aner jeg ikke hva det var... Blir helt sosete i hodet av så lite søvn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 12. februar 2016 Forfatter #247 Del Skrevet 12. februar 2016 Nå kom jeg på hva jeg skulle skrive Lillegutt var såpass lite glad i å bade i flexi bath'en sin at jeg bestilte Tummy Tub, i håp om at det skulle føre til hyle-fri badestund. Det er ei bøtte som babyer visstnok skal like å bade i, siden de sitter i en stilling som minner om hvordan de hadde det i magen. Dagen etter jeg bestilte Tummy Tub'en fant Lillegutt ut at det ikke var så verst å bade i flexi bath likevel Jeg har fortsatt ikke fått hentet Tummy Tub'en på postkontoret, men i og med at den andre badebalja fungerer fint nå så blir nok dette enda en ting å føre på lista over unødvendige kjøp I dag hadde mannen fri fra jobb, og vi tok med Lillegutt på handletur Han fikk ny spilledåse formet som ei ugle til å henge på vugga, klær fra Polarn O. Pyret og Newbie kolleksjonen fra Kappahl og noen nye smokker. Vi kjøpte ergonomiske smokker fra Nuk, og Lillegutt liker de ikke i det hele tatt (men mammaen hans liker de ) Heldigvis kjøpte vi noen fra Mam også. Huset er fullt av smokker, likevel har vi ofte ingen der vi behøver dem. Det er skikkelig forbruksvare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 12. februar 2016 #248 Del Skrevet 12. februar 2016 er det ikke typisk! Godt lillegutt nå liker å bade da. På tross av bomkjøp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 12. februar 2016 #249 Del Skrevet 12. februar 2016 (endret) Kjedelig med enda et bomkjøp Men du får vel sendt den tilbake? Godt han liker balja da Har ei som hater å bade her og, så lurte litt på en sånn badebøtte selv. Men ble tipset om å bruke en vanlig bøtte, så tror jeg skal prøve det først Endret 12. februar 2016 av FruN 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 13. februar 2016 #250 Del Skrevet 13. februar 2016 Her varierer det fra gang til gang om han liker å bade i balja eller ikke,hehe. Noen ganger skriker han hysterisk, og andre ganger, så koser han seg. Går sikkert fint å returnere den du kjøpte, ellers kan du prøve den og Men er opptil deg selv. Man må bare prøve seg litt fram med hva de små liker og ikke liker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 14. februar 2016 Forfatter #251 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Den 12. februar 2016 at 21.37, Sjela skrev: er det ikke typisk! Godt lillegutt nå liker å bade da. På tross av bomkjøp Den 12. februar 2016 at 22.08, FruN skrev: Kjedelig med enda et bomkjøp Men du får vel sendt den tilbake? Godt han liker balja da Har ei som hater å bade her og, så lurte litt på en sånn badebøtte selv. Men ble tipset om å bruke en vanlig bøtte, så tror jeg skal prøve det først Den 13. februar 2016 at 9.45, Shinigami skrev: Her varierer det fra gang til gang om han liker å bade i balja eller ikke,hehe. Noen ganger skriker han hysterisk, og andre ganger, så koser han seg. Går sikkert fint å returnere den du kjøpte, ellers kan du prøve den og Men er opptil deg selv. Man må bare prøve seg litt fram med hva de små liker og ikke liker I dag har vi testet Tummy Tub'en, og jeg tror Lillegutt koste seg oppi der Han satt så fint oppi bøtta, gjespet litt og virket helt avslappet Tror faktisk jeg foretrekker bøtta fremfor badebalja, da han fortsatt ser litt ukomfortabel ut oppi der Ei stor bøtte hadde nok gjort samme nytten, men Tummy Tub'en er avrundet i bunn og den har et merke som viser hvor mye vann man skal ha oppi, og det er jo kjekt. I tillegg sier reklamen at vanlige bøtter kan avgi giftstoffer eller noe, men jeg vet ikke hvor bekymret jeg hadde vært for det. Vi er jo omgitt av plast, så jeg tviler litt på at et bad i ei vanlig plastbøtte er så veldig farlig Ellers kan jeg oppdatere med at ammekurven fra 3 Sprouts er på plass, og det er helt genialt! Ikke noe mer rot i sofaen, og jeg slipper å tenke på om jeg har husket å plassere alt jeg behøver innen rekkevidde. Kurven er fin i størrelsen, og har plass til både teppe, vannflaske, tørkerull, håndkrem og har lommer for alt av småting vi måtte behøve Nå er jeg i smokke-modus, og saumfarer butikkhyller etter Mam-smokker med motiv Lillegutt ikke har fra før Han hater Nuk-smokkene, og er ikke lenger så fan av Avent-smokkene (som var favoritten i begynnelsen, da Mam ga han merker i ansiktet. De gjør ikke det lenger nå som han har lagt på seg litt og fått skikkelige bollekinn ) Syntes utvalget er temmelig labert i butikkene, så jeg kommer nok til å bestille et utvalg smokker fra nettsidene til Mam. Vi får rett og slett ikke nok smokker, jeg må ha et par stykker over alt Endret 14. februar 2016 av appelsinjuice Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 17. februar 2016 Forfatter #252 Del Skrevet 17. februar 2016 I dag har Lillegutt vært på 6-ukers kontroll. Han har lagt på seg 1,48 kg siden fødsel. Han vokser så raskt! Nå smiler han masse, og vi kan ha "samtaler" med han der han svarer med å grynte og veive med ben og armer Pga. favorittside å ligge på er han litt flat på den ene siden av bakhodet. Vi har fått henvisning til manuellterapeut, og jeg har bestilt Babydorm pute. Spurte både lege og helsesøster om en slik pute hadde noe for seg, men de hadde ikke hørt om det før så de kunne ikke svare. Jeg tenker det er verdt et forsøk. Lillegutt har også noe stramt tungebånd, så vi har fått henvisning for å sjekke om det bør klippes. Ellers har vi handlet inn en del ting vi manglet til Lillegutt, så nå tenker jeg utstyret er temmelig komplett Vi har kjøpt adapter til å sette bilsetet på understellet til vogna, baksetespeil med søt pingvinbamse på, regntrekk, myggnetting og håndleddsrem til vogna. Vi har også fått surret oss til å feste uroen på bedside crib'en, og Lillegutt følger interessert med på figurene og hører på musikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 18. februar 2016 #253 Del Skrevet 18. februar 2016 Påkledning er vanskelig! Vi har også en varm gutt, men det fungerer faktisk best med ull her.. Bomull blir han fort klam i, ull tåler jo fuktighet mye bedre. I tillegg er det jo lagene mellom plaggene som står for en del av isolasjonen.. Nå når det er noen minusgrader pluss gjerne litt vind bruker jeg tynn ullbody og stillongs med en lille lam ulldress utenpå, også pose med vogna. Tror jeg kutter ulldressen når det drar seg mot 0, og satser på ett lag med litt tykkere ull. Jeg må ofte kle han for å kunne ta han opp da, så derfor har han nok noen ganger litt mer klær enn han egentlig trenger i vogna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 19. februar 2016 #254 Del Skrevet 19. februar 2016 Hva slags pute er det? Håper det hjelper seg når han kommer til manuellterapeut. Kan jo virke som han har noen låsninger siden han bare vil ligge på den ene siden. Moro med påfyll av utstyr da Gleder meg til å starte Når skal du bytte navn på dagboka forresten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #255 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 18. februar 2016 at 1.26, Porcelain skrev: Påkledning er vanskelig! Vi har også en varm gutt, men det fungerer faktisk best med ull her.. Bomull blir han fort klam i, ull tåler jo fuktighet mye bedre. I tillegg er det jo lagene mellom plaggene som står for en del av isolasjonen.. Nå når det er noen minusgrader pluss gjerne litt vind bruker jeg tynn ullbody og stillongs med en lille lam ulldress utenpå, også pose med vogna. Tror jeg kutter ulldressen når det drar seg mot 0, og satser på ett lag med litt tykkere ull. Jeg må ofte kle han for å kunne ta han opp da, så derfor har han nok noen ganger litt mer klær enn han egentlig trenger i vogna. Jeg hører hele tiden at ull puster og visstnok ikke skal bli varmt uansett temperatur, likevel får jeg sjelden ull til å funke på Lillegutt En tynn Lillelam dress utenpå bomull inni vognposen fungerer dersom det er kaldt ute, men de tykkere ulldressene og jakkene/buksene fra Lillelam blir han alltid for varm i. I går hadde vi besøk av svigers, og Lillegutt hadde på seg en bomullsdress fra Joha. De dro opp glidelåsen på dressen for å kjøle han ned da vi fyrte litt i peisen, for han ble så varm. Og en gang jeg kledde han i et ull/silke sett fra Nøstebarn innendørs, i den tro at det skulle være temperaturregulerende, endte mannen med å skifte klær på han siden han ble så varm. I natt brukte vi en ullfrotté pysj fra Nøstebarn for første gang, og dette var et materiale jeg likte da det virket som om Lillegutt verken ble for varm eller for kald 9 timer siden, Sjela skrev: Hva slags pute er det? Håper det hjelper seg når han kommer til manuellterapeut. Kan jo virke som han har noen låsninger siden han bare vil ligge på den ene siden. Moro med påfyll av utstyr da Gleder meg til å starte Når skal du bytte navn på dagboka forresten? Navn på dagboka? Tja, jeg ligger jo litt etter på såpass mange plan i livet, men det står definitivt på lista Babydorm er en pute med søkk i midten, som visstnok skal være trykkavlastende og bidra til at hodeformen etter hvert jevner seg ut. Nå holdt jeg på å skrive at jeg ikke har kjøpt noe som helst til Lillegutt i dag, men det er ikke helt sant for han fikk 4 par nye sokker og et par votter I natt fikk jeg endelig surra meg til å bestille takkekort med bilde til de som har gitt gave til Lillegutt, i tillegg til to iphone deksler med bilde av han og et fotolerret som jeg skal gi til min mor på bursdagen hennes. Jeg satt oppe til 05.30 for å se igjennom bilder, ta nye bilder, velge ut hvilke jeg skulle bruke og tilpasse de på kortene, så jeg er temmelig trøtt i dag I dag lo Lillegutt for første gang! Pappaen pratet med han, og han smilte stort og lo to ganger I går klødde han seg bak øret, noe jeg heller ikke har sett han gjøre tidligere. På morsdagen fikk jeg nydelig flere retters frokost på senga og verdens søteste kort hvor det sto at jeg er verdens beste mamma (en hvit løgn, men koselig likevel ) og med Lillegutts håndavtrykk på. Det er nok det fineste jeg noen gang har fått, og jeg ble superglad fordi jeg ikke har klart å få avtrykk av hånden hans selv. Han knyter alltid nevene når jeg prøver Mannen ga meg forresten det fineste komplimentet jeg noen gang har fått her om dagen: "Jeg har aldri møtt noen som har så mye kjærlighet i kroppen som deg!". Det varmet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 22. februar 2016 #256 Del Skrevet 22. februar 2016 Mannen din høres ut som en skikkelig romantiker og god far Håper den puta hjelper med avlastning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 26. februar 2016 Forfatter #257 Del Skrevet 26. februar 2016 Lillegutt har vært hos manuellterapeut. Hun merket at han hadde noe stivhet i nakken, men sa vi hadde gjort mye av jobben selv ved å snu han mot venstre side. Hun undersøkte han og trykket på et punkt under nakken, det var alt. Jeg vet ikke om jeg syntes det har hjulpet stort hittil, da han fortsatt snur seg mot høyre side ved enhver sjanse han får. Den eneste forskjellen jeg har merket er at han nå gjerne ligger med hodet rett opp, i stjernekikker positur. Vi skal tilbake på kontroll om 3 uker. Babydorm puta kom for noen dager siden. Jeg vet fortsatt ikke hva jeg syntes om den, men jeg blir litt bekymra for at den gjør at hodet hans blir løftet opp slik at pusten blir litt hindret. Det er godt mulig det bare er noe jeg innbiller meg, jeg er jo redd for alt mulig Ellers har takkekortene med bilder endelig kommet, og jeg har fått sendt de av gårde Lillegutt og jeg var på IKEA og kjøpte to soveposer og noen hånddukker, spilledåse og bestikk, skåler og tallerkner i plast her om dagen. Jeg er litt skeptisk til om han holder seg varm nok i soveposene, siden de er av polyester og det sto man ikke skulle ha dyne oppå. Jeg har funnet en sovepose av dun på nett, men den koster 1700,- så det sitter litt langt inne Vi har også vært på Nøstebarn butikken med mannen, og kjøpte en pysjamas og en lekedress i ull/silke på salg. Jeg har ikke vært noen fan av kvaliteten på ull/silke klærne fra Nøstebarn hittil, men vi digger ullfrotté pysjamasene derifra. Da jeg var der var det noen som spurte om klærne holdt seg fine etter vask, og den butikkansatte svarte litt nølende: "Ja, hvis man vasker de riktig, så". Nå har jeg vasket klærne fra Nøstebarn i Milo kun på trass, siden jeg ikke gidder bruke en halv formue på "riktig" vaskemiddel og tøymykner med lanolin. Bare ullfrottéen ser like fin ut etterpå, så det er mulig vi må ta en tur tilbake og kjøpe en lekedress og en pysj til i dette materialet snart. Vi har hatt masse besøk og vært mye på farta i det siste, så både mannen og jeg er temmelig trøtte. Når energinivået (forhåpentligvis) blir litt høyere tror jeg jeg skal trille en tur på babykino eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #258 Del Skrevet 29. februar 2016 Klær til Lillegutt begynner å bli temmelig håpløst. Han vokser så raskt! Tok på han en sparkebukse i ull i størrelse 62 i dag, som vi har spart siden den var for stor. Nå er den snau! Vi har en identisk sparkebukse i en lysere blåfarge i størrelse 56 også. Den har vi vel fått brukt en gang. Jeg hadde ikke engang fått med meg at denne er for liten. Under sparkebuksa har han et sett med hvit omslagsbody og bukse med fot i størrelse 62 som vi nettopp har kjøpt og vasket. Han hat et slikt sett fra før i 56, og vi kjøpte nytt fordi han var i ferd med å vokse ut av det gamle, men det nye settet er også snaut! Og pysjamasen i ullfrotté fra Nøstebarn i størrelse 56, som vi prøvde på Lillegutt for et par uker siden og la bort fordi den var alt for stor er bare akkurat passe nå. Ull/silke pysjen vi kjøpte i 68 i forrige uke har heller ikke mye vokseplass. Ikke har vi rukket å få noe særlig bruk ut av sparkebuksa og jakka i 62 fra Lille Lam heller. Jakka brukte vi for første gang i går, og settet er bare akkurat passe. Det begynner å kjennes litt ut som tusenlapper rett ut av vinduet og fra nå av kommer jeg nok til å kjøpe de dyrere klærne i aaaalt for store størrelser, og heller brette de opp slik at han har noe å vokse i. Lillegutt er bare 8 uker, og det kjennes ut som i går at selv størrelse 50 var alt for stort Målet for uka er å gå igjennom klærne til Lillegutt på nytt, og pakke bort alt som er for lite. Jeg tror ikke det er stort mer enn 2 uker siden jeg gjorde det sist I dag skal Lillegutt til øre-nese-hals spesialist for å se om han må klippe tungebåndet. Jeg gruer meg. Syntes også det virker som om han klarer å strekke tunga litt mer ut nå. Her om dagen gripet han til meg med tunga ut foran leppa, så jeg krysser fingrene for at klipping ikke blir nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 29. februar 2016 Forfatter #259 Del Skrevet 29. februar 2016 Jeg vurderer forresten å kjøpe en Babaybjörn vippestol, men leser på nett at det ikke er anbefalt for ryggen til babyen og at han heller bør ligge på gulvet. Samtidig leser jeg innlegg fra foreldre som digger vippestolen, så jeg er litt i stuss for om vi bør ha en eller ikke. Det er kanskje kjekt for de gangene Lillegutt ikke er fornøyd med å ligge på badegulvet slik at jeg får tatt meg en dusj ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saltsild Skrevet 1. mars 2016 #260 Del Skrevet 1. mars 2016 Vi elsker vippestol vår. R trives godt i den. Kan putte henne i den og hun sovner. Ds flytter jeg henne over i sin egen seng eller annet flatt sted. Jeg ville kjøpt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå