Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. august 2004 #21 Del Skrevet 13. august 2004 "Desverre" er det mange som skriver. "Alikevel" er også en klassiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2004 #22 Del Skrevet 13. august 2004 "Desverre" er det mange som skriver. "Alikevel" er også en klassiker. Rattlesnake - dette er ikke godt nok, du må ikke bare skrive hva som ofte skrives feil, men hvordan det SKAL skrives RETT!!! Tråden er til å lære av, ser du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 13. august 2004 #23 Del Skrevet 13. august 2004 Og det skal aldri være en g i slutten av aldri. Det skal alltid være to l-er i alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. august 2004 #24 Del Skrevet 13. august 2004 Rattlesnake - dette er ikke godt nok, du må ikke bare skrive hva som ofte skrives feil, men hvordan det SKAL skrives RETT!!! Tråden er til å lære av, ser du Det skrives "dessverre" og "allikevel". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #25 Del Skrevet 13. august 2004 Bla, bla, bla så lei av denne debatten ang.rettskriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. august 2004 #26 Del Skrevet 13. august 2004 Bla' date=' bla, bla så lei av denne debatten ang.rettskriving.[/quote'] Men du trenger jo ikke delta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #27 Del Skrevet 13. august 2004 Bla' date=' bla, bla så lei av denne debatten ang.rettskriving.[/quote'] Obs...sorry, denne skulle på en annen plass. (irriterende rettskriving) beklager til dere alle. Som dere ser , har jeg ikke bare skrivefeil, men lesefeil også. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 13. august 2004 #28 Del Skrevet 13. august 2004 Til deg som sliter med for lange ord og orddeling: Du kan sette binde-strek for å lette forståelse og lesbarhet, men ikke bruk ord mellomrom (...) Og nå ble jeg litt i tvil om det skal stor bokstav etter kolon. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. august 2004 #29 Del Skrevet 13. august 2004 Til deg som sliter med for lange ord og orddeling: Du kan sette binde-strek for å lette forståelse og lesbarhet' date=' men ikke bruk ord mellomrom (...) Og nå ble jeg litt i tvil om det skal stor bokstav etter kolon. :-?[/quote'] Man skal i utgangspunktet ikke det nei..Skal se om jeg finner det jeg leste en gang om det der. Ihvertfall var hovedregelen slik, med unntak av f. eks akronmyer, slik som VG-annonsør, PR-mann o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 13. august 2004 #30 Del Skrevet 13. august 2004 Og nå ble jeg litt i tvil om det skal stor bokstav etter kolon. Etter kolon: Stor bokstav. Men heter det riktig nok eller riktignok? Og forsåvidt eller for så vidt? Jeg har til og med ordbøker som motsier hverandre der. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 13. august 2004 #31 Del Skrevet 13. august 2004 Det heter verre og verst, ikke værre og værst!!! Dette griper om seg, og blir verre og verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 13. august 2004 #32 Del Skrevet 13. august 2004 Nysgjerrig, ikke nyskjerrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 13. august 2004 #33 Del Skrevet 13. august 2004 snakker vi om presens og preteritum her?????? Hakke den peilingen jeg. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 13. august 2004 #34 Del Skrevet 13. august 2004 snakker vi om presens og preteritum her?????? Hakke den peilingen jeg. :oops: Hvis du ikke har peiling er jo dette tråden for deg Her kan du få masse gode tips og kanskje finne igjen noen av dine egne feil, som du kanskje ikke engang var klar over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 13. august 2004 #35 Del Skrevet 13. august 2004 Det heter sjanse ikke sjangse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2004 #36 Del Skrevet 13. august 2004 Ikke tjangse???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalas Skrevet 14. august 2004 #37 Del Skrevet 14. august 2004 Mange vet ikke forskjellen på "ifølge" og "i følge". Slik skal de brukes: "Lek-Linda kom i følge med Ari Behn" "Ifølge Lek-Linda er Ari noe dårlig utstyrt" En annen ofte sett synd er å ikke skille mellom "ovenfor" og "overfor": "Märtha oppførte seg iskaldt overfor Ari etter Lek-Linda-episoden" "Setningen ovenfor er et eksempel på hvor galt ting kan gå" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 14. august 2004 #38 Del Skrevet 14. august 2004 Oi - her var det mye som var nytt for meg! Det skrives sjelden, ikke skjelden "Det er sjelden varmt i et kjøleskap" Jeg har også sett noen som skriver "Å anbefalle". Det skal bare være er èn l. "Anbefale". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 14. august 2004 #39 Del Skrevet 14. august 2004 Og hvordan er det med : Iallefall, allefall, allfall, jaffal, ihvertfall, i hvertfall, i hvert fall. ?? :klø: hva er rett? Og skal det være "være"? Værst eller verst? Misshandle? og hvordan skriver man egentlig forigje/forge/forgje/ (f.eks ikke denne gangen men xxxxx gang) ? (huff får ALDRI til det ordet jeg, det høres helt annerledes ut når jeg sier det inni meg enn når jeg skriver det (for når jeg sier det så høres det ut som "fårje". Det blir for masse bokstaver eller feil lyder på skrivingen :oops: ) Når det gjelder Å eller OG så lever jeg etter den regelen at så lenge det er noen man GJØR så er det Å forran (??). F.eks Sissel sitter å leser. Hm- det såg jo feil ut. Sissel sitter og leser. Det ble bedre, men da stemmer det ikke med regelen min. ok, når bruker man OG og Å? Og stemmer : Den gang DA... Hver gang NÅR.... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 14. august 2004 #40 Del Skrevet 14. august 2004 Og hvordan er det med : Iallefall, allefall, allfall, jaffal, ihvertfall, i hvertfall, i hvert fall. ?? :klø: hva er rett? Og skal det være "være"? Værst eller verst? Misshandle? og hvordan skriver man egentlig forigje/forge/forgje/ (f.eks ikke denne gangen men xxxxx gang) ? (huff får ALDRI til det ordet jeg, det høres helt annerledes ut når jeg sier det inni meg enn når jeg skriver det (for når jeg sier det så høres det ut som "fårje". Det blir for masse bokstaver eller feil lyder på skrivingen :oops: ) Når det gjelder Å eller OG så lever jeg etter den regelen at så lenge det er noen man GJØR så er det Å forran (??). F.eks Sissel sitter å leser. Hm- det såg jo feil ut. Sissel sitter og leser. Det ble bedre, men da stemmer det ikke med regelen min. ok, når bruker man OG og Å? Og stemmer : Den gang DA... Hver gang NÅR.... ? Det heter - i alle fall - å være - verst - mishandle - forrige OG er et bindeord (på engelsk AND) Å er infinitivsmerke (på engelsk TO) Og ja, den gang da og hver gang når stemmer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå