appelsinjuice Skrevet 13. januar 2016 Forfatter #221 Del Skrevet 13. januar 2016 Nå har Lillegutt holdt meg våken i 2,5 timer, så jeg måtte vekken mannen og få han til å ta over. Da sovnet selvsagt Mini etter noen minutter med kos og vugging Han har ikke grått hele natten eller noe slikt, men han ukker og akker seg hver gang han spytter ut smokken (noe som skjer sånn ca. hele tiden) og sover ikke med mindre jeg lar han sutte på lillefingeren min, noe som gjør det umulig for meg å sove (for ikke å nevne at fingeren er sår ) Han har både fått ny bleie og tømt tre pupper i våkenperioden, så det er ikke derfor han er våken heller. I går morges bestemte vi oss for å stå opp da han våknet kl. 07, selv om det var første gang han våknet og han pleier å ha to soveperioder på noen timer i løpet av natten, for å se om han denne natten ville sovne før 2-3 tiden på morgenen. Han sovnet da litt etter midnatt, men det er det jo liten hjelp i siden han nå har vært våken mellom 02 og 04.30. I går falt navlestrengstumpen av Hunden vår har begynt å tørre å komme litt forsiktig bort til Lillegutt og lukte på, og i går slikket hun han til og med litt på hendene. Jeg tror de kommer til å bli gode venner Nå håper jeg at jeg får litt mer søvn, og at mannen også kommer til å legge seg igjen. Han er ute med hunden nå. Og jeg hørte akkurat at Mini har våknet igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saltsild Skrevet 13. januar 2016 #222 Del Skrevet 13. januar 2016 Håper du fikk sove litt til altså 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 13. januar 2016 #223 Del Skrevet 13. januar 2016 Så fint med hunden Søskenbarnet mitt hadde en stor blandingshund som var en virkelig kosebamse. Han ble rimelig sjalu da han etter mange år som enebarn plutselig fikk baby i hus. Allikevel ble han også verdens beste storebror. Når baby krabbet fulgte hunden etter og passet på barnet Hva slags hund har dere? Virker som dere er inne i en fin tid på tross av litt våkennetter. Godt å være to da i alle fall 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 13. januar 2016 Forfatter #224 Del Skrevet 13. januar 2016 1 time siden, Sjela skrev: Så fint med hunden Søskenbarnet mitt hadde en stor blandingshund som var en virkelig kosebamse. Han ble rimelig sjalu da han etter mange år som enebarn plutselig fikk baby i hus. Allikevel ble han også verdens beste storebror. Når baby krabbet fulgte hunden etter og passet på barnet Hva slags hund har dere? Virker som dere er inne i en fin tid på tross av litt våkennetter. Godt å være to da i alle fall Vi har en liten hund som generelt sett er svært lite interessert i små barn Mini var våken fra ca. 02-07 i natt. I dette tidsrommet fikk han pupp 4 ganger, og sovnet nesten på puppen men våknet igjen med en gang. Mannen tok han en stund før 05 slik at jeg skulle få sovet litt, og jeg ble vekket ca. 09.30. Har ikke fått en full natts søvn på mange måneder, så jeg begynner å kjenne det. Siden morgenen har Mini sovet søtt, med unntak av en liten våkenperiode for å få mat. Det hadde i grunn vært mer pratisk om han la våkenperiodene til dagtid og sov på natten, men jeg vil ikke være for kravstor heller Det virker faktisk litt som om Lillegutt sover bedre med litt lys og lyd rundt seg enn i stillhet og stummende mørke... Jeg gruer meg til pappaens permisjon er over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 13. januar 2016 #225 Del Skrevet 13. januar 2016 Ja, slitsomt å stå opp om natta for å amme ja, men da vet du ihvertfall at han har god appetitt og får i seg mat Skjønner at det virker skummelt å skulle være alene med babyen for første gang, men det skal gå helt fint skal du se 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 14. januar 2016 #226 Del Skrevet 14. januar 2016 Kanskje du skal teste med en sånn nattlampe for barn? Jeg hører flere si at barnet blir urolig når det er for mørkt, så det kan jo være noe i det. Det gir ikke all verdens med lys, men bare nok til at det ikke blir tussmørkt i rommet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 15. januar 2016 Forfatter #227 Del Skrevet 15. januar 2016 17 timer siden, Sjela skrev: Kanskje du skal teste med en sånn nattlampe for barn? Jeg hører flere si at barnet blir urolig når det er for mørkt, så det kan jo være noe i det. Det gir ikke all verdens med lys, men bare nok til at det ikke blir tussmørkt i rommet. Leste innlegget ditt rett før vi la oss i går, og fant fram nattlampa vi fikk av ei venninne. Lillegutt har sovet som en engel i natt, selv ikke da han hadde øynene åpne laget han en lyd. Jeg vet ikke om det var pga. nattlampa eller om det var tilfeldig, men nå kommer vi i alle fall til å bruke den fast. Takk for tipset! I andre nyheter har Lillegutt tisset på mammaen sin de to siste gangene jeg har skiftet bleie på han. Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 15. januar 2016 #228 Del Skrevet 15. januar 2016 Så bra! Håper det fortsetter sånn. Haha, er det ikke typisk at de må tisse når man har tatt av bleia? Har lest og hørt ganske mange slike historier Trikset er visst å åpne bleia og vente en god stund før man bytter. Jeg vet ikke om trikset fungerer i praksis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 16. januar 2016 #229 Del Skrevet 16. januar 2016 Har samme problem med den tissinga Skal prøve det tipset neste gang, men vet ikke hvor lenge man skal vente bare,hehe Venter vel akkurat for kort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #230 Del Skrevet 27. januar 2016 Den 15. januar 2016 at 8.39, Sjela skrev: Så bra! Håper det fortsetter sånn. Haha, er det ikke typisk at de må tisse når man har tatt av bleia? Har lest og hørt ganske mange slike historier Trikset er visst å åpne bleia og vente en god stund før man bytter. Jeg vet ikke om trikset fungerer i praksis Spørsmålet blir jo da hvor lenge man skal vente Det er jo ikke alltid han tisser under bleieskift, og det har også hendt at han har tisset rett etter at jeg har fått den nye bleia på. Vi har forsøkt med klut over tissen, men den faller jo bare av når jeg bytter bleia og han spreller Jeg tror jeg rett og slett bare må venne meg til å bli tisset litt på Kanskje skift til mor/far burde være fast inventar i bleieveska? Den 16. januar 2016 at 8.39, Shinigami skrev: Har samme problem med den tissinga Skal prøve det tipset neste gang, men vet ikke hvor lenge man skal vente bare,hehe Venter vel akkurat for kort. Jeg tror ikke det er noe bestemt svar på hvor lenge man bør vente Babyene tisser jo når de finner det for godt likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #231 Del Skrevet 27. januar 2016 Det er hektisk med en liten en i hus! Får sjelden tid til å skrive noe her, i og med at Mini syntes det er aller best å sitte i armkroken til enhver tid Han vokser masse, og nå tror jeg det er på tide å pakke vekk tøyet i størrelse 50... Litt vemodig er det jo, han er jo så søt i de bittesmå klærne Jeg syntes det er veldig stor forskjell på størrelsene i de forskjellige merkene. Lillegutt har bukser i størrelse 50/56 og 56 som fortsatt er alt for store, men vi får på han størrelse 62 i Polarn O. Pyret bodyer og bukser. Vi må brette klærne litt opp, men det går greit. 56 er vel egentlig passende størrelse i dette merket, og vi bretter opp ermene i denne størrelsen også, men jeg gidder ikke kjøpe flere klær som snart er for små. Samtidig er størrelse 60 i Joha alt for stort, så jeg blir ikke klok på disse størrelsene Ellers har jeg funnet ut at veldig mye av klærne jeg kjøpte under graviditeten rett og slett ikke er praktiske. Foretrekker omslagsbodyer og helst bukser med fot, evt. bukser og sokker fra Polarn O. Pyret. Jeg syntes egentlig ikke særlig om dette merket før Lillegutt kom, og kjøpte et par sett bare fordi jeg kjedet meg foran ipad'en , men nå har de blitt en absolutt favoritt. Bruker ikke så mye ull som jeg trodde vi kom til å gjøre, siden Lillegutt raskt blir for varm. Jeg syntes heller ikke kvaliteten på klærne fra Nøstebarn er noe særlig, de holder seg ikke så pene etter vask som ull fra andre merker. Bambusklærne passer nok best på sommerstid, så de blir heller ikke brukt. Søte pysjamaser med konvoluttåpning og knepping ved bena for bleieskift gidder jeg heller ikke styre med, Lillegutt liker ikke å få klær tredd over hodet, og det er vanskelig å få de på ved å trekke pysjene nedenfra og opp. Alt i alt syntes jeg det er litt snålt at det ikke er mer omslagsbodyer og bukser/pysjer med fot i butikkene, men så lenge de har det på Polarn O. Pyret så handler jeg der. De få omslagsbodyene og buksene med fot vi har fra H&M og Lindex fungerer også fint, jeg foretrekker faktisk disse over alle de dyrere merkene. Jeg har innsett at strekkmerkene på magen ikke kommer til å forsvinne, og kommer til å lese meg opp om laserbehandling av strekkmerker når jeg får summet meg. Jeg liker ikke helt tanken på å måttr bruke badedrakt på stranda resten av livet, evt. i noen år til de blekner noe. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 28. januar 2016 #232 Del Skrevet 28. januar 2016 Kjenner meg veldig igjen i det å ha en liten baby i hus som helst vil ligge i armkroken hele tiden Omslagsbodyer er helt fantastiske. Har noen fra Lindex/Cubus o.l som er helt fantastiske Slitsomt med bodyer man må tre over hodet på baby som hater det og blir urolig. Og ja, det er kjempeforskjell på størrelsene! Er så rart... Det er ikke så mye å gjøre med strekkmerker dessverre Men støtter deg i å fjerne dem med laser eller noe hvis de plager deg veldig og gir deg komplekser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 28. januar 2016 #233 Del Skrevet 28. januar 2016 Man blir grepet av alt det søte og nusselige tøyet som er ute i butikkene Jeg hører flere si nøyaktig det samme som deg. Det er det mest praktiske tøyet som blir brukt visstnok Så omslagsbodyer og bukser med fot er notert her for fremtidig innkjøp Selv om jeg nok ikke klarer å la være å kjøpe noe nusselig og søtt også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 29. januar 2016 Forfatter #234 Del Skrevet 29. januar 2016 15 timer siden, Shinigami skrev: Kjenner meg veldig igjen i det å ha en liten baby i hus som helst vil ligge i armkroken hele tiden Omslagsbodyer er helt fantastiske. Har noen fra Lindex/Cubus o.l som er helt fantastiske Slitsomt med bodyer man må tre over hodet på baby som hater det og blir urolig. Og ja, det er kjempeforskjell på størrelsene! Er så rart... Det er ikke så mye å gjøre med strekkmerker dessverre Men støtter deg i å fjerne dem med laser eller noe hvis de plager deg veldig og gir deg komplekser. Jeg vet egentlig ikke om strekkmerkene plager meg sååå mye, jeg tror jeg bare er generelt plaget av hvordan kroppen min ser ut etter hva den har vært igjennom. Magen er ikke den samme som tidligere, og hele kroppen kjennes bare bolledeigete ut. Bodyene som må tres over hodet gidder vi ikke bruke en gang, og det er litt teit siden vi har brukt tusenvis av kroner på babytøy som ikke er praktisk Vi har kjøpt veldig lite klær fra H&M og Lindex, men det er dette tøyet som blir brukt, sammen med PoP klærne (som vi har kjøpt en god del mer av i etterkant, pluss at vi har fått en del i gave) 11 timer siden, Sjela skrev: Man blir grepet av alt det søte og nusselige tøyet som er ute i butikkene Jeg hører flere si nøyaktig det samme som deg. Det er det mest praktiske tøyet som blir brukt visstnok Så omslagsbodyer og bukser med fot er notert her for fremtidig innkjøp Selv om jeg nok ikke klarer å la være å kjøpe noe nusselig og søtt også Vi kjøpte mye ull til Lillegutt, men siden han raskt blir varm blir dette også lite brukt. Bomull er definitivt best, også tuller vi han bare inn i et ullteppe dersom det er litt kaldt innendørs. Vi digger også bomullsteppene fra PoP, og har 4 stykker nå siden det er praktisk å ha et lett tilgjengelig der vi er, dessuten gulper han på de i blant så de blir vasket ofte. Sokker er en utfordring å få til å sitte, men vi bruker likevel mye sokker siden buksene som matcher omslagsbodyene fra PoP ikke har fot. Heldigvis har PoP sokker som sitter bra, og ullsokker fra Name It ramler heller ikke så lett av. Vi har hatt mindre hell med sokkene fra H&M, Smartwool og Nøstebarn. Når har du termin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 29. januar 2016 Forfatter #235 Del Skrevet 29. januar 2016 I andre nyheter sliter jeg litt med ammingen. Mini har ulvehunger og legger godt på seg, så sånn sett funker det jo. Problemet er at jeg ikke finner riktig ammestilling, og hittil har vi ammet ved at han ligger på rygg på fanget mitt, med hodet vendt kraftig til siden og nesa begravd inni puppen min. For det første har jeg skjønt at Lillegutt bør ligge med magen inntil magen min, men da blir det som oftest bare hyling. For det andre må jeg dytte puppen unna nesa hans slik at han får puste, og det er ikke særlig behagelig å sitte slik i en time i strekk ørten ganger om dagen. Ingen av ammeputene jeg har gjør at Lilkegutt ligger i riktig høyde heller, og jeg har forsøkt både en "vanlig" ammepute, BBHugme samt at jeg har gått til innkjøp av Cozyfix. Alt skaper bare frustrasjon, og jeg tror jeg har fått til en god ammestilling hvor Mini ligger riktig og med nesa fri hele to ganger... :/ Mannen googlet ammestillinger og vi så på en video, men jeg fikk ikke til verken tvillingstilling eller noen av de andre stillingene videoen viste, og Lillegutt hylte. Jeg følte meg faktisk bare enda mer mislykket når jeg så hvor lett moren i videoen fikk til alle ammestillingene. Blæh! Lillegutt ligger konsekvent på sin høyre side, og snur seg dersom vi forsøker å få han til å ligge med hodet vendt mot den andre siden. Han blir furt dersom vi forsøker å vende hodet tilbake, så jeg lurer på om han kan ha låsninger i nakken eller noe lignende. Vi vil jo ikke at han skal få flatt hode, så vi må forhøre oss på helsestasjonen om hva vi kan gjøre. Vi har forsøkt å la han ligge andre veien i bedside crib'en i håp om at han da skulle vende hodet mot oss, men til ingen nytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 29. januar 2016 #236 Del Skrevet 29. januar 2016 Du har jo akkurat født, så er ikke rart at kroppen er annerledes nå. Og du er ikke alene om å slite med amminga :/ Er vanskelig å få til rett stilling og teknikk og forstår ikke hvordan de får det til så lett i sånne videoer. Sliter også med at han "drukner" i puppen med nesa og alt, så må ofte sitte å holde puppen unna nesa, og sitter ikke godt da. Får håpe at det går seg bedre til etterhvert. Ellers er det ingen skam å gå over til MME om man føler at det ikke fungerer med amminga. Men er mange fordeler med å amme da. Ellers kan du høre på helsestasjonen eller ammehjelp for å få litt veiledning. Høres litt ut som låsninger i nakken ja. Snakk med helsestasjonen, så løser de det sikkert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 29. januar 2016 #237 Del Skrevet 29. januar 2016 Jeg har termin 6. august i følge legen, mens det er 2.-3. august i følge diverse apper. Da med utgangspunkt i samme antall dager jeg har gått gravid, så det er vel litt varierende hvilke "algoritmer" som blir brukt. Uansett er det terminene på OUL som er avgjørende, og det skal jeg ikke før 9. mars. Noe som føles en liten evighet til Uff, skjønner det er frustrerende dette med ammingen Jeg har alltid trodd at det var noe som bare funka fra naturens side, men etter å ha lest mye her på KG forstår jeg at nærmest det er mer unntaket enn regelen. Du skal i alle fall ikke føle deg mislykket. Det er mange der ute i samme bås. Du prøver jo virkelig! Det kan nok være lurt å snakke med helsestasjonen vedrørende liggestilling. Det er jo ikke godt å vite om det er noen låsninger som du skriver. Synes du virker som en flink, dyktig og observant mor jeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 6. februar 2016 Forfatter #238 Del Skrevet 6. februar 2016 Den 29. januar 2016 at 7.21, Shinigami skrev: Du har jo akkurat født, så er ikke rart at kroppen er annerledes nå. Og du er ikke alene om å slite med amminga :/ Er vanskelig å få til rett stilling og teknikk og forstår ikke hvordan de får det til så lett i sånne videoer. Sliter også med at han "drukner" i puppen med nesa og alt, så må ofte sitte å holde puppen unna nesa, og sitter ikke godt da. Får håpe at det går seg bedre til etterhvert. Ellers er det ingen skam å gå over til MME om man føler at det ikke fungerer med amminga. Men er mange fordeler med å amme da. Ellers kan du høre på helsestasjonen eller ammehjelp for å få litt veiledning. Høres litt ut som låsninger i nakken ja. Snakk med helsestasjonen, så løser de det sikkert I går fikk vi faktisk til en ny ammestilling! Jeg tror de kaller den biological nursing eller noe, og den er en av stillingene jeg ikke fikk til etter å ha sett youtube video av hvordan man skulle gjøre det Lillegutt lå i bleia på magen min, hud mot hud for å kose, også var puppen i nærheten så da bare koblet jeg han på Det bør nevnes at vi ikke fikk det heeelt til, siden jeg måtte holde hodet hans så han ikke skulle drukne i puppen, samt at jeg ikke fikk det til på den andre siden, men det er et skritt i riktig retning og var veldig koselig Den 29. januar 2016 at 8.56, Sjela skrev: Jeg har termin 6. august i følge legen, mens det er 2.-3. august i følge diverse apper. Da med utgangspunkt i samme antall dager jeg har gått gravid, så det er vel litt varierende hvilke "algoritmer" som blir brukt. Uansett er det terminene på OUL som er avgjørende, og det skal jeg ikke før 9. mars. Noe som føles en liten evighet til Uff, skjønner det er frustrerende dette med ammingen Jeg har alltid trodd at det var noe som bare funka fra naturens side, men etter å ha lest mye her på KG forstår jeg at nærmest det er mer unntaket enn regelen. Du skal i alle fall ikke føle deg mislykket. Det er mange der ute i samme bås. Du prøver jo virkelig! Det kan nok være lurt å snakke med helsestasjonen vedrørende liggestilling. Det er jo ikke godt å vite om det er noen låsninger som du skriver. Synes du virker som en flink, dyktig og observant mor jeg Da jeg var gravid kjentes det ut som om det skulle vare i en halv evighet, men nå som Lillegutt er her går tiden så raskt! Vi har ikke fått gjort halvparten av de tingene jeg tenkte jeg skulle gjøre; Hånd-og fotavtrykk fra han var nyfødt, nyfødtfotografering, ta masse video av han... Videokameraet jeg lånte ble aldri brukt og ligger nå stuet vekk i et skap, og speilreflekskameraet jeg lånte har vi tatt kanskje to bilder med Så for å konkludere kommer nok datoen for OUL raskere enn du tror, og snart har du en fin baby i armene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 6. februar 2016 Forfatter #239 Del Skrevet 6. februar 2016 Lillegutt vokser i forrykende tempo, nå veier han ca. 4,4 kilo! (basert på å veie oss med å uten han på en vanlig vekt, så det er ikke sikkert det er helt nøyaktig) Dvs. at han har lagt på seg nesten 1,2 kilo siden vi kom hjem fra sykehuset. De minste klærne i størrelse 50 passer ikke lenger, og tiden går så alt for raskt. Det er noen uker siden jeg (og mannen ) oppdaget at jeg har begynt å gå grå hår (!) Jeg mener de har kommet etter fødselen, og bruker det stadig som argument for å vise mannen hvilken påkjenning jeg har vært gjennom I går oppdaget jeg også at jeg har fått skikkelige furer i panna! Det er tydelig at jeg ikke er pur ung lenger, og det plager meg litt. Jeg vet jeg er over 30, men jeg tror i grunn jeg lett kunne kommet unna med å påstå jeg fortsatt er i 20-årene tidligere. Jeg har merket at de har sluttet å spørre etter legitimasjon når jeg har kjøpt øl og vin det siste 1,5 årene, men jeg har fortalt meg selv at det er fordi de kjenner meg igjen på butikken Anti-rynkekrem er satt på innkjøpslisten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 8. februar 2016 Forfatter #240 Del Skrevet 8. februar 2016 Jeg bør ta med Lillegutt på trilletur i ettermiddag, men jeg er så usikker på hvordan jeg skal kle han utendørs om vinteren. Han blir lett for varm, så vi har nesten gitt opp å bruke ull. Han har nok hatt varmeutslett også, for det har forsvunnet nå som vi har begynt å ta på han litt mindre varme klær og ikke fyre så mye i peisen. Her om dagen var vi en tur på et kjøpesenter, og så andre barn som satt i vogna med lue og ullvotter. Vi hadde først kledd Lillegutt i ull body og strømpebukse, og en ulldress fra Lillelam, lue i ull og tynne votter i ull/silke. Da ble han for varm, så jeg byttet det underste laget i ull med et sett i bomull, byttet ull lua med ei bomullslue og tok av han vottene, men han var fortsatt for varm. Vel inne på kjøpesenteret tok vi av han bomullslua også, men han ble fortsatt så varm at han ble svett, så vi endte opp med å ta av han ulldressen og bare ha han i bomullsdressen. Likevel var han for varm...! Så nå sitter jeg her uten å ane hva jeg skal kle han i for trilleturen... Bare bomullsbodyen og sparkebuksa han alt har på seg oppi voksiposen? The North Face dundressen hans og ingen vognpose? Lammeskinnspose? Ulldress inni voksiposen? Den nye vindfleece-dressen oppi voksiposen? Eller uten pose? Kanskje med et ullteppe over? Og hva med lue og votter? Ull eller bomull? Tykk eller tynn? Jeg er litt usikker på om vi i det hele tatt kommer oss ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå